Synology-Forum.nl
OS Specifieke ondersteuning => Windows => Topic gestart door: mailman op 04 maart 2012, 21:52:38
-
Ik zie door de bomen het bos even niet meer en heb veel in de handleiding en op dit forum gelezen, maar kom er toch niet uit. Ik heb een DS211J, een Win7 starter laptop en een Win7 PC. Op de NAS heb ik verschillende mappen aangemaakt en die wil ik automatisch laten openen in de verkenners van de laptop en PC. Ik gebruik hier de Synology Assistant en de functie "mapstation". Op de laptop is dit allemaal goed gegaan, maar op de vaste PC niet. Ik heb eerder al 3 linken vanaf de vaste PC naar 3 mappen op de NAS gemaakt, maar 1 staat een rood kruis doorheen en de andere 2 werken wel. Nu wil ik dat rode kruis oplossen en nog andere mappen toevoegen, net als op de laptop.
Er worden zoveel verschillende usernamen en wachtwoorden gevraagd, dat ik het even niet meer weet. Op de vaste PC zie ik het volgende, na het aanklikken van mapstation:
Aanmelden met vorige gebruikersnaam: mailman (even fictief) Dit is de gebruikersnaam zoals ik ben ingelogd op de PC (gecontroleerd met CMD > SET)
Als ik op volgende klik zie ik maar 2 van de 6 mappen, waarvan 1 al een een verbinding heeft en 1 degene is met het rode kruis
Als ik die van het rode kruis aanklik, kan ik vervolgens een drive letter kiezen
Daarna geeft hij echter aan "Enter Network Password" en staat daar mailmanPCmailman. MailmanPC is mijn userdomain op deze PC. Hier kom ik echter niet verder, omdat geen enkele username of password gepakt wordt.
Op de NAS heb ik al een user "mailman" aangemaakt en ook "mailmanPC", maar zonder succes.
Ik weet dus echt even niet meer welke username en welk wachtwoord waarvoor zijn en wanneer ingevuld moeten worden. Mijn PC had overigens geen wachtwoord bij het inloggen. Ik heb dit nu wel aangemaakt, maar dat maakt blijkbaar ook niets uit.
-
Als gebruikersaccount "mailman" niet op DiskStation bestaat of een ander wachtwoord heeft (let op gebruik van hoofdletters voor wachtwoord), zal Windows vragen om aan te loggen. Omdat je DiskStation waarschijnlijk een andere werkgroep (of domein) heeft zie je "mailmanPCmailman", met andere woorden, het account zoals het op je PC gebruikt wordt. Als je als gebruiker "diskstationmailman" intikt wordt het gebruikersaccount van je diskstation gebruikt (als je DS211j nog steeds diskstation heet).
Het account waarmee je aanlogt op je diskstation moet wel voldoende rechten hebben op de mappen die je wilt zien.
Om het eenvoudig te houden, kun je het beste zowel je DiskStation als je computers dezelfde werkgroep (of domein) geven. Dan kunnen ze elkaar makkelijker vinden. En om onnodig aanloggen te voorkomen, kun je ook beter deze accounts op je DiskStation gebruiken als dat je voor je computers gebruikt (ook zelfde wachtwoord). Als alles gelijk is (werkgroep, account en wachtwoord) is aanloggen niet eens nodig als je naar je DiskStation gaat.
-
Klinkt logisch, dus ga ik vanavond proberen. Alles zit in dezelfde werkgroep, dus dat zou niet het probleem moeten zijn. Alleen weet ik niet het verschil tussen een werkgroep/workgroup en userdomain. Ik ga dus proberen om de Synology inderdaad te gebruiken voor de usernames en wachtwoorden en laat wel weten hoe dit verloopt.
-
Nog een vraag: aangezien ik geen wachtwoord wil op mijn windows PC, kan ik ook accounts in de diskstation aanmaken zonder wachtwoord?
-
Nog een vraag: aangezien ik geen wachtwoord wil op mijn windows PC, kan ik ook accounts in de diskstation aanmaken zonder wachtwoord?
Ja dat is mogelijk. Maar dan zou ik die accounts geen admin rechten geven...
-
Helaas, nog geen oplossing. Hierbij de instellingen die ik nu gebruik:
Windows 7 PC
Userdomain: mailman
Username: mailman
Workgroup: WORKGROUP
NAS
User: mailman
Workgroup: WORKGROUP
Beiden hebben hetzelfde wachtwoord, maar hij blijft vanuit de synology assistant vragen om een wachtwoord met als username: mailmanmailman. Welk wachtwoord of username ik ook maar gebruik, niets werkt.
Als ik in de verkenner kijk, zie ik mijn NAS met de naam mailmanNAS en kan ik daar gewoon alle shares benaderen. Ik wil ze echter echt als gekoppelde schijven onder mijn computer zien.
Mijn vermoeden is dat Windows 7 veel te ingewikkeld is qua instellingen en daardoor problemen veroorzaakt. Zo zie ik een homegroup staan bijv. Geen idee wat dat weer is, maar dit kan wel wat veroorzaken.
Wie weet het, mag het zeggen?
-
Windows 7 PC
Userdomain: mailman
Username: mailman
Workgroup: WORKGROUP
Waarom heb je dan ook een domein ingevuld op je Win7 PC. Dat heb je alleen nodig als je zakelijk met meerdere gebruikers in een domein zit. Voor thuisgebruik kun je prima uit de voeten met alleen een workgroup.
Maar ook met een domein moet het werken, maar bij aanloggen moet je alleen wel diskstation voor je account zetten. Dus diskstationmailman.
Ik heb zelf 2 laptops met een domein en 3 laptops en 1 pc zonder domein. Alle computers kunnen zonder extra aanloggen op de DiskStation.
Hou je overigens wel rekening met hoofdlettergevoeligheid van wachtwoorden?
-
Dat is het hem nou juist: ik kan me niet herinneren dat ik dat userdomain, wat iets anders is dan een workgroup, heb aangemaakt. Zie hier ook helemaal geen reden toe. Zou dit de oorzaak zijn? Hoe kan ik dit ongedaan maken?
Het inloggen met de diskstation/mailman werkt niet en ik weet de naam van mijn diskstation, dus dat is niet de oorzaak. Wachtwoorden heb ik ook gecontroleerd op hoofdletters.
Bedankt voor de tips zover, maar helaas nog niet de oplossing te pakken, lijkt het. Nog meer tips?
-
Dat is het hem nou juist: ik kan me niet herinneren dat ik dat userdomain, wat iets anders is dan een workgroup, heb aangemaakt. Zie hier ook helemaal geen reden toe. Zou dit de oorzaak zijn? Hoe kan ik dit ongedaan maken?
Ik denk dat je in Win7 bij de netwerk ID van je computer een keer teveel mailman hebt ingegeven. Het domein kun je gewoon leeg laten (of leeg maken).
-
OK, dat heb ik zojuist gecontroleerd en is niet het geval. De PC zit alleen bij de workgroup en niet op een domain. Userdomain (zie je staan over cmd > set) is alleen een naam van de PC (zo zie je ze in je netwerk). Ik zie namelijk dat mijn laptop ook een userdomain heeft, dus dat zou de oorzaak niet kunnen zijn. Overigens is mijn laptop zojuist 1 van de 5 gekoppelde schijven kwijtgeraakt en krijg ik de melding: "Er is tijdens het opnieuw maken van de verbinding van (schijfletter) met \IP-adresmap een fout opgetreden.
Microsoft Windowd Network: Meerdere verbindingen met een server of een gedeelde bron van een gebruiker die meerdere gebruikersnamen gebruikt, zijn niet toegestaan. Verbreek alle eerdere verbindingen met de server of de gedeelde bron en probeer opnieuw.
Deze verbinding is niet hersteld."
Deze melding kreeg ik ook bij de vaste PC toen ik begon met prutsen en opnieuw toewijzen, herinner ik me nu.
Ik heb op de vaste PC ook de homegroup verwijderd en het netwerk aangepast naar een home netwerk. Dat mocht beiden niet baten.
Wie het weet, mag het zeggen...
-
Gezien de aard van het probleem, lijkt dit topic trouwens meer thuis te horen in het sub-forum "Windows", zie ik nu. Wie de moeite wil nemen dit te verplaatsen, graag!
-
Nu probeerde ik net een map toe te voegen op de laptop, die wel al een aantal werkende netwerkschijven heeft, maar krijg daarop hetzelfde probleem. Ook hier krijg ik een pop-up om op het netwerk in te loggen en hier verschijnt weer het userdomain (weer een ander, die van de laptop). En ook daar heb ik alleen een Workgroup ingesteld en niet deze userdomain.
Ik hoop echt dat iemand me hiermee kan helpen, want zo werkt de NAS niet echt lekker.
-
Ik kwam op dit forum niet verder met mijn vraag, vandaar dat ik Synology support heb aangeschreven. Zij hadden meerdere suggesties, maar dit was de suggestie die bij mij het probleem heeft verholpen. Misschien handig om hier te delen met jullie:
Window only allows one user account to access the a server at a time until next PC reboot or set command to break the current connection in order to use otheraccount to login to the same server, Is it possible that this is your case? To clear the existing connections, please do the following:
1) Unmap the drive and then launch the command prompt:
Start=>Programs=>Accessories=>
Command Prompt
2) The type (without quotes) “net use * /d /y” and hit enter. This should clear out all cached credentials.
Then try mapping the drive again and see if it works.
Please refer to the link below for more detail:
http://forum.synology.com/wiki/index.ph ... work_drive (http://forum.synology.com/wiki/index.php/Tips_and_common_error_messages_for_Windows_when_mapping_a_network_drive)
-
Ik heb het zelfde probleem gehad. Op de NAs heb ik een wachtwoord op het account gezet, op mijn windows 7 PC niet.
Je kan nn het controle panel, onder accounts (win7 pro is dat: Control PanelUser Accounts and Family Safety") in de Credential Manager, een account toevoegen. Daat geef je op netwerkadres (DISKSTATION) en je username en wachtwoord op je diskstation.
Bij mij werkt het perfect. Onder Vista overigens niet, daar heb ik de wachtwoorden gelijk moeten zetten.