De laptop is te starten, maar daarna inloggen zal niet lukken. Ook niet een admin ww wijzigen met een Linux recovery Live CD, want de disks zijn versleuteld. Er staat geen tracking software op en de laptop 'belt niet naar huis' en is ook niet op afstand te wissen... (als ik een laptop zou stelen, dan zou ik m niet direct aan het internet hangen...). De laptop heb ik DSM CloudStation Server ge"unlinked" en mijn NAS account ww gereset. Overal waar mogelijk gebruik ik two factor authentication en tot nu toe heb ik geen password reset verzoeken gezien. Laptop is denk ik niet online geweest...
Politie heeft aangegeven geen onderzoek te doen, omdat de prioriteiten elders liggen, zoals opgelegd door het OM. Een gestolen laptop gaat dus niet terugkomen.
Voor een werklaptop zijn twee dingen van belang: hoe snel kan ik weer met mn werk verder met een vervangende laptop en hebben ze toegang tot (klant)data. Omdat veel van mijn data in cloud services (GitHub, Office 365, Hosted Exchange, Yammer, etc) en op de Syno NAS staat, kan ik snel weer verder. En ik ben er redelijk zeker van dat men geen toegang heeft tot data, dus van een datalek geen sprake is. Wel heb ik de wachtwoorden van cloud service en NAS accounts gewijzigd (ik ben ook admin in mijn bedrijf).
Met mijn post wilde ik alleen mijn ervaring aangeven dat CloudStation Backup (ik bedoel niet CloudStation Drive!) een heel aardig deel van een backup strategie is, met name omdat de backup continue gebeurt en zo niet vergeten kan worden. De inbraak heeft collega's ook tot wat meer actie gedreven, bijvoorbeeld versleutelen van disks.
Het maken van een image van de laptopdisks met Acronis werkt natuulijk ook, maar we hebben verschillende laptops, dus een image terugzetten is lastig door verschil van hardware.