Synology-Forum.nl
OS Specifieke ondersteuning => Windows => Topic gestart door: Wonsojc op 29 april 2022, 14:33:21
-
Hallo. Ik gebruik windows 10. En heb Synology 716 II Software is up to date.
Via Assistent zoek ik naar Synology Dat lukt. Bij poging te mappen zegt system. Systeem geeft geen reactie. Time out.
Ik heb gelukkig nog bestaande Mappings die wel gewoon werken. Maar nieuwe aanbrengen lukt niet.
(Ik heb dit probleem op 4 verschillende W10 PC's (Morgen 1 W11 erbij...... wat zal dat brengen.
Ik heb reeds vele suggesties uitgeprobeerd Bonjour SMB SMB aanpassen na laatste update van W10 Min SMB2 etc.. MTU aanpassen naar 2000 etc. Niets werkt. Kan iemand mij verder helpen.
Ik hoor graag van jullie.
Groet
Wonsojc
-
Wat bedoel je concreet met "mappings"? Hoe geef je daar vorm aan?
Dat je problemen hebt met 4 verschillende PC's doe je denk ik in de basis reeds iets niet goed.
Heb je de NAS wel een vast IP-adres gegeven (niet in de NAS zelf, maar in de router)?
-
Hallo Babylonia
Dank je voor je bericht.
Dit had ik er niet bij vermeld.
Op alle 4 de computers had ik voorheen gewoon verbinding met de NAS tot ongeveer 7 8 maanden terug. Ik heb dat niet direct gemerkt omdat op de hoofdcomputer die ik zelf dagelijks gebruik het nog gewoon werkte. En ik geen nieuwe folders aan moest maken..
Nu wil ik dus op de andere computers dit opnieuw verbinden en lukt dit niet meer. Via de synology assistent is de NAS dus wel zichtbaar.
Ik zal op de router nog proberen deze een fixed IP te geven. Maar het zou eigenlijk zo ook moeten werken. Heb er nu een scroonshot bij gedaan. . Met mappings bedoeld ik dus het aanmaken van de verbinding naar een folder op de NAS.
Groet en dank je
-
Ik zal op de router nog proberen deze een fixed IP te geven. Maar het zou eigenlijk zo ook moeten werken.
Zonder een fixed IP in ieder geval NIET. Want voor al je NAS verwijzingen is het IP-adres 192.168.178.29 opgenomen.
Is het toevallig (vanuit DHCP) een ander IP-adres, kloppen al je referenties niet meer.
Je kunt controleren of dat overeenstemt met het IP-adres wat Synology Assistant aangeeft als IP-adres.
Want eerder gaf je aan, dat Assistant je NAS wel kan vinden.
Indien anders, zou je het makkelijkste ook dat 192.168.178.29 adres daarvoor kunnen gaan inzetten.
Dan zouden erna al je verwijzingen weer moeten kloppen.
Eerst direct vanuit Assistant inloggen in de NAS (dubbelklikken op de gevonden NAS regel), en via de DSM web-interface,
Configuratiescherm ----> Netwerkinterface met de knop Bewerken de interface op DHCP zetten.
[attach=1] [attach=2]
Dan in de router dat IP adres vast zetten.
Na wijziging van het IP-adres in de router, zowel de router zelf, als erna ook de NAS een keer herstarten.
(Om daarmee nog oude geldige IP leases op te schonen en te vernieuwen volgens de nieuwe instellingen).
Daarmee zouden alle referenties weer moeten werken.
-
Hallo Babylonia
Wederom dank voor je input.
In ziggo Router Ip adres was al fixed. Ik kan ook idd via de Assistent ook gewoon naar de webpagina gaan. Dus alles zou naar behoren moeten werken. maar helaas. Ik heb ook wel al gelezen dat het op W11 ook een probleem kan zijn. Maar dat zie ik dan wel later.....
Maar ik heb echt al bijna alles plus jouw adviezen geprobeerd, . .
Dus Recap.
Via Assistent wel te vinden maar kan geen verbinding maken om netwerkschijf toe te voegen
Voorheen werkte het wel. aan de instellingen is niets veranderd.
dan is er time out.
Via web wel te vinden.
Kan het met de interne verbinding te maken hebben.....
Misschien nog een advies. Ik hoor het graag.
Dank je wel voor je hulp Babylonia
-
Hallo Babylonia
Geloof het of niet maar het is deels opgelost.
In ben nog even dieper gaan kijken voor het SMP protocol;
Dan kun je zonder de Synology assistent een verbinding maken.
Je maakt gebruik van de standaard setup in Windows om een nieuwe Netwerkverbinding op te zetten. Zie screenshot.
Dus je maakt geen gebruik van IP adres maar via de naam van de synology maak je een nieuwe map netwerkverbinding aan.
Dit werkt in ieder geval zo voor mij.////
Ik ga wel zoeken of ik het nog via IP adres kan krijgen maar hier kan ik al mee vooruit.
Door jou ben ik toch anders gaan kijken.
Dank je
Ik ga deze topic nu ook sluiten.
Groet en fijne dag verder.
-
HI ik bedoel dus SMB protocol
Groet
-
Je kunt dus wel inloggen met een nieuwe referentie die je aanmaakt met de hostname van de NAS \\DiskDS716
Het zou kunnen dat bij "Referentiebeheer" van je PC's daar een aantal dubbele of verkeerde referenties staan m.b.t. je IP-adressen.
Configuratiescherm ----> Gebruikersaccounts ----> Referentiebeheer ----> Windows Referenties
Daar vind je alle netwerk referenties. Kun je controleren of er mogelijk discrepanties zijn in de gegevens, bewerken, verwijderen etc.
M.b.t. SMB, zou dat in de NAS instellen met maximum SMB 3 - minimum SMB 2 (Geavanceerde instellingen)
MTU wat je in je eerste reactie benoemde, gewoon terug naar standaard waarde 1500
-
Hallo Babylonia.
Ik heb het nu gevonden en alles werkt weer zoals het zou moeten.
In Synology kun je aangeven.
Verberg map in windows verkenner. Vroeger (Jaren terug) was dat een manier om het juist zichtbaar te maken met assistent. Nu dus blijkbaar niet meer. Ik heb het vinkje weggehaald en alles werkt weer.
Dank je voor je hulp.
Groet Wonsojc
-
In Synology kun je aangeven.
Verberg map in windows verkenner.
[attach=1]