Synology-Forum.nl
Algemeen => The lounge => Topic gestart door: canedje op 26 januari 2017, 20:46:13
-
In een topic hier zag ik een link naar WD om de garantie te kunnen bekijken van de HDD's.
Dat vond ik leuk om te bekijken omdat ik onlangs 4 nieuwe HDD's heb gekocht van 4TB per stuk.
Ik heb er 3 gekocht bij Media Markt en 1 bij Coolblue.
Het zouden WD-RED's moeten zijn. Op de stickers op de HDD's staan op alle 4 dezelfde omschrijving (o.a. dat het REDS en allemaal dezelfde type WD40ERFX)
Als ik in de NAS kijk staan ook dezelfde type beschrijvingen (zie bijlage 2).
Als ik echter bij de WD waranty kijk wordt alleen de Coolblue versie als WD-RED beschreven en de andere 3 als WD-Network? (zie bijlage 1)
Hoe kan dat? Is een WD-Network schijf een andere kwaliteit dan de WD-RED?
-
Volgens mij zijn de schijven die je bij de Media Markt koopt de retail uitvoering voor winkelverkoop. Die zitten dan metjes in een doos.
Het enige verschil is dat ze meestal duurder zijn dan de OEM (bulk) versie die je via webshops koopt.
-
Dank je.
Dat met die dozen is idd waar.
Die van Media Markt zaten netjes verpakt. Die van de Coolblue was Bulk.
DAn blijft het toch raar dat de beschrijving anders is bij de waranty check?
Wat is sowieso het verschil tussen WD Red en WD Network?
(Het enige waar ik mij zorgen om maak is of de Network versies geschikt zijn voor een NAS?)
-
Het zijn allebei WD "Reds". Ga daar maar vanuit.
Het enige verschil lijkt me voor WD interessant, in de statistieken op termijn, bijv. of de "bulk" verpakte versies meer problemen vertonen dan de netjes in een doos verpakte versie?? In de logistieke controle is het niet zo vreemd om daar verschil in aan te brengen middels andere interne "labels" die men aan producten hangt.
Je zou eventueel bij WD zelf daar informatie over kunnen opvragen met een "support" vraag.
-
Dank je!
Je zou eventueel bij WD zelf daar informatie over kunnen opvragen met een "support" vraag.
Dat heb ik idd gedaan ;) 8)
Indien ik antwoord heb zal ik dat hier delen
-
WD stopt veel info in hun serienummers. Zo heb ik hier nog een 3TB schijf in gebruik die oorspronkelijk in een MyBook NAS zat. Als ik dat serienummer ingeef geeft hij dat ook gewoon aan.
-
Dit heb ik zelf ook aan de hand gehad.
Retail is garantie zolang WD geeft (gemiddeld 3 jaar)
Bulk is naar Nederlandse maatstaven of te wel 2 jaar garantie.
-
Het modelnummer is identiek. In theorie zou er hooguit nog verschillende firmware op kunnen staan. Als je het menu op de nas uitklapt, kun je nog per schijf de gebruikte firmware versie zien.
Als die ook gelijk is, zijn ze zeker identiek.
Edit: Ik zie net dat mijn eerste 3 TB red en green hetzelfde firmwarenummer hebben. Mijn later gekochte 3TB red heeft een iets hoger nummer. Blijkbaar wordt dezelfde firmware voor alle nasmodellen uit een periode gebruikt.
-
Hallo Canedje,
WD verkoopt aan Media Markt en andere retail, altijd HDD in verpakking en deze hebben een andere naam, Desktop Network drives;
In essentie is dit ook een WD RED EFRX/EFZX platform, maar door de Product code en het SerieNummer, geven deze bij garantie dan aan onder welke naam deze zijn geproduceerd en verkocht zijn in de markt, WD Desktop Networking;
WD Desktop Networking
WDBMMA0010HNC-ERSN WD DESKTOP NAS 1TB 5400 64MB 6Gb/s EMEA
WDBMMA0020HNC-ERSN WD DESKTOP NAS 2TB 5400 64MB 6Gb/s EMEA
WDBMMA0030HNC-ERSN WD DESKTOP NAS 3TB 5400 64MB 6Gb/s EMEA
WDBMMA0040HNC-ERSN WD DESKTOP NAS 4TB 5400 64MB 6Gb/s EMEA
WDBMMA0060HNC-ERSN WD DESKTOP NAS 6TB 5400 64MB 6Gb/s EMEA
WDxxEFRX is er in 1,2,3,4,6TB en 8TB(WD80EFZX) en de 10TB zou er wel eens op zeer korte termijn kunnen zijn.
Maak je dus over de kwaliteit en garantie geen zorgen, dat is goed geregeld.
Wij adviseren wel altijd je HDD voor NAS, altijd samen op dezelfde plek aan te schaffen,
zodat de kans groter is dat ze allemaal dezelfde productie datum hebben.
Succes met je NAS.
Barber Brinkman
WD
-
Wij adviseren wel altijd je HDD voor NAS, altijd samen op dezelfde plek aan te schaffen,
zodat de kans groter is dat ze allemaal dezelfde productie datum hebben.
Dag heer Barber Brinkman van WD.
Gebruikers zelf zijn nogal eens geneigd een deel van de schijven juist ergens anders en op een ander tijdstip aan te schaffen om daarmee juist verschillende productie data te hebben van de schijven. Op die wijze probeert men juist een grotere risicospreiding van uitval (op termijn) van de schijven te bewerkstelligen.
Tenslotte, vroeg of laat, gaan schijven namelijk allemaal een keer fouten vertonen. Men hoopt dat schijven dan "niet tegelijk" of net achter elkaar problemen vertonen, zodat men ruimschoots de tijd heeft om vanuit een RAID-indeling een kapotte schijf te wisselen en de RAID-indeling te kunnen herstellen, voordat een 2e schijf er mee ophoudt.
Met twee kapotte schijven is men doorgaans het haasje voor herstel van de RAID-indeling omdat meestal niet voor een RAID-indeling wordt gekozen met 2 schijven redundantie (RAID-6).
-
Omdat je gevoel dat zegt 8)
Maar is er daadwerkelijk bewijs voor beide stellingen?
Schijven zijn redelijk onvoorspelbaar.
Ok, productiefouten daargelaten maar daar lees je erg weinig van.
-
Ik dacht toch eerder wel eens ooit reacties gelezen te hebben, dat ineens een 2e schijf ook kapot ging na het wisselen van een 1e schijf en bij herstel van de RAID-indeling. Dat was dan kennelijk een zodanige extra belasting van schijfbewegingen over en weer om data weer redundant te krijgen, dat een andere schijf --die dan eigenlijk ook ongeveer aan vervanging toe was--, er dan ook ineens mee ophield, terwijl herstel van de RAID-indeling na de eerste schijfwisseling nog niet was afgerond.
Maar ja, waar vindt je op "zoekacties" nu dat soort berichten weer terug? De lijst van hits geeft te vaak andersoortige berichten.
-
Dank een ieder voor de antwoorden.
Ondertussen een antwoord gehad van WD. (Zie hieronder).
Het zijn idd identieke schijven, ik ben gerustgesteld ;)
Mijn garantieperiode is blijkbaar nog langer dan de waranty site eerst aangeeft. 8)
Dear Mr Edward Hogeveen,
Thank you for contacting Western Digital Customer Support. My name is Piret and I will be dealing with this case.
As I understand you have purchased 4 drives SN: WCC4E6ZF8DKV, WCC4E7YCPJV5, WCC4E0YSS1NN and WCC4E6SJUERV, but they have different name while checking them.
I have registered all four drives under your account and these are all WD Red drives. The three drives are called WD Network, because these are sold as retail kits, but the fourth one is sold separately as just an internal drive. Main difference is the packaging. In general the drives are exactly the same, with the same specifics. Also all four drives are under warranty until 26th of January 2020.
https://support.wdc.com/product.aspx?ID=2004&lang=en
https://support.wdc.com/product.aspx?ID=619&lang=en
If you have any other questions, please don’t hesitate to ask.
Sincerely,
Piret
Western Digital Service and Support
-
Ik dacht toch eerder wel eens ooit reacties gelezen te hebben, dat ineens een 2e schijf ook kapot ging na het wisselen van een 1e schijf en bij herstel van de RAID-indeling.…
Volgens mij was die fout dan al aanwezig. Als op schijf 2 een zone defect raakt wat nooit ingelezen wordt, dan merkt het systeem dat niet direct. Pas als hij nodig is voor herstel van schijf 1 kom je dat dan tegen. Of je ziet het bij de periodieke 'datascrubbing'.
-
Inderdaad, silent data corruption.