Synology-Forum.nl
OS Specifieke ondersteuning => Windows => Topic gestart door: Ronald1958 op 01 september 2021, 14:36:57
-
Hallo,
Ik heb een DS920+ en heb via de synology assistent de gedeelde mappen aangemaakt om ze in de windows verkenner zichtbaar te maken. Dat is prima gelukt alleen na een of meerdere keren de laptop opnieuw opgestart te hebben zijn er vaak geen gedeelde mappen meer te benaderen(wel zichtbaar).
Als ik dan via synology assistent de mappen opnieuw wil verbinden, krijg de optie om aan te melden de gegevens van de vorige gebruiker. Daar vind ik dan het account(email adres) van de windows registratie. Hoe kan ik het verhelpen dat dit account daar komt te staan want ik denk dat dat ook de reden is waarom ik de mappen opnieuw moet verbinden.
Wie weet hier een oplossing voor?
Ronald
-
Heb niet direct een oplossing, maar ik herken dit helemaal niet.
Met assistant heb je toch geen optie om een gedeelde map te maken?
Ik gebruik de Mapoptie van Assistant regelmatig om een driveletter aan een syno-map te koppelen.
Ik laat die niet automatisch opnieuw tot stand brengen bij opstarten van de pc.
Op de pc heb ik geen batch-file om netwerkverbindingen te maken bij aanzetten pc.
Netwerkverbinding kan zo alleen als ik zelf achter toetsenbord zit.
Na de eerste driveletter krijg ik bij volgend gebruik ook de optie om de vorige aanmelder te gebruiken,
maar zie dan alleen de netwerk-gebruikersnaam en geen mailadres.
Zodra ik pc uitzet of herstart zie ik geen enkele netwerkverbinding meer en moet dan dus opnieuw verbindingen maken.
Is wat meer tikwerk, maar ongeoorloofd gebruik van netwerk wordt zo wel lastiger.
-
Kleine toelichting, ik maak inderdaad de gedeelde map niet in assistent maar zoals jij beschrijft. In assistent wijs ik een stations letter toe aan de gedeelde map. Dat doe ik met mapstation in assistent. Ik vink wel de optie aan opnieuw verbinden. Het vreemde voor mij is dat de mappen dan meestal na een paar keer opnieuw opstarten van de laptop wel zichtbaar zijn maar niet toegankelijk. Dan moet ik in de assistent met mapstation opnieuw de stationsletter toekennen. Om aan te melden in mapstation zie je dan de bovenste optie: aanmelden met de vorige gebruikersnaam. hier staat dan mijn emailadres van het account die ik voor windows 10 gebruik. Ik vermoed dat dit de reden is dat die map dan niet in windows verkenner geopend kan worden. Hoe voorkom ik dat er bij: aanmelden met de vorige gebruikersnaam mijn windows account komt te staan en niet mijn synology account?
-
Heb niet een twee drie de werkende oplossing. Zal als het lukt morgen eens wat keren laptop en pc herstarten na het toekennen van een driveletter aan een gedeelde map. Eens zien of ik ook mijn window-saccount in beeld krijg. Als ik er meer van kan melden kom ik hierop terug.
-
Kijk bij Windows Configuratiescherm onder "Referentiebeheer"
Configuratiescherm\Gebruikersaccounts\Referentiebeheer
Aan de rechterkant "Windows Referenties".
Daar vind je de vastgelegde toegangsaccounts tot mappen via een netwerk.
Mogelijk staan er enkele dubbel met andere accounts? Verander, of verwijder ze.
-
Bedankt voor het advies, ik zal dit controleren als ik het microsoft account weer zie wat op dit moment niet het geval is.
In referentiebeheer staat op dit moment niets dubbel, helaas zijn de mappen in windows verkenner weer niet te openen maar ik zie nu bij: aanmelden met dezelfde gebruikersnaam wel het synology account staan.
Wat ik ook niet snap is dat ik opnieuw verbinding moet maken in mapstation om deze mappen te kunnen openen in de windows verkenner. Ik krijg dan telkens de melding zoals in de bijlage.
-
De tekst van die melding lijkt me toch duidelijk?
Je hebt kennelijk toch nog ergens een overlappende referentie van een gedeelde map.
-
Zijn die netwerkverbindingen misschien op de nas ook nog actief? Ook al sluit ik pc af dan zie ik op de nas toch nog CIFS-verbindingen
(heet in dsm 7.0 nu iets als SMF) en die zijn dan soms drie dagen oud. Die worden door outlogtimer van de nas kennelijk niet verwijderd. Misschien die ook allemaal verwijderen zodat je van beide kanten echt met 0 netwerkverbindingen begint.
-
Je probeert toch niet vanuit hetzelfde Windows-user account gelijktijdig met NAS shares te verbinden onder verschillende NAS-user accounts?
Dat gaat namelijk (in principe) niet (zie hier (https://www.synology-forum.nl/file-ftp-nfs-and-samba-server/nas-shares-verbinden-onder-verschillende-(nas)userid's-in-windows/))
-
Ik denk dat ik hier niet zo goed in ben maar ik zie net dat ik ooit een synology account heb aangemaakt, waarschijnlijk voor quickconnect. Daar heb ik mijn gewone email adres voor gebruikt welke hetzelfde is als van mijn microsoft account.
Maar dan blijft het nog steeds een raadsel waarom de verbindingen van mijn stationsletters in windows verkenner wegvallen en dan behoort hij toch in mapstation toch niet te kiezen (bij aanmelden met de vorige gebruikersnaam) voor dit email adres. Soms staat hier mijn gewone dsm inlog welke ik ook nodig heb. Wat doe ik fout?
Wat BOBO schrijft over de netwerk verbindingen die nog actief zijn in de nas, dat kan ik nog niet vinden.
-
Als je inlogt op de nas, dan kun je rechtsboven de widgets aan of uitzetten.
Een van de opties is het tonen van de ingelogde gebruikers.
Je ziet dan gelijk hoe lang ze al ingelogd zijn.
Als beheerder kun je die sessies beƫindigen.
-
Dank je, de widget verbonden gebruikers toegevoegd. Daar alle verbindingen verwijderd. In de verkenner van alle 4 de mappen de verbindingen verbroken. Daarna ingelogd op de NAS en zag 1 verbinding, die van het inloggen op de NAS.
Daarna met de wizard "netwerkstation mappen" de 4 weer een stationsletter gegeven. Dat ging probleemloos, na de eerste kon ik bij de andere 3 aanmelden met de vorige gebruikersnaam(daar stond de gebruikersnaam waarmee ik in DSM inlog). Daarna weer gekeken bij verbonden gebruikers, er was er 1 bijgekomen met CIFS in de naam. Als ik nu opnieuw deze wizard start dan staat er bij aanmelden met de vorige gebruikersnaam mijn email adres dat van mijn synology account is. Het blijft dus terugkomen en dat snap ik niet
-
Zoals toegezegd geprobeerd dezelfde melding te krijgen, maar nee. Blijft gaan zoals het altijd gaat.
Lijkt me dat je mbt dit onderwerp cleane start maakt.
Heb dezelfde stappen gemaakt zoals jij beschreef, maar krijg alleen mijn gebruikersnaam in beeld.
Diverse malen de assistant afgesloten en opnieuw gestart, maar toont alleen gebruikersnaam, geen emailadres.
Vindt er ook nergens in instellingen een optie over. Zit dus ergens dieper en of het pc of nas is?
Misschien toch maar bij support aankloppen om het helder te krijgen.