Auteur Topic: zarafa wil geen mail versturen  (gelezen 9473 keer)

Offline nawikre

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 22
zarafa wil geen mail versturen
« Gepost op: 04 juli 2014, 20:37:19 »
Na dagen klungelen kom ik niet verder. Door de vele verschillende dingen die ik gedaan heb zie ik door de bomen het bos niet meer.
Dit is wat ik wil....
Ik heb een eigen domein (zakelijk) waarvan ik de mail (via pop3) wil ontvangen op mijn Synology zodat ik waar dan ook toegang heb tot mijn mails...Ook de mails van 2 jaar geleden. Ik wil dit via mijn tablet kunnen bekijken (via imap)
Ik heb een concepts mail adres (prive) die ik op dezelfde manier wil bekijken als mijn zakelijke mail. De mails wil ik ontvangen op mijn Synology (via pop3) en kunnen bekijken via mijn tablet (via imap)
Nu heb ik 'Mail server', 'Zarafa' etc geinstalleerd. Ik heb via de Zarafa panel 2 accounts aangemaakt met de daarbij behorende gegevens (zie foto's 'zarafa account1' en 'zarafa account2'). Nu kan ik gewoon via beide accounts mijn mail ontvangen...precies zoals ik het bedoel en wil hebben. Maar als ik nu van een van de twee accounts een mail wil versturen gaat dit niet werken.
Omdat ik al ZOVEEL dingen heb geprobeert ben ik de draad helemaal kwijt en weet niet meer wat ik moet doen (of wat ik al heb gedaan)

Dit zijn mijn instellingen van mijn 'mail server' (zie foto 'instellingen mailserver')


Het probleem is als volgt.

Ik heb de handleiding gevolgd http://www.zarafa.com/wiki/index.php/Zarafa_Installation_Instructions_for_Synology_NAS#Configure_Mailserver

Ik hoop dat iemand mij even de goede kant op kan wijzen zodat ik het werkend krijg....

alvast bedankt

Iwan

Offline sanderl

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 8
Re: zarafa wil geen mail versturen
« Reactie #1 Gepost op: 05 juli 2014, 07:49:26 »
Wie of wat is nu je smtp server?  En wie of wat is je mail relay?

Offline nawikre

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 22
Re: zarafa wil geen mail versturen
« Reactie #2 Gepost op: 05 juli 2014, 08:25:10 »
Bedankt voor je reactie,

omdat ik met 2 mail accounts werk, zakelijk en prive is het mij nu ook onduidelijk.
Ik heb het nu ingesteld dat mijn smtp is mijn zakelijke mail, maar mijn mail relay is van mijn ISP. Dit werkt dus wel als ik een zakelijke mail stuur naar mijn prive mail, maar ik kan van mijn prive mail niet naar buiten mailen omdat deze dan de error geeft 'Recipient address rejected: User unknown in local recipient table'

Iwan

Offline peeweesyn

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 7
  • -Ontvangen: 88
  • Berichten: 379
Re: zarafa wil geen mail versturen
« Reactie #3 Gepost op: 05 juli 2014, 14:16:31 »
Vul bij Domeinnaam juist niet je eigen domein in maar een nepdomein, dus letterlijk 'testdomain' zoals in de instructies of 'dummy.nl'. Je wilt namelijk just niet je lokale SMTP server iets laten doen in het resolven van adressen maar alles via je smart relay routeren, omdat je zakelijke mail nog steeds extern gehost wordt (anders kun je het immers ook niet ophalen met pop3).. 

Je gaat pas je eigen domeinnaam invullen als je ook bij je provider de MX records aanpast zodat in de hele wereld 'jouwdomein.nl' resolved naar het ip adres van jouw synology.

Je draait strikt genomen nu geen eigen mailserver, Zarafa & Mailserver zijn mail clienten voor de mailservers van jouw provider.  Is trouwens niets mis mee hoor, ik doe het ook zo.
  • Mijn Synology: 918+
  • HDD's: 2x 4Tb WD Red
  • Extra's: 12GB
3rd party packages: TVHeadend, Domoticz, Kopano (in virtual machine)

Offline nawikre

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 22
Re: zarafa wil geen mail versturen
« Reactie #4 Gepost op: 05 juli 2014, 15:41:58 »
Hallo Peeweesyn,

Dit is inderdaad zoals ik het heb draaien....de instellingen zijn nu als volgt. (zie foto 'instellingen mailserver1')

Ik kan dus nu wel emails versturen en ontvangen vanaf mijn zakelijke account nu ik de smtp server gebruik van mijn ISP, maar emails versturen vanaf mijn concepts mail lukt nog niet....

Ik hoop dat iemand mij de laatste zet kan geven...

Iwan

Offline peeweesyn

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 7
  • -Ontvangen: 88
  • Berichten: 379
Re: zarafa wil geen mail versturen
« Reactie #5 Gepost op: 06 juli 2014, 11:29:34 »
Hallo Peeweesyn,

Dit is inderdaad zoals ik het heb draaien....de instellingen zijn nu als volgt. (zie foto 'instellingen mailserver1')

Ik kan dus nu wel emails versturen en ontvangen vanaf mijn zakelijke account nu ik de smtp server gebruik van mijn ISP, maar emails versturen vanaf mijn concepts mail lukt nog niet....

Ik hoop dat iemand mij de laatste zet kan geven...

Iwan

Ik weet niet of ik je goed begrijp als je zegt "maar emails versturen vanaf mijn concepts mail lukt nog niet....".

Als het goed is probeer je vanuit Zarafa een mail te versturen met als afzender xxxx@conceptsmail.nl o.i.d., maar de verzending verloopt via de smtp server die je gedefinieerd hebt als SMTP Relay.  Dat zou gewoon moeten werken, je zou mail met willekeurige afzender moeten kunnen versturen via de smtp server van je zakelijke account omdat je je authenticeert bij die server met je zakelijke account.
  • Mijn Synology: 918+
  • HDD's: 2x 4Tb WD Red
  • Extra's: 12GB
3rd party packages: TVHeadend, Domoticz, Kopano (in virtual machine)

Offline nawikre

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 22
Re: zarafa wil geen mail versturen
« Reactie #6 Gepost op: 06 juli 2014, 13:35:14 »

Ik weet niet of ik je goed begrijp als je zegt "maar emails versturen vanaf mijn concepts mail lukt nog niet....".

Als het goed is probeer je vanuit Zarafa een mail te versturen met als afzender xxxx@conceptsmail.nl o.i.d., maar de verzending verloopt via de smtp server die je gedefinieerd hebt als SMTP Relay.  Dat zou gewoon moeten werken, je zou mail met willekeurige afzender moeten kunnen versturen via de smtp server van je zakelijke account omdat je je authenticeert bij die server met je zakelijke account.

Ik zal het nog even verduidelijken, maar je hebt het bijna goed.

Ik heb de smtp relay ingesteld met de gegevens van mijn (prive) ISP. In dit geval Telfort (Concepts) (met authentificatie). Dit resulteerd in het punt dat ik wel een mail kan sturen en ontvangen via Zarafa met mijn zakelijke mail (via de smtp relay van Telfort (Concepts). Maar ik kan geen email sturen via Zarafa met mijn prive mail account. (mijn Telfort/Concepts account). Ik kan hier wel emails mee ontvangen.

Ik hoop dat deze uitleg beter is.

Iwan

Offline peeweesyn

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 7
  • -Ontvangen: 88
  • Berichten: 379
Re: zarafa wil geen mail versturen
« Reactie #7 Gepost op: 06 juli 2014, 14:05:09 »
Vreemd.

Wat laat "E-maillogboek" van de toepassing "Mailserver" op de Synology zien?  Daarin zijn alle verstuurde berichten zichtbaar.

En in "Zarafa Administration" op de tab Spooler.log vind je wellicht nog meer detailinformatie , een succesvol verstuurd bericht ziet er ongeveer als volgt uit:

Sat Jul 5 11:22:07 2014: [19146] Sending e-mail for user pieter, subject: 'Re: Gezellig!', size: 30783
Sat Jul 5 11:22:07 2014: [19146] Sending message with Message-ID: zarafa.53b7c3bf.4aca.4d1b24794f1560f4@Synology
Sat Jul 5 11:22:08 2014: [19146] SMTP: 2.0.0 Ok: queued as AC5DD266A60
Sat Jul 5 11:22:08 2014: [19146] E-mail for user pieter was accepted by SMTP server
  • Mijn Synology: 918+
  • HDD's: 2x 4Tb WD Red
  • Extra's: 12GB
3rd party packages: TVHeadend, Domoticz, Kopano (in virtual machine)

Offline nawikre

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 22
Re: zarafa wil geen mail versturen
« Reactie #8 Gepost op: 06 juli 2014, 20:18:13 »
Hallo Peeweesyn,

ik zie nu pas dat ik ook GEEN mail ontvang. Sowieso via zarafa mijn zakelijke mail niet. Ik snap er elf niets meer van...eerst ontving ik wel mails, nu niet meer. Prive mail zal ik morgen even checken op de computer die boven staat....

ik ga eerst helemaal vernieuw beginnen en de logs ook hier plaatsen, want nu wordt het een zooitje...
 

Offline nawikre

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 22
Re: zarafa wil geen mail versturen
« Reactie #9 Gepost op: 07 juli 2014, 17:12:54 »
Goed we zijn er weer......

Situatie is als volgt.
2 mail accounts ingesteld. Prive van Concepts/Telfort en een zakelijke via eigen domein (zonder MX doorverwijzing)
ik wil via Zarafa 2 accounts hebben zodat ik kan inloggen op mijn zakelijke mail en op mijn privemail op de synology.

In Zarafa 2 users aangemaakt en 2 accounts (in fetchmail). Beide accounts met hun eigen smtp gegevens. Dus prive de gegevens van concepts en de andere de gegevens mijn mijn eigen domein.
Mailserver op de Synology in het tabblad 'SMTP' staat 'SMTP ingeschakeld' met domeinnaam: Synology (zo heet deze ook in mijn netwerk). Optie 'SMTP Relay' is aangeschakeld met daarin de gegevens mijn mijn ISP ( In  mijn geval dus Concepts.nl.

Gevolg:
Ik kan mail ontvangen op mijn zakelijke mail (op de Synology via Zarafa).
Ik kan mail ontvangen op mijn prive mail (op de Synology via Zarafa)
Ik kan mail versturen vanaf mijn zakelijke mail (op de Synology via Zarafa)
Ik kan GEEN mail versturen vanaf mijn prive mail (op de Synology via Zarafa)
Hij geeft dan de melding 'Recipient address rejected: User unknown in local recipient table'

Zo dit is het complete verhaal....

Ik weet dus niet WAAROM hij geen mail verstuurd vanaf mijn prive mail. Vanaf mijn Synology via Zarafa

Offline peeweesyn

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 7
  • -Ontvangen: 88
  • Berichten: 379
Re: zarafa wil geen mail versturen
« Reactie #10 Gepost op: 07 juli 2014, 20:41:26 »

In Zarafa 2 users aangemaakt en 2 accounts (in fetchmail). Beide accounts met hun eigen smtp gegevens.

Kun je aangeven wat je hiermee bedoelt?  In Zarafa en Fetchmail leg je toch geen smtp gegevens vast?.

Ik heb 9 gebruikers aangemaakt in mijn zarafa administration op 4 verschillende domeinen:

gebruiker1@domein1.nl
gebruiker2@domein1.nl
gebruiker3@domein1.nl
gebruiker4@domein1.nl
gebruiker5@domein1.nl
gebruiker1@domein2.nl
gebruiker2@domein2.nl
gebruiker1@domein3.nl
gebruiker1@domein4.nl

Voor elk van deze gebruikers heb ik ook een gebruiker aangemaakt in fetchmail, met gegevens van de mailserver waarvandaan de mail gehaald moet worden. (hier één voorbeeld, ik gebruik hier imap, jij gebruikt pop)



De foutmelding die je krijgt suggereert dat de SMTP server denkt dat je privé mail op de synology zelf gehost wordt. Vul expres eens een niet bestaande domeinnaam in in de smtp instellingen van mailserver? Daar moet bewust een niet bestaande naam zijn, misschien dat 'synology' nu vertaalt wordt naar het eigen ip adres. Dat wil je juist niet. Ik heb er 'dummy.com' ingevuld.



  • Mijn Synology: 918+
  • HDD's: 2x 4Tb WD Red
  • Extra's: 12GB
3rd party packages: TVHeadend, Domoticz, Kopano (in virtual machine)

Offline nawikre

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 22
Re: zarafa wil geen mail versturen
« Reactie #11 Gepost op: 16 oktober 2014, 11:57:54 »
Ik zie dat ik nooit meer een reactie heb geplaatst....erg jammer van mij.

Alles heeft tot op heden gewerkt...nu weer bezig met een probleem dat het ineens NIET meer werkt.

Offline nawikre

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 22
Re: zarafa wil geen mail versturen
« Reactie #12 Gepost op: 16 oktober 2014, 12:04:10 »
Ik krijg plotseling mijn email terug met de melding

This message was created automatically by mail delivery software.

A message that you sent could not be delivered to one or more of its
recipients. This is a permanent error. The following address(es) failed:

  info@hosting.nl
    SMTP error from remote mail server after end of data:
    host primary.mail.registrar.eu [2a00:f10:10a:e::25]:
    550 2001:838:2:1::30:125 is not allowed to send mail from mijnwebsite.nl. Please see http://www.openspf.net/Why?scope=mfrom;identity=info@mijnwebsite.nl;ip=2001:838:2:1::30:125

------ This is a copy of the message, including all the headers. ------

Ik heb destination email adres aangepast en mijn website adres aangepast in dit verhaaltje.

Maar ik snep er niets van...er is niets veranderd, maar krijg dus ineens de mails terug.

Ik heb nog steeds de gegevens in mijn synology staan van mijn prive isp. Daar heeft alles goed op gewerkt...maar nu ineens niet meer.
Ik heb vorige week mijn website verhuisd naar een nieuwe hoster, maar dat lijkt mij volledig los te staan van dit.
Prive isp is/was concepts.nl is nu telfortglasvezel geworden, maar de instellingen werkte altijd nog...
Mails binnenhalen is geen probleem en doet het goed.

Hier een copy van de logfile van zarafa spooler.
Thu Oct 16 12:00:19 2014: [28044] Sending e-mail for user iwan_marion, subject: 'test', size: 1788
Thu Oct 16 12:00:19 2014: [28044] Sending message with Message-ID: zarafa.543f9733.6d8c.155578be1ecfcb15@Synology
Thu Oct 16 12:00:19 2014: [28044] SMTP Error:5.1.1 : Recipient address rejected: User unknown in local recipient table
Thu Oct 16 12:00:19 2014: [28044] SMTP: Error while executing command 'DATA'. Response: 5.5.1 Error: no valid recipients
Thu Oct 16 12:00:19 2014: [28044] E-mail for user iwan_marion could not be sent, notifying user
Thu Oct 16 12:07:57 2014: [28923] Sending e-mail for user Iwan, subject: 'test', size: 2789
Thu Oct 16 12:07:57 2014: [28923] Sending message with Message-ID: zarafa.543f98fd.70fb.6e3d8e627fea7739@Synology
Thu Oct 16 12:07:57 2014: [28923] SMTP: 2.0.0 Ok: queued as 988CAB01637
Thu Oct 16 12:07:57 2014: [28923] E-mail for user Iwan was accepted by SMTP server

Als ik van mijn prove mail een mail stuur krijg ik hem DIRECT terug gebounced. Als ik van mijn zakelijke mail een mail stuur verstuurd hij hem wel, maar krijg ik hem even later TOCH terug met de melding Zie eerste code reeks.

kan iemand mij weer in de juiste richting duwen.

Offline Nelesss

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 70
  • -Ontvangen: 204
  • Berichten: 1.275
Re: zarafa wil geen mail versturen
« Reactie #13 Gepost op: 16 oktober 2014, 12:10:45 »
al is geprobeerd te connecten met de relayserver van je glasvezel aanbieder telfort? dus smtp.telfort.nl zonder authenticatie? Zou namelijk zo maar is kunnen dat concepts poort 25 niet blokkeerde maar telfort juist wel ;)
Synology's:
DS-1513+ (4GB Ram)
DS-114
DS-112J

Offline nawikre

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 22
Re: zarafa wil geen mail versturen
« Reactie #14 Gepost op: 16 oktober 2014, 12:23:18 »
ik zie nu dat de mail van mijn zakelijke account naar mij prive mail ineens WEL doorkomt....maar als ik een email stuur naar een ander account zoals naar mijn hoster, dan komt hij niet door en krijg ik dus deze melding

This message was created automatically by mail delivery software.

A message that you sent could not be delivered to one or more of its
recipients. This is a permanent error. The following address(es) failed:

  info@hosting.nl
    SMTP error from remote mail server after end of data:
    host primary.mail.registrar.eu [2a00:f10:10a:e::25]:
    550 2001:838:2:1::30:125 is not allowed to send mail from mijnwebsite.nl. Please see http://www.openspf.net/Why?scope=mfrom;identity=info@mijnwebsite.nl;ip=2001:838:2:1::30:125

------ This is a copy of the message, including all the headers. ------

Ik heb het nu geprobeerd met SMTP relay---server naam: smtp.telfortglasvezel.nl zonder authenticatie...maar krijg deze ook terug


 

DS214+ en Zarafa

Gestart door jegenaBoard NAS hardware vragen

Reacties: 5
Gelezen: 3309
Laatste bericht 19 november 2013, 19:09:45
door Birdy
Fout op HDD met zarafa database, kan deze nog worden hersteld?

Gestart door robert_645Board Zarafa

Reacties: 0
Gelezen: 6101
Laatste bericht 26 mei 2019, 21:53:46
door robert_645
Zarafa log-in problemen

Gestart door petervgBoard Zarafa

Reacties: 4
Gelezen: 2158
Laatste bericht 10 april 2014, 15:25:04
door petervg
Zarafa

Gestart door AanbeeldBoard Zarafa

Reacties: 11
Gelezen: 5879
Laatste bericht 10 april 2014, 22:16:02
door Birdy
209 en Zarafa ...

Gestart door rfbogerdBoard Overige software

Reacties: 1
Gelezen: 2712
Laatste bericht 17 juli 2009, 09:28:49
door marijn