Vandaag (24 mei 2022) zoals al opgemerkt door mensen
de officiële SRM 1.3 update 1 voor de RT6600ax.
Daarmee zijn alle opgemerkte fouten nog niet verholpen, en er komen er weer meer bij gaandeweg het verder testen van de RT6600ax.
Dus ik heb nog een "lijstje" aan af te werken Support Tickets. (Fouten die ik vind vul ik aan in het onderstaande lijstje).
EDIT 03-06-2022 Back-up alle instellingen --->
fabriek reset ---> instellingen weer inladen. Zie verderop punt - 8.
03-06-2022EDIT 07-06-2022 Omdat "mijn" geïnstalleerde update 1 versie, welke door Support aan mij privé is verstrekt, een
eerdere versie betreft dan de
"officiële" versie die Synology op hun
downloadpagina heeft staan (er zit ~150 Kb verschil in data-omvang).
Zijn een aantal aanpassingen / bug-fixes in
mijn versie SRM wellicht nog niet meegenomen versus
officiële versie.
Om discrepanties uit te sluiten in de fouten die ik nog tegenkwam (of kom) heb ik gevraagd op root-niveau de informatie aan te passen,
die men in het Configuratiescherm ziet naar een eerdere SRM versie. Je kunt dan alsnog de nieuwere "officiële" versie eroverheen installeren.
Dat is als zodanig uitgevoerd. Van daaruit worden nieuwe tests uitgevoerd op het lijstje hieronder (en zo nodig informatie bijgesteld).
- 1. IPTV - de KPN IPTV services lopen nu prima met
de eerste SRM update. Wat nog niet is gecorrigeerd, ook m.b.t. IPTV = de "achterliggende" netwerk informatie m.b.t. een getoonde IP routing tabel.
(Fouten in de interpretatie van gegevens in de web interface). Aanvullend nu in behandeling van dit deel m.b.t. Support. 24-06-2022 Gecorrigeerd in versie SRM 1.3-9316- 2. IPv6 functioneert niet goed met KPN - dat deed het eerder al niet met de RT2600ac
Ticket loopt vandaar ook nog als ondersteuning voor de RT2600ac. Support zit op dit moment even in "pauze"
omdat ik maar één router tegelijkertijd direct aangesloten kan hebben op de hoofd internet aansluiting.
Heeft minder haast, omdat er nog nauwelijks mensen zijn die expliciet IPv6 inzetten. Alles werkt nog onder IPv4 (of dubbel IPv4 + IPv6).
- 3a. WiFi onder Smart Connect = gecombineerde SSID voor alle WiFi banden, pakt onwillekeurig niet de meest snelle verbindingsoptie.
Gaat waarschijnlijk uit van het meest sterke signaal, maar hoeft niet per definitie de beste connectie op te leveren.
(Zelfs verre van dat als daarbij de 2.4 GHz wordt opgepakt). 08-06-2022 Wordt door Synology verder opgepakt => Logged for enhancement - issue/55824
WiFi info - volgorde status menu vs settings menu => Logged for enhancement - issue/55825 3b. Vandaar omgezet naar 3 aparte SSID's (3 WiFi "radio's") en handmatige instelling van kanalen werkt het wel goed.
Maar er zit een vreemde wisseling naar het verkeerde WiFi netwerk, bij aanmaken van een nieuw LAN netwerk.
Er wordt dan gekozen voor een "niet actief" ander 5 GHz WiFi netwerk (ik heb namelijk niet elke WiFi band per netwerk aan staan).
Kennelijk ondanks de instelling van niet DFS kanalen, maar nabij gelegen DFS kanalen.
Komt er uit hoofde van de invloed op DFS-kanalen (waar het nog steeds effect op kan hebben) een pauze van 10 minuten.
En is mede afhankelijk van de ingestelde bandbreedte. ---> bij een bandbreedte van 160 MHz al helemaal. Een pop-up waarschuwing loopt niet in pas met ook nabij gelegen DFS kanaal instellingen. ---> Als verbetering doorgegeven - inquiry ticket #659399.
EDIT 3b. Het "leek" aanvankeleijk stabieler te functioneren indien in een SSID benaming geen spaties zitten.
Alleen letters - cijfers - underscore _ en - (verbindingsstreepje)
Bij verdere opbouw netwerk liep het toch weer een keer verkeerd bij aansluiten van een Netgear managed switch. Opgelost met officiële update versie 1 =
"EDIT 07-06-2022"- 4. Bij uitschakelen van "Verkeersbeheer" (QoS instellingen) is er geen internet connectie via WiFi, alleen connectie tot de router.
LAN verbindingen (of draadloze connectie via de WiFi van een 2e router) blijven wel gewoon werken.
(Op Engelstalige forum - gebruiker met ervaring "juist andersom" - geen connectie met WiFi Clients - zonder gebruik QoS). Opgeheven waarschijnlijk al na
"EDIT 03-06-2022" maar in ieder geval met officiële update versie 1 =
"EDIT 07-06-2022"- 5. Niet alle aangesloten apparaten komen terug in de Client list.
Bovendien verschil wat je ziet in het "hoofd" status menu, en het verder gelegen menu met actieve Clients.
Wel enig voorbehoud / nuancering in deze constatering:
Apparaten die wellicht zodanig weinig stroom gebruiken, en bijv. zich 1x per 15 minuten aanmelden, worden niet opgemerkt.
(Bijv. zonnepanelen converter). Alleen na frisse herstart router.
- 6. Problemen met de Firewall instellingen / functioneren ervan m.b.t. VPN en dubbel NAT........
Te weinig consistent............ Komen we nog op terug. Opgelost. (Zie ook laatste alinea - 8.
03-06-2022)
- 7. 31-05-2022
Tijdens een "WebDAV" communicatie sessie via het netwerk van mijn achterliggende 2e router naar een externe NAS elders,
krijg ik storing en verbreking van de complete connectie met internet van de 1e router = RT6600ax
Kon ook niet meer indirect of direct op de RT6600ax inloggen (ook niet via een bekabelde connectie).
Heb de RT6600ax moeten herstarten voor herstel (met powerknop).
(De achterliggende 2e router ---> RT2600ac niet herstart, alle functies weer operationeel na herstarten RT6600ax).
Let wel, in de setup die ik nu in de test-opstelling nog steeds in gebruik heb = NAT achter NAT.
Maar dat zou IMO geen verschil mogen uitmaken !! (Ofwel een prima "afwijkende" testcase dan gebruikelijk).
Daarmee weet je of een systeem werkelijk betrouwbaar is, en voorbereid op de meest uiteenlopende gebruikspraktijk.
EDIT 02-06-2022 - Opnieuw onderbreking internet, zonder enige extra werkzaamheden met alleen browsen op internet.
Moest RT6600ax opnieuw herstarten (met powerknop) - om alle functies terug te krijgen. Vraag me af of het iets te maken kan hebben... met de extra
USB-HUB met USB geheugen sticks (3x) ?
Heb nu 2x (jaren oude) USB sticks eruit gelaten, en alleen een
Samsung 256 GB USB "mini" stickje in gebruik,
en specifiek alle weg te schrijven data (logs etc.) vastgelegd om op dat USB "mini" stickje weg te schrijven.
Kijken wat dat oplevert. (Eerder werd dat mogelijk op een van de andere 2 "oude" USB stickjes weggeschreven).
10-06-2022 Omdat problemen verder zijn uitgebleven, aangenomen dat dit onderdeel daarmee is opgelost.
Belangrijk om goede kwaliteit en snel geheugen in te zetten waarop evt. data wordt weggeschreven.
- 8.
03-06-2022 Onderzocht of een back-up van de set-up - fabrieksreset - weer terug inladen van de back-up,
de instellingen correct weer worden overgenomen uit die back-up.
Afgezien dat bepaalde instellingen m.b.t. extra packages (VPN Plus) e.d. niet worden meegenomen.
Eerder ook al nooit. Ook
niet de instellingen m.b.t. weg te schrijven data naar extern geheugen (log files e.d.). Padnamen moet je weer opnieuw invullen.
Certificaten e.d. zul je ook weer opnieuw moeten activeren - DDNS-namen en QuickConnect ID.
Werden toch een aantal basis instellingen overgeslagen met het terugschrijven van die back-up, waarvan ik verwachtte
dat ze wel overgenomen zou moeten worden. Je kunt ze alsnog instellen, echter zou mooi zijn als het wel direct werkte.
- aangepaste desktop (achtergrond plaatje grootte van iconen e.d.)
- Instellingen m.b.t. controle firewall instellingen - UPnP (die
ik eerder uit heb gezet - zijn weer geactiveerd).
-
LET OP !! Terug geplaatste Firewall instellingen werken niet helemaal goed. (Functionaliteit wordt dan "onbegrijpelijk").
Te corrigeren door alle instellingen een keer te de-activeren + instellingen wegschrijven, en opnieuw te activeren + wegschrijven. (Eerder ook al eens vergelijkbaar opgemerkt bij RT1900ac omdat bepaalde firewall regels mogelijk gerelateerd zijn aan extra pakketten.
Die op zichzelf buiten over te nemen instellingen vallen. Zelfs nadat eerst een pakket reeds opnieuw is geïnstalleerd,
voordat de back-up wordt terug gezet, wordt dat achterliggend in het systeem niet goed overgenomen).
Dan heb ik nog wat zaken op het wensenlijstje / c.q. ondersteuning van de RT6600ax + "vragen" en nog nader uit te zoeken zaken.
- Door de aanwezigheid van slechts één USB poort en geen SD-card slot, met mogelijkheid van toch meerdere USB-opties,
is de ondersteuning gewenst "officieel" in het gebruik van een
USB 3.0 HUB. (Op Engelstalige forum al opgepakt door Synology).
"Officieus" werkt het echter wel. Zowel geprobeerd met een USB 2 HUB als (nieuwe)
USB 3 HUB Bij gebruik van USB 3 heb je echter wel te maken met mogelijke interferentie van de 2.4 GHz band.
Meer erover met verwijzingen in het
nog verder uit te werken hoofdstuk m.b.t. Threat Prevention op een nieuwe introductie handleiding.
18-06-2022 's morgens geen lokale verbindingen (dus niet eens met de router zelf) - niet via bekabelde aansluiting - niet via WiFi.
Heb de RT6600ax moeten herstarten om alle functies weer te hervatten.
Via mijn e-mail meldingen, was de verbinding verbroken 's nachts 3:45 uur. Vreemd incident zonder aanwijsbare reden?
Heb de USB-stekker van de aangesloten USB-HUB afgeschermd met aluminium folie om interferentie te beperken.
(Zie vorige onderdeel m.b.t. Threat Prevention). Incident heeft zich sinds 18-06-2022 niet meer voorgedaan.