Synology-Forum.nl
OS Specifieke ondersteuning => Windows => Topic gestart door: arnor op 20 juni 2018, 13:06:57
-
Sinds enkele dagen zie ik mijn NAS niet meer in de Windows verkenner. Er bestaan al heel wat draadjes over dit onderwerp die ik allemaal heb gelezen maar ik heb het probleem nog niet kunnen oplossen.
Sinds de grote update 1803 van Microsoft Windows ontstonden problemen met instellingen rond SMB. Naar aanleiding van de vorige draadjes heb ik ervoor gezorgd dat SMB1 is aangevinkt in Windows instellingen. Daarnaast heb ik ervoor gezorgd dat de werkgroepnaam in Windows en NAS aan elkaar gelijk zijn. Dit heeft ook altijd gewerkt zonder enig probleem.
Ergens na 13 juni is dit contact tussen computer en NAS verdwenen. In het overdrachtslogboek zie ik dat tot en met 13 juni overdracht via CIFS heeft plaatsgevonden. Dit betrof Windows Bestandsgeschiedenis. Afgelopen weekend wilde ik weer Bestandsgeschiedenis gebruiken maar de koppeling met de NAS (die ik altijd handmatig maak via een snelkoppeling) kon niet worden gemaakt. Er is ook een Windows update na 13 juni geweest. Zekerheidshalve heb ik deze verwijderd. Maar dat heeft het probleem niet opgelost. De gegevens in de koppeling kloppen volgens mij wel. Normaliter zie ik in de Verkenner de NAS staan als mediaserver. Dat is nu niet het geval.
Waar kan ik nog zoeken?
Later aangevuld:
Via het web is de NAS normaal bereikbaar. Ook Drive werkt normaal.
-
Heeft je NAS een ander ipadres gekregen doordat je hem op DHCP hebt staan?
-
Nee hoor, via Internet Explorer nog steeds bereikbaar op verwacht ipadres.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
Als je in de windows verkenner \\<ipadres Nas> ingeeft, wat is dan het resultaat?
-
Zie de foutmelding
-
Firewall probleem misschien?
-
Ook in die richting kan ik niets geks vindn. Wel kwam ik op een ander idee (raar dat ik daar niet eerder op ben gekomen). Ik heb namelijk nog een Windows-apparaat dat ik nog maar weinig gebrik. Van deze heb ik gecoinstateerd dat ie sinds 3 weken niet is gebuikt. Gezien de zaken die ik er op doe weet ik haast zeker dat dit apparaat toen contact met de NAS heeft kunnen krijgen. Nu echter ook niet meer .......
Het lijkt er dus op dat het pobleem niet op de computers moet worden gezocht. Toch de NAS of misschien de router? Ik zoek verder.
-
Router kan niet.
Die doet niets met verkeer op het lan.
Heb je zowel de firewall op je PC als die op je NAS eens uitgezet als test.
Even kijken is misschien niet voldoende.
-
Probleem is opgelost.
Naar aanleiding van de opmerkingen van Ben(V) heb ik de Firewall van de NAS uitgezet en ...... dan werkt het.
Zoals ik meldde zag ik niets vreemds aan de instellingen van de Firewall van de NAS. Ik had er de afgelopen weken ook niets aan veranderd. Ik heb daarom een wijziging aangebracht (extra vinkje geplaatst in toepassingen van een firewallregel) en opgeslagen. Firewall aangezet en het bleef werken. Daarna de aangebrachte wijziging weer weggehaald en opnieuw opgeslagen en nog steeds werkt het.
Alle meedenkers bedankt.