Synology-Forum.nl
Synology Router => Synology Router => Topic gestart door: leo@beuzenberg.nl op 13 mei 2017, 00:30:11
-
Hoe moet ik mijn LAN overschakelen naar een ander subnet? en heeft dat bijwerkingen?
-
Als je nu toevallig de RT2600ac gekoppeld hebt aan een andere router van je internetprovider, en de twee gebruikte LAN sub-nets zijn hetzelfde, koppel je de RT2600ac los van de 1e router. Dus je WAN-poort van de RT2600ac nog niet aansluiten.
Met een PC kun je echter nog wel steeds in het LAN-subnet van de RT2600ac. Log in, en verander het sub-net naar keus. Dat is het.
Daarna is er geen overlap / conflict, en kun je die weer aansluiten aan die van de internetprovider.
-
Het effect hiervan is dat al je devices een ipadres uit een ander subnet krijgen en als sommige devices het oude ipadres onthouden om een ander devices kan dat wel eens lastig zijn.
Als je bijvoorbeeld een netwerkprinter hebt en die benader je vanuit je PC met een naam dan heb je kans dat windows hem ineens niet meer kan vinden omdat het ipadres van de printer vernadert is.
Veel slimmer is dus het ipadres aan de lan kant van je service provider router in een ander subnet te zetten, dan blijft alles in je lan hetzelfde.
-
Dank je voor het meedenken. Ik heb even in mijn ISP modem Experia Box v9 gekeken en zie daar LAN-IP 192.168.2.254 subnet mask 255.255.255.0 en DHCP range 192.168.2.1/254. Wat kan ik dan voor waarde ingeven als subnet voor de RT2600ac? 192.168.10.1 ofzo? Je ziet al ik ben geen netwerk goeroe.
-
De vraag achter de vraag is, waarom heb je deze overlap? Ik heb nog niet eerder een dergelijke situatie meegemaakt.
Wat wil je eigenlijk bereiken met je sysnology router t.o.v. de experia: Routerfunctie of slechts Acces point, anders?
-
Hij heeft waarschijnlijk gewoon twee routers achter elkaar gezet die standaard beiden 192.168.2.xxx gebruiken.
Het simpelste is de isp router aan z'n lan kant op bijvoorbeeld 192.168.3.xxx te zetten.
-
@leo@beuzenberg.nl
Wat je voor jezelf het gemakkelijkste vind welk sub-net word veranderd, die in de router van je ISP of die van de Synology,
moet je voor jouw situatie zelf maar even bepalen.
Als je maar rekening houdt dat die sub-netten verschillend zijn om niet met elkaar te kunnen conflicteren.
Wat vaak over het hoofd wordt gezien zijn de eventuele extra VLAN's van gast WiFi netwerken.
Ook die mogen niet in elkaars vaarwater zitten.
De Synology routers gebruiken twee sub-nets.
- Standaard voor het "gewone" netwerk ----> 192.168.1.xxx
- Het sub-net voor het WiFi gast netwerk wat dan wordt gebruikt is dan standaard 192.168.2.xxx
(Standaard wordt het WiFi gast netwerk één nummertje hoger dan van je gewone netwerk).
Je kunt manueel evenwel zelf elk sub-net kiezen voor zowel het gewone netwerk, als het WiFi gast netwerk.
Je zou je ISP router (zonder WiFi gast netwerk), dan kunnen instellen op 192.168.3.xxx
(Wat @Ben(V) als voorbeeld gaf).
Als je maar rekening houdt met die verschillen.
Keuzes voor de verschillende sub-nets zoals:
- 192.168.123.xxx
- 192.168.175.xxx
- 192.168.185.xxx ............... kan dus ook.
Babylonia@
-
Ik heb het met mijn RT1900 ook.
Als ik mijn Router reset of opnieuw opstart, krijg ik 1 keer diezelfde melding.
En in mijn netwerk Log een paar fallovers, totdat de RT1900 volledig opgestart is, en de klok weer gelijk staat, dan is het over.
Router:
Netwerk: 192.168.100.x
Gast netwerk: 192.168.104.x
Modem: 192.168.178.x
Wel op allebei de apparaten 255.255.255.0
En modem werkt gewoon als Router geen Bridgemodus
Maar alles werkt verder goed, geen dropouts of zo
-
Als ik mijn Router reset of opnieuw opstart, krijg ik 1 keer diezelfde melding.
En in mijn netwerk Log een paar fallovers, totdat de RT1900 volledig opgestart is, en de klok weer gelijk staat, dan is het over.
Over wat voor melding heb je het? En wat heeft de klok met een te kiezen sub-net te maken?
-
Dat met die klok weet ik ook niet, het valt me alleen op dat bij die meldingen altijd de datum 2017-01-01 en tijd 01:00:xx staat en zodra de klok zichzelf automatisch goed heeft gezet, ik ze daarna niet meer zie !!
En de melding heb ik bijgevoegd (is dus dezelfde melding die de TS ook krijgt)
-
OK.
De router is op dat moment nog niet doorgestart, en de klok nog niet gelijk gezet.
Maar dat doet verder weinig af aan de betekenis van de melding. Die lijkt me duidelijk genoeg.
Dus sub-net(ten) veranderen, en er zal ook geen melding meer komen.
-
Moet die klok niet via een batterij gevoed worden?
Het klinkt nu alsof hij met een default tijd en subnet opstart en dit al gebruikt voordat het ingesteld is. Omdat hij er direct al gebruik van maakt, doet vermoeden dat hij verwacht dat dit altijd de goede waarde is.
NB Leo: Je kunt linksboven in de settings, je display-naam aanpassen, zodat anderen niet steeds je e-mail adres zien.
-
Ik ben ook geen netwerk wizard.
Dus heb ik in mijn vorige post de subnets neergezet van mijn Router en Modem , en die staan volgens mij goed ???
-
Moet die klok niet via een batterij gevoed worden?
Als je een fabrieksreset doet wordt alles gereset. Naar ik vermoed ook de klok. (Er zit in de router verder een verbinding naar een tijd-server om de klok daarmee gelijk te zetten. ---> Zou ook kunnen dat om die reden er geen batterij in zit??).
Met die fabrieksreset krijgt het sub-net ook een standaardwaarde toegewezen. Vandaar een dergelijke melding als er een conflict is.
Eenmaal een ander sub-net ingesteld, komt die melding nooit meer terug, want er zijn op dat moment geen conflicten meer.
Zelf heb ik ook twee routers NAT achter NAT ingesteld, maar kom die melding nooit tegen, omdat er geen conflicten zijn.
Ook niet met een "herstart" (is namelijk geen reset).
Laten we het zaakje niet moeilijker maken dan wat het is. Zorg gewoon dat je verschillende sub-nets gebruikt. Klaar.
-
Geen enkele router heeft een RTC met batterij.
Routers worden geacht altijd operationeel te zijn en en hun tijd bij het opstarten van een NTP server te lezen over het netwerk/internet.
Alleen PC's hebben een RTC met batterij om de tijd bij te houden, want die stammen uit de tijd dat er nog nauwelijks netwerken, laat staan internet was en die gingen/gaan na gebruik uit, dus een RTC was een noodzakelijkheid om niet steeds bij het opstarten de klok gelijk te moeten zetten zoals dat bij de allereerste IBM pc's nog moest.
-
Geen enkele router heeft een RTC met batterij.
Die indruk had ik ook. ;)
Elke "test" router van een provider die ik hier heb liggen (waaronder Experia Box V8 en V10 + ZyXEL), zie ik bij opstart in de log altijd eerst een 00:00:xx tijd, en daarna bijstelling van de tijd met een tijd-server. NTP Date/Time updated.
-
Geen enkele router heeft een RTC met batterij.
Ik weet alleen dat mijn Apple Airport routers een 3 volt batterij hebben: (Zie afbeelding (https://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/31564-apple-airport-extreme-gen-5-reviewed)). Of deze de klok ook voedt weet ik natuurlijk niet.
Maar je hebt gelijk dat dit van het topic afdwaalt. Ik noemde dit alleen omdat GfS dezelfde melding krijgt bij elke opstart en verder geen netwerk problemen ondervind.
-
Op het RT1900ac moederbord zie ik geen batterij, maar er lijkt oorspronkelijk wel een plaatsje te zijn gereserveerd.
Rechts bovenaan naast de blauwkleurige WAN-poort op de volgende afbeelding die cirkel < HIER > (https://content.hwigroup.net/images/products_xl/326499/6/synology-rt1900ac-dual-band-router.jpg) (Gecodeerd als BT1 ).
-
Maar..... :D
Met deze instellingen is dus niks mis.
Router:
Netwerk: 192.168.100.x
Gast netwerk: 192.168.104.x
Modem Ziggo: 192.168.178.x (Gewoon in Routermode, dus niet bridged)
Wel op allebei de apparaten 255.255.255.0
-
Het zijn drie verschillende netwerken, ze bijten elkaar niet.
Verder zou ik inderdaad gewoon de standaard sub-mask gebruiken 255.255.255.0
255 (-2) apparaten per sub-net om te kunnen verbinden lijkt me voor een thuis situatie meer dan genoeg.
-
Ik wil graag snellere wifi met een groter bereik in huis, en hoop met deze router geen ander access point nodig te hebben. De wifi op de Experia Box wil ik dan uit zetten.
-
Afhankelijk van de thuissituatie is het de moeite van proberen waard. Zo heb ik het hier ook in mijn situatie met een bovenwoning.
De Experia Box V8 van de provider (Telfort) is eigenlijk alleen voldoende om in te zetten in de woonkamer zelf (waar die is opgesteld).
De RT1900ac komt in mijn situatie met voldoende snelheid in heel mijn huis (2 verdiepingen). Maar ook erbuiten. Mijn buurvrouw aan de overkant van de straat "lift mee" (met toestemming) op mijn WiFi gast netwerk omdat ze nog geen internet-abonnement heeft.
Met een RT2600ac zou je, naar ik vermoed, nog beter uit moeten kunnen komen.
Zie ook < deze reactie > (https://www.synology-forum.nl/synology-router/synology-router-achter-experiabox/msg199572/#msg199572) met een verwijzing naar het forum bij Telfort met schermafbeeldingen erbij.
-
Ik wil vandaag het sub-net op mijn ISP router gaan aanpassen maar heb wel wat drempelvrees. 2 zzp-ers in huis die morgen wel moeten kunnen werken.
- in mijn ExpriaBox v9 staat bij IPv4 192.168.2.254 ... die waarde wil ik dan naar 192.168.3.254 zetten ... is dat de juiste aanpassing of moet dat ergens anders? Zie screen shot.
- wat zou daarna mogelijk niet werken? Mijn Synology QuickConnect? Synology CloudSync? LAN-printer? Of heeft dat daarop geen effect of werkt dat dan automatisch op een IP-adres uit de 192.168.3.xxx range?
-
Ik ken de Experia Box V9 niet. Zie zo niet de menu's waar je iets zou kunnen veranderen.
Die vind je wellicht eerder onder de tab "Network". Wat je nu laat zien is alleen een "Status".
Je hoeft niet zo bang te zijn dat er iets mis gaat. Je kunt altijd terug naar de standaard instellingen, door de modem/router te resetten.
(Met een omgevouwen paperclip pakweg 10-20 seconden in het resetgaatje achterop in de modem/router).
Weet niet of je de mogelijkheid hebt bij de menu's om instellingen te back-uppen, maar is handig om voorgaande instellingen terug te halen.
Dingen die je achter de Synology router hangt (zoals een printer), hebben geen direct effect op de werking gezien vanuit de Experia Box.
QuickConnect past zich aan, onder de nieuwe omstandigheden. Alleen als je verder gaat met connectie van buitenuit naar je NAS, is het aan te bevelen aanvullende instellingen te doen in zowel Experia Box als Synology router. (Gebruik van vaste IP-adressen + port forwarding).
Maar dat kan altijd nog.
-
Ik kon nergens in mijn Experia Box v9 een LAN-subnet update optie vinden. Las net op een KPN forum dat deze mogelijkheid niet bij deze router wordt geboden. Volgens mij blijft er niets anders over dan bijv. 192.168.3.xxx als subnet op de RT2600ac in te stellen.
Moet ik dan deze router niet aansluiten op mijn Experia Box maar deze even met een netwerk-kabel aan mijn laptop hangen?
-
Inderdaad de RT2600ac alleen aan een laptop hangen, en (nog) niet verbinden met de Experia Box.
Lokaal kun je namelijk gewoon in de RT2600ac komen, en daar je instellingen veranderen.
Moet je die nog volledig opzetten? (Met de eerste wizard), of heb je al een start gemaakt?
Zou bij een eerste start dan in ieder geval direct een andere inlognaam voor "admin" kiezen (+ wachtwoord).
Die andere naam krijgt dan admin-rechten, en het oorspronkelijke admin account blijft ook nog bewaard, maar kun je uitschakelen.
(Veiliger). Achteraf is dat in de router namelijk niet aan te passen (in tegenstelling tot de DSM software van een NAS).
-
Ik kreeg gisteren na de update van 1.1.6-6931 ook de melding van overlapping WAN en LAN subnet met als datum 01.01.2017
Na het opnieuw starten van de RT2600ac was de melding weer weg.
Vreemd
-
Dat de datum en tijd nog niet correct is klopt. Die wordt pas juist ingesteld met een tijd-server nadat de router verder is opgestart.
-
@Babylonia dat is bekend. De router heb ik twee keer moeten opstarten om de boodschap weg te krijgen
-
Toevallig deze keer geen vreemde zaken opgemerkt.
Maar doorgaans moet ik na elke update de router (minimaal) 2x opstarten om de normale internet snelheid terug te krijgen.
Vaak ook als ik experimenteer en de set-up qua functie omwissel van NAT achter NAT, met rechtstreeks achter glasvezel. (Of omgekeerd).
-
Hi Leo, ben je er inmiddels uitgekomen met je subnet?
Het issue is namelijk zoals iemand al half aanhaalde:
De Synology routers gebruiken twee sub-nets.
- Standaard voor het "gewone" netwerk ----> 192.168.1.xxx
- Het sub-net voor het WiFi gast netwerk wat dan wordt gebruikt is dan standaard 192.168.2.xxx
(Standaard wordt het WiFi gast netwerk één nummertje hoger dan van je gewone netwerk).
Maar, wat hier over het hoofd ziet, is dat KPN zijn eigen "subnet" op dat zelfde 192.168.2.x indeelt!
Hieronder een voorbeeldje van mijn instelling, als je het zo instelt zul je de melding niet meer krijgen. Alle apparaten achter je Synology krijgen dan 10.0.0.x IP adressen.
-
Even inhaken op de Syno routers: waarom plaatsen we 2 routers achter elkaar en dan voornamelijk ben ik nieuwschiering naar het nut er van.
Mijn ervaring is dat 'het kan wel, maar beter is van niet' omdat 2 routers achter elkaar nogal eens problemen kan (dus niet ZAL) veroorzaken. Bijkomend zie ik het nut van 2 routers achter elkaar niet in bij privé/particuliere LAN's.
-
Daarnaast met 2 routers achter elkaar zal je op de eerst ook iets met je firewall moeten doen anders kunnen de gast gebruikers nog steeds op je live netwerk.
Zelf werk ik net vlans voor de gasten.
(Dan ook met mikrotik en niet synology)
-
...waarom plaatsen we 2 routers achter elkaar en dan voornamelijk ben ik nieuwsgierig naar het nut er van.
Als de internetverbinding een ADSL/VDSL connectie betreft, kan de Synology router al niet direct aangesloten worden, want die heeft slechts een ethernet WAN-poort, geen DSL hardware modem-gedeelte ingebouwd, ook geen VOIP naar analoge telefonie omzetting.
Hooguit bij glasezel-aansluitingen kun je de Synology router rechtstreeks aansluiten achter een "NT-kastje" (=optisch naar ethernet adapter).
Afhankelijk van provider werken bepaalde functies van je TV-ontvanger niet meer, en heb je voor VOIP alsnog weer een extra VOIP ATA adapter nodig. Als je de Synology router al werkend krijgt, want er zijn situaties bekend, waarbij --ondanks alle juiste instellingen-- geen WAN IP-adres werd uitgegeven.
Verder blijken de door providers geleverde modem/routers vaak een zodanige eigenzinnig en uitgeklede firmware versie te bevatten, dat het in "bridge" zetten van de modem/router, diverse functies niet meer werken zoals VOIP en IP-TV. Of het instellen van "DMZ" de internetconnectie "slakken" traag en onbetrouwbaar maakt (Experia Box V8 bij KPN / Telfort).
Mijn ervaring is juist dat in die situaties een "NAT achter NAT" set-up in dat geval juist de meest betrouwbare connectie geeft met de minste problemen, omdat de ISP modem/router daarin nauwelijks afwijkend wordt ingesteld dan waar die specifiek door een provider is afgestemd.
-
Even inhaken op de Syno routers: waarom plaatsen we 2 routers achter elkaar en dan voornamelijk ben ik nieuwschiering naar het nut er van.
Bijkomend zie ik het nut van 2 routers achter elkaar niet in bij privé/particuliere LAN's.
De meeste mensen zijn niet tevreden met de mogelijkheden van de "Router/modem" geleverd door hun ISP. In mijn persoonlijk geval niet tevreden met het WiFi bereik en zeer ontevreden met de interface/externe bereikbaarheid van de Experiabox V9.
Mijn Experiabox V9 staat in DMZ ingesteld naar mijn Synology Router, en de enige "Diensten" die de Experiabox levert is het VLAN naar de twee TV's. Het aansluiten van je eigen router direct op de "buitenwereld" is voor veel gebruikers te veel werk/te ingewikkeld, dus ik snap wel waarom men hier vaak voor kiest.
Daarnaast met 2 routers achter elkaar zal je op de eerst ook iets met je firewall moeten doen anders kunnen de gast gebruikers nog steeds op je live netwerk.
Zelf werk ik net vlans voor de gasten.
(Dan ook met mikrotik en niet synology)
Met de ISP Router/Modem in DMZ ingesteld naar je eigen router laat je alles door en laat je de firewall van de Synology Router voor je werken. De twee types Synology Router hebben beide de mogelijkheid een gastennetwerk uit te zenden en de aangesloten apparaten daarop kun je isoleren van elkaar en van je "Prive" LAN netwerk.
De 2600 synology kan ook "Smartconnect" gebruiken wat inhoudt dat hij 2.4 en 5 ghz tegelijk uitzend en hem zelf laat bepalen welke hij aan je device toekent terwijl de user met hetzelfde SSID connect.
-
Ik heb geen experia-shit, maar een Fritzbox. Helaas laat die zich niet in een bridge-modus zetten (juist; i.v.m. VoiP en TV)
Verder ben ik wel eens aan het prutsen geweest met een Linksys EA6900 router/accesspoint maar op een één of andre manier krijg ik dat niet bevredigend aan het werk.
Maar dat is voor dit topic/forum niet interessant. (want: geen synology)
Dank voor de uiteenzetting!
-
Er komt een forumdeel “Netwerk algemeen” dus redding is nabij :)
-
Haha.. altijd goed :thumbup:
Maar ik ben op dit moment tevreden met hoe mijn LAN in elkaar steekt.