Die gebruiksaanwijzing voor de Experia Box die daar staat, van welke Firmware versie gaat die uit?
De firmware is namelijk in etappes voor diverse regio's inmiddels aangepast. (Pas vrij kort bij mij ---> glasvezel).
Waarbij IP-TV nu in hetzelfde sub-net zit als internet, waarbij dat bij oudere Firmware versies niet het geval was.
Verder vraag ik me af of de informatie op die web-pagina wel klopt ten aanzien van telefonie (VOIP).
Voor Telfort zou gelden
"geen apart VLAN voor telefonie".
Voor TV kom ik de TV set-up box tegen als "netwerk-apparaat" (naast die van NAS, PC's etc.) als alles rechtstreeks op de Experia Box is aangesloten (dus niet op de RT1900ac) in een normale set-up zonder bridge, omdat IP-TV en internet wel van hetzelfde sub-net gebruik maken.
Voor telefonie kom ik echter niets tegen. Nu betreffen de telefoons die je op een Experia Box aansluit "gewone" 2-aderige telefoons met een RJ11 stekker. Dus of daar dan het verschil in zit, kan ik niet beoordelen. Lijkt mij dat er een omzetting plaats heeft.
De blog gaat niet verder in op dat VOIP, omdat met bridge je die mogelijkheid kwijt zou zijn VOIP te kunnen gebruiken.
Dat impliceert IMO juist dat het NIET in hetzelfde sub-net zou zitten, want dan zou je het niet kwijt zijn en worden doorgegeven ?
Mogelijk omdat de RT1900ac
nu IP-TV en VOIP ondersteunt, werkt dat met de Experia Box ervoor "in bridge" mode niet meer hetzelfde.
(De Experia Box is geen "gewone" bridge mode, vergelijkbaar zoals bij andere modem/routers).
Maar als ik op die blog lees dat VOIP bij die optie toch niet gebruikt wordt (en jijzelf wellicht ook niet),
waarom probeer je die Experia Box er niet tussenuit te halen, en rechtstreeks connectie te leggen met de RT1900ac ??Zelf heb ik wel geprobeerd "op de bonnefooi" de RT1900ac op glasvezel aan te sluiten (weet niet welke instellingen ik zou moeten gebruiken). Maar kwam niet verder dan enkel een werkend internet, zonder werkende TV-setup box en VOIP. Zou ook niet weten op welke twee aders van een RJ45 stekker ik de telefoon zou moeten aansluiten, en of dat überhaupt de juiste methode zou zijn, en er eerst niet
een basis-station achtergezet zou moeten worden, voor de juiste implementatie van VOIP / SIP-gegevens. Daar is de RT1900ac zo ver ik kan nagaan niet in voorzien. (Bovendien
versterkt Telfort geen SIP-gegevens aan haar klanten, maar daar zijn inmiddels wel foefjes voor om die te achterhalen.
< Foefje één > en
< Foefje twee > (wat omslachtiger IMO) om SIP-gegevens Telfort te achterhalen.
Misschien zet het voorgaande je aan het denken om nu een andere oplossing te proberen.
Ik heb echter helaas te weinig kennis in die materie om je verder op weg te helpen.
Afgezien van het voorgaande denk ik dat je gewoon per pagina even de instellingen moet nalopen (en een reboot).
Bij de ene of andere update kunnen er wel eens vinkjes uit staan die eerder aanstonden.
Van tevoren instellingen als back-up wegschrijven kan ook een handige methode zijn, om het erna weer terug te zetten.