Vanuit mijn smartphone die alleen 2,4 GHz ondersteunt ook nooit last mee gehad.
Zelf heb ik wel bepaalde ideeën waar vaak onbegrepen problemen mogelijk aan gerelateerd zouden kunnen zijn.
Met jou netwerkkennis in het algemeen ben ik wel benieuwd in hoeverre je daar in mee kunt gaan, of je er nog andere ideeën en aanvullingen in kunt geven of zaken kunt weerleggen waar ik het misschien verkeerd heb.
Uit de vele berichten op fora in zijn algemeenheid van wat ik lees ten aanzien van multicast gerelateerde protocollen zoals Chromecast, DLNA en Airplay heb ik de indruk dat er relatief sneller problemen naar boven komen elders in het netwerk als men niet heel gestructureerd de controle erop blijft houden hoe men de data-stromen stuurt.
Door het "gemak" van apps in het gebruik ervan naar de gebruiker toe, wordt door ontwikkelaars van die apps IMO eigenlijk een verkeerd signaal afgegeven. Omdat het gebruikers stimuleert / aanzet dan ook maar verminderde of geen controle meer te houden over hun datastromen. Gebruikers worden heel "gemakzuchtig" in het gebruik van allerlei "openstaande" en niet afgesloten services. Wat mogelijk makkelijker leidt tot "hangende" streams of niet meer actieve streams waar "resten" van connecties "ergens" in het netwerk blijven hangen en in de incompleetheid daarop dan ergens vertraging of verstopping veroorzaken.
Problemen treden eerder op bij video-streams die een zwaardere netwerkbelasting vormen, dan bij audio-streams. Het gebruik van switches die bijv. geen IGMP Snooping ondersteunen, maakt het proces nog eens complexer met onnodig dataverkeer. De ene soort stream kan ook weer effect hebben op de andere soort.
Als voorbeeld:Bij “ouderwets” telefoongebruik, is het gebruikelijk aan het eind van het gesprek de telefoonhoorn op te leggen, en daarmee de verbinding te verbreken. Als men de telefoonhoorn er niet oplegt. blijft de verbinding openstaan en kan een ander je niet bellen.
Met alle extra functies van smartphones en mobiele apparaten zijn we echter heel gemakkelijk en "lui" geworden. Men kan makkelijk muziek oproepen en streamen naar een audio-versterker, of die enkel als “afstandsbediening” gebruiken. Maar evengoed leggen we de smartphone ergens neer, en laten we die naar “standby” overgaan. Functies worden daarbij zeker niet altijd netjes afgesloten.
Evengoed nemen we op een andere plek weer een
andere tablet ter hand en gaan we “van daaruit” weer verder. En dan maar hopen dat er een feilloze overgang plaats heeft, van het ene apparaat naar het andere apparaat.
Vanuit die “ouderwetse” hoorn op de haak gedachte om onbedoelde haperingen en storingen zoveel mogelijk te vermijden houd ikzelf de volgende richtlijnen in acht:
- Leg zoveel mogelijk een vaste structuur aan in de datastromen door apparaten een vast IP-adres te geven.
(In ieder geval zeker voor media-server, receivers, maar ook voor mobiele “thuis” apparaten). - Als men switches gebruikt zonder IGMP Snooping functionaliteit, houd in de gaten hoe men mediastreams wel of niet via multicast uistuurt via bepaalde apparaten die op die switches zijn aangesloten.
- Beperk het aantal apparaten in de lijst van een media-server door enkel die apparaten aan te vinken die men werkelijk gebruikt.
- Als men apps niet meer gebruikt om muziek te kiezen of te laten streamen. Sluit die apps ook werkelijk af, zodat functies niet sluimerend in de achtergrond “half/half” actief zijn of daarin telkens opnieuw schakelen. (Zoals eerder die apps m.b.t. Android en Chromecast).
- Houd in de gaten dat functies via de WiFi van een smartphone en lopende processen vertstoord kunnen worden, als er een mobiele oproep binnenkomt, en men overgaat naar een "mobiele" (spraak)-verbinding.
Met die ouderwetse gestructureerde controle over mijn eigen netwerk, ondervind ikzelf in ieder geval geen problemen.
Dus het zet kennelijk zoden aan de dijk om gedisciplineerd voorgaande zaken in acht te nemen.
Bij andere gebruikers die ik vergelijkbaar op voorgaande punten attendeerden, die eerder problemen ondervonden, en toegaven slordig te zijn om services en apps af te sluiten, kwamen tot verbetering door er wel actief op te letten en er actief op in te spelen.
Babylonia@