Nu heb ik de 2 wandaansluitingen die ik heb beiden, via een LAG verbinding, aangesloten op een nieuwe switch.
Een managed switch. Zit daar geen tooltje in het menu wat verbindingen kan doormeten?
Maak zelf gebruik van Netgear managed switches. Daar zit een uiterst handig en "goed" tooltje in, om kabels door te meten.
Meet niet alleen op mismatches, maar ook op te hoge demping en elektromagnetische interferentie - "crosstalk".
Geeft bij benadering ook de plek aan "in meters" waar de fout te vinden is.
Te vergelijken met dure netwerk meet-apparatuur bijv. van Fluke. Alleen zonder verdere gedetailleerde grafische weergave van metingen.
Zelfs nieuwe kabels, zo uit de blisterverpakking gehaald, heb ik er wel eens ooit mee doorgemeten als "fout".
Ken gebruikers die met die tip van dat doormeten met dat tooltje, al hun kabels gingen testen, en tot 20% voldeed NIET aan de eisen.
Ook gebruikers die opmerkte, dat alle "nieuwe" kabels van een bepaalde leverancier NIET voldeden.
En de vele jaren oudere kabels van een andere leverancier wel.
Controleer ook of elektronische apparaten niet te dicht bij elkaar staan. (Minimaal 30-50 cm van elkaar).
Of dat voedingen niet pal bij elkaar in een stekkerdoos, naast een apparaat staat opgesteld.
Zijn vaak voorkomende situaties, waar gebruikers geen rekening mee houden, maar echt een bron van storingsbronnen zijn,
waar veel onbegrijpelijk en "onberekenbare" problemen op zijn terug te voeren.
Ook niet afgeschermde USB-kabels bij extra USB drive / flashdrive op de USB aansluiting van de router zelf is een bron van interferentie.
Wat speciale aandacht vereist om het "storingsvrij" af te schermen.