Auteur Topic: Log center beschadigd en service SYSLOG start niet meer.  (gelezen 3199 keer)

Dit onderwerp bevat een als beste antwoord gemarkeerd bericht. Klik hier om er direct naartoe te gaan.

Jari F

  • Gast
Log center beschadigd en service SYSLOG start niet meer.
« Gepost op: 13 januari 2023, 23:49:59 »
Hallo leden,

Na een herstart van mijn NAS DS1821+ is Log Center van slag geraakt en krijg ik een melding dat de service SYSLOG niet meer start.

Ik heb al handmatig de nieuwste installatie/upgrade van DSM en Log Center eroverheen proberen te gooien, gedownload van Synology's website maar dat heeft allemaal niet geholpen.




Deze twee meldingen krijg ik in DSM, ik heb van alles geprobeerd maar misschien kan ik beter direct aan jullie vragen wat jullie van mij nodig hebben qua logs etc.

Ik zal nu alvast een log mee sturen als bijlage syslog.log die staat in /var/log/.

Hopelijk weten jullie wat er fout is gegaan, ik vermoed dat er iets corrupted is?

Ik wacht op jullie input, alvast bedankt.


Offline DSGebruiker

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 5
  • -Ontvangen: 119
  • Berichten: 761
Re: Log center beschadigd en service SYSLOG start niet meer.
« Reactie #1 Gepost op: 14 januari 2023, 08:37:48 »
2022-08-14T05:23:07-07:00 SynologyNAS syslog-ng[6801]: syslog-ng starting up; version='3.34.1'
2022-08-14T05:23:07-07:00 SynologyNAS syslog-ng[6801]: Error running SQL query; dbname='/var/log/synolog/.SYNOSYSDB', error='1: index logs_time_idx already exists', query='CREATE INDEX logs_time_idx ON logs (time)'
2022-08-14T05:23:07-07:00 SynologyNAS syslog-ng[6801]: Error adding missing index; table='logs', column='time'
2022-08-14T05:23:07-07:00 SynologyNAS syslog-ng[6801]: Error checking table, disconnecting from database, trying again shortly; time_reopen='10'
2022-08-14T05:23:07-07:00 SynologyNAS syslog-ng[6801]: Error occurred while trying to send a message, trying again; driver='d_synosys#0', location='/etc/syslog-ng/syno.d/synolog.conf:21:2', worker_index='0', retries='1', time_reopen='10', batch_size='1'

Heb je dit bestand manueel al eens gewist ?

Jari F

  • Gast
Re: Log center beschadigd en service SYSLOG start niet meer.
« Reactie #2 Gepost op: 14 januari 2023, 08:49:55 »
Bedankt voor je reactie DSGebruiker,

Nee ik heb nog niks verwijderd omdat ik er zeker van wilde zijn dat ik niks fout doe.
Zal ik een backup maken van dat bestand en dan verwijderen, kijken wat die doet?

Edit:

Backup van dat bestand gemaakt en op repair gedrukt in DSM, werkt niet. Ook niet na herstart.
syslog wilt nog steeds niet starten. :S

Offline DSGebruiker

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 5
  • -Ontvangen: 119
  • Berichten: 761
Re: Log center beschadigd en service SYSLOG start niet meer.
« Reactie #3 Gepost op: 14 januari 2023, 10:16:27 »
Ik zou niet "via" DSM gaan, echt op de Linux shell inloggen en als root keihard dat bestand wissen.
Er is iets niet OK met dat bestand allesinds.

Jari F

  • Gast
Re: Log center beschadigd en service SYSLOG start niet meer.
« Reactie #4 Gepost op: 14 januari 2023, 10:26:49 »
Dat bedoelde ik ook, ik ben als root op de NAS met WinSCP. Heb het bestand opgeslagen op mijn computer en verwijderd uit de NAS.
Daarna heb ik op repair gedrukt in DSM op de Log Center package, en toen gaf die weer aan dat syslog niet wilt starten.

Nogmaals geprobeerd na reboot en ook niks. De NAS maakt zelf ook geen nieuw bestand aan.



Heb al deze stappen nogmaals gedaan met de overige bestanden die in de map zitten.
Enkel kan ik niks met de bestanden doen die zo'n rood icoontje hebben, die zijn ook allemaal 1kb trouwens. Dit heeft allemaal niet gewerkt dus ik heb de bestanden voor nu maar terug geplaatst waar ze stonden.

Nog enige ideeën hoe ik dit zou moeten oplossen? Geen idee hoe ik syslog opnieuw gestart krijg, en als ik dat bestand wat je net opnoemde in een DB Browser gooi kan ik hem gewoon uitlezen, dus snap niet zo goed wat er mis is.

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 916
  • -Ontvangen: 1491
  • Berichten: 7.990
Re: Log center beschadigd en service SYSLOG start niet meer.
« Reactie #5 Gepost op: 14 januari 2023, 10:46:12 »
Een ticket insturen bij Synology en Synology zelf laten oplossen.
DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

Jari F

  • Gast
Re: Log center beschadigd en service SYSLOG start niet meer.
« Reactie #6 Gepost op: 14 januari 2023, 11:23:08 »
Heb al een ticket open alleen nog geen antwoord, maar zocht ook op andere plaatsen hulp want waarschijnlijk krijg ik een verhaaltje te horen van aftermarket ram, drives niet in de compatibility list etc etc..

En dan willen ze waarschijnlijk niks doen. Terwijl als ze mij bestanden geven waarmee ik dat hele zaakje kan resetten dan kan ik het gewoon overschrijven en dan werkt het weer.

Maar ik zal wel zien hoe het uitpakt met Synology.

Offline Paul1202

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 33
Re: Log center beschadigd en service SYSLOG start niet meer.
« Reactie #7 Gepost op: 04 augustus 2024, 08:27:28 »
Hoi JariF. Hoe is dit ooit opgelost ? Want ik heb ongeveer hetzelfde probleem.
  • Mijn Synology: DS920+
  • HDD's: 2 x 10GB
  • Extra's: 256GB Read-Cache

Jari F

  • Gast
Re: Log center beschadigd en service SYSLOG start niet meer.
« Reactie #8 Gepost op: 04 augustus 2024, 09:17:16 »
Hallo Paul,

De Synology helpdesk was niet zo behulpzaam, dus heb ik zelf naar de oplossing gezocht. Dit kun je eenvoudig oplossen door op de resetknop te drukken, deze vier seconden ingedrukt te houden, los te laten en vervolgens nogmaals vier seconden ingedrukt te houden totdat je drie pieptonen hebt gehoord.

Daarna kun je DSM opnieuw installeren en hoef je alleen enkele instellingen opnieuw te configureren in het configuratiescherm. Je storage pool blijft intact, maar je moet mogelijk enkele nieuwe gebruikers aanmaken en de bestandsrechten voor je mappen opnieuw instellen. Dit is echter snel gedaan; kortom, je data blijft intact.

Als ik het me goed herinner, wordt dit probleem veroorzaakt doordat er iets is veranderd aan de Python-versie op DSM. Heb je toevallig een andere versie van Python geïnstalleerd via de 'SynoCommunity' pakketten in het Package Center? Of heb je toevallig een systeempad gewijzigd naar een andere versie van Python?

Excuus dat ik het niet meer zo goed weet; het is alweer een tijdje geleden. De enige oplossing die ik ken om de SYSLOG-service weer aan de praat te krijgen, is DSM opnieuw installeren.

Edit; Overigens heb ik nog heel wat geprobeerd via de terminal (SSH), maar de SYSLOG-service kreeg ik op geen enkele manier meer werkend.

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 916
  • -Ontvangen: 1491
  • Berichten: 7.990
Re: Log center beschadigd en service SYSLOG start niet meer.
« Reactie #9 Gepost op: 04 augustus 2024, 11:53:47 »
Dat is nogal een rigoureuze stap om de NAS een volledig harde reset te geven.

Daarna kun je DSM opnieuw installeren en hoef je alleen enkele instellingen opnieuw te configureren in het configuratiescherm.

Dat  "enkele" instellingen opnieuw configureren  hangt af aan wat je naast standaard zaken nog aan extra packages hebt geinstalleerd.

Zelfs als je een back-up hebt gemaakt van de instellingen, en je na een fabrieksreset opnieuw importeert.
Worden een aantal  "basis" instellingen daarmee niet meegenomen.

Maar nog vervelender alle eerder geïnstalleerde extra packages zul je ook weer opnieuw moeten installeren.
Daarvan worden de instellingen NIET meegenomen bij een back-up van de set-up. En zul je erna allemaal opnieuw moeten inregelen.

DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1399
  • -Ontvangen: 8046
  • Berichten: 44.169
  • Fijne feestdagen.......
    • Truebase
Re: Log center beschadigd en service SYSLOG start niet meer.
« Reactie #10 Gepost op: 04 augustus 2024, 12:30:13 »
@Babylonia Volgens mij was @Jari F niet blij met je reactie en is nu GAST geworden  ::)
Ik snap niet helemaal, waar dan precies het pijnpunt ligt. :silent:


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-8   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-8
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.4-25556-7   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-8   DS220+    DSM 7.2.2-72806-2
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 7.2.2-72806-2   RT2600ac  SRM 1.3.1-9346-12
BeeDrive   1TB             BeeServer  BSM 1.2-65567                                                                 MR2200ac  SRM 1.3.1-9346-12

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 916
  • -Ontvangen: 1491
  • Berichten: 7.990
Re: Log center beschadigd en service SYSLOG start niet meer.
« Reactie #11 Gepost op: 04 augustus 2024, 13:44:01 »
Ik snap het ook niet.  Geef gewoon weer wat de  "valkuilen"  zijn van een dergelijke volledige fabrieksreset actie.
Om andere gebruikers zoals  @Paul1202   (reactie #7)  die (misschien) een vergelijkbaar probleem heeft te waarschuwen
wat die zich mogelijk op de hals haalt, als die zomaar een fabrieksreset uitvoert.

Maar ja, er zijn altijd lieden (gast - Jari F) die snel op de teentjes zijn getrapt,  en niet openstaan voor andere visies en denkbeelden.
Ook een wat vreemde actie om diens eigen antwoord met een "fabrieksreset"  als de ultieme "oplossing"  aan te dragen?
Namelijk elk probleem (hoe miniem ook zou kunnen zijn)  kun je op die wijze oplossen.
Maar lijkt me echt de aller- allerlaatste optie, als echt niets meer helpt, om daarvoor te gaan kiezen.

Daarnaast "als je al" voor een volledige fabieksreset gaat kiezen. Is het aan te raden (zeker te zijn) dat je alle data eerst hebt geback-upt.
(Als je dat al niet gedaan zou hebben).

Misschien kan  @Paul1202  in een nieuw onderwerp uitvoeriger omschrijven, wat zijn problemen zijn.
"Want ik heb ongeveer hetzelfde probleem."  kan van alles zijn.  Is te weinig informatie om daar advies voor te geven.
(En van gast Jari F is verder geen reactie meer te verwachten).
DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

Jari

  • Gast
Re: Log center beschadigd en service SYSLOG start niet meer.
« Reactie #12 Gepost op: 05 augustus 2024, 02:48:37 »
Jeetje.. Jullie maken er wel een hele soap van op dit forum. Een beetje moderator zou toch wel in de logs/db hebben gezien dat ik er al voor had gekozen om gelijk mijn account te verwijderen nadat ik het antwoord geplaatst had. Het is ook puur toeval dat ik de mail van Paul had gekregen anders was ik hier niet eens...

Ik hoef geen deel uit te maken van dit forum maar ik wilde Paul tijd besparen door te vertellen dat als de SYS-log service crashed, je het waarschijnlijk nooit meer goed krijgt zonder DSM opnieuw te installeren en dan van het python pakket af te blijven die bij die versie komt. Overigens is het altijd beter om python scripts in een venv te starten.

Ik ben niet op mijn 'teentjes getrapt' hoor zoals je suggereert, zeker niet van jouw antwoord. Synology helpdesk wist overigens ook net zoveel als hier (shocker).
Citaat
Een ticket insturen bij Synology en Synology zelf laten oplossen.
De kennis ligt hier toch al lager dan een gemiddelde power-user, en als je dermate veel kennis hebt opgedaan in verschillende Linux distros dan heb je ook geen behoefte aan om hier lid te zijn. Er zijn veel betere bronnen van informatie over serieuze systemen.

Heb je gezien wat voor forum je hier draait? Pak een willekeurig topic en je ziet dat er op de meest akelig mogelijke manier uit de hoek wordt gekomen, als er antwoord gegeven wordt. 90% van de posts is ook geouwehoer waar je dan reactie terug krijgt van noobies die jullie de hemel in prijzen omdat ze denken dat ze op eierschillen lopen i.v.m. het commentaar, en dan ben je weer 5 nutteloze posts verder. Het forum zit ook vol met hobbyisten, er zijn nauwelijks power-users te vinden terwijl we over simpele Synology systemen praten, hobbyisten die vrij makkelijk te helpen zijn maar dan in elk random topic een lesje wordt geleert van dit forum 'team'.

Ik heb tweemaal aangegeven dat het gaat over een herinstallatie van DSM, en dat raad ik ook niet zo maar aan. Ik snap ook dat zoiets 'last resort' is maar daar zit je ook gelijk met dit probleem als je de SYS-LOG service en de log center bestanden die daar aanhangen uit een corrupted staat wilt halen.

Elke zogezegde novice/beginnende gebruiker op een van de meest gebruikersvriendelijke NAS OS's|UI's (DSM) kan uit mijn instructie halen dat we over een hard-reset praten, en ik heb vermeld dat je storage pools intact blijven, dus over het algemeen is er niet veel aan de hand, maar zelfs dan zou er al een belletje moeten gaan rinkelen bij jezelf dat het nooit kwaad kan om tóch een backup te maken van je meest belangrijke bestanden.

Als Paul zich hier niet in kan vinden met de problemen die hij beschrijft dan moet hij vooral mijn instructies niet volgen en reactie geven met meer informatie om het topic een andere richting op te sturen. Maar 'een soort gelijk probleem' duid bij mij op de SYS-Log service die blijft crashen, waar hebben we het anders over gehad?

Kortom, dit forum heeft 0,0 ingebracht en verder nooit onderzoek gedaan naar dit probleem in het algemeen voor hun gebruikers, om eventueel een pin te maken met een fix. Haalt het beste antwoord weg waarmee dit probleem vrijwel altijd mee opgelost gaat worden i.v.m. dat het zelfs via CLI niet uit een corrupted staat komt en nooit iemand een andere oplossing hiervoor heeft gevonden, en dat dan omdat ik niet een heel boekverslag erbij typ voor de meest 'common-sense' handelingen die er dan moeten gebeuren.

DSM is zo opnieuw ingesteld, zelfs hele geavanceerde setups met boven 50 docker containers en custom scripts, permissions, packages, scheduling, SMART/scrub, firewall rules, websites onder reverse proxies, etc.. Waar praten we over? Men weet toch wat die ingesteld heeft wanneer ze een nieuwe installatie hebben gedaan van DSM en wat er dient te gebeuren, dit is vrij eenvoudig.

Normaliter zou ik hier niet eens op reageren, ik klikte alleen nog even op de link die nog in mijn mail stond om te kijken dat Paul zijn probleem had opgelost of niet, en dan zie je dit waardeloos aftrksl* van een beheer.

Op de teentjes getrapt, nee. Oude garde op een stervend forum die niet mee gaat met de tijd? Ja.  :thumbdown:

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 916
  • -Ontvangen: 1491
  • Berichten: 7.990
Re: Log center beschadigd en service SYSLOG start niet meer.
« Reactie #13 Gepost op: 05 augustus 2024, 10:36:51 »
Jeetje.. Jullie maken er wel een hele soap van op dit forum.

Nee dat doe jezelf.  Door je account op te heffen, bij de eerst reactie met een andere inzet die er na je eerdere antwoord volgt.

En als er met die zelf gekozen actie dan navolgende reacties komen, alsnog dan weer even een nieuw account aan te maken,
om hier nog eens te komen klagen en af te geven op reacties van andere gebruikers, over hetgeen jezelf in gang hebt gezet.

Het forum zit ook vol met hobbyisten...

Dat klopt, reacties hier worden door "mede" Synology gebruikers hier geschreven. Niets meer, niets minder.
Iedere gebruiker die het forum bezoekt, kan zijn inbreng hier geven.  Het zou evengoed de buurman kunnen zijn, of Marietje drie-hoog achter.
Het forum draait puur op kennis van "mede gebruikers voor andere gebruikers".
Het is maar net wie, welke tijd "vrijwillig" aan een onderwerp wil besteden om anderen op weg te helpen.
En er zal bij tijd en wijlen best het een en ander schorten aan die reacties. Dat heb je nu eenmaal met een stelletje mede „hobbyisten“.

Suggesties als:

        en verder nooit onderzoek gedaan naar dit probleem in het algemeen voor hun gebruikers,
        om eventueel een pin te maken met een fix.


Zijn niet af te dwingen.
Waarom zouden "andere" mede Synology gebruikers op het forum dan jezelf daar tijd in moeten gaan steken??
Die hebben doorgaans allemaal zo ook hun eigen bezigheden.

Tijd die jezelf ook niet bereid was om daar dieper met Synology Support op in te duiken. (Daarmee had je het verschil kunnen maken).
Dus ondanks "alle gemak" hoe jij NAS'sen inregelt, en een echte "power user" met kennis zou zijn.
Kwam je ook niet verder dan een „fabrieks-reset“ voor jou probleem.

Ik hoef geen deel uit te maken van dit forum...

Waarom kom je dan terug als je had besloten hier weg te gaan door je account op te heffen??
Blijf dan ook beter helemaal weg.
Op dit soort stemmingmakerij en omhoog gevallen geneuzel naar andere mede Synology gebruikers toe,
na anderhalf jaar stilzwijgen (was je niet actief op het forum), zit niemand te wachten.
DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

Offline Paul1202

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 33
Re: Log center beschadigd en service SYSLOG start niet meer.
« Reactie #14 Gepost op: 05 september 2024, 14:13:11 »
Bedankt allemaal voor de reacties. En sorry voor dit late antwoord. Hoe ik het heb opgelost?:

Nadat ik nog verschillende andere dingen had uitgeprobeerd, heb ik de raad van Synology opgevolgd een heb DSM opnieuw geïnstalleerd. Ook al omdat ik uit de reactie van Jari had begrepen dat het door mijn Python kwam. Ik had daar inderdaad meerdere versies staan. En net dat had Synology-support aangegeven dat er iets mis was met de "standaard Python libraries". De DSM reinstall ging "fluent", en de restore van mijn applicaties ook. Enkel van de 'Drive' instellingen had ik blijkbaar geen backup. Na een paar uur was ik weer volledig in de lucht.

En ja, ik weet dat ik best Python VirtualEnvironments dien te gebruiken.
  • Mijn Synology: DS920+
  • HDD's: 2 x 10GB
  • Extra's: 256GB Read-Cache


 

FTP service DS-106

Gestart door AnonymousBoard FTP, NFS and Samba Server

Reacties: 2
Gelezen: 5338
Laatste bericht 08 augustus 2006, 12:24:00
door Anonymous
FTP service DS-106 (2)

Gestart door AnonymousBoard FTP, NFS and Samba Server

Reacties: 1
Gelezen: 5182
Laatste bericht 08 augustus 2006, 15:42:46
door Bob
software voor multimedia service synology 106e

Gestart door EastmasterBoard NAS hardware vragen

Reacties: 1
Gelezen: 4053
Laatste bericht 16 augustus 2006, 00:20:18
door Ron
wat kan er niet met php/mysql?

Gestart door AnonymousBoard Web Station

Reacties: 2
Gelezen: 8961
Laatste bericht 10 april 2008, 21:14:21
door Anonymous
Map verwijderen op USB-schijf lukt niet

Gestart door AnonymousBoard Externe harddisks en Printers

Reacties: 1
Gelezen: 8593
Laatste bericht 28 augustus 2006, 10:55:33
door Bob