Synology-Forum.nl
Synology Router => Synology Router => Topic gestart door: Babylonia op 11 mei 2023, 23:09:48
-
SRM 1.3.1-9346 Update 5 (update nr. 8 geteld vanaf SRM 1.3-9193 )
(2023-05-04)
Important Note
The update will be available for selected regions within the following weeks, although the release time in each region may vary slightly.
Enkele verbeterpunten, met name m.b.t. Threat Prevention
RT6600ax: https://www.synology.com/nl-nl/releaseNote/SRM?model=RT6600ax#ver_9346-5
WRX560: https://www.synology.com/nl-nl/releaseNote/SRM?model=WRX560#ver_9346-5
RT2600ac: https://www.synology.com/nl-nl/releaseNote/SRM?model=RT2600ac#ver_9346-5
MR2200ac: https://www.synology.com/nl-nl/releaseNote/SRM?model=MR2200ac#ver_9346-5
Opmerkingen:
- This version is released in a staged rollout (https://kb.synology.com/nl-nl/DSM/tutorial/DSM_update_why_latest_version_available_online_but_not_in_control_panel).
Handmatige download URL van de SRM update patch: https://archive.synology.com/download/Os/SRM/1.3.1-9346-5
-
Inmiddels de firmware ook in de RT6600ax router zelf aangeboden als update.
Wel binnengehaald, maar nog niet de 2e stap uitgevoerd om het ook daadwerkelijk bij te werken.
Omdat ik ook nog twee andere routers heb met SRM 1.3.1 wilde ik dat allemaal tegelijk updaten.
En die waren NIET aangesloten. (Normaal heb ik ze er niet actief achter zitten).
RT2600ac en MR2200ac alsnog als mesh point aangesloten achter de RT6600ax.
In mijn situatie gekozen voor handmatig bijwerken van de firmware.
(Dus eerst handmatig de betreffende patch bestanden (https://archive.synology.com/download/Os/SRM/1.3.1-9346-5) downloaden).
Omdat de twee andere routers als mesh erachter hangen, wordt in het menu meteen naar 3 bestanden gevraagd.
Behorend bij elk van de router modellen.
Na elk bestand handmatig te hebben gekozen, erna verder doorgaan met de update.
Alles routers zijn nu in één keer geüpdatet naar de laatste versie.
Ben nog geen vreemde zaken tegengekomen. Alles functioneert.
Als ik "meteen" was begonnen om eerst de mesh punten achter de RT6600ax te hangen.
(Doorgaans de gebruikelijke situatie bij mensen in een netwerk set-up).
Dan was de handmatige download van de update patches waarschijnlijk niet nodig geweest,
bij de allereerste keer dat de updatemelding binnenkwam, en ik dan had gekozen om direct te updaten.
Dan zouden direct ook automatisch de andere firmware patches voor de mesh points binnenkomen.
Maar in mijn geval, omdat ik al één versie van de patch in de RT6600ax had gedownload,
kon ik dat niet meer "automatisch" afmaken voor de later toegevoegde mesh punten. Vandaar handmatige download.
Dus volgorde is belangrijk. Doe er je voordeel mee met die informatie.
-
Belangrijk nieuwe informatie - m.b.t. "waarschijnlijk" deze update 5 versie in relatie tot het KPN netwerk,
en een "nieuwe verse" installatie - en na een fabrieksreset. (Geen problemen bij update over een reeds bestaande set-up).
Lees daarover bevindingen van een gebruiker op het KPN netwerk.
En vervolgens een eigen test met een MR2200ac router na fabrieksreset, die nu niet meer met het KPN netwerk wil verbinden.
https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/is-er-een-lijst-met-voor-het-kpn-netwerk-geschikte-routers-531128?postid=1758783#post1758783
[ EDIT ]
Inmiddels een test gedaan met een (2e) Synology RT2600ac model, vergelijkbaar zoals in de eerdere KPN reactie met een MR2200ac.
Volledige fabrieksreset uitgevoerd en van begin af aan alles doorlopen via de DS router app. (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.synology.dsrouter&hl=nl&gl=US)
met de aanwijzingen zoals ik ze zelf in < DIT onderwerp > (https://www.synology-forum.nl/synology-router/rt6600ax-router-setup-en-zijn-mogelijkheden/msg312478/#msg312478) heb beschreven.
In dit geval geen enkel probleem. Na afronding direct internetconnectie. En IPTV functioneert ook.
Daarna de MR2200ac nog eens opnieuw gereset. Die blijft echter dezelfde problemen geven.
Het "lijkt” vooralsnog alleen een router probleem met de MR2200ac ??
Maar die wordt doorgaans alleen als extra mesh WiFi punt gebruikt, niet als “hoofd router”.
(Vandaar dat ik nog van niemand daarover een probleemmelding heb gekregen).