Beste allemaal,
Ik heb een TC7200 modem (nog met UPC logo) in bridge modus met daarachter de Synology RT2600ac router.
Sinds enkele weken verliest het modem regelmatig zijn verbinding met internet.
Vreemde is dat op dat moment er niets aan de LED's te zien is; sterker nog: die blijven zelfs aangeven dat er data loopt (tx/rx knipperen alsof er data loopt). Ook mijn router laat zien dat er op dat moment (een kleine hoeveelheid Kb's) aan dataverkeer aktief is en geeft aan dat de verbinding gezond is.
De verbinding met internet is echter helemaal weg. Geen van de clients heeft dan nog een internetverbinding (PC, laptop, smartphone's , enz). Dit op WiFi als mijn bedrade aansluitingen.
UIt en aanzetten van het modem (met 60 seconden pauze) is voldoende om de verbinding met internet weer te herstellen. Na enkele dagen begint het spelletje weer opnieuw.
Wat wijzelf merken als het weer bijna mis gaat, is dat even tevoren het internet bijzonder traag wordt. Niet zozeer qua snelheid (speedtest gemeten) maar in die zin dat bv het heel lang duurt voordat een IP geresolved wordt, dus voordat een pagina in een browser begint te laden.
Ik dacht eerst aan een DNS(server) probleem dus zocht de schuld eerst bij mijn router.
Diverse wijzigingen op dit niveau brachten geen verbetering; daarnaast helpt een reset van mijn router ook niet als het probleem zich voordoet, een reset van het modem wel.
Daaruit concludeer ik dat het probleem bij het modem ligt. En omdat het modem in bridge staat kan het dus ook geen DNS probleem zijn.
Up en download aansluitwaardes in het modem zijn in orde; alle kanalen op zowel up en down staan vergrendeld dus dat gaat goed. Enige wat mij opvalt is dat het verschil in vermogen van de downloadkanalen (
wat ver uit elkaar liggen (kan1= 7,4 DBmV, kan8=1,7 DBmV).
Dit valt nog wel binnen de specs van DOCSIS 3.0, maar toch.
Twee vragen:
Herkent iemand dit ? Of is mijn modem gewoon aan vervanging toe 😉
En kan ik ongestraft mijn modem een harde (fabriekinstellingen) reset geven ?
Of snapt het Ziggo netwerk mijn modem dan niet meer ?
Wie helpt?
Peter