Mijn installatie thuis bestaat uit een Ziggo aansluiting met een UBEE3200 modem router. Het WiFi deel van de router gebruik ik niet en staat uitgeschakeld. ( De WiFi hotspot functie van de router blijft echter wel actief!) . Achter de router heb ik een bedraade verbinding naar een switch waarop ondermeer mijn Synology DS112 staat aangesloten.
Omdat ik ook van een andere locatie mijn DS112 wil kunnen benaderen ( Ook de DSM ) ben ik aan het experimenteren gegaan met een VPN verbinding. Omdat ik de standaard aanwezige VPN cliënt in Windows 7 wilde gebruiken, ben ik begonnen met het opzetten van een PPTP verbinding. Dat lukte niet en het bleek dat er veel problemen worden gemeld, ook op dit forum, met het opzetten van een PPTP VPN via het Ziggo netwerk/router.
Vervolgens heb ik OpenVPN geprobeerd. Hierbij lukt het wel om een VPN verbinding op te zetten, maar de verbinding met de webinterface van de DSM lukt niet (net zo min als die van de UBEE,net zo min als die van mijn switch (DD-WRT), vreemd is wel dat ik de webinterface van een Belkin access-point wel kan bereiken!? ).
Omdat het niet mogelijk is om een OpenVPN cliënt te installeren op mijn PC op het werk, valt openVPN eigenlijk af….blijft L2TP/IPSec over. Deze optie wordt onder DSM 4.3beta ondersteund. Vervolgens heb ik de beta DSM 4.3 gedownload en de VPN applicatie bijgewerkt naar de laatste versie. In deze versie is het mogelijk een L2TP/IPSec VPN verbinding op te zetten. Bij het maken van de verbinding krijg ik echter steeds een foutmelding, zie onderstaand plaatje
De poorten die noodzakelijk zijn voor het doorlaten van het L2TP/IPSec verkeer heb ik geforward naar de DS112. Om te kijken of het probleem in de firewall zit heb ik de DS112 tijdelijk in de DMZ van de UBee modem/router gezet, dit maakte ook geen verschil. Daar zal het probleem dus niet in zitten, of zie ik iets over het hoofd?
Ook het kiezen van een andere verificatie methode PAP ipv MS-CHAP V2 maakt geen verschil.
De VPN server van Synology kent weinig instellingen. Het protocol kent echter vele instellingen zie bijvoorbeeld
http://technet.microsoft.com/nl-nl/library/cc784994(v=ws.10).aspx Ik verdenk toch dat er iets niet goed gaat in het proces, wat blijkt uit de foutmelding. Is dit een bug of is er iets anders aan de hand?