Auteur Topic: RT1900 geen internet bij KPN  (gelezen 15916 keer)

Offline koolenboer

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 12
  • -Ontvangen: 4
  • Berichten: 118
Re: RT1900 geen internet bij KPN
« Reactie #30 Gepost op: 23 juli 2016, 18:37:14 »
Dank je, maar de VPN draait al als een zonnetje :-)
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 2x3TB + 2x5TB WD-RED
  • Extra's: 2GB RAM

break

  • Gast
Re: RT1900 geen internet bij KPN
« Reactie #31 Gepost op: 23 juli 2016, 18:54:56 »
Citaat
@break
Loop de instellingen van de VPN eens na, of de Virtuele IP-ranges toevallig niet conflicteren met die van de Live Box 10.0.6.0  ??
Verder, wat bedoel je met:  "Set as default gateway"  ??

Synology router als 2e router achter een 1e router stel je in als "Verbindingstype - Automatisch".
In de 1e router vanuit LAN een vast IP-adres voor de WAN-poort van de Synology router.

De VPN die wordt opgezet zit in de reeks 10.8.0.0, maar daar zit het probleem niet. De beschreven problemen zijn er al voordat de VPN in beeld komt.

Met "Set as default gateway" wordt hetzelfde bedoeld als met "Instellen als standaard gateway" in jouw screenshot. Die instelling (Ingeschakeld/Enabled) blijft dus niet staan, waardoor de verbinding niet opkomt.

Zoals jij het aangeeft heb ik het altijd al ingesteld gehad, maar na de 1.1 update werkte dit direct niet meer.

Maar ik heb de 1900ac toch nog weer even aangesloten zojuist en heb de primaire interface eens op Manual (Handmatig) gezet met een IP adres dat anders automatisch (en static) toegewezen zou worden door de DHCP server van het modem (de LiveBox). En jawel, na deze aanpassing komt de internet verbinding wel tot stand en blijft ook werken na een herstart.

Ik heb nog even een screenshot toegevoegd van de werkbare instelling. "Set as default gateway" staat in de screenshot nu als Disabled omdat de VPN actief is op het moment van maken van deze screenshot en dan de gateway van het remote network gebruikt wordt.

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 903
  • -Ontvangen: 1482
  • Berichten: 7.949
Re: RT1900 geen internet bij KPN
« Reactie #32 Gepost op: 23 juli 2016, 19:09:40 »
Mooi dat het nu dan toch is opgelost.
Misschien zou je het Synology wel kunnen melden, dat je dat nu manueel "fixed" moet instellen.
DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

break

  • Gast
Re: RT1900 geen internet bij KPN
« Reactie #33 Gepost op: 23 juli 2016, 19:18:16 »
Nou het is nog niet opgelost want als ik het op Automatic terug zet is het weer stuk. Ik heb bij Synology al een paar dagen een ticket lopen over dit onderwerp, maar die mannen zijn nog niet verder gekomen dan het advies van een reset en een oude versie terug zetten (zonder erbij te vertellen hoe je dat moet doen). Maar goed, die zullen maandag wel weer contact opnemen en dan zal ik ze mijn bevindingen laten weten.

Waar ik nog wel mee zit is dat ik niet bij URL's kan komen van Synology, zoals synology.com, myds.synology.com en ook de SRM Update pagina geeft een Connection failed melding, alsmede het Support Center dat het niet doet vanwege onbereikbaarheid van een server. Verder kan ik over de hele wereld browsen, als er maar geen synology.com in voorkomt...

Betreffende deze laatste opmerking nog een screenshot met voorbeeld van waar ik zojuist terecht kom als ik naar synology.com browse.

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 903
  • -Ontvangen: 1482
  • Berichten: 7.949
Re: RT1900 geen internet bij KPN
« Reactie #34 Gepost op: 23 juli 2016, 20:41:59 »
Nou het is nog niet opgelost want als ik het op Automatic terug zet is het weer stuk.

Mijn opmerking was dan ook om Synology te benaderen dat je er alleen met een fixed IP-adres gebruik van kunt maken.
Mogelijk zullen ze je vanuit dat eerdere ticket dan vragen om een log-file op te sturen, of mogelijk zelfs dat ze bij je mogen "kijken" / inloggen in de router / settings, waarbij dan een bepaalde eenmalige sleutel en IP vrijgesteld moet zijn binnen je Firewall.

Die "LiveBox" van welke provider is dat?
Mogelijk spelen achterliggende "gecombineerde" set-ups een rol in de integratie van  IPv6  en/of het "delen" van beperkte IPv4 adressen?
Met name Ziggo heeft achterliggend bepaalde routering die niet standaard is met "DS-Lite".
Voor meer info zie o.a. de volgende draad: http://www.synology-forum.nl/ddns-extern-benaderen/ds-lite-bij-oud-upc-ziggo/

DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

break

  • Gast
Re: RT1900 geen internet bij KPN
« Reactie #35 Gepost op: 23 juli 2016, 21:04:36 »
De LiveBox 4 is van Sagemcom en wordt geleverd door Orange, bijgaand een plaatje.

Ik heb dezelfde setup draaien met een Technicolor die door Ziggo geleverd is en daar deden zich geen problemen voor na update naar 1.1. Feit is dat de firmware van de RT1900ac is gewijzigd, en niet die van de LiveBox, waarna e.e.a. niet meer werkte.

Ik heb nog even een traceroute gedaan op synology.com en die eindigt gewoon niet, de laatste hop is 209.17.112.34 of 209.17.112.42, een datacenter in Florida.

Heb nog even rondgekeken hier en zag: http://www.synology-forum.nl/ddns-extern-benaderen/quickconnect-problemen/
Denk dat er meer mis is bij Synology.

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 903
  • -Ontvangen: 1482
  • Berichten: 7.949
Re: RT1900 geen internet bij KPN
« Reactie #36 Gepost op: 23 juli 2016, 21:49:43 »
Ik heb dezelfde setup draaien met een Technicolor die door Ziggo geleverd is en daar deden zich geen problemen voor na update naar 1.1.
Feit is dat de firmware van de RT1900ac is gewijzigd, en niet die van de LiveBox, waarna e.e.a. niet meer werkte.

Maar het is toch je eigen keus dat je een update hebt uitgevoerd?
Als het eerst goed werkte, en je had geen aanvullende wensen ten aanzien van de werking van de router, kun je het toch blijvend laten lopen op de oude firmware?  Waarom heb je die update uitgevoerd?  Omdat je functies miste, of uit "nieuwsgierigheid"?

Zeker met nogal wat vernieuwingen en extra zaken die er met versie 1.1 zijn ingebracht, ondanks een beta-programma vooraf, zullen er daarna best nog wel wat bijstellingen nodig zijn. Dat is niet anders als bij belangrijke upgrades van Windows, Apple OS, Unix, Android en iOS.
Meteen erna kom je altijd zaken tegen die eigenlijk niet zijn bedoeld, of niet meer 100% correct werken en bijstelling nodig hebben.

Je kunt ook nog altijd terug naar je vorige set-up.
In de "ROM" van de Synology bij uitlevering zit wellicht een van de eerste versies van SRM.
Door een fabrieksherstel te doen, kom je weer terug naar een van die eerste SRM firmware versies.
Van daaruit maak je een update "handmatig" door de oudere "voorlaatste" firmware te downloaden, en dan handmatig te installeren.
(Datgene wat Synology jou eerder heeft geadviseerd met wat ik gelezen heb uit je eerdere berichten).

Kies bij de volgende URL de firmware-versie die je wilt gebruiken, aanvullend met "critical updates" en installeer alles handmatig,
na een eerste herstel / reset naar "fabrieksinstellingen":
https://usdl.synology.com/download/SRM/

Wellicht dan deze versie SRM  (1.03 - 6030):
https://usdl.synology.com/download/SRM/release/1.0.3/

+ aanvullend laatste versie Critical Update   6030-3
https://usdl.synology.com/download/SRM/criticalupdate/update_pack/6030-3/


QuickConnect heeft verder niets met de pure routerfuncties te maken of de functies van een NAS.
Dat is slechts een hulpmiddel voor de "beginner" die geen port forwarding kan of wil instellen voor services die van buiten uit benaderd moeten worden. Zo gauw je ook maar iets dieper in netwerkfuncties duikt, kun je beter dat QuickConnect direct links laten liggen.
Gebruik je het niet, kun je er ook geen problemen van ondervinden.  (Je kunt makkelijk zonder).

DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

break

  • Gast
Re: RT1900 geen internet bij KPN
« Reactie #37 Gepost op: 23 juli 2016, 22:13:39 »
"It is always recommended that you install the latest update to obtain an even smoother user experience.", aldus Synology. Dus waarom zou ik niet doen wat wordt aanbevolen.

Bedankt voor de links, maar zoals ik al aangaf kan ik daar niet bij omdat synology.com niet resolved, ook niet via een 4G verbinding. Zal het in de loop van de komende week nog eens proberen.

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 903
  • -Ontvangen: 1482
  • Berichten: 7.949
Re: RT1900 geen internet bij KPN
« Reactie #38 Gepost op: 23 juli 2016, 22:26:16 »
Tja, Microsoft adviseert ook meteen de nieuwste versie Windows 10 te gebruiken, of Office 365.  Er moet tenslotte wel "verdiend worden".
Ik ben nog van "een oude stempel".  Geloof me, de tekst op een A4-tje die ik 30 jaar geleden tikte op een Atari ST 1040 is weinig anders qua indeling en gebruikte mogelijkheden als met de nieuwste tekstverwerkers onder Windows 10 nu.  Tja, internetlinkjes, dat was toen niet.
Wellicht nu meer opties, maar de meeste gebruik ik nog steeds niet.

Vergelijk firmware updates bij andere merken en routers. Mag je blij zijn als er 2-3 updates per jaar zijn als je "geluk hebt".

Heb inmiddels firmware bestanden op een eigen server gezet, kun je ze van daaruit downloaden bij gebrek aan connectie bij Synology.
Een persoonlijk bericht naar je gestuurd met links naar die eigen server.  Kun je ze er zo vanaf plukken.

Heb je nog een instellingen back-up van die voorlaatste firmware, is het een kwestie om die instellingen na "downgrade"  terug te zetten,
en alles is weer zoals voordien met het minste oponthoud.
DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

Stephan296

  • Gast
Re: RT1900 geen internet bij KPN
« Reactie #39 Gepost op: 24 juli 2016, 09:27:36 »
@koolenboer  mocht je hem wegdoen, ik heb je een pb gestuurd;-)

break

  • Gast
Re: RT1900 geen internet bij KPN
« Reactie #40 Gepost op: 24 juli 2016, 11:06:10 »
Citaat
QuickConnect heeft verder niets met de pure routerfuncties te maken of de functies van een NAS.
Dat is slechts een hulpmiddel voor de "beginner" die geen port forwarding kan of wil instellen voor services die van buiten uit benaderd moeten worden. Zo gauw je ook maar iets dieper in netwerkfuncties duikt, kun je beter dat QuickConnect direct links laten liggen.
Gebruik je het niet, kun je er ook geen problemen van ondervinden.  (Je kunt makkelijk zonder).

Mij opmerking over QuickConnect had te maken met het feit dat synology.com met alle bijbehorende links, ook die in SRM aanwezig zijn, vanuit hier niet bereikbaar was, zoals ik op een andere plek op het forum ook werd aangegeven. Inmiddels werkt dit allemaal weer zoals het moet. Waar QuickConnect wel en niet voor dient weet ik wel.

Je zal misschien begrijpen dat als die links niet werken en je zit daarnaast met firmware die niet doet wat het moet doen, het lastig werken en beoordelen is wat er nu aan de hand is. En als dit soort details (over niet werkende links van synology) niet opgemerkt worden dan zal er ook niemand op zinvolle wijze op kunnen reageren.

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 903
  • -Ontvangen: 1482
  • Berichten: 7.949
Re: RT1900 geen internet bij KPN
« Reactie #41 Gepost op: 24 juli 2016, 11:47:39 »
In zijn algemeenheid komt het me over als het erg druk is op de Synology servers (door upgrades die door iedereen "tegelijkertijd" worden gedownload), wel vaker de websites van Synology niet bereikbaar zijn, of vertraagd werken. (Capaciteitsprobleem).
Reden te meer om dan niet afhankelijk te zijn van een QuickConnect wat altijd via de Synology servers loopt.

Verder is het natuurlijk aan te bevelen de geconstateerde problemen met de firmware wel door te spelen naar Synology.
Anders gebeurt er inderdaad niets mee om het te corrigeren. Maar dat heb ik je ook eerder gemeld.

Vanuit reactie op PB:
Jammer dat de router-reset niet de oudere versie SRM opleverde.
Je kunt het ook nog een keer proberen vanuit de instellingen zelf binnen het Configuratiescherm - "Fabrieksinstellingen terugzetten".
(Werkt misschien net even wat anders als via de reset-knop achter op de router ??).
Misschien dat je het ook nog zou kunnen proberen door de eerdere firmware versie  SRM_RT1900ac_5781.pat   die Synology zelf adviseerde
om terug in te laden (en ik tevens op mijn server heb gezet) nog in te laden?
DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

Offline spencer_830

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 10
Re: RT1900 geen internet bij KPN
« Reactie #42 Gepost op: 25 juli 2016, 13:32:54 »
Als eerste bedankt voor het bieden van een oplossing voor mijn probleem.
Ik heb dus ook een Synology router achter een KPN Experiabox zitten, welke niet wilde werken.
De IP-adressen zijn aangepast en ik heb nu internet.

Het enige waar ik nog problemen mee heb is de snelheid van het internet.
Sommige apps op mijn telefoon en tablet geven aan dat er geen verbinding is, terwijl andere apps het wel doen.
Als ik de speedtest doe, begint deze op 5 Mb en loopt langzaam en stotterend op naar de 60, upload 12.
Dezelfde test direct op de Experiabox schiet deze up en down direct door naar de 86.

Ik heb een Experiabox V8, dus ik zou hem in bridge modus kunnen zetten, als dat nog mogelijk is, maar heb dit nog niet getest.
Dit heb ik al eens eerder gedaan, maar om de paar weken werkt dit niet meer. Ik moest dan opnieuw het bridgen toepassen, waarschijnlijk wegens een software update van de Experiabox. Daarom heb ik daarna voor de DMZ oplossing gekozen.
  • Mijn Synology: DS715

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 903
  • -Ontvangen: 1482
  • Berichten: 7.949
Re: RT1900 geen internet bij KPN
« Reactie #43 Gepost op: 25 juli 2016, 13:54:57 »
Zelf heb ik ook een Experia Box V8 maar dan via Telfort.
De firmware van de modem is slechts op kleine onderdelen anders met die van KPN.
In bridge zetten gaat niet zonder functies van bijv. telefoon of TV te verliezen.
(Overigens gebruik ik geen DMZ, maar heb port forwarders 2x handmatig doorgezet voor achterliggende services).

Verder, of je WiFi gebruikt van een Experia Box of van de meest geavanceerde router, met het overvolle WiFi bos om je heen zul je kanalen toch het meest gunstig handmatig moeten inregelen om het beste profijt van je verbinding te hebben. (Hulpje daarbij bijv. < WiFi Analyser > )
Omdat het 5 Ghz netwerk doorgaans nog nauwelijks wordt gebruikt, zet die band zoveel mogelijk in (als je apparatuur dat tevens ondersteunt).

Juist met de Experia Box heb ik nooit echt een fatsoenlijke WiFi snelheid gehad (enkel 2,4 Ghz band), en al helemaal niet als je naar een andere ruimte in huis gaat. De Synology router biedt me in ieder geval voldoende snelheid ook in andere ruimten van het huis.

DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

break

  • Gast
Re: RT1900 geen internet bij KPN
« Reactie #44 Gepost op: 25 juli 2016, 14:23:28 »
Vanuit reactie op PB:
Jammer dat de router-reset niet de oudere versie SRM opleverde.
Je kunt het ook nog een keer proberen vanuit de instellingen zelf binnen het Configuratiescherm - "Fabrieksinstellingen terugzetten".
(Werkt misschien net even wat anders als via de reset-knop achter op de router ??).
Misschien dat je het ook nog zou kunnen proberen door de eerdere firmware versie  SRM_RT1900ac_5781.pat   die Synology zelf adviseerde
om terug in te laden (en ik tevens op mijn server heb gezet) nog in te laden?

Het terugzetten van oude firmware kan niet. Synology support meldt mij daar zojuist over: "i also thought installing a previous version of SRM will help, but previous installation can't unfortunately be done without some modifications in ssh and those commands can't be disclose. I have to run them myself." Aldus de supportmedewerker, die dus eerst nog dacht dat je zelf oude firmware zou kunnen terugzetten.

Ik doe verder helemaal niets meer, het werkt nu voorlopig met de Manual connection setting en dan zien we het bij een volgende update wel weer wat ze er van gemaakt hebben.


 

Router review van Synology RT1900

Gestart door spinningmasterBoard Synology Router

Reacties: 8
Gelezen: 5718
Laatste bericht 12 mei 2016, 18:15:51
door Hofstede
RT1900 als acces point

Gestart door palrobBoard Synology Router

Reacties: 5
Gelezen: 1114
Laatste bericht 22 februari 2021, 12:35:08
door Plerry
Rt1900 naar rt2600

Gestart door Marco@70Board Synology Router

Reacties: 4
Gelezen: 1577
Laatste bericht 14 oktober 2017, 21:22:36
door Marco@70
Van een RT1900 naar een nieuwe RT2600 + MR2200 MESH setup 1 blok ellende...

Gestart door B3rtBoard Synology Router

Reacties: 12
Gelezen: 3033
Laatste bericht 01 januari 2020, 12:04:05
door aliazzz