Synology-Forum.nl
Overige software => Web Station => Topic gestart door: bartv op 08 november 2017, 11:37:21
-
Hallo,
Door een verkeerde manipulatie met PuTTy (waarschijnlijk een/enkele bestanden verwijderd in nginx folder) werkte de webserver niet meer. Alle verkeer naar poort 80 komt automatisch terecht op poort 5000 (DSM). Zelfs wanneer ik van internet verbind maar poort 5000 wordt op de modem niet geforward.
Ik kwam er dus toe om webstation te herinstalleren. Dus eerst phpMyAdmin gestopt en verwijderd en dan webstation gestopt, verwijderd, geherinstalleerd, en phpMyAdmin opnieuw geïnstalleerd.
Via putty lijken de bestanden terug ok, maar alle webverkeer (poort 80) komt nog steeds op poort 5000 terecht.
Websites op exotische poorten als 9091, 8083, blijven gewoon werken...
Iemand enig idee hoe dit aan te pakken alvorens ik nog meer stuk maak?
Wat me ook interesseert is hoe ik zo'n manipulatie via putty kan ongedaan maken. Ik lees hier en daar over snapshots, is dit mogelijk in deze context?
-
Hallo,
Voor degenen die een vergelijkbaar probleem hebben, post ik hier hoe ikzelf ben te werk gegaan om dit op te lossen.
Van Synology support kwam 4 dagen na de post van mijn geval een antwoord. Het was wel niet wat ik had verwacht, maar achteraf gezien waarschijnlijk wel de beste oplossing. En makkelijk!
Synology Support: Unfortunately we can't help you, we never advice any DSM system modification.
To fix your situation I advice you to reinstall DSM performing an hard reset: Synology Hard Reset (https://www.synology.com/en-us/knowledgebase/DSM/tutorial/General/How_to_reset_your_Synology_NAS)
The hard reset will not affect your data in any case, but to be sure, you can take a full backup using "Hyper Backup (https://www.synology.com/en-global/knowledgebase/DSM/help/DSM/Tutorial/backup_backup)" or "Cloud Station (https://www.synology.com/en-global/knowledgebase/DSM/help/DSM/Tutorial/cloud_sync_files)".
Dat heb ik dus gedaan. Kijk even na hoe je exact de hard reset doet op jouw NAS mbv. de link. Op m'n DS916+ gaat het zo:
- Druk met een paperclip de RESET knop in gedurende 4 seconden, totdat de NAS een beep geeft. Laat de RESET knop los.
- Druk binnen de 10 seconden opnieuw op de RESET knop gedurende ongeveer 4 seconden, totdat je 3 beeps hoort.
Je kan nu met DS Assistant je NAS opnieuw opsporen in je LAN. Hier zal je zien dat de status "Configuration lost" geeft, en je kan de DSM opnieuw installeren. Al je data blijft intact.
Ik moet nu wel al m'n packages opnieuw installeren, en daar ben ik nog lang niet klaar mee, maar alles werkt weer als vanouds.
Opletten dus met SSH... :o
-
Mooi :thumbup:
Unfortunately we can't help you, we never advice any DSM system modification.
Klopt, wordt ook voor gewaarschuwd, in dit Sticky Topic (https://www.synology-forum.nl/algemeen/lees-dit-eerst/).
Opletten dus met SSH... :o
Inderdaad, niet voor niets vermeld ik hier (https://www.synology-forum.nl/algemeen/nas-benaderen-met-ssh-winscp-putty/): CLI: Linux/DSM kennis vereist
en als eerste, verwijs ik ook naar het eerst genoemde Topic ;)
-
Default gaat poort 80 naar 5000. Pas als je de webserver gaat gebruiken, wordt die omleiding weer ongedaan gemaakt. Ergens heb je die default instelling weer geactiveerd.
Alleen jammer dat herinstalleren van de webserver dit niet herstelt heeft. En als je niet weet waar je het dan moet zoeken is een herinstallatie van DSM het snelste. Dat gaat meestal goed, maar als je pech hebt kom je een reeds sluimerend probleem met de schijven tegen.