Ik heb dus zelf een synology router rt2600ac, en daarachter heb ik de zaken in mijn optiek goed voor elkaar.
1. Als je de Synology router aanhoudt als eerste router verandert er niets aan die instellingen intern voor je thuis netwerk.
(Wel aanpassingen voor instellingen m.b.t. de "WAN" internetverbinding).
2. Gebruik van QuickConnect en DDNS van bijv. Synology, gaan gelijk mee door. Daar hoef je ook niets op aan te passen.
3. Bij een glasvezel AON / NT glasvezelkastje - de ethernetpoort verbinden met de WAN poort van de Synology router.
Bij een XGS-PON aansluiting, ook daar de ethernetpoort verbinden met de WAN poort van de Synology router.
KPN:Overstap naar KPN - de Synology router heeft een speciaal "KPN" profiel om in te zetten om die rechtstreeks als 1e router aan te sluiten.
(Een KPN modem/router kan zelf NIET in bridge mode worden gezet).
Gebruik van KPN TV met de TV-box aangesloten achter een switch.
Gebruik dan
in ieder geval een switch die
IGMP Snooping ondersteunt. (Doorgaans "managed" switches).
Nadeel (nog steeds niet opgelost).
IPv6 verbindingen / IPv6 IP adressen werken niet goed met de Synology router. Indien achter een AON / NT glasvezelkastje.
(Iemand met een GPON
"Freedom" internet account = KPN netwerksysteem. Heeft wel zijn
IPv6 instellingen werkend).
Of IPv6 functioneert achter een
XGS-PON aansluiting is mij niet bekend.
T-Mobile aansluiting:Met enkele aanpassingen van de instellingen werkt het out of the box. Ook TV. Naar ik dacht ook IPv6.
Instellingen RT2600ac met OUDE firmware
SRM 1.2.x < HIER >Instellingen RT2600ac met NIEUWE firmware
SRM 1.3.x < HIER >"Vaste" telefonie:Weet niet of je nu ook vaste telefonie afneemt van Zigoo??? En je die telefonie wilt overzetten naar de nieuwe provider.
Bij gebruik van een eigen (Synology) router als 1e router, en gebruik van "ouderwetse"
analoge telefoon toestellen
werkt dat NIET direct bij een account bij zowel KPN als T-Mobile.
Omdat de Synology routers géén VOIP ATA hebben ingebouwd in de router, om daar "analoge" telefoons op aan te sluiten.
Daarvoor zou je dan een aparte VOIP ATA adapter voor moeten aanschaffen, bijv. van
Grandstream.Bij gebruik van "VOIP" telefonie apparatuur (of bijv. een softphone programma of PC) is er géén belemmering.
Overweeg telefonie beter onder te brengen bij een
onafhankelijke VOIP provider.Is echt aanzienlijk goedkoper dan dezelfde service bij KPN of T-Mobile.
Algemeen:Zelf zit ik (nog) achter glasvezel bij KPN, met een abonnement van jaren terug (oud Telfort).
Vandaar nog "steeds" goedkoper dan een nieuw KPN account.
Maar overweeg bij een aanpassing zelf wel over te stappen naar T-Mobile.
Ik vermoed dat een 400/400 Mbit (T-Mobile) internet account meer dan genoeg is voor algemeen internetgebruik.
1 Gbit voor internet kost alleen meer, maar levert je praktisch gezien je verder geen merkbaar verschil op.
(Tenzij je wekelijks naar iemand met ook een 1 Gbit verbinding - erg grote bestanden wilt overzetten).