Synology-Forum.nl

OS Specifieke ondersteuning => Windows => Topic gestart door: Rob83 op 18 januari 2016, 21:05:33

Titel: DS212+ niet in netwerk in Windows 10
Bericht door: Rob83 op 18 januari 2016, 21:05:33
Op mijn nieuwe laptop met Windows 10 kan ik mijn NAS DS212+ niet terugvinden.

Ook Synology Assistant kan hem niet vinden.
[attachimg=1]

Ook als ik het IP-adres intyp in verkenner kom ik er niet.

Wel kan ik hem via de weblink quickconnect openen in firefox. Maar ik wil hem ook in de assistant kunnen openen o.a. om een map aan te maken in de verkenner.
Ook kom ik er met mijn oude laptop (Vista) gewoon in, en Synology Assistant vind de NAS dan ook gewoon. Ligt dus niet aan de NAS zelf lijkt me?

Netwerk staat op persoonlijk. Firewall (Norton) heb ik al uitgezet, maar dat helpt ook niet.

Graag in jip-en-janneketaal een oplossing, als jullie een idee hebben wat ik kan proberen...
Titel: Re: DS212+ niet in netwerk in Windows 10
Bericht door: Ben(V) op 18 januari 2016, 21:23:07
Toevallig twee routers in je netwerk?
Een van je provider(modem/router) en een van jezelf.
Titel: Re: DS212+ niet in netwerk in Windows 10
Bericht door: Rob83 op 18 januari 2016, 21:36:36
Nee, maar 1 router. En wat ik gek vind is dat ik de NAS met m'n oude laptop, die ik tot een paar weken geleden gebruikte, gewoon vind, ook in Synology Assistant. Met Windows Vista op de oude laptop dus geen problemen, met Windows 10 op de nieuwe laptop (Asus) geen toegang.
Titel: Re: DS212+ niet in netwerk in Windows 10
Bericht door: Ben(V) op 18 januari 2016, 21:46:08
Windows heeft zelf ook een firewall.
Die kan de boel ook blokkeren.

IP adres kan veranderen want DSM staat standaard op DHCP.

Zoek eens een ipscanner op en kijk eens of die hem kan vinden.

Overigens is het niet gebruikelijk om de SA te gebruiken om naar je Nas te connecten, dat doe je normaal gesproken gewoon met je browser.
Titel: Re: DS212+ niet in netwerk in Windows 10
Bericht door: Rob83 op 18 januari 2016, 21:52:37
Ik ben inmiddels nog wat aan het proberen geweest met lezen in andere topics en andere forums en heb de NAS als netwerkschijf aan de laptop kunnen toevoegen. Ik had eerst denk ik de poort erachter gezet waardoor hij niet herkend werd. Maar dat is dan dus opgelost.
Is er dan nog wel een reden waarom ik de Synology Assistant zou willen gebruiken? Want tot nu toe gebruikte ik die alleen om de netwerkmap aan te maken.
Titel: Re: DS212+ niet in netwerk in Windows 10
Bericht door: Birdy op 18 januari 2016, 22:22:45
Ik zie verder geen reden om Synology Assistant te gebruiken, gebruik deze zelf ook nooit tenzij ik DSM opnieuw wil installeren als test.
Titel: Re: DS212+ niet in netwerk in Windows 10
Bericht door: Rob83 op 19 januari 2016, 09:32:03
Maar ik kan de DS212+ nog steeds niet vinden in Synology assistant, hoe kan ik de DSM dan ooit updaten, of opnieuw installeren na een harde reset? Want dat heb ik nu nog maar met m'n oude laptop onder Vista gedaan, maar hoe kan ik dat in de toekomst met Windows 10 doen? En jij geeft aan dat dat hetgene is wat je wel degelijk in SA doet.

Ik moet ook nog even kijken hoe het zit met de wachtwoordbeveiliging, hoe ik er een algemene onbeveiligde map en een map met wachtwoord op kan zetten. Dat had ik nooit, maar omdat ik hem nu ook ga gebruiken om er af en toe gegevens van het werk op te zetten wil ik toch een afgeschermde map, zonder dat ik aparte Windows-accounts ga aanmaken. Is dit mogelijk?

Rob
Titel: Re: DS212+ niet in netwerk in Windows 10
Bericht door: Ben(V) op 19 januari 2016, 12:56:09
Gewoon connecten met je browser en dan inloggen.
Titel: Re: DS212+ niet in netwerk in Windows 10
Bericht door: Rob83 op 18 april 2016, 21:47:13
Nav een pb afgelopen week ben ik nog eens gaan googlen.
Ik kwam dit topic (http://www.synology-forum.nl/hardware-vragen/synology-assistant-werkt-niet/msg6731/#msg6731) tegen en heb, eigenlijk zonder hoop, de nieuwste versie van Synology Assistant maar eens geinstalleerd.
En wonder boven wonder kwam ik daarna via de assistant wel bij mijn NAS uit, terwijl de oude versie (5.2 als ik het goed heb) de NAS een uur geleden nog niet kon vinden.
Opgelost dus voor mij, met een update naar Assistant 6.0.

Heb wel in de tussentijd op meerdere fora reacties gezien van mensen die problemen hadden met Windows10, dus misschien kon SA 5.x niet goed overweg met deze nieuwe Windows, en is dat in 6.0 opgelost?

Groet, Rob