Synology-Forum.nl
OS Specifieke ondersteuning => Windows => Topic gestart door: wbree op 10 juni 2013, 09:59:26
-
Ik heb twee gebruikers aangemaakt die beiden een "eigen map" hebben op de NAS. Ik heb het zo ingesteld dat men geen toegang heeft tot elkaars map.
Echter user1 kan kijken en wijzigen in de map van user2 maar andersom niet. :?:
Bij de rechten staat dat user1 "geen toegang" heeft tot de eigen map van user2.
Rara.
-
Een van beide gebruikers misschien in de Admin groep?
Je hebt het over de Home en/of Homes map?
-
@ Robert:
Als voor user1 voor de bewuste map "geen toegang" staat ingesteld maakt het niet uit of die lid is van de Admin groep.
"Geen toegang" heeft de hoogste prioriteit.
@ wbree:
Kijk eens hier (http://www.synology-forum.nl/file-ftp-nfs-and-samba-server/share-toegang-op-basis-van-user-en-group-settings/).
Daar staat precies uitgelegd hoe het zit met het instellen van rechten op user en groep niveau.
-
Een van beide gebruikers misschien in de Admin groep?
Je hebt het over de Home en/of Homes map?
Een van beiden gebruikers zit niet in de Admin groep.
De gebruikte mappen staan op zichzelf naast de standaard andere mappen. Dus zijn geen submap van home of homes.
-
Kan je aangeven of de rechten die ze hebben vanaf de groep zijn of gezet op de user zelf?
Misschien dat een paar screenshots kunnen helpen.
-
@ wbree:
Kijk eens hier (http://www.synology-forum.nl/file-ftp-nfs-and-samba-server/share-toegang-op-basis-van-user-en-group-settings/).
Daar staat precies uitgelegd hoe het zit met het instellen van rechten op user en groep niveau.
Bedankt voor de tip. Echter of ik nu wel of niet "no access" aan vink of blank laat. Ik kan nog steeds bij de bewuste map van mijn huisgenoot.
-
Je kan zien of de rechten van een groep komen of dat je ze op gebruikersniveau hebt gezet... weet je zeker dat je bij de groep geen andere rechten hebt ingesteld?
-
@R00n
IK heb een bijlage toegevoegd met twee screenshots.
Het probleem is dus dat user "wbree" niet in de map aterbeek mag. Echter dat kan hij wel.
-
Het klopt dat het mag. Als ik je een tip mag geven dan geef je geen rechten via de groep users. Users helemaal leeg laten. Eventueel maak je een nieuwe groep aan. Bij de gebruiker zet je alles op geen toegang. Behalve voor de gebruiker die er wel bij mij. Wanneer je meer gebruikers hebt die dezelfde rechten krijgen is het makkelijker een nieuwe groep aan te maken.
-
Ik heb alle vinkjes uitgezet in de groep "users". Moet ik deze groep ook verwijderen?
Tot op heden is de situatie nog onveranderd.
-
Dit is een standaard groep en kan je niet verwijderen.
Nu dien je alleen nog bij de gebruiker wbree aan te geven dat hij geen toegang heeft. Je hebt nu een vinkje in het midden bij de map aterbeek en die moet naar rechts. Dus naar "Geen Toegang"
-
Op deze manier? (zie bijlage)
Kan nog steeds bij de aterbeek map.
-
Ja zo zal het moeten werken. Wel even uit en opnieuw ingelogt met de wbree gebruiker?
-
Helaas.
NAS opnieuw opgestart en zelf opnieuw ingelogd op mijn laptop. Kan mbv verkenner gewoon de map aterbeek openen en bewerken.
-
Maar ook als je met je wbree account inlogt via de file Explorer van de DSM?
Weet je zeker dat de credentials die je gebruikt om de share te openen ook het wbree account zijn? Of heeft je guest account misschien alle rechten?
-
Als ik via DSM inlog en met File Station kijk naar de mappen dat zie ik überhaupt de map "aterbeek" niet.
Guest heeft ook geen toegangsrechten tot de persoonlijke mappen.
Wilco
PS Ik vind het fijn dat je met me mee denkt maar ik wil je niet onnodig belasten. Zo erg is het probleem ook weer niet aangezien we geen geheimen hebben binnen het netwerk. ;)
Dus als je afhaakt "no hard feelings".
-
Haha... nee hoor... maakt niet uit... uiteindelijk waardeer ik het ook als een ander wat moeite doet.
Maar even voor de duidelijkheid. Wanneer zie je zijn share nu? Wanneer je via de File Explorer van de DSM gaat of via Windows File Explorer?
-
OK. :)
Ik zie de map via Windows Explorer (Verkenner) en niet via File Station van DSM.
Wilco
-
En heb je aangegeven dat de map niet zichtbaar moet zijn? Kan het dat je misschien in het begin met een admin account op je PC de shares hebt benaderd en dat je deze credentials nog steeds gebruikt?
-
Ik zal morgen eens inloggen op een ander werkstation met mijn inlognaam. Eens kijken wat er dan gebeurt.
-
Anders kan je altijd ergens in je configuratie scherm de credentials weg gooien. Wat je ook even kan doen is een bestand aanmaken in een map en dan kijken wie de owner is van het bestand... Dit zal dan jouw account naam moeten zijn.
-
@r00n
Heb zojuist op andere laptop met mijn logingegevens via Windows Verkenner geprobeert in map "aterbeek" te komen, maar vraagt nu om inloggegevens! :)
Het lijkt dus iets te zijn op mijn eigen laptop.
Hoe verwijder ik andere credentials via configuratie?
Ik heb bij gebruikers gekeken, maar zie alleen mijn eigen user naam staan en gast (uitgeschakeld).
Update: Het is me gelukt om bij "Referentiebeheer" een en ander aan te passen. Na een reset kon ik zonder de juiste inloggegevens er niet meer bij. :)
Bedankt voor de hulp. Niet dat het een ernstige issue was, maar ben toch blij dat het opgelost is. En weer wat geleerd.
Wilco
-
Het kon gewoon niet zijn dat je de enige bent met dit probleem en dat Synology een dergelijke fout zal toe staan... Dan zit er niets anders op dan goed zoeken.