Synology-Forum.nl
Packages => Officiële Packages => VPN Server => Topic gestart door: Lady-Aivlys op 13 mei 2015, 13:36:03
-
Hi all,
Ik ben nieuw hier, dus hoop dat ik me aan de forumregels houd, ik doe mn best. Allereerst, ik heb gezocht op internet en dit forum naar mijn vraag. Ik ben wel wat dingen tegengekomen maar het was of niet de oplossing voor mij, of het werd snel te technisch waardoor ik er geen snars van begreep.
Mijn zwager heeft mn VPN verbinding ingesteld, ongeveer een half jaar geleden. Hij is de komende tijd even niet beschikbaar dus wil het proberen op te lossen met jullie hulp. Ok nu mijn probleem:
Via m’n iPhone kon ik van het een op het andere moment geen verbinding meer maken. Ik krijg de melding: “De PPTP-VPN-server reageert niet. Probeer opnieuw verbinding te maken. Controleer de instellingen en neem contact op met uw beheerder als het probleem aanhoudt.” Ook de iPhone van mn vriend maakte geen verbinding meer.
Wat ik heb gedaan al:
- Ik heb gecheckt of mn ip adres veranderd is, dat is hetzelfde gebleven.
- Wachtwoord is ook niet veranderd.
- Heb de router opnieuw opgestart.
- In Disk Station heb ik bij de VPN instellingen de codering gezet op Maximum MPPE (128 bit). Had gelezen dat dat zou kunnen helpen, helpt niet.
- In de router instellingen (wat vooral abracadabra is voor mij) gekeken of ik kon zien welke poorten open staan. Dit zijn volgens mij 1723 en 47. Is ook goed toch?
- Heb de nieuwste versie van Disk Station en VPN “package” geinstalleerd
M’n iPhone draait nu op iOS 8.3.
Aangezien het probleem van de een op andere dag is ontstaan en ik zelf niet aan instellingen oid heb gezeten weet ik niet zo goed waar ik nou verder moet zoeken. Jullie?
-
Mijn vermoeden is dat het certificaat opnieuw geëxporteerd moet worden.
Dat doe je in VPN Server met Configuratie exporteren.
Je hoeft dan alleen het ca.crt bestand opnieuw te importeren in iPhone.
Als je instellingen staan zoals ze stonden zal het waarschijnlijk weer werken.
Hoe dat verder gaat met iPhone weet ik niet maar daar kan ongetwijfeld iemand anders bij helpen.
-
Poort VPN Server (PPTP) 1723 TCP is ok, weet niet waar poort 47 voor is.
Heb je soms, sinds het probleem, de Firewall van je NAS aangezet en/of gewijzigd ?
Als deze aanstaat zet deze eens uit en probeer nog eens.
Kijk ook in de log van de VPN Server.
-
Bedankt voor jullie reacties.
MMD: Op Diskstation bij configuratiescherm > Beveiliging > Certificaat heb ik het certificaat geupdate, die optie stond er in ieder geval. Daar kon ik ook kiezen voor exporteren, maar naar mijn weten is het niet mogelijk om bestanden te importeren op de iPhone.
Birdy: Firewall staat niet ingesteld. De log van de VPN geeft iets geks aan. Eerst stopt hij en daarna start hij (zie bijlage). Maar of dat nou te maken heeft met het proberen verbinding te maken, dat betwijfel ik.
Dus nog niet opgelost helaas...
-
Excuus, zat even niet op te letten ::)
PPTP benodigd geen certificaat.
-
MMD: Geen probleem
Heeft iemand anders nog een idee?
-
Even ter verduidelijking je nas draait onder DSM 5.2 en je hebt de laatste versie van vpn server?
Ik heb gister zelf de vpn server bijgewerkt maar draai nog onder DSM 5.1, zal zo even kijken of vpn het nog doet.
Vanaf welke plekken gebruik je vpn? Het kan zijn dat de netwerk beheerder of mobiele provider de pptp poort blokkeert.
-
Bij mij werkt het nog (telfort 3G), denk dat het waarschijnlijk ligt aan het netwerk waar je op zit welke de pptp poort blokkeert of het is iets in DSM 5.2
-
Hoi Phoenix77,
Ja ik draai DSM 5.2 en de laatste versie van vpn server. Ik gebruik vpn alleen van mn telefoon, dus via het netwerk van Hollands Nieuwe (Vodafoon). Mijn vriend heeft dus hetzelfde probleem, maar die heeft Telfort. Het lijkt me iets te toevallig als beide netwerken op dezelfde dag besluiten om een poort te blokkeren.
Ik ga proberen om even een oude DSM terug te zetten, met oude vpn server.
-
Heb je al een reboot geprobeert. Eventueel kan je ook vpn server verwijderen, reboot en van server opnieuw installeren.
Op basis van je afbeelding lijkt het dat de vpn server de heletijd stopt en start ipv blijft draaien.
-
Ok, VPN server verwijderd, reboot gedaan, VPN server opnieuw geinstalleerd..en helaas.. :(
Een downgrade ligt buiten mijn kunde heb ik al gezien, eerst nog maar even dingen proberen die ik wel snap ;)
-
Heb je ook geprobeerd om een VPN op te zetten binnen je LAN. Dan zul je een nieuwe setting moeten definiëren naar het interne IP adres. Op zich is zo'n VPN niet zinvol, maar als dat wel werkt, weet je in elk geval dat het probleem niet bij de nas ligt.
-
Briolet; ik zeg even wat ik precies gedaan heb, om te checken of ik je goed heb begrepen.
Ik heb op mn iPhone een nieuwe VPN-configuratie toegevoegd. Die heb ik precies hetzelfde ingesteld als degene die mijn zwager heeft ingesteld, met als enige verschil bij Server mijn interne IP adres ingevuld. Mijn iPhone verbonden met mijn eigen Wifi netwerk. VPN verbinding komt tot stand.
Is de conclusie dat het niet aan de NAS ligt, of is dat te snel geconcludeerd?
-
Volgens mij is dat correct omdat je een VPN verbinding kunt maken met je NAS (VPN Server) via WiFi intern.
Misschien dat er toch iets niet in je router goed zit althans, daar lijk het wel op.
Kijk de port forwarding nog eens na en check of poort 1723 TCP ook naar het juiste IP-adres van je NAS is forwarded.
En, als er een Firewall in je router is en aanstaat, zet die eens uit.
-
Het was inderdaad zo vreselijk simpel als het verkeerde IP adres wat in de instellingen van de router stond….OK, ik voel me een beetje dom :oops:
Blijkbaar eindigt m’n IP adres op een 0. En die was, misschien door een update van de router?, weggevallen. Dus ipv XXX.XXX.X.1 moest er XXX.XXX.X.10 staan. Blijkbaar kijk je daar snel overheen...
Nou het werkt in ieder geval weer, bedankt voor al jullie tijd en hulp. Hopelijk hebben anderen in de toekomst ook iets aan deze thread ;)
-
Mooi dat het weer werkt ;D