Synology-Forum.nl
Overige software => File Station => Topic gestart door: Rag68 op 23 april 2024, 18:36:02
-
Wanneer ik een bestandsaanvraag maak komt er een intern ip adres te staan (192.168.etc) deze is dus niet extern te benaderen.
Het heeft wel gewerkt, hoe kom ik aan een extern te benaderen ip adres bij de bestandsaanvrag zodat gebruikers buiten mijn thuisnetwerk bestanden kunnen uploaden?
In de tussentijd is mijn kpn router teruggezet naar factory settings, heeft dat ermee te maken?
Tis mooi als het werkt, maar veel verstand heb ik er niet van, sorry..
Bij voorbaat dank
-
Hoe ben je aangemeld op je DiskStation als je een bestandsaanvraag maakt? Via 192.168.etc of via QuickConnect?
-
In de tussentijd is mijn kpn router teruggezet naar factory settings, heeft dat ermee te maken?
Mogelijk inderdaad?
Een "vast" ingesteld IP-adres van een NAS in de router zelf, en alle eventueel eerder ingestelde "port forwarders" zijn dan niet meer functioneel.
Het enige wat dan wel zou kunnen werken is het gebruik van Synology "QuickConnect". Die heeft geen port forwarders nodig.
-
Belangrijkste is, dat je Quick Connect of DDNS hebt ingesteld.
Bij DDNS is port forwarding verplicht en een Certificaat (anders ziet de ontvanger een onveilige verbinding).
Ik heb het idee dat je DDNS gebruikt dus, zoals @Babylonia ook aanhaalde, dan zijn er geen poorten meer forwarded na een reset van de Router.
Quick Connect daarentegen heeft geen last van een Router reset.
-
het maakt niet uit of ik via 192.168 etc of via quick connect naar de nas ga, wanneer ik een bestandsaanvraag maak blijft ik een intern ip adres krijgen
-
Zet QC eens uit en wacht 5 min en zet weer aan en dan na 5 min. nog eens proberen.
-
Ik heb inmiddels mijn nas een static ip adres gegeven, dat was nog niet het geval, maar er verandert niets.
Wanneer ik een bestandsaanvraag maak blijft het een intern ip adres.
ik heb getracht 3 poorten te forwarden te weten 5001 993 en 9901, dat lijkt te zijn gelukt
-
QC moet zonder port forwarding kunnen werken.
ik heb getracht 3 poorten te forwarden te weten 5001 993 en 9901, dat lijkt te zijn gelukt
5001 = DSM HTTPS
993 = IMAP via SSL/TLS
9901 = Is mij onbekend.
Bovenstaande poorten wel nodig?
Zet QC eens uit en wacht 5 min en zet weer aan en dan na 5 min. nog eens proberen.
Ook getest?
-
http://quickconnect.to/mijn nas werkt.
De nas is online
-
qc uit en aan geprobeerd maar er verandert niets mbt maken bestandsaanvraag met extern ip adres
-
Geen idee of het nodig is deze poorten te forwarden maar ik las dat het in sommige gevallen wenselijk is, misschien ookwel bij het maken van een betandsaanvraag met extern ip adres, dacht ik
-
Ik heb het idee dat je DDNS gebruikt dus, zoals @Babylonia ook aanhaalde, dan zijn er geen poorten meer forwarded na een reset van de Router.
Welke poorten zouden forwarded moeten zijn?
-
Laat DDNS (vink die dan ook uit) en port forwarding (verwijder die forwardings uit je Router) nu achterwegen en alleen richten op Quick Connect, want daar ging het in eerste instantie om (Reactie #4).
Ik heb begrepen dat je met QC in je NAS kunt inloggen, dat betekent dat QC op de juiste manier werkt.
Heb ook QC even aangezet:
(Let op de rode pijl !)
[attachimg=1]
en een bestandsaanvraag gemaakt en zie de link, bij mij werkt het:
[attachimg=2]
Zou je dezelfde printscreens ook hier willen plaatsen ?
-
Je zou ook het volgende kunnen testen: een file DELEN:
[attachimg=1]
Dan zou je een gofile.me link moeten krijgen als QC aanstaat en DDNS uit:
[attachimg=2]
-
Dankjewel Birdy en anderen voor jullie moeite om deze dodo te willen helpen!
Hierbij 2 screenshots.
QC lijkt gewoon te werken en delen via gofile.me werkt ook.
Op het andere screenshot zie je dat wanneer ik een bestandsaavraag maak dat er een intern ip adres verschijnt en dat zou een extern ip adres moeten worden. Een adres die mensen buiten mijn thuiswerk via internet zouden moeten kunnen benaderen om daar hun bestanden neer te kunnen zetten.
Zelf heb ik het idee dat het in mijn modem/router zit.
Om en nabij die tijd dat ik de modem terugezet heb naar factory settings werkt het niet meer
-
screenshot2
-
Op je eerste screenshot zie ik dat je via 192.168.etc verbonden bent met je DiskStation. Daarom zal het delen van bestanden ook het IP adres gebruiken. Als je via quickconnect verbonden bent, dus https://xxxxx.de9.quickconnect.to/ zal je zien dat je ook het juiste adres krijgt voor het delen van bestanden.
-
Ik was niet met QC verbonden.
-
Configuratiescherm --> Externe toegang --> Advanced. invullen
-
Ook wanneer ik de NAS benader via mijnnas.quickconnect.to krijg ik bij bestandsaanvraag maken een intern ip adres toegewezen. Zie schermafbeelding
-
nog een schermafbeelding
-
Ook wanneer ik DDNS uitschakel veranderd er niets, ik krijg nog steeds een intern IP adres toegewezen bij bestandsaanvraag maken.
Wanneer ik DDNS inschakel zie ik dat ik ben aangemeld bij mijnnas.synology.me maar als ik naar dat adres ga krijg ik de melding " "Deze site is niet bereikbaar", zie schermafbeelding
-
nog een schermafbeelding
Als je nu eens deed wat Briolet al schreef:
In Configuratiescherm --> Externe toegang --> Advanced
de Hostnaam of statische IP aanpassen.
Daar staat thans je interne IP-adres, maar moet je externe IP of URL komen te staan.
-
Ik weet niet precies wat ik gedaan heb, maar het lijkt te werken!
Ik heb nu een url die begint met de naam van mijn NAS en verder gaat met quickconnect.to/sharing/Ms7oEDO75
Voorheen begon de url met mijn extern ip nummer wat problemen gaf wanneer ik de link via bv whatsapp deelde.
Dit werkt beter zo te zien!
Bedankt voor jullie tijd aandacht en geduld!
Met vriendelijke groet, Roderik
-
Ik weet niet precies wat ik gedaan heb, maar het lijkt te werken!
Nou, het werkt of het werkt niet maar, ben je dan zo kort van geheugen ? ;)
Het zou n.l. goed zijn, dat DE oplossing hier gemeld zou worden.
Maar goed, goed om te lezen dat het wel weer werkt. :thumbup: