Synology-Forum.nl

OS Specifieke ondersteuning => Windows => Topic gestart door: UncleBen op 13 september 2016, 19:33:43

Titel: NAS niet onmiddellijk herkend in LAN, via smartphone wel.
Bericht door: UncleBen op 13 september 2016, 19:33:43
Hi,

de laatste tijd merk ik dat de NAS (215j) niet onmiddellijk herkend wordt in het LAN netwerk na opstarten van de laptop.
Ik moet een tijdje wachten voordat de NAS zichtbaar wordt in de verkenner.
Terwijl een ander apparaat (SONOS) wel onmiddellijk zichtbaar wordt in het LAN.
De NAS is operationeel, want ik kan'm via mijn smartphone gewoon bereiken.

Het is mn lastig, want ik gebruik al jaren een back-up programma dat weg schrijft naar de NAS.
Als ik een back-up gemist heb, dan gaat t programma dat herstellen nadat ik de laptop weer heb opgestart, maar omdat de NAS niet herkenbaar is , gaat dit iedere keer fout.

(en wat mij ook opvalt als ik mijn smart TV aanzet , dat het ook een hele tijd duurt voordat de TV de NAS "langs ziet komen").
Ook daar moet ik 'lang' wachten voordat ik een film van de NAS kan afspelen op mijn TV.

Graag advies waar ik dit zou kunnen aanpassen.
(heeft altijd prima gewerkt. En vraag me niet wat ik de laatste tijd wel/niet gedaan heb, want dat weet ik niet meer. Gewoon wat Microsoft updates uitgevoerd).
Tot slot, ik heb een Ziggo Router .
Titel: Re: NAS niet onmiddellijk herkend in LAN, via smartphone wel.
Bericht door: Birdy op 13 september 2016, 19:42:02
Laten we het eerst over Windows hebben.
Heb je dit probleem via een Windows mapping (een kruis er door) of bedoel je dat je de NAS niet direct onder Netwerk ziet.
Titel: Re: NAS niet onmiddellijk herkend in LAN, via smartphone wel.
Bericht door: UncleBen op 13 september 2016, 19:49:00
Dat laatste: ik zie de NAS niet onder de verkenner/netwerk.
(Ik heb wel een andere netwerk fout met een rood kruis, maar dat is een externe cloud opslag, die ik middels een password moet bereiken. Maar daar hebben we het niet over).
Titel: Re: NAS niet onmiddellijk herkend in LAN, via smartphone wel.
Bericht door: Birdy op 13 september 2016, 20:11:22
Tja, dat onder netwerk is in feite altijd een probleem (geweest) daarom heb ik gewoon shortcuts naar m'n Nassen en deze onder favorieten gezet en dat werkt altijd.
Maar, dan zit je waarschijnlijk in de knoop met je backup die naar een mapping verwijst ?
Titel: Re: NAS niet onmiddellijk herkend in LAN, via smartphone wel.
Bericht door: Hofstede op 13 september 2016, 20:17:58
Het probleem is dat, als je alleen een NAS en een computer in een netwerk hebt, je computer de Local Master Browser wordt. En als je je computer opstart, duurt dat even. Ook omdat de computer eerst gaat uitzoeken of er misschien al een Local Master Browser op het netwerk aanwezig is.
Ik heb zelf één van mijn NASsen, die altijd aan staat, Local Master Browser gemaakt en bij mij verschijnen alle computers / NASsen in het netwerk onmiddelijk.

Voor de duidelijkheid: De Local Master Browser beheert de "database" van welke computers er binnen een netwerk aanwezig zijn.
Titel: Re: NAS niet onmiddellijk herkend in LAN, via smartphone wel.
Bericht door: UncleBen op 13 september 2016, 20:19:47
Inderdaad,
maar het is altijd goed gegaan, dat is t vreemde.
Maar ligt t nu aan de NAS, of Router of Windows???

Ik wacht maar tot ik de jaarlijkse update van Windows 10 krijg, en dan zie ik maar verder.
bedankt voor de reactie.

Titel: Re: NAS niet onmiddellijk herkend in LAN, via smartphone wel.
Bericht door: hansiedown op 13 september 2016, 20:24:07
Klinkt bijna als het 'wins' probleem.
als je (vroeger) een windows netwerk had, moest je van een system een wins server maken en deze altijd aan laten staan.
Had je dit niet dan duurde het >15 minute voordat je alle apparaten 'zag' in je file verkenner onder netwerk.
Wat ik wel apart vind is dat je je Sonos wel onmiddelijk ziet, en je dit problem ook hebt op je TV.
Paar vragen/suggesties:
Is het wellicht zo (op je TV) dat je je NAS aanspreekt via een naam in plaats via IP nummer?
Heeft je NAS altijd hetzelfde IP nummer?

Iets aanspreken met ipnummer gaat altijd direct. Iets aanspreken op een naam, heft altijd iets extra's (DNS/wins) nodig om verbinding te maken.
Titel: Re: NAS niet onmiddellijk herkend in LAN, via smartphone wel.
Bericht door: UncleBen op 13 september 2016, 20:25:14
Hallo Hofstede

In mijn LAN hangen wel 10+ devices (laptop, tablets, SONOS, 2 x smart  TV, 2 x smartphone, set-top box Horizon,...)

Heeft het dan nog zin om mij te verdiepen in "Local master browser" (ik heb er nog nooit van gehoord).
Titel: Re: NAS niet onmiddellijk herkend in LAN, via smartphone wel.
Bericht door: UncleBen op 13 september 2016, 20:34:02
Paar vragen/suggesties:
Is het wellicht zo (op je TV) dat je je NAS aanspreekt via een naam in plaats via IP nummer?
Heeft je NAS altijd hetzelfde IP nummer?

Iets aanspreken met ipnummer gaat altijd direct. Iets aanspreken op een naam, heft altijd iets extra's (DNS/wins) nodig om verbinding te maken.

Mijn NAS heeft altijd hetzelfde ip nummer, omdat ik van buiten af (dus niet via mijn LAN) de NAS ook wil/kan benaderen. Daarvoor heb je toch een vast IP adres nodig en forwarden naar de NAS? Maar ik zal het eens in de gaten houden.
Vanuit de TV ??? Lang geleden dat ik dat ingesteld heb. Volgens mij heb ik daar niets bijzonders voor gedaan.
Gewoon de TV in het LAN gehangen en de TV ziet de NAS automatisch (na verloop van tijd). Ook hier trouwens hetzelfde probleem: na inschakelen van de TV zie ik de SONOS onmiddellijk en op de NAS moet ik enkele minuten wachten.
Titel: Re: NAS niet onmiddellijk herkend in LAN, via smartphone wel.
Bericht door: Hofstede op 13 september 2016, 20:39:12
Het gaat echt om computers die met het Windows Netwerk protocol (SMB) werken.

Dus of een NAS of een computer met Windows geïnstalleerd.

Andere devices zoals diegene die jij opnoemt tellen niet mee in deze.
Titel: Re: NAS niet onmiddellijk herkend in LAN, via smartphone wel.
Bericht door: UncleBen op 13 september 2016, 20:40:18
Nu ik de antwoorden opgeschreven heb, merk ik dat zowel mijn laptop (Windows 10) als mijn smart TV (Samsung) hetzelfde probleem hebben: na opstarten wordt de SONOS onmiddellijk herkend en  op de NAS moet ik wachten.
Dan gaat mijn aandacht toch uit naar de router van Ziggo of toch naar de Synology NAS.
Mee eens???
Titel: Re: NAS niet onmiddellijk herkend in LAN, via smartphone wel.
Bericht door: Birdy op 13 september 2016, 20:42:20
Citaat
Dan gaat mijn aandacht toch uit naar de router van Ziggo of toch naar de Synology NAS.
Of switch, als alles bekabelt is.

Je TV gebruikt waarschijnlijk het DLNA protocol.
Titel: Re: NAS niet onmiddellijk herkend in LAN, via smartphone wel.
Bericht door: UncleBen op 13 september 2016, 20:49:19
Inderdaad DLNA , lekker makkelijk.
TV en laptop en NAS zijn inderdaad bekabeld. laptop soms WiFi.
Titel: Re: NAS niet onmiddellijk herkend in LAN, via smartphone wel.
Bericht door: Ben(V) op 13 september 2016, 21:47:06
Je hoeft  je helemaal niet te verdiepen in hoe en wat een master browser is.
Als je NAS atijd aanstaat moet je gewoon je NAS master browser maken ( instelling in DSM ) ben je  waarschijnlijk van je probleem af.

Dat je die Sonos meteen ziet komt doordat de niet met een fatsoenlijk netwerkprotocol werkt maar met broadcasting.
Die staat als het ware constant op het netwerk te schreeuwen hier ben ik en dit ben ik ( net als dlna overigens).
Allemaal overbodig netwerk verkeer.