Synology-Forum.nl
OS Specifieke ondersteuning => Windows => Topic gestart door: Irmaxx59 op 10 juni 2017, 18:50:32
-
Beste forumleden,
Enkele maanden geleden heb ik 2 identieke laptops (Clevo P775DM3(-G)) gekocht, met in ieder:
- Windows 10 Home (64-bits) version 1607
- Intel Core i7-7700 (3.6GHz)
- NVIDIA GeForce GTX 1060
- RAM 2 x 8Gb
- M.2 SSD: 256Gb SAMSUNG SM961 M.2, PCIe NVMe (up to 3100Mb/R, 1400Mb/W)
Mijn huidige netwerk bestaat uit:
- ZIGGO modem "Connect Box" (Wi-Fi uitgeschakeld)
- ASUS RT-AC87U router
- NAS DS209 (DSM 4.0)
Mijn situatie
Tijdens het inrichten van de laptops heb ik de mappen op de NAS als 'shares' gekoppeld op
de laptops via "Verkenner" en "Netwerkverbinding maken…".
Dit werkte prima tot voor kort. Enkele weken geleden konden tijdens het opstarten van Windows
de 'shares' niet gekoppeld worden. Dus ik dacht, ik verwijder een 'share' en verbind het daarna opnieuw.
Niet dus. Alle 'shares' waren weg en ik zie de NAS niet meer in "Netwerk" in "Verkenner".
Werkgroep is ongewijzigd en dus nog steeds gelijk in Windows als in de NAS.
Op de andere laptop zie ik wel de 'shares' staan onder "Netwerklocaties" (moet ze wel na elke reboot met de hand
aanklikken om ze te activeren), maar onder "Netwerk" in "Verkenner" zie de NAS ook niet staan…??!!
Aangezien wij direct werken op de NAS (dus openen en opslaan op de NAS) is het zeer vervelend, dat de NAS
niet meer zichtbaar is: is kan niet meer bij mijn bestanden…. (zucht!). :'(
Heeft iemand enig idee hoe dit zou kunnen gebeuren en hoe ik op de juiste manier de NAS zichtbaar kan maken
om weer 'shares' aan te maken?
Bij voorbaat hartelijk dank voor jullie aandacht. 8)
-
Bij mij dezelfde situatie helaas.... dus ben benieuwd naar de oplossing!
-
Kan het zijn dat op de laptop die niet werkt het netwerktype op "Openbaar/Publiek" staat? Dan werken shares e.d. namelijk niet.
-
En zet de firewall 's uit, mogelijk blokkeert die het verkeer. Begin met de firewall in Windows.
Overigens... kan het zijn dat een van de twee laptops intussen de uitgebreide "creators update" heeft gehad? Microsoft heeft de rare eigenschap om met zo'n update alle beveiligingsinstellingen weer helemaal strak te zetten (en, terzijde, alle privacy instellingen waarvan zij zelf gebruik willen maken weer open)
-
Bij mij staat het netwerk onder Particulier. Ik heb wel de laatste update van windows gehad inderdaad, dus de "creators update". Wanneer ik de firewall van windows uit zet werkt het nog steeds niet helaas :'(
Ik heb ook geprobeerd Synology Assistent op m'n PC te openen, daar kan de Synology wel gevonden worden echter de status is "De verbinding is mislukt". Verder werkt Cloud Station wel normaal en kan ik ook via xxxxxxxx.diskstation.me gewoon inloggen. Alleen binnen windows werkt het dus niet.
Nog ideeën wat ik kan proberen?
-
... Heeft iemand enig idee hoe dit zou kunnen gebeuren en hoe ik op de juiste manier de NAS zichtbaar kan maken
om weer 'shares' aan te maken? ...
De praktijk heeft geleerd dat het altijd weer de vraag is of verbinden op basis van netwerknaam werkt binnen Windows.
De meest praktische oplossing is te verbinden met je NAS of drive-letter-mappings aan te maken op basis van het IP-adres van je NAS in plaats van op basis van netwerknaam. Uiteraard moet dat IP-adres dan op je NAS vast zijn ingesteld, of door je DHCP server telkens als reserved IP-adres aan je NAS worden uitgegeven.
Mocht je toch liever op naam je NAS bereiken, dan kan je de "hosts"-file in de windows\system32\drivers\etc directory aanpassen.
Voeg daaraan een (uncommented, dus zonder "#" ervoor) regel toe met "[NAS_IP] [NAS_naam]".
Zie bijv. hier (https://www.synology-forum.nl/windows/eduroam-(securew2)/msg88012/#msg88012).
Dat bestand werkt als een soort local DNS-server bestand, dat een network-naam of URL vertaalt naar een IP-adres.
Daarna lukt pingen en/of verbinden ook op naam in principe altijd.
-
Ik heb helaas hetzelfde probleem. De hosts file aanpassen werkt niet bij mij.
Ik heb deze vraag ook op een ander forum gezet en wel hier (http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/920129-Netwerk-probleem-sinds-laatste-update-windhoos-10?p=5972185#post5972185).
In dit draadje worden al 2 oplossingen gegeven die voor mij helaas ook niet werken.
Maar misschien voor een van jullie wel.
In datzelfde draadje staat in post 7 nog een link naar weer een ander forum, met nog wat meer eventuele oplossingen.
Het schijnt dus echt in de windows creators update te zitten en wat vooral het vervelende is, niet voor iedereen werkt dezelfde oplossing.
Voor mij helaas nog geen een oplossing waar ik wat aan heb.
Nou, waarschijnlijk werkt er wel een oplossing en dat is een rollback naar een oudere build van windows.
Als ik het allemaal goed gelezen heb moet je dan terug naar build 1607.
Ik persoonlijk doe dat liever niet omdat je dan weer met eventuele beveiligingslekken zit. Ik las iets van ransomware.
Misschien heeft iemand van jullie meer geluk met de aangedragen oplossingen op de ander fora.
-
Hoi,
Ik heb het probleem (nog) niet, maar dit soort zaken intrigeren mij wel altijd. (Heb creators update nog niet geinstalleerd ;-) )
Ik vond het volgende op social.technet.microsoft.
Misschien kan je hier iets mee (mogelijk had je dit al geprobeerd).
Ga op je NAS (DSM6.1) naar Configuratiescherm > Bestandservices > SMB/AFP/NFS
- SMB-service inschakelen is als het goed is aangevinkt.
- Klik nu opgeavanceerde instellingen.
- Zet vervolgens "Maximum SMB protocol" op "SMB3".
[attach=1]
Reboot tenslotte je Synology NAS.
Laat hier nog even weten of het werkt in jouw geval, zodat anderen mogelijk hier ook iets mee kunnen.
Succes !
Peter
-
In mijn geval, helaas niet. :'(
-
Ik zie dat je twee routers in je netwerk hebt.
Ik ken je netwerk topologie niet maar realiseer je je wel dat die twee netwerken verschillende subnets hebben en elkaar dus niet kunnen bereiken?
-
Beste forumleden,
Ten eerste mijn excuses voor mijn verlate reactie. Ter verdediging ik ben ziek geworden en heb niet veel tijd achter de PC doorgebracht. Sorry!
Mijn reacties op jullie voorstellen:
- Op beide laptops is de "Creator’s Update" nog NIET geïnstalleerd.
- Op mijn NAS draait DSM 4.0; ik kan geen SMB (?) instellen.
- De HOST-file is aal een tijdje aangepast met het IP-adres en servernaam van de NAS: geen resultaat.
- Het netwerktype op mijn laptop is: PRIVÉ, maar kan geen shares aanmaken.
- Het netwerktype op de andere laptop is: OPENBAAR, maar heeft wel shares gekoppeld aan de NAS (ben wel bang, dat als ik een share verwijder, dat alles weg is!).
- Zie op beide laptops in Verkenner onder "Netwerk" > "Computer" GEEN NAS!!
Met vriendelijke groet,
-
De vraag blijft of je iets op die connectbox van ziggo hebt aangesloten of zit alles op die Asus?
En weet je zeker dat de wifi van die connectbox uitstaat?
-
Beste Ben(V),
De beide wifi-kanalen (2.4 & 5GHz) op de Ziggo ConnectBox zijn door mij uitgeschakeld.
Router is aangesloten op de LAN#1 poort van het modem, verder is alles aangesloten op de ASUS router:
- Synology NAS DS209;
- EPSON XP-750 printer;
- desktop;
- laptop (indien nodig).
Ik heb nog mijn vorige laptop met Win7 aangezet en daar zie ik Verkenner 'gewoon' de NAS staan in "Netwerk"> "Computer".
Kan ook op die laptop 'gewoon' shares aanmaken en verwijderen.
Dus mijn leken conclusie is: er lijkt niets mis met de instellingen van het modem ("ConnectBox") en de router (ASUS RT-AC87U).
Laptop met Win7 geeft geen problemen, de laptops met Win10 wel!
Ik ben zogeheten "flabbergasted"! :-)
-
Niet toevallig het smb1 protocol op windows uitgezet.
Die heeft windows nodig om het netwerk te kunnen browsen.
-
Via Windows verkenner lukt het ook niet?
Via bijvoorbeeld.
\\192.168.1.5
Bij mij is mijn nas ook niet zichtbaar in mijn netwerk ik benader altijd via ip.
-
- De HOST-file is aal een tijdje aangepast met het IP-adres en servernaam van de NAS: geen resultaat.
De host file gaat over alles en zal andere discoverys overrulen . Weet je zeker dat hier het actuele IP adres van de nas in staat?
-
@Ben(V):
Ik weet niet wat dat betekend en hoe zou ik dat hebben moeten doen als ik niet weet wat het is?
Trouwens, ik heb even op de NAS kunnen werken met de 2 nieuwe laptops; heb nl. de benodigde 'shares' aangemaakt.
Op de ene laptop heb ik één van de 'shares' verwijderd en toen waren ineens alle 'shares' verwijderd.
Op de andere laptop worden de 'shares' bij startup gekoppeld, maar het netwerk staat daar op 'Openbaar' en ik zie geen NAS in Verkenner bij "Netwerk" > "Computer".
@proxydude:
Krijg de melding: "Netwerkfout – Geen toegang tot \\192.168.xxx.xxx"
Als ik //192.168.xxx.xxx intyp in Verkenner, dan wordt de browser (IE11) geopend en kan ik inloggen op de NAS. Dit is niet wat ik wil!
@Briolet:
Het IP-adres van de NAS in de 'Hosts-file' is 100% correct en het actuele adres!
Even ter verduidelijking het volgende:
- Sinds 2009 heb ik deze NAS (DS209) met eerst WinXP en daarna met Win7. Nooit een probleem gehad.
- Instellingen in de NAS en router zijn sindsdien nooit aangepast, dus IP-adres van NAS is sinds 2009 hetzelfde!
- In de router de DHCP-server enabled en een DHCP-list gemaakt met MAC-adressen gekoppeld aan IP-adressen.
- In de router het 'Wireless MAC-filter' enabled en per 'band' (2.4 & 5GHz) de betreffende MAC-adressen ingevuld.
- Heb sindsdien een Linksys-router, een TP-router en nu, sinds een klein jaar, een ASUS-router.
- Heb sindsdien een UPC-modem (TechniColor) en nu, sinds 2 maanden, een ZIGGO-modem (ConnectBox).
- Heb een desktop en een laptop met Win7 en MET toegang via 'shares' tot de NAS.
- Heb 2 nieuwe laptops met Win10 (moeten desktop en oude laptop met Win7 vervangen), maar één ZONDER toegang en één MET toegang tot de NAS!
Ik word gek!! :o ;D :'( Help!
-
\\192.168.xxx.xxx" zou moeten werken en dan zou je in je windows verkenner moeten blijven let op // en\\ de ene is je browser de ander verkenner en je moet ook twee \\ moeten gebruiken. Werkt dit niet dan kan het zo zijn dat je een extra router hebt of andere werkgroep of workgroup. Of het zit potdicht wat mij sterk liijkt
Hebben ze wel de zelfde ip range?
-
@proxydude:
Dat met die 'slashes' en 'back-slashes' begrijp ik nog wel en ik blijf wel in Verkenner, maar krijg een foutmelding bij het gebruik van "\\".
Het ZIGGO-modem is een router-modem waarvan ik alléén maar de beide wifi-banden heb uitgeschakeld!
Dus, de router in het modem werkt nog…..!!?!
Het ZIGGO-modem-router geeft in de DHCP-instellingen het volgende:
- Begin lokaal-adres: 192.168.178.xxx
- Aantal apparaten: 245
Mijn ASUS-router geeft in de DHCP-instellingen het volgende:
- IP Pool Starting Address: 192.168.1.xxx
- IP Pool Ending Address: 192.168.1.xxx
- Aantal apparaten: 50
En potdicht lijkt mij ook niet, want mijn Win7-machine 'ziet' wel de NAS en heeft ook werkende 'shares'.
Wat ik wel heb gemerkt, is dat als ik inlog op de NAS en via de 'Download Station' op het tabblad 'BT/HTTP/FTP/NZB' een bestand wil zoeken
om te downloaden, dan wordt er niets meer gevonden.
Moet ik het ZIGGO-modem in 'bridge-modus' (laten) zetten? En wat gebeurt er dan?
-
Als je alles op de Asus router hebt aangesloten zal de connectbox in bridge mode zetten niets helpen.
Kijk eens welk ipadres de laptop heeft die niet werkt.
Ik vermoed dat hij helemaal geen ipadres krijgt
-
Het ZIGGO-modem is een router-modem waarvan ik alléén maar de beide wifi-banden heb uitgeschakeld!
Dus, de router in het modem werkt nog…..!!?!
Ja, de router van je Ziggo modem-router werkt nog steeds als router, je hebt dus twee routers in je netwerk.
Afhankelijk het type Ziggo modem (en het gebied waarin je je bevindt) moet Ziggo je modem in bridgemodus zetten of kan je dat zelf doen.
In je bridgemodus werkt je modem-router als modem. De "bridge" modus zorgt ervoor dat je modem zijn verbinding doorgeeft naar je losse router.
-
Onzin.
Twee router achter elkaar is geen enkel probleem.
Dat gaat alleen spelen als je van buiten iets wilt bereiken, dan moet je namelijk dubbel forwarden want je hebt dubbel NAT.
Als alles alleen aan de Asus hebt aangesloten wordt er helemaal niet gerouteerd en is die Asus alleen DHCP server en switch voor het lokale verkeer.
-
@Ben(V):
Ik werk vanaf de laptop waar het probleem met de onzichtbaarheid van de NAS zich afspeelt.
Via Start » Instellingen » Netwerk en internet » Wi-Fi » Hardware-eigenschappen zie ik o.a. het IPv4-adres 192.168.1.xxx staan en het MAC-adres.
Dit IP-adres valt ruim binnen de range IP-adressen in de DHCP-server van de ASUS-router.
-
Als alles alleen aan de Asus hebt aangesloten wordt er helemaal niet gerouteerd en is die Asus alleen DHCP server en switch voor het lokale verkeer.
Waarom 'ziet' de Win7-machine wel de NAS en de Win10-machine niet?
-
Blijft alleen de firewaal of de netwerk omgeving in windows over.
Open eens een commandline op die laptop en probeer de Nas te pingen.
-
@Ben(V):
Heb cmd.exe als 'Administrator' geopend en de NAS gepingd met ping 192.168.1.xxx.
Resultaat is:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss)
-
EUREKA !!!!!
@petje11
Ontzettend bedankt voor je bijdrage en met name de link naar Helpmij.nl (http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/920129-Netwerk-probleem-sinds-laatste-update-windhoos-10?p=5972185#post5972185) post #5 van dnties.
Hierin werd het volgende beschreven:
(a) Start appwiz.cpl
-> klik op "Windows onderdelen toevoegen en verwijderen" -> zet aan (als het al niet aan stond) "Ondersteuning voor SMB1.0/Cifs voor het delen van bestanden".
(b) Start ncpa.cpl
-> Rechtsklik op je actieve netwerkverbinding en kies "Eigenschappen" -> dubbelklik op "Internet Protocol Versie 4 (TCP/IPv4)", klik op de knop [Geavanceerd],
ga naar tabblad "Wins" en zet het bolletje in "NetBIOS via TCP/IP inschakelen" en daarna 3x op [OK] klikken. Sluit het Netwerverbindingen venster af.
Nu heb ik even getest met (a) en (b): dit werkt! Kan de NAS weer zien in Verkenner "Netwerk" en "Computer" en kan ook weer 'shares' aanmaken!
Heb ook getest met alleen optie (a): dit werkt ook! Kan de NAS weer zien in Verkenner "Netwerk" en "Computer" en kan ook weer 'shares' aanmaken!
Op deze laptop stond er GEEN vinkje bij "Ondersteuning voor SMB1.0/Cifs voor het delen van bestanden".
Op de andere laptop staat er WEL een vinkje bij "Ondersteuning voor SMB1.0/Cifs voor het delen van bestanden".
Rara hoe kan het..... de laptops zijn gekocht met Windows 10 voorgeïnstalleerd en toch zo verschillend.....!
Ik wil graag IEDEREEN die in deze "thread" een bijdrage heeft geleverd van harte bedanken!! :thumbup: :clap:
Dankzij jullie heb ik (ondanks mijn frustraties over het probleem) heel, veel geleerd over netwerken, IP-adressen en Windows.
Ik ben weer zo blij als een kind!! :)
-
AANVULLING
Beste forumleden,
Op mijn laptop moeten(!) de volgende instellingen geactiveerd zijn, wil ik mijn NAS zichtbaar krijgen in Verkenner onder "Netwerk" en "Computer":
(1) op het ZIGGO-modem (ConnectBox) moeten beide Wi-Fi banden (2.4 & 5GHz) ingeschakeld zijn; :'( :o
(2) de optie "Ondersteuning voor SMB1.0/Cifs voor het delen van bestanden" moet aangevinkt zijn. 8)
Nu kan ik dus ook weer 'shares' aanmaken! Gelukkig!
Ik heb alle combinaties geprobeerd, maar dit is de enige dat werkt?!?! :o :x ;D
Waarom het Wi-Fi netwerk van het modem geactiveerd moet zijn, is voor mij totaal onlogisch. Ga het nog navragen bij ZIGGO.
Nogmaals hartelijk bedankt voor jullie kennis en geduld.
-
Dat wifi aanzetten is onverklaarbaar, maar het aanzetten van smb1 op je laptop had ik al tegen je gezegd.
Overigens moet je dat zelf uitgezet hebben, want standaard staat dat echt gewoon aan anders kan windows het netwerk niet browsen.
-
Dat Wifi is niet alleen onverklaarbaar, maar onmogelijk. Je geeft zelf aan dat deze Wifi in een ander netwerk segment zit, gescheiden door je Asus router. Blijkbaar verander je nog iets anders, samen met die Wifi.
Weet je overigens zeker dat de Wifi uit staat als je beide banden uit zet? Als je WifiSpots gebruikt, blijft de router volgens mij nog steeds actief met een Wifi signaal. Dat stopt pas als je ook op MijnZiggo, de WifiSport uit zet. (Althans, zo werkt het bij de Ubee's van Ziggo)
-
@Ben(V)
Om even terug te komen op een paar van je eerdere opmerkingen:
- alles is aangesloten op de ASUS-router en de router in aangesloten op de LAN #1-poort op het modem;
- de beide Wi-Fi-banden op het modem zijn uitgeschakeld;
- je hebt idd aangegeven dat ik SMB1 moest inschakelen, alleen heb ik weer aangegeven dat ik niet wist hoe. Sorry voor dit misverstand!
Ik zal idd wel een keer in het venster "Windows-onderdelen" hebben gekeken en per ongeluk(!) de SMB1 hebben uitgeschakeld.... I don't know.
Wat wil nu het geval….. mijn gevoel en jullie ("Ben(V)" & "proxydude") bewering over de onmogelijkheid van het niet kunnen 'zien' van de NAS,
omdat de beide Wi-Fi-banden op het modem waren uitgeschakeld, is WAAR!! (: ;)
Vandaag nogmaals de Wi-Fi-banden op het modem uitgeschakeld en opgeslagen en daarna de laptop uitgeschakeld.
Heb ca. 20 sec. gewacht en de laptop weer opgestart en..... de NAS is zichtbaar en zo ook de 'shares'!
Dit heb ik meerdere keren uitgevoerd en het blijft correct werken.
Wat gisteren is gebeurd, is mij een raadsel. Heb toen ook meerdere keren de laptop opnieuw opgestart,
maar dan met een ander resultaat. (rara) :wtf: :silent:
@proxydude
Als ik inlog in het modem, vind ik daar NIETS terug over Wi-Fi-spots…. laat staan over hoe ik die moet instellen.
Nu blijkt ook dat dat geen invloed lijkt te hebben, daar ik het uitschakelen van de Wi-Fi-banden op het modem tòch de NAS zie in Verkenner.
Mijn dank is nogmaals groot en heel, erg bedankt voor alle input, ben toch weer een stuk wijzer geworden.
-
Als je die smb1 weer inschakelt duurt het een tijd voor windows het netwerk geinventariseerd heeft.
Voordat die zover was heb je waarschijnlijk getracht om het probleem op te lossen door de wifi van de connectbox in te schakelen.
Vervolgens was windows zo ver en heb je onterecht de conclusie getrokken dat het aan de wifi lag.
Maar fijn dat het nu opgelost is.
-
Beste forumleden,
Vooropgesteld, ik ben zeer blij dat ik met het 'aanzetten' van SMB1 mijn NAS weer zie en 'shares' kan aanmaken. :) ;) 8)
Maar..... het volgende is het geval.
Ik gebruik weleens "Spybot - Search & Destroy". Daarin wordt geadviseerd (sinds 16-09-2016) om SMB1 uit te schakelen, i.v.m. een mogelijke 'exploit'
van o.a. ransomware om in je PC binnen te dringen.
Ben via een link (https://blogs.technet.microsoft.com/filecab/2016/09/16/stop-using-smb1/) gaan lezen en nu weet ik het niet meer!?? Zonder SMB1 zie ik mijn NAS niet en met SMB1 creëer ik 'bewust' een lek...??!! :o :wtf:
Is er misschien iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
-
Jazeker.
Absolute onzin om smb 1 uit te zetten.
Er is een issue geweest met de smb 1 implementatie van windows XP, waar dit verhaal betrekking op heeft.
Microsoft heeft zelfs voor windows XP al een hele tijd geleden een patch daarvoor uitgebracht.
Het probleem dat in vele bedrijven ontstaan is, is dat ze nog steeds windows XP gebruiken en het dan ook nog geen patch management ingericht hebben.
Een soortgelijk issue maar niet helemaal hetzelfde en waarvoor ook nooit bekent is geworden dat er een exploit voor rondwaarde zat ook in de smb 1 implementatie van Samba (het product dat smb verzorgt voor Linux en dus DSM) echter dat is ook al lang geleden gepatched.
Als je dus gewoon je systemen geupdate hebt met vrijgegeven patches en updates dan loop je voor deze exploit geen enkel risico.
Dit is typisch een uit de hand gelopen issue op het internet die meer schade aanricht dan goed doet.
Maar troost je, je bent niet de eerste die dit gedaan heeft, waarom denk je dat ik dat ik je al snel op het spoor van dat uitzetten van smb 1 kon zetten. Je bent al een van de velen die ten onrechte smb 1 uitgezet hebben.
Overigens is het in professionele omgevingen wel zinnig om smb 1 uit te zetten want het wordt daar eigenlijk niet meer gebruikt, want daar hebben ze een DNS server en wordt echt geen NetBIOS voor netwerk browsing gebruikt, echt in de prive omgeving is een DNS server een redelijk overhead dus de meeste mensen zullen die niet in gebruik hebben.
-
Beste Ben(V),
Bedankt voor je (wederom) snelle reactie. Je uitleg is duidelijk en ik heb weer een zorg minder. :thumbup:
Ik denk nu te weten hoe het komt dat SMB1 bij mij uitgevinkt was.
Ik gebruik af en toe het programma "IOBit Driver Booster" en dit progje kwam een maand of 2 geleden met een 'systeemvak pop-up'
met een melding met ongeveer de tekst als: ".... indien je een aanval met ransomware wil voorkomen, klik dan hier...." of iets dergelijks.
Ik heb natuurlijk ::) geklikt en ik denk, dat deze software het vinkje heeft verwijderd. Kan dat, denk je?!
-
Zou best kunnen.
Persoonlijk zou ik zo'n tool nooit gebruiken, het blijft altijd een beetje duister was deze tools doen.
De normale updates krijg je van windows en de paar zaken zoals een graphic card kunnen het ofwel zelf of kijk je gewoon af en toe op hun website of er nieuwe drivers zijn.
-
Even een kleine aanvulling voor eventueel andere waarbij eerder genoemde oplossing niet werkt:
To disable the Master Browser in Windows 10, right click on the start menu and select 'Computer Management'. Then go to Services And Applications->Services and look for 'Computer Browser' and right click on it and choose 'Properties'. Then for 'Startup type' select disabled from the drop down menu. Click on apply and then OK.
On the NAS open Control Panel->File Services and click on the 'Advanced Settings' button under 'Enable SMB Service' and then enable 'Master Browser' and click on apply. Close all windows.
Now, reboot the NAS followed by the PC's and fingers crossed, the NAS should show up under Network in File Explorer and you should not have to worry about which PC is booted first.
Staat je NAS 24/7 aan, dan hoef je niet in de windows-services te klooien. Dan volstaat het aanzetten van master browser in de nas en alles weer ff opnieuw opstarten waarbij de nas dan als eerste volledig moet zijn opgestart.
-
Dan heb je nog steeds smb 1 nodig op je windows, want zonder dat zal hij ook de master browser die de Nas is niet raadplegen.
-
Dat klopt helemaal. Mijn reactie is ook meer een aanvulling op mijn eigen eerdere reactie in dit topic. :thumbup:
Dit was even niet zo duidelijk zo. Ik had beter even kunnen quoten..
-
Weet je als je de Synology Assistant opent en op Mapstation klickt je daar een driveletter kunt toewijzen aan je mappen , en het leuke is dat ik dan ook gelijk mijn NAS,je in de verkenner bij Netwerk zie! probeer maar, het werkt echt.
Ik heb uren besteed aan forumhulp te lezen , alles geprobeerd , niets lukte echt, en eureka het blijkt ook gewoon onder Win10 heel simpel in Assistant in te stellen.
succes jongens