Synology-Forum.nl
Algemeen => The lounge => Topic gestart door: fishke op 30 december 2018, 08:23:01
-
Goedemorgen,
IK heb 2 WD red schijven in mijn nas zitten. Een van de twee geeft al een poosje I/O meldingen en af en toe een bad sector melding. Gisteren kreeg ik van de nas een mailtje dat hij de grens van 50 bad sectors had overschreden en dat de status van het volume niet goed meer was.
The bad sectors on disk 1 on DS213+ exceeded the limit value of 50. This disk may still be working and healthy. We recommend you to make sure that your data has been properly backed up. You can also ignore or disable this value, or reconfigure it on DSM.
Additional disk information:
Brand: WDC
Model: WD30EFRX-68EUZN0
Capacity: 2.7 TB
Serial number: WD-WCC4N5HZH9DY
Firmware: 82.00A82
S.M.A.R.T. Status: Warning
Disk Reconnection Count: 0
Bad Sector Count: 53
Disk Re-identification Count: 10
Ik heb het programma WD Lifeguard gedraaid en deze geeft na een erase geen fouten aan bij de tests. Toen ik gisteren voor het eerst een snelle test deed, mislukte die wel steeds, maar nu staat alles op groen.
Heeft het zin om deze schijf op te sturen of helemaal niet?
Hebben jullie ergens een soortgelijke ervaring misschien?
Groeten,
Peter
-
IK heb zojuist hd tune pro er ook even naar laten kijken.
Zie bijlage
-
Hmm, wel spijtig dat de disks *net* uit hun 3 jaar garantie zijn om ze kosteloos te laten vervangen.
Als zo effe je serial in geef bij WD krijg ik dit :
Serial Number Status Model Number Description Expiration Date
WCC4N5HZH9DY Out of Limited Warranty WD30EFRX WD Red 12/12/2018
In je log stonden de eerst errors in November 2018 ... als je snel had geweest ...
Opsturen heeft volgens mij geen zin meer, gewoon zelf vervangen dus.
-
De factuurdatum van Coolblue is van 5 januari :)
Voor mij zitten ze dus nog net in de garantie lijkt me.
-
Dan zou ik snel zijn en contact opnemen...
5 Januari ? Welk jaar ? Dan ook bijna zo'n 3 jaar geleden ? (05/01/2016)
-
Ja klopt. Ik had gisteren die retour labels al vast aangevraagd en daar stond dat ik nog 6 dagen garantie resterend had.
Maar omdat de test software van WD zelf volgens mij weinig vreemds laat zien vraag ik me dus af of het zin heeft de schijf op te sturen en wat jullie ervaring/mening hier over is.
Maar jij zou hem in ieder geval richting Coolblue sturen?
-
Maar jij zou hem in ieder geval richting Coolblue sturen?
Tuurlijk dat, ik zou dat zeker proberen. Heb jij gelijk een mooie nieuwe RED schijf en kan je alvast weer wat jaren zonder vrees verder.
Je "reallocation sector count" begint de hoogte in te gaan. Als een schijf een sector ziet die 'em ni kan lezen of een lees/schrijf/verificatie fout geeft markeerd die 'm als "re-allocated" and moved de data naar een speciale "reserved area / spare area" (=remapping / re-allocation process)
"bad blocks" zitten eigenlijk in de re-allocated sectors. (en daarom bij moderne schijven spreken we ni echt meer van "bad blocks")
Mijn inziens begint je schijft stillekes aan slechter & slechter te worden ...
Als je meer en meer re-allocations hebt gaat je schijf ook trager beginnen worden.
-
Hij zit in een doosje.
Ik laat nog wel weten hoe het af loopt ;D
Bedankt
-
Heb jij gelijk een mooie nieuwe RED schijf
Doorgaans krijg je een refurbished exemplaar ter vervanging...
-
Really ? Dan zou ik maar es snel de SMART counters uitlezen als je hem hebt om te zien hoeveel uren erop staan, start-stop/load cycles enz maar zeker zien dat de allocation-count zeker op "0" staat ;-)
-
Al die waardes zijn netjes gereset.
En je garantie begint ook niet opnieuw.
Je krijgt een 100% goed werkende schijf retour.
Zit zelf geen gekleurde sticker op maar een zwart-witte.
-
Zojuist een volgens mij splinternieuwe schijf ontvangen. Gewoon rode sticker erop en serienummer geeft ook gewoon weer 3 jaar garantie. :)
-
@DSGebruiker Zeker, de smart tellertjes staan op nul. Maar de garantie is precies (ongeveer) het resterende deel van de garantie op de originele schijf.
Ik heb in het verleden zowel nieuwe als refurbished schijven gehad na een garantieclaim. Toen ik over de refurbished schijf informeerde werd mij medegedeeld dat dat de standaard was, en alleen als er geen goede refurbished schijven beschikbaar waren kreeg je een nieuwe.
Misschien verschilt dit van leverancier tot leverancier?
-
@fishke Je kunt hier eventueel de garantie check (https://support.wdc.com/warranty/warrantystatus.aspx) doen.