Auteur Topic: T-mobile glasvezel  (gelezen 2755 keer)

Offline reinos

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 2
  • Berichten: 23
T-mobile glasvezel
« Gepost op: 13 oktober 2021, 22:32:57 »
Hallo,

Na de topic te hebben gelezen over support voor glasvezel van T-mobile heb ik ook besloten om over te stappen van Ziggo naar Tmobile (glasvezel).

Afgelopen week heb ik alles ontvangen en de monteur heeft netjes alles aangezet en geconfigureerd (kost je nog 65,- had dat zelf ook kunnen doen ;-) )

Vanavond ben ik aan de slag gegaan om alles om te zetten zodat ik de standaard Router (Zyxel t50) eruit kon halen en alles via mijn Synology 2600 kon laten draaien. Echter na dat ik de instellingen had omgezet had ik geen internet. Heb daarom besloten om de router te herstarten en na de herstart had ik deels internet... Sommige pagina's deden het, maar ook veel niet. Ik kon verder nergens een speed test uitvoeren omdat die vaak een melding gaf "Finding optimal server" met een timeout.  Ook websites die eerst wel werkte, werkte na een aantal seconden/minuten ineens niet meer... Eigenlijk was het na 10 min helemaal niet meer werkbaar.

Mijn bevinding/gevoel is dan ook dat het bij het begin, net direct na de herstart van de synology redelijk werkt. Maar nadat alle services van de synology zijn gestart iets het internet dwarsboomt.

Note 1: Allereerst, om onduidelijkheid te voorkomen. Ik heb de Zyxel router getest en die werkte naar behoren met een nette snelheid. Dezelfde kabel gebruik ik ook voor de Synology Router

Note 2: ik ga alleen internet gebruiken, neem geen tv af.

Mijn stappen die ik doorlopen heb:


Volgens de handleiding zou dit moeten werken... Echter lijkt er iets mis bij mij alleen kan ik de vinger er niet op leggen.

Enig idee wat ik verkeerd doe?

Specs:
- Synology Router 2600 (Version: 1.2.5-8227)
- Huawei OptiXstart HG8010Hvz (glasvezel converter to UTP)

Oplossing is hier te vinden

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 916
  • -Ontvangen: 1491
  • Berichten: 7.990
Re: T-mobile glasvezel
« Reactie #1 Gepost op: 13 oktober 2021, 22:58:52 »
Dag,

Heb zo niet 1, 2, 3 een idee wat er mis zou zijn.

Zelf heb ik geen persoonlijke ervaring met connectie via T-Mobile.  (Wel met een aantal andere provider opties).
Mijn informatie in de handleiding m.b.t. T-Mobile heb ik geschreven n.a.v. de ervaringen en contact met een "enkele" gebruiker.

Omdat de ondersteuning wellicht een stuk belangrijker wordt in de "Vrije modemkeus" (media februari 2022).
Een interessant gegeven om dit verder uit te diepen. Wil je daarom verzoeken via persoonlijk bericht contact te leggen.

Kunnen we dat mogelijk via een TeamViewer sessie en telefoon bij de hand een stuk vlotter afstemmen, dan via berichten nu hier.
(Vullen we belangrijke info m.b.t. set-up mogelijk erna wel aan voor andere gebruikers, zodat die er ook profijt van hebben).

DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

Offline reinos

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 2
  • Berichten: 23
Re: T-mobile glasvezel
« Reactie #2 Gepost op: 14 oktober 2021, 15:11:15 »
Thanks, lijkt me een goed idee! Ik zal je een PB sturen.

Offline reinos

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 2
  • Berichten: 23
Re: T-mobile glasvezel
« Reactie #3 Gepost op: 17 oktober 2021, 00:14:15 »
Vanavond toch nog wat anders getest: Op de Zyxel de DMZ ingesteld naar mijn RT2600. Op het eerste gezicht leek alles niet te werken, ondanks dat de RT2600 netjes het IP had gekregen en wat ik ook kon zien in de RT2600 en ook in de Zyxel (IP fixed).

Na een herstart werkt internet. Speedtest gaf wel 80/30 Mbit aan wat erg vreemd is. Direct op de Zyxel is het namelijk 600/600 of 700/700 ([edit na oplossing] kwam mede omdat ik niet test met een vast kabel... Oeps...) in die range. Na enkele minuten stopte internet er weer mee. ([edit na oplossing] kwam dus omdat de DNS package werd gestart. Nadat die gestart was werkte de DNS resolution niet omdat ik een verkeerde IP, het oude ZIGGO IP nog erin had staan) Zelfde euvel als wanneer je de kabel direct op de RT2600 aansluit.

Ik begin te vermoeden dat het niet zozeer een probleem van Tmobile is, maar eerder de RT2600.... Er lijkt iets fout te gaan... ergens... Ruikt dit naar een herinstallatie van de RT2600? Mijn gevoel zegt van wel...

Of zijn er nog tips, ervaringen? Of zou ik iets in de logs ergens kunnen terug lezen wat er aan de hand is.

Offline reinos

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 2
  • Berichten: 23
Re: T-mobile glasvezel
« Reactie #4 Gepost op: 21 oktober 2021, 14:39:34 »
Hier even een update.

Afgelopen dinsdagavond heb ik samen met Babylonia gekeken naar alle instellingen in de router en daar kwamen een paar ongeregeldheden naar voren.

1) Traffic Control stond te laat, veel te laag zelfs waardoor ook mijn huidige Ziggo lijn werd geknepen.
We hebben dit voor mijn Gigabit verbinding op 128MB gezet voor zowel UP en DOWN.

2) Het lijkt erop dat de Media Converter die Tmobile uitgeeft (Huawei OptiXstart HG8010Hvz6) ook naar het MAC adres kijkt van de modem/router en op basis daarvan een IP uitgeeft. Echter is het uitgeven van zo'n IP een gevoelige zaak. Wissel je te vaak van Router en/of zet je de Media Converter te vaak aan en uit, dan zal hij op gegeven moment geen IP meer kunnen ophalen. Je kan dan een aantal uur wachten (ik heb de Media Converter van het stroom gehaald), maar je kan ook Tmobile contacten en vragen of ze een IP willen vrijgeven. (Zie https://community.t-mobile.nl/vast-internet-492/structurele-problemen-en-storingen-gpon-in-de-pop-bij-omzetten-wba-odf-331675).

Voor nu, en dat lijkt een goede oplossing, heb ik het MAC adres van de Zyxel modem gecloned in de ISP settings tab van Synology. Ik denk dat het ook wel zonder zou kunnen werken maar dat heb ik niet meer goed getest.

3) DNS Package bevatte een verkeerd IP.
Op een gegeven moment hadden we de boel werkend, Speedtest klokte netjes 945Down en 780UP. Echter was geen site bereikbaar. Ping naar NOS.nl gaf een fout "unknown host" en via de browser werkte het ook niet. Echter een ping naar het IP van NOS.nl werkte wel. Er was dus wel internet, ook omdat de speedtest (via de APP) wel een snelheid gaf van rond de 900mBit. Na wat rondneuzen in de packages en wat aan en uit te hebben gezet kwam ik erachter dat het lag aan de DNS package. In de Resolution tab stond nog het oude DNS IP van Ziggo. Ik heb dit aangepast naar de DNS van Google waarnaar de website langzaam weer gingen werken.

Het het wel even geduurd voordat het werkt, maar dit komt mede omdat we vrij snel tegen het IP probleem van Tmobile aanliepen waardoor we ineens geen IP van Tmobile hadden.

Nu maar lekker genieten van het snelle internet  ;)


(PS. de upload komt nooit boven de 800... blijft eerder hangen op 750... Ik zal nog eens bellen met Tmobile waarom dat is).





 

Synology router - IPTV routed mode - KPN, XS4ALL, oud Telfort, Oxxio - T-Mobile

Gestart door BabyloniaBoard Synology Router

Reacties: 12
Gelezen: 21366
Laatste bericht 04 maart 2021, 03:04:24
door Babylonia
DSM mobile overige software?

Gestart door Dutchy036Board Vragen en opmerkingen OVER het forum

Reacties: 4
Gelezen: 1557
Laatste bericht 30 oktober 2013, 16:49:46
door Dutchy036
Instellen van mail server met KPN glasvezel als provider.

Gestart door katonielsBoard Mail Server

Reacties: 42
Gelezen: 25314
Laatste bericht 30 september 2014, 23:05:04
door Handige Harry
installeren DS212J op Experia glasvezel KPN H220N router

Gestart door FonsBoard NAS hardware vragen

Reacties: 6
Gelezen: 4222
Laatste bericht 10 januari 2012, 20:43:36
door Fons
"10gb card" naar NAS zonder glasvezel abonnement?

Gestart door theeDrinkBoard Netwerk algemeen

Reacties: 2
Gelezen: 1170
Laatste bericht 05 maart 2022, 16:48:01
door dirklammers