Goedemiddag allen
Het lijkt erop dat ik geen mail meer kan versturen, want op geen enkel verstuurde mail krijg ik nog antwoord
Verstuurde mail geeft geen error en lijkt op zich gewoon goed te gaan, maar zelfs mail aan een ander eigen mail adres komt niet aan...
Enige tijd terug heb ik een mail van KPN gekregen met de volgende inhoud:
Geachte heer/mevrouw,
U krijgt deze e-mail omdat u gebruikmaakt van het KPN SMTP Relay systeem om e-mail te versturen en/of te ontvangen. Wij hebben dit systeem als service aangeboden aan klanten met een eigen mailserver, die geen e-mail konden versturen en ontvangen door de blokkade van poort 25 in verband met veiligheidsproblemen. Deze problemen hebben wij gelukkig opgelost. In deze e-mail leest u wat dit voor u betekent.
Poort 25 blokkade opgeheven
Vanaf nu kunt u poort 25 weer gebruiken voor uw uitgaande en binnenkomende e-mail. Het KPN SMTP Relay systeem gaat daarom per 9 november 2015 offline. U moet daarvoor wel uw e-mailinstellingen aanpassen.
Vóór 9 november uw e-mailinstellingen wijzigen
Voor het wijzigen van uw e-mailinstellingen gaat u als volgt te werk:
Stap 1: Het aanpassen van de configuratie voor de binnenkomende e-mail
Voor het ontvangen van e-mail op uw mailserver, moet u uw DNS-domein aanpassen. Dit doet u bij uw eigen domein provider. Op dit moment heeft u daar twee MX-records in staan. Het eerste MX-record - die met de hoogste prioriteit - verwijst naar het KPN SMTP Relay systeem. Het tweede MX-record - die met een lagere prioriteit - verwijst naar uw mailserver.
Om goed e-mail te kunnen blijven ontvangen, verwijdert u het eerste MX-Record
Stap 2: Het aanpassen van de configuratie voor uitgaande e-mail
Voor het versturen van e-mail vanaf uw mailserver, moet u de configuratie van uw mailserver aanpassen. Uw mailserver staat nu zo geconfigureerd dat alle e-mail wordt verstuurd via het KPN SMTP Relay systeem of een andere mailserver van KPN. Deze configuratie wordt meestal 'smart host' genoemd.
Om goed e-mail te kunnen blijven versturen, configureert u uw mailserver zo dat hij geen smart host meer gebruikt.
Uw systeembeheerder kan u helpen
Hebt u iemand die voor u uw systeem beheert, dan raden wij aan om deze e-mail door te sturen. uw systeembeheerder kan u ongetwijfeld helpen met het wijzigen van uw e-mailinstelllingen.
Met vriendelijke groet,
Bob Mols
Directeur Klantenservice
Ik neem aan dat ik iets in mailserver config moet aanpassen, alleen geen idee wat...
Iemand die iets meer kennis heeft van dit hele gebeuren en me hiermee kan helpen?