Synology-Forum.nl
Synology Router => Synology Router => Topic gestart door: Matr1x op 05 september 2016, 13:50:34
-
De laatste weken (maanden?) was de verbinding met internet al traag en instabiel, maar toen dacht ik nog dat het gewoon aan Ziggo lag. Maar nu heb ik helemaal geen verbinding meer met internet. Als ik het modem reset, heb ik weer even verbinding, maar dan valt het ineens weer weg. Heel irritant, want ook Synology support kan nu geen hulp bieden. Ik heb dus al een ticket aangemaakt maar kom er niet mee verder.
Ik heb de laatste FW update nog kunnen doen en het heeft daarna gewoon gewerkt, dus daar ligt het niet aan. Ik heb ook geen instellingen veranderd en vrijwel alles staat gewoon standaard. Geen apps geinstalleerd of andere exotische instelling. Een factory reset gedaan, dus alles terug naar wat het was hielp ook niet. Uiteraard ook energie level al eens op laag gezet (was hier een tip) en dat helpt ook niet.
Probleem is zowel draadloos als bedraad. Kabel is al twee keer vervangen en dat was het ook niet, dus ik denk dat de poort naar Ziggo modem kapot is. Ziggo modem werkt gewoon perfect en daarmee hebben we wel gewoon internet (zowel draadloos als bedraad). Echter wil ik natuurlijk het Synology modem gebruiken.
Hier nog iemand een suggestie wat het kan zijn?
-
Ergens een dubbele DHCP-server in het netwerk?
-
Misschien een modem en horizonbox van ziggo?
-
Geen dubbele DHCP en geen horizonbox (maar Ubee van Ziggo).
Inmiddels een harde reset gedaan en dan ga je blijkbaar terug naar vorige firmware en wordt alles gewist. Nu lijkt het allemaal weer te werken, dus het was misschien toch een instelling die door de laatste FW gezet wordt wat bij mij een conflict geeft.
-
Harde reset gedaan van wat ?
Ziggo modem of Synology router?
-
Harde reset van synology router, want er is niks mis met Ziggo modem. We hadden snel internet voor zeker 2 uur en toen was de pret weer voorbij. Sindsdien helemaal geen internet meer via synology router. Moet dsn haast wel een hardware probleem zijn, wat na een reset of reboot even werkt en daarna niet meer.
-
Toch apart.
Ik ben nu niet op de andere locatie bij mijn ex, maar zou een volgend keer mijn Synology router eens mee kunnen nemen en daar aan de Ziggo Ubee EVW3210 modem/router kunnen hangen, kijken wat het daar oplevert.
Het standaard sub-net van een Ubee is zodanig anders als van een Synology router dat daar wellicht niet een conflict is met het sub-net van de Synology. Of heb je die mogelijk "bijna" gelijk ingesteld? Met één nummertje verschil zou je in conflict kunnen komen zie < HIER > (http://www.synology-forum.nl/synology-router/rt1900-geen-internet-bij-kpn/msg197490/#msg197490)
Zit ik verder nog te denken of je misschien vaste IP-adressen voor apparaten buiten een DHCP-bereik zou kunnen hebben opgegeven?
Dat wordt in de Synology router anders behandelt, dan bij diverse andere routers, zie < DEZE reactie > (http://www.synology-forum.nl/synology-router/open-poorten-lijkt-niet-te-werken/msg195119/#msg195119) en vervolgreacties.
-
Hallo @Babylonia,
Ubee modem heeft IP range 192.168.178.x en Synology router 192.168.0.x dus is conflict inderdaad niet mogelijk. Alle vaste apparaten hebben in het netwerk een vast IP adres in de Synology reeks. Alleen voor mobiele apparaten (laptops, smart phones, tablets, etc) gebruiken we DHCP.
Internet probleem is er ook als ik de laptop met kabel op modem aansluit en Synology router geeft zelf ook aan dat hij geen verbinding met internet heeft, dus ligt het niet aan de aangesloten apparaten.
-
Alle vaste apparaten hebben in het netwerk een vast IP adres in de Synology reeks.
En daar bedoel je ook mee zoals in mijn eerdere link (http://www.synology-forum.nl/synology-router/open-poorten-lijkt-niet-te-werken/msg195119/#msg195119) voorgesteld?
Ziggo is wel sterk actief in het implementeren van IPv6. Daarbij wordt mogelijk gebruik gemaakt van "DS-Lite" (http://www.synology-forum.nl/ddns-extern-benaderen/ds-lite-bij-oud-upc-ziggo).
En dat werkt dan mogelijk weer niet helemaal lekker met upgrades van de Synology FirmWare ?
Bij Telfort (KPN ?) wordt achterliggend gebruik gemaakt van een "SNI-F" leverstraat (http://www.synology-forum.nl/synology-router/tefort-experia-box-v8-vervangen-door-rt1900ac/msg200439/#msg200439) (wat dat dan ook moge inhouden).
Maar lees daar op fora ook afwisselende resultaten mee, niet alleen hier m.b.t. de Synology router, maar ook met andere routers.
Dus er zijn nog wel wat hordes te nemen. :(
-
Had toevallig gister een klant die spontaan geen internet meer had via Synology router in router modus, achter Ziggo modem in bridge. Wel een link, maar internet connectie offline volgens Synology router. Router reset naar factory settings heeft niet geholpen.
Nu blijkt dat de volgorde van aanzetten van apparaten invloed heeft. Deze volgorde zou werken :
Eerst Synology router aan, daarna pas Ziggo modem. De Synology router kreeg nu wel een IP adres toegewezen en werkt weer goed.
Ik kan niet geheel zeggen wat hier nou het issue veroorzaakt..
-
Eerst Synology router aan, daarna pas Ziggo modem. De Synology router kreeg nu wel een IP adres toegewezen en werkt weer goed.
Dat is apart. Meestal is het andersom, je start bij het modem, dan de router erachter, dan de apparatuur daar weer achter.
Iets om in het achterhoofd te houden. Bedankt voor die tip. :thumbup:
-
Dat is wel een vreemde volgorde, Ziggo geeft altijd het advies om eerst het Ziggo apparaat (modem of router) aan te zetten, wachten totdat deze volledig is opgestart en dan pas de verdere apparatuur aan te zetten.
Als ik dit met mijn oude Cisco 3212 modem niet zo deed kreeg een andere router erachter beslist geen internet.
Maar bij de @Matr1x werkt het in den beginne wel, pas later valt de verbinding weg.
Dat probleem is wat lastiger. Ik weet niet wat dat zou kunnen veroorzaken.
-
We werken nu al een aantal dagen via Ziggo modem en het valt op dat hier de internetverbinding soms even wegvalt. Deze komt gelukkig vanzelf weer terug, maar even is het modem dus niet verbonden met internet.
Nu zou het zomaar eens kunnen dat als ik na het wegvallen van internet de Synology router even moet herstarten om weer via router internet te hebben. Dit zou verklaren waarom het na een herstart (soft en hard) wel een tijdje werkt... namelijk totdat Ziggo modem weer eens geen verbinding heeft. Daarna moet Synology router weer herstart worden.
Als dit zo is, dan is mijn Ziggo modem dus de reden en niks mis met Synology router. Natuurlijk wel vreemd dat je een router moet herstarten nadat deze internet kwijt is, maar misschien is dit wel te regelen met de lease time van het IP adres?
-
Even getest, maar het maakt niks uit... Synology router is internet alweer na 2 minuten kwijt. Gewoon niet op te lossen. Dat wordt een RMA gevalletje dus.
-
Wat zijn je internet instellingen in je synology router?
-
Maar Ziggo modem hoort toch ook niet de verbinding met het internet te verliezen?
Ok, zal niet de oorzaak van het verdere probleem zijn maar uitval is nooit goed.
-
@Matr1x
Nog even het draadje teruglezende praten we in een eerdere suggestie misschien toch langs elkaar heen?
Met het 2e deel van je antwoord in deze reactie (http://www.synology-forum.nl/synology-router/geen-verbinding-meer-met-internet-meer/msg200954/#msg200954) is me namelijk nog niet duidelijk of je die eerdere verwijzing over de wijze hoe vaste IP-adressen in de Synology router worden afgehandeld tegenover DHCP dat het "in hetzelfde bereik moet liggen" (alles binnen het DHCP IP-bereik) wel begrepen wordt en als zodanig in de router ingesteld?
Je schrijft:
"Alle vaste apparaten hebben in het netwerk een vast IP adres in de Synology reeks.
Alleen voor mobiele apparaten (laptops, smart phones, tablets, etc) gebruiken we DHCP."
De specifieke interpretatie hoe dat in de gebruiksinterface bij diverse routermerken wordt opgenomen kan namelijk verschillend zijn.
Doe je dat niet op correcte wijze zoals het voor de Synology geldt, loopt het niet goed.
Hier nog een keer de verwijzing (http://www.synology-forum.nl/synology-router/open-poorten-lijkt-niet-te-werken/msg195119/#msg195119) waarbij wordt beschreven hoe dat specifiek voor de Synology router geldt.
-
Wat zijn je internet instellingen in je synology router?
De iinstellingen zijn helemaal standaard want ik heb na een factory reset niks aangepast, behalve de IP range. Dit moest ik we doen, anders moest ik alle (vast) apparaten in mijn netwerk aanpassen of ze weer te kunnen vinden.
@Matr1x
Nog even het draadje teruglezende praten we in een eerdere suggestie misschien toch langs elkaar heen?
Met het 2e deel van je antwoord in deze reactie (http://www.synology-forum.nl/synology-router/geen-verbinding-meer-met-internet-meer/msg200954/#msg200954) is me namelijk nog niet duidelijk of je die eerdere verwijzing over de wijze hoe vaste IP-adressen in de Synology router worden afgehandeld tegenover DHCP dat het "in hetzelfde bereik moet liggen" (alles binnen het DHCP IP-bereik) wel begrepen wordt en als zodanig in de router ingesteld?
Vaste apparaten hebben adressen 192.168.0.2 t/m 192.168.0.10 en DCHP geeft adressen uit tussen 192.168.0.100 en hoger.
Ziggo modem (router) heeft alleen maar DHCP maar dan voor 192.168.178.100 en hoger.
Overigens heb ik nu ineens weer internet via Synology router. Niks is zo vervelend als een probleem dat af en toe opstreedt. Ik denk toch dat het misschien niet de Synology router is, maar Ziggo modem of instabiel Ziggo netwerk. Volgende week maar eens met Ziggo bellen.
-
Vaste apparaten hebben adressen 192.168.0.2 t/m 192.168.0.10 en DCHP geeft adressen uit tussen 192.168.0.100 en hoger.
Dat is dus precies in de uitleg waar ik naar verwijs zoals het binnen de Synology router NIET MOET.
Lees nog eens een keer goed die uitleg, maar ook verder maar het hele draadje om de essentie te begrijpen waar het hem in zit.
Hier nog een keer de verwijzing (http://www.synology-forum.nl/synology-router/open-poorten-lijkt-niet-te-werken/msg195119/#msg195119)
Ter referentie: Zelf heb ik een DHCP-range van 192.168.10.2 t/m 192.168.10.64
De vaste IP-adressen binnen Synology benoemd als "DHCP-reservering" liggen allen binnen dat bereik
bij mij in de reeks ergens tussen pakweg 192.168.10.10 t/m 192.168.10.30
-
Lees nog eens een keer goed die uitleg, maar ook verder maar het hele draadje om de essentie te begrijpen waar het hem in zit.
Zal ik doen... Bedankt
-
Het stond al correct bij mij. DHCP start al bij 192.168.0.2 en de vaste IP adressen zijn van .3 t/m .10
-
Check: Die vaste IP adressen zijn op basis van MAC adressen mag ik aannemen?
-
Het stond al correct bij mij. DHCP start al bij 192.168.0.2 en de vaste IP adressen zijn van .3 t/m .10
OK, maar is dan wel wat anders als wat je eerder aangaf (http://www.synology-forum.nl/synology-router/geen-verbinding-meer-met-internet-meer/msg201172/#msg201172) (DHCP vanaf 192.168.0.100 ).
Als het dus met de "correcte instellingen" nog niet werkt heb ik helaas geen opties meer voor je.
Jammer dat je daar dan op vast loopt.
-
Lijkt mij dat deze discussie steeds verder weg gaat van het probleem.
Ip adressering kan er volgens mij niets mee te maken hebben ander zou het niet na het resetten eerst een tijdje gewoon werken.
Heb je al eens geprobeerd het probleem te reproduceren door zelf het ziggo modem uit te zetten en te kijken of en hoe snel de Synology router weer het internet op kan.
Ik denk dat het toch iets met die onderbrekingen van het ziggo netwerk te maken heeft.
Heb je het IP address van de Synology (Wan kant) vastgezet in je ziggo router of staat die op dhcp?
Weet niet of het er iets mee te maken heeft maar zou dat niet op dhcp laten staan.
-
Ip adressering kan er volgens mij niets mee te maken hebben ander zou het niet na het resetten eerst een tijdje gewoon werken.
Alhoewel @Matr1x zijn eerdere opgave corrigeerde aangaande vaste IP-adressen buiten de DHCP-range heb je natuurlijk wel, dat na een reset (bedoel ik dus een fabrieksreset van de Synology router), het in dat geval niet voorkomt dat IP-adressen buiten een range liggen.
Dat gebeurt hooguit pas na persoonlijke aanpassing.
Voor wat betreft de set-up hier heb ik in de voorafgaande modem/router van de ISP (maar geen Ziggo) wel een vast IP-adres vastgelegd voor de Synology router die erachter hangt.
-
@Matr1x ik heb nog een mogelijke oorzaak gevonden die misschien van toepassing zou kunnen zijn?
Lees eens de volgende reactie (http://www.synology-forum.nl/synology-router/srm-firmware-update-version-1-1-6338-2/msg201442/#msg201442) en de achterliggende verwijzingen naar andere draadjes.
Misschien kun je er iets mee.
-
Heb je al eens geprobeerd het probleem te reproduceren door zelf het ziggo modem uit te zetten en te kijken of en hoe snel de Synology router weer het internet op kan.
Als Ziggo modem uit staat heb ik helemaal geen internet meer natuurlijk. Ziggo is mijn verbinding met internet.
Ik denk dat het toch iets met die onderbrekingen van het ziggo netwerk te maken heeft.
Heb je het IP address van de Synology (Wan kant) vastgezet in je ziggo router of staat die op dhcp?
Weet niet of het er iets mee te maken heeft maar zou dat niet op dhcp laten staan.
Het heeft idd met verbinding van Ziggo te maken. Synology router kan slecht tegen een time-out en werkt eigenlijk alleen goed bij een stabiele verbinding. Ik kan het IP adres van Synology idd beter vastzetten in Ziggo router, want dan is er natuurlijk sneller een verbinding na een time-out.
-
Ik heb ongeveer het zelfde na een nieuwe modem van ziggo en daar voor ineens ook met de oude modem na de primaire interface op auto te hebben gezet had ik weer internet.
-
na de primaire interface op auto te hebben gezet had ik weer internet.
Bedoel je hiermee een instelling in het Ziggo modem @chopperboy ? Zo ja, welke?
Ik denk dat je een instelling in Synology router bedoelt, maar die staat standaard al op Auto.
-
@Matr1x ik bedoel inderdaad de router, bij internet/verbinding/primaire interface.
-
@Matr1x kijk nog eens goed naar de laatste reactie van Babylonia. In de achterliggende draadjes staat een oplossing die bij mij gewerkt heeft.
In de SRM > Internet > Smart WAN > Interface check.
Vinkje weghalen bij Interface check.
Internet blijft bij mij hierna stabiel draaien.
-
Na de laatste FW update ziet het er allemaal anders uit. Bedoel je het vinkje van "Switch back to original interface"?
Want als ik dat vinkje weghaal krijg ik een foutmelding (zie bijlage).
-
En als je op Interface check klikt, krijg je dan daar die optie soms?
-
Die stond dus al uit (zie bijlage), en nog steeds af en toe spontaan geen internet. Terwijl via Ziggo modem/router ik dan wel zonder problemen internet heb. Zal het dan toch een hardware probleem zijn?
-
Met de nieuwe veranderde interface met de laatste firmwareversie zou het laatste plaatje wat je nu toont de juiste keus moeten zijn.
(Hoewel dat sub-menuutje "Interface Check" niet geactiveerd, heb ik daar voor de eerste twee regels wel een "0" staan voor seconds).
Alle instellingen zoals ik nu met de nieuwe firmwareversie heb ingesteld:
Vinkje ingesteld voor deze regel:
[attach=1]
GEEN vinkje ingesteld voor "Enable Interface Check".
(Als je dat probeert krijg je een foutmedling in rode tekst dat je niet beide opties aangevinkt kunt hebben).
Ondanks niet actief, "Failover" en "Failback" retries ingevuld met "1" om een licht rode kleur van de invul-box als "foute" invulling te voorkomen.
[attach=2]
Controle bij de andere knoppen wat er dan wordt getoond. Bij mijn situatie alleen een actieve WAN-poort.
(Met het persoonlijk gebruikte sub-net / Gateway 192.168.22.x zoals geldig voor de ISP-router die er in mijn geval nog voor zit).
[attach=3]
Afgezien van die ene actieve WAN-connectie, zijn de andere opties "greyed out", (want niet actief als failover").
[attach=4]
-
Ondanks niet actief, "Failover" en "Failback" retries ingevuld met "1" om een licht rode kleur van de invul-box als "foute" invulling te voorkomen.
Die 1 was mij gelukt maar de 0 krijg ik niet voor elkaar. Jou is dat ook in een oudere FW versie gelukt volgens mij. Nu kun je dit via de GUI niet meer op 0 krijgen. Maar sinds Interface Check uit staat, denk ik niet dat dit wat uitmaakt.
De rest staat precies zou als bij jou @Babylonia alleen mijn IP adressen uiteraard. Toch valt een paar keer per dat internet weg.
-
"Die 1 was mij gelukt maar de 0 krijg ik niet voor elkaar."
Ik weet niet of het volgende lukt (ik ben nu niet thuis, kan het nu niet zelf uitproberen ---> maar wel de Ziggo Ubee settings).
- Zorg dat je voor een interne LAN-connectie met PC die 1e LAN poort even niet gebruikt, maar bijv. op de 2e LAN poort is gekoppeld.
- In dat geval kun je de 1e LAN interface tijdelijk met die Smart Wan inschakelen, en op 0 zetten.
- Erna kun je die weer uitschakelen, en blijven de 0 gegevens bewaard ??
Aanvulling:
Hebben we in het draadje kennelijk helemaal nog niet over gehad.
Je hebt in de Ubee modem/router wel een vast IP-adres gegeven voor het WAN-IP adres van de Synology router?
Zodat die een vaste lease heeft en niet verloopt?
In de Ubee modem/router terug te vinden onder het "Ziggo-menu" onder geavanceerde instellingen.
Van daaruit kom je feitelijk weer in de oude interface van Ubee zelf en dan kijken onder "Static Lease".
Eerder heb ik bijv. wel gehad dat streamen van muziek vanuit een tablet via DLNA met die Ubee modem/router naar een netwerk-versterker na pakweg 15 minuten steevast ophield. Nadat ik mijn tablet een vast IP-adres had gegeven bleef de lease en het streamen intact.
-
Op het internationale Synology forum overigens een reactie gelezen van iemand die specifiek gebruik maakt van dat Smart-Wan.
Die vond de mogelijkheden "...awesome! Actually it gets better than that."
https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=265&t=123276
-
Hebben we in het draadje kennelijk helemaal nog niet over gehad.
Je hebt in de Ubee modem/router wel een vast IP-adres gegeven voor het WAN-IP adres van de Synology router?
Zodat die een vaste lease heeft en niet verloopt?
Dat had ik gelijk gedaan, toen ik die informatie in het andere draadje tegenkwam.
Ik vind het heel fijn dat iedereen me probeert te helpen, maar ik blijf erbij dat als een probleem ineens optreedt zonder dat je een instelling hebt veranderd, het eigenlijk wel een hardware probleem moet zijn. Een uitzondering is natuurlijk als het geheugen of systeempartie volloopt door bijvoorbeeld logbestanden. Maar dat zal tegenwoordig wel niet meer snel gebeuren.
Ik heb al een paar weken geleden een RMA nummer gekregen en kan de router opsturen. Maar eigelijk wil ik geen dag zonder, want intern werkt alles gewoon prima en dat willen we graag zo houden. Zonder router kunnen we niet printen en media streamen...
-
Maar met een RMA krijg je toch, meestal, snel een andere terug?
Zit je misschien niet lang zonder?
-
Ik vind het heel fijn dat iedereen me probeert te helpen, maar ik blijf erbij dat als een probleem ineens optreedt zonder dat je een instelling hebt veranderd, het eigenlijk wel een hardware probleem moet zijn.
Hardware of firmware?
Ik heb in de loop van de tijd inmiddels wel ontdekt, aangaande Synology in zijn algemeenheid zowel voor de NAS'sen als met de router, dat met grote firmware updates waarin relatief grote veranderingen worden doorgevoerd, er altijd nog een aantal updates achteraan moeten komen om allerlei slordigheden en nieuwe problemen die de kop opsteken alsnog te corrigeren.
-
Maar met een RMA krijg je toch, meestal, snel een andere terug?
Verschilt natuurlijk per winkel, maar mobile-hardisk.nl stuurt bij ontvangst gelijk een nieuwe op. Je zit dus 2-3 dagen zonder als je geluk hebt. Echter is er niet altijd iemand thuis en is er ook niet altijd tijd naar een afhaalpunt te gaan.
Verder doet-ie het over het algemeen gewoon goed. Een enkele keer per dag gaat het mis en daar kunnen we nu nog wel mee leven.
Het vreemde is dat het zich vaak ook gewoon binnen 5 minuten herstelt (zonder herstart). Ik zit dus ook nog steeds aan een time-out probleem te denken wat bij draadloos wel eens voorkomt. Echter hebben we het ook bij bedraad en dat is wel vreemd.
Het blijft een raadsel...
Hardware of firmware?
Het probleem trad de eerste keren op zonder dat ik de firmware had bijgewerkt. Nu heb ik dat inmiddels al 2 keer gedaan en het lijkt wat stabieler. Maar helemaal over is het nog niet.