@Birdy,
Zojuist opnieuw even de failover functie en dus de back-up (LAN1) interface gecontroleerd.
De instellingen zoals het bijgesloten screenshot gezet, en dit opgeslagen. Router daarna herstart.
Nadat de router weer een tijdje draaide met deze instelling heb ik de kabel van de CB van Ziggo dus van WAN naar LAN1 verplaatst.
Dat heeft dus bij mij het beoogde effect niet, zelfs na een kwartier was er nog geen verbinding met internet.
Ik heb natuurlijk nu even kritischer naar het gedrag van de RT2600ac gekeken. De poorten WAN en LAN1 wisselen wel keurig van status. En de LED's op de voorkant wisselen keurig tussen WAN1 en WAN2 overeenkomstig de gebruikte interface.
Na het weer terug steken van LAN1 naar WAN is er vrijwel gelijk wel weer verbinding.
RT2600ac failover functie lijkt prima te werken, maar er wordt niet opnieuw een IP adres vanuit de provider uitgedeeld op de Back-up LAN1 interface. Ik heb daarna nog een keer de kabel om gestoken van WAN naar LAN1, en daarbij dan tevens de CB van Ziggo herstart en verder niet aan de RT2600ac gezeten.
Dit geeft nadat de CB weer is opgestart weer internet access.
En ja, dan wordt op de back-up interface wel een (ander) IP adres uitgedeeld door de provider.
Kortom, failover functie RT2600ac is prima en werkt ook, CB van Ziggo snapt dit niet en moet even uit en weer aan dan.
Vanzelf gaat dit dus in deze combinatie niet. In mijn eerdere poging was ik wat rigoureuzer en herstartte alles gewoon....
Maar moraal, op beide interfaces van RT2600ac wordt niet de snelheid gehaald die gehaald zou moeten worden.
@Briolet,
Ik gebruik in principe altijd de Ziggo speedtest, Voorheen, toen ik nog geen RT2600ac had, kwam ik dan op ruim 300Mbps met het technicolor modem van Ziggo.
Na aanschaf van de RT2600ac en het technicolor modem in bridge mode was deze nog maar de genoemde 200Mbps (augustus 2017)
Na contact met Ziggo en bezoek monteur heb ik dus de CB van Ziggo, maar is de gemeten snelheid bij Ziggo dus 200Mbps. (september 2017)
Niet de eerder gemeten 300 met dezelfde tool.
Inmiddels (oktober 2017) is de snelheid van het afgenomen abonnement verhoogd naar 400Mbps, maar zoals duidelijk zal zijn haal ik maar 200Mbps.
Ik heb ook de speedtest van KPN uitgevoerd, dat geeft een marginaal verschil, evenals een test bij Ookla.
Ik heb zojuist ook even via de link uit je reactie, DSLReports, een test gedaan, die komt wel wat hoger uit, 260Mbps, maar nog steeds niet de 400Mbps die mijn abonnement beloofd.
Ik besef dat de metingen indicaties zijn en bij benadering, zowel positief als negatief een indicatie zullen zijn.
Mijn abo beloofd mij 400Mbps, als ik tussen 380 en 410 zou meten ben ik tevreden. En 38 - 41 Mbps voor de upload.
Voor zover dit al niet duidelijk was, ligt de oorzaak wel bij Ziggo als provider, ik heb in elk geval dankzij al jullie input wel de nodige munitie om opnieuw bij Ziggo aan de bel te trekken en ook met de concreet uitgevoerde acties daar een case duidelijk te maken.
Wederom dank voor jullie reacties, verder zoals gepland, via Ziggo community en PB naar moderator het vuur opstoken en maandag helpdesk bellen.
Groet,
Mart