Synology-Forum.nl
OS Specifieke ondersteuning => Windows => Topic gestart door: Paul1202 op 13 augustus 2023, 08:40:41
-
Hoi allen, ik vraag me af of er één of andere manier is om een Synology-office bestand (.osheet, ....), te openen vanaf een Windows Explorer (met een SMB-Connectie naar de NAS). Het zou mooi zijn mocht er een manier zijn dat er zich een browser opent, naar https://<NAS-address>/drive/<te-openen-bestand>
-
De extensie .osheet wordt niet herkend door Windows en dus zal de vraag komen met welk programma je dit bestand wilt openen denk ik. Mogelijk dat je in de Windows instellingen de extensie aan een browser kunt koppelen ?
Wat gebeurt er als je vanuit de browser de padnaam naar het bestand ingeeft ? Heb ik eigenlijk nog nooit zelf geprobeerd.
Groet, Dirk
-
Ik denk niet dat Synology wil dat die bestanden rechtstreeks geopend worden. De app die op de nas voor de bewerking zorgt is zo gemaakt dat meerdere gebruikers gelijktijdig aan het bestand kunnen werken. Een externe app die het bestand dan wil gebruiken zal dit proces kunnen verstoren.
Of wil je alleen maar dat je vanuit de explorer op dat bestand kunt klikken en dan het bestand via Synology Office in de browser opent? Op de mac zou ik dat oplossen met een script dat inleest welke bestandsnaam aangeklikt is en dan een browser url opent. En daarna instellen dat een file met extensie .osheet met dit script geopend wordt.
-
ik heb zelf e.e.a. eens even uitgeprobeerd. Maar direct vanuit de verkenner openen gaat m.i. niet werken. Wel lukt het als je in de browser een snelkoppeling aanmaakt die rechtstreeks naar het bestand verwijst zoals dat binnen Drive genoemd wordt. Ik heb dus eerst de volledige naam binnen drive (het ID) gekopieerd en vervolgens hierheen een snelkoppeling binnen de browser aangemaakt.
Volgens mij kom je niet om het apart inloggen op Drive heen. Maar misschien komt dat bij mij omdat het bestand bij mij niet openbaar gedeeld wordt. De snelkoppeling ziet er dan uit zoals hieronder:
https://192.168.2.3/drive/oo/r/qqgq5F4vIknivAcBO14W5nnrM7YtZcxc
Handiger gaat het volgens mij niet worden omdat de Windows verkenner het binnen Drive gehanteerde ID niet kent en alleen de "windows-naam" van het bestand dus niet voldoende is om het te openen.
Groet, Dirk
-
Bedankt allemaal.
Wat dirklammers zegt kan ik helemaal inkomen. Ik dacht net hetzelfde : de browser kent de ID niet. Dus je kan wel een browser laten openen maar je weet niet naar welke ID. Idealieter zou je een soort van search moeten kunnen laten uitvoeren op de NAS, via een browser-commando. En de bestandsnaam als parameter meegeven. Maar dat is waarschijnlijk te veel gevraagd.
-
Ook nog: uiteraard wou ik niet om het inloggen heen kunnen. Integendeel ;)
-
Ik heb de synology drive client geinstalleerd zodat in de verkenner een aparte map is voor de drive bestanden. In de verkenner wordt een synology-office bestand bij mij wel als zodanig herkend. Bestand is gekoppeld via de drive client. Het klikken in de verkenner op het bestand om het te openen werkt gewoon direct. Het openen gaat via de browser. Je komt dan in Drive/bestand terecht (eigenlijk dus hetzelfde als snelkoppeling als dat je in de online omgeving van Drive).
Je moet wel inloggen. Dat vind ik wel een mooie beveiliging voor persoonlijke bestanden...
-
De drive client zorgt er idd voor dat de extensie .osheet herkend wordt en dit bestand dan via de browser opent. Bij een openbaar bestand zal dat zonder inloggen gaan.
Ik opende ze altijd via een snelkoppeling in de browser. Dubbelklikken op het bestand op de schijf heb ik blijkbaar nooit geprobeerd (of alweer vergeten), maar op de mac werkt het feilloos, net als Koeman hierboven voor Windows aangeeft.
-
Goed idee :thumbup: ga ik proberen.
Groet, Dirk
-
Ik heb geprobeerd wat Koeman zei:
(1) Synology Drive geïnstalleerd
(2) als test, een sync-task opgezet; dit werkt prima
Maar een dubbelklik op bvb een .osheet bestand in Windows Explorer opent geen browser. Maar ik krijg een foutmelding:
"The system cannot find a corresponding connection to open the file"
In de opties in Synology Drive zie ik niets dat ik zou kunnen aanpassen.
Iemand enig idee?
-
Dat moet je niet in Drive aanpassen, maar in windows. Door moet je instellen dat deze extensie door Drive geopend moet worden.
Op de mac ziet dat er zo uit, maar windows zal dat ook kunnen. Hoewel ik verwacht had dat hij zou vragen wel programma te gebruiken als er geen is.
[attachimg=1]
-
Die associatie was/is al gemaakt in Windows:
En dus de foutmelding die ik kreeg, is al van Synology Drive
Zie aangehecht document "drive-error.pdf"
-
Ik heb nu gevonden wanneer het wel en wanneer het niet werkt:
Als de Synology Drive client draait, en als je dubbelklikt op een bestand dat zich bevind in je Drive folder (bij mij C:\Users\<MijnUserName>\SynologyDrive) dan: (1) opent er zich inderdaad een browser; (2) wordt er je gevraagd om in te loggen: (3) wordt het bestand (bvb een .osheet) geopend in de browser
Als de Drive-client niet draait, en/of je klikt op een .osheet die zich een gewone folder van de NAS bevind (zichtbaar via SMB in Windows Explorer) dan krijg je de foutmelding die ik al doorgaf.
Ik kan er nog inkomen dat de Drive-client moet draaien, maar dat je geen bestanden kunt openen die op de NAS zelf staan, lijkt mij toch een "missing functionality"
-
Je kunt hier vragen (https://www.synology.com/nl-nl/form/inquiry/feature) om die optie mogelijk te maken.
Aan de andere kant, waarom zou je Drive Cliënt (steeds) uitschakelen ?