Synology-Forum.nl
Synology Router => Synology Router => Topic gestart door: Birdy op 15 oktober 2021, 12:05:36
-
Na wat jaren nog met de Telfort (alleen Internet) setup gedraaid te hebben, had ik gisteren rond 9:00 ineens geen internet meer.
Wat bleek, KPN had definitief Telfort de nek omgedraaid.
Ik had wel berichten ontvangen van KPN, dat de Experiabox V10 zal worden ge-update echter, daar had ik geen aandacht aan gegeven omdat ik alleen de RT2600ac in gebruik heb, maar verder ging bij mij niet de trigger af dat deze update de setup van de Experiabox ging wijzigen van Telfort naar KPN.
Gisteren ging dus die trigger wel af..... :lol:
Ik heb de aanwijzingen opgevolgd van het Topic van Babylonia (https://www.synology-forum.nl/synology-router/synology-router-set-up-met-iptv-routed-mode-kpn-xs4all-oud-telfort/msg292205/#msg292205) en het probleem was voor mij snel opgelost.
Special thanks to @Babylonia :clap: :thumbup:
-
Na "administratieve overdacht in 2020" van Telfort naar KPN, is men nu ook al maanden bezig de achterliggend technische structuur om te zetten. Dat gebeurt in batches. Als je dan geen aandacht schenkt aan mails waarin dat wordt aangekondigd, sta je ineens tegen dat voorval aan.
Zou voor de "KPN support" -mocht dat een keer nodig zijn-, toch nog wel die Experia Box V10 updaten naar een "KPN firmware".
Omdat de officiƫle "migratie" methode nu niet meer werkt, kun je dat nog wel oplossen door die V10 een zgn. "Monteursrest" te geven.
Aansluiten van die V10 aan het KPN netwerk, en dan tegelijkertijd een omgevouwen paperclip in het resetgaatje + Hersteltoets indrukken.
Totdat de led-lampjes van status wisselen.
Met die "Monteursrest" wordt een "autohunt" procedure gestart, waarbij gekeken wordt welk systeem achterliggend actief is.
Waarbij dan de daarbij behorende firmware van het netwerk systeem wordt ingeladen. In dit geval die van "KPN".
(Dezelfde modem/routers worden ook nog gebruikt voor ISP's BudgetThuis en YouFone, waar de "Telfort" structuur van kracht is).
Overigens lees ik dat je alleen internet afneemt van KPN?
Heb je daarbij in het IPTV & VOIP menu het "KPN profiel" ingesteld, zoals te vinden < bij deze reactie > (https://www.synology-forum.nl/synology-router/synology-router-set-up-met-iptv-routed-mode-kpn-xs4all-oud-telfort/msg292205/#msg292205)?
Voor alleen internet is het raadzaam niet dat profiel te gebruiken, maar een meer eenvoudige instelling voor "alleen internet".
In de plaats van dat profiel kies je dan onder "Modus" een handmatige instelling.
[attach=1]
Daarmee worden achterliggend niet de voor IPTV gebruikelijke extra zaken ingesteld, die mogelijk extra CPU bronnen gebruiken.
(Niet meer systeembronnen instellen dan wat strikt noodzakelijk is, als je zaken toch niet gebruikt).
-
Dat is dan een aanvulling voor gebruikers van de Experiabox, die ik dus niet in gebruik heb.
Die update gaat n.l. automatisch, vandaar dat ik die berichten ontving, maar kreeg dan ook later berichten van KPN dat de update was mislukt, logisch voor mij dus. ;)
-
Die update lukt nu dus alleen nog maar via die "monteursreset". Omdat achterliggend die migratie procedure niet meer actief is.
(In die migratie worden gedurende een dag of 5 twee systemen naast elkaar gebruikt, zowel Telfort als KPN,
totdat de update heeft plaatsgevonden).
Zou dat op een rustig moment toch even doen. Is er namelijk eens storing in het netwerk.
Wordt alleen support gegeven als je de "eigen KPN" apparatuur aansluit.
-
Dat wilde ik vanmiddag ook doen echter, de Experiabox V10 van Telfort kreeg ik helemaal niet aan de praat (paar jaar oud, nieuw uit de doos en nooit gebruikt).
KPN weer gebeld, morgen krijg ik een nieuwe :lol:
-
Dan zat er nog eens "veel te oude" firmware in. Die reageert niet op zo'n monteursreset. :geek:
-
Heb een KPN Box 12 gekregen, getest, werkt, dus die dan als invaller op de bank. 8)
-
Kun je die als "sieraad" ergens neerzetten en achter de hand houden, mocht het nodig zijn. :P
-
Ja, op zolder :lol: