Synology-Forum.nl
Synology Router => Synology Router => Topic gestart door: Peebee01 op 09 januari 2016, 11:11:00
-
Na een aantal jaren tevreden gebruiker van een diskstation nu sinds gister ook een synology router gekocht. Werkt allemaal vrij goed en overzichtelijk, er is echter 1 ding wat me opvalt en dat is dat het lijkt niet mogelijk te zijn het admin wachtwoord te wijzigen (anders dan een hard reset uit te voeren ) Of om gebruikers toe te voegen.
Kan me niet voorstellen dat dat inderdaad niet kan, dus kan iemand me aub in de juiste richting sturen?
-
Heb het zelf gevonden: storage & printer -> priviliges
Niet de meest de logische plek maar goed.
-
RTFM ;)
Define User/Folder Privileges. (http://global.download.synology.com/download/Document/UserGuide/SRM/1.0/Syno_UsersGuide_RouterRT1900ac_enu.pdf)
-
Lezen is niet eens nodig. Gewoon een paar zoektermen in de handleiding of helpfile, en je vind het antwoord op meer dan 50% van de hier gestelde vragen. :'(
-
Mooi een forum vol vriendelijke moderatoren...... :S
Ik vond het zelf niet zo voor de hand liggen om te zoeken in het hoofdstuk: manage external devices and privileges
Zeker omdat binnen DSM wel een duidelijke account management sectie is.
Maar goed mijn fout. Ik zal extra terughoudend zijn in het stellen van vragen op dit forum
-
Beetje rare reactie.
Je stelt een vraag en geeft commentaar op mensen die je helpen.
Maar ja dat is tegenwoordig een trend lijkt wel bij nieuwkomers.
-
Mooi een forum vol vriendelijke moderatoren...... :S
Ik ben blij dat je de tips waardeert. Ik roep al jaren dat veel mensen beter geholpen zijn met tips om zelf het probleem te tackelen dan het verstrekken van kant-en-klare antwoorden. Vooral als het om triviale problemen gaat die goed gedocumenteerd zijn.
Vergelijk het maar met de visser die elke dag met pijl en boog de vissen uit het water schiet. Het is een dagtaak voor hem en hij negeert de tips van andere vissers die hem vertellen om eens een net te weven. "Geen tijd voor extra taken" zegt de visser, "ik vang nu net genoeg om in leven te blijven."
Maar als je nooit in efficiëntie investeert, blijf je altijd moeizaam bezig. Investeer dus in technieken om dingen te vinden op het internet.
-
Om terug te komen op het onderwerp. Ik vind de plaatsing onder deze sectie van de interface niet zo onlogisch. Tenslotte hebben de gebruikers alleen betrekking op externe schijven en printers.
-
Sorry, maar een antwoord (nadat hij zelf de oplossing had gevonden) als RTFM is natuurlijk niet netjes !
-
Met een ;) vergeet je, niet netjes hoor.
-
Nee, die had ik wel gezien!
Die opmerking was gewoon niet nodig geweest. Hij had een vraag (daarvoor is dit forum) en vond zelf het antwoord.
Dan vind ik het persoonlijk niet nodig om zo een F antwoord te geven. Dan kun je net zo goed dit forum opdoeken als iedereen maar de F manual moet lezen.
.
-
Ok, dat is dan persoonlijk.
-
Hij had een vraag (daarvoor is dit forum)
Daarover verschillen de meningen. Ik vind dat een forum er primair is voor mensen met problemen en niet voor mensen die geen moeite willen doen om eerst de manual door te spitten. En problemen zijn de dingen die niet of niet duidelijk in de handleiding besproken worden.
Door naar de bekende weg te vragen verwacht je wel van andere mensen dat zij er tijd in stoppen om de vraag gaan lezen terwijl je er zelf geen moeite in wilt steken. Dat gaat ten koste van vragen van mensen met echte problemen, die op een bepaald moment ook niet meer serieus gelezen worden.
Zeker bij een probleem met een duidelijk trefwoord, kun je heel snel in de manual of helpfile zoeken op zo'n woord. In dit geval staat er in de vraag dat het een nieuw aangeschaft product betreft. Dan loont het altijd om nog eens zelf door de handleiding te lopen om het product en zijn mogelijkheden echt te leren kennen.
-
Tenslotte hebben de gebruikers alleen betrekking op externe schijven en printers.
Niet eens. Ik had ook verwacht dat je net als in DSM gebruikers zou hebben en die kon koppelen aan apparaten en dan per gebruiker toegang kon regelen en niet per apparaat. Zie ook elders een opmerking van mij, dat je een gebruiker een tijdslimiet wil geven en niet al zijn apparaten (computer, telefoon, game console, etc). Maar wie weet komt dat nog wel in een volgende versie.
-
De router is een ander apparaat als een NAS, heeft andere (hoofd) functionaliteiten, zal om die reden dan ook een andere indeling hebben dan wat je gewend bent met de gebruiksinterface van een NAS. Het heet om die reden ook SRM en niet DSM.
Andere gebruikers dan een admin zelf hebben m.b.t. de RT1900ac ALLEEN betrekking op functionaliteiten van aangesloten schijven en printers.
Dus de scheiding / plaatsing van gebruikers daarvan in het onderdeel "Opslag en printers" is IMO een zeer logische.
Ten aanzien van de specifieke "router"-functies hebben andere gebruikers daarin niets te zoeken dan de admin zelf.
Zie ook elders een opmerking van mij, dat je een gebruiker een tijdslimiet wil geven en niet al zijn apparaten (computer, telefoon, game console, etc). Maar wie weet komt dat nog wel in een volgende versie.
Dat vind ik evenmin een logisch voorstel, voor een apparaat waarin functioneel (als hoofdtaak) de routing wordt geregeld van apparaten.
Het is ook dubbelop als je gebruikers zou willen instellen met functies als "tijdslimiet". Je zult dan namelijk altijd elders in de gebruiksinterface alsnog een onderdeel moeten inbouwen om aan te geven welke apparaten aan een gebruiker toebehoren.
Om nog maar niet te spreken als diverse apparaten meerdere gebruikers kent.
Zou de gebruikersinterface onnodig ingewikkeld maken.
-
Ten aanzien van de specifieke "router"-functies hebben andere gebruikers daarin niets te zoeken dan de admin zelf.
Andere gebruikers hebben ook niks te zoeken in de router, maar het ging mij erom dat een gebruiker de beperking heeft tot internet en niet het apparaat. Voor een algemeen apparaat als een TV of PC (met meerdere gebruikers) kun je dus eigenlijk geen beperking instellen, want die gelden dan voor alle gebruikers van dit apparaat.
Het is ook dubbelop als je gebruikers zou willen instellen met functies als "tijdslimiet". Je zult dan namelijk altijd elders in de gebruiksinterface alsnog een onderdeel moeten inbouwen om aan te geven welke apparaten aan een gebruiker toebehoren.
Om nog maar niet te spreken als diverse apparaten meerdere gebruikers kent.
Zou de gebruikersinterface onnodig ingewikkeld maken.
Een Ubee modem van Ziggo pakt dit anders aan. Daar moet je voor toegang tot internet aanloggen en krijg je op die manier al dan geen beperkingen. Dit is verre van ideaal en uiterst irritant.
Eigenlijk wil ik beperkingsprofielen kunnen aanmaken (gebaseerd op één of meerdere personen). En zo'n profiel zou je dan kunnen toepassen op één of meerdere apparaten. Als je dat een beperking wilt aanpassen, hoef je niet alle apparaten aan te passen.
Bijvoorbeeld: een kind is 10 jaar en mag na 21:00 niet meer op internet. Dit kind mag ook maar alleen op goedgekeurde websites. Dit geldt voor al de apparaten van dit kind: telefoon, game console en eigen computer. Na een tijdje gaat het slecht op school en wil je internet al na 18:00 afsluiten, zodat hij ongestoord huiswerk kan maken. Nu wil je niet alle apparaten aanpassen, maar slechts één profiel (of één gebruiker). En dan is het zomervakantie en kind is gewoon over, dan wil je het profiel weer aanpassen.
Afijn, het is maar een idee... en daar zal het wel bij blijven :-)
-
Ik snap het idee wel, maar dan moet je dus alsnog een lijst samenstellen van apparaten wat aan zo'n zo'n kind gekoppeld is.
Verder blijft het meer complex als je meerdere gebruikers hebt van een apparaat.
Hier worden tablets bijv. ook door meerdere personen gebruikt.
En een laptop wisselt ook nog wel eens tussen kind en ouder. Moet je weer uitzonderingen gaan maken.
Gewoon per situatie als ouder (admin) even inloggen in de router en per apparaat aanpassen, is dan een stuk eenvoudiger.
-
Heb vandaag deze router binnengekregen en aan mijn LAN gehangen. Mede met behulp van de aanwijzingen op dit forum alles vrij snel aan de praat gekregen. Ik heb ook VPN-server geïnstalleerd en OpenVPN geconfigureerd. Daarna heb ik me kleurenblind gezocht hoe ik voor die VPN-server gebruikers moest aanmaken. Uiteindelijk ontdekt dat je bij "Opslag en Printers/ Rechten" nieuwe gebruikers kunt aanmaken die je vervolgens onder VPN-server rechten kunt geven.
Hoe je het ook draait of keert, dit is een hele onlogische plaats om, in dit geval, VPN-gebruikers aan te maken.
Of heb ik iets gemist?
-
Binnen het VPN-pakket kun je alleen rechten geven aan de reeds eerder aangemaakte gebruikers.
Uiteraard is het beheer van die gebruikers niet zelf bij de VPN-server, want dat is slechts een extra te installeren pakket.
Voor mensen die het VPN-pakket niet installeren moet men gebruikersfuncties ook voor andere zaken kunnen aanroepen.
Standaard, zonder extra pakketten, heeft het beheer van gebruikers feitelijk alleen betrekking op bestandsbeheer van aangekoppelde HD-opslag en SD-geheugen. Vandaar dat je het terugvindt onder "Opslag en printers".
Ook als je de VPN-server op een NAS zou installeren, vind je geen gebruikers beheeropties onder het pakket zelf (dat is namelijk hetzelfde pakket), maar op de NAS in dat geval onder "Bestanden delen" bij "Gebruiker" (en "Groep").
Overigens het "kleurenblind" zoeken kun je beperken, door gewoon de Help-functie op te roepen en daar een zoekfunctie in te geven. ;)
-
Bedankt voor je reactie!
Ik blijf het onlogisch vinden. Op de NAS kun je dan naar het onderdeel Gebruikers toe en daar nieuwe gebruikers aanmaken maar dat is hier niet zo duidelijk.
Alleen al het feit dat TS en ikzelf dat als onlogisch ervaren zou reden genoeg moeten zijn om voor dit standpunt enig begrip te hebben.
Het maakt mij verder niet uit want ik weet nu hoe het zit maar nieuwe gebruikers van deze router zal dit ook de nodige tijd kosten als ze een beetje logisch nadenken. ;D
-
Ik zou zeggen, iedereen die dit onlogisch vindt, dien een verzoek in bij Synology (https://www.synology.com/nl-nl/form/inquiry/feedback) en kijken of ze begrip hebben voor dit standpunt. ;)
-
Maar ach, het ligt er maar aan hoe men de zaak benadert.
De één is kennelijk de gebruikersinterface van een Synology NAS gewend, die men eerder had, en gaat er dan gemakshalve vanuit dat het voor een router hetzelfde zou moeten zijn ingedeeld. Een NAS is echter geen router. Verschillen zul je om die reden altijd hebben.
Bovendien zullen er een heleboel Synology routers verkocht worden aan gebruikers die eerder nog nooit kennis gemaakt hebben met een Synology NAS, of een methode hoe Synology dat heeft opgelost onder een gebruiksinterface. Die zullen geen vóóroordelen hebben dat het op een "NAS-wijze" zou moeten worden ingedeeld.
Als die als eerste een Synology router hebben, en later alsnog een Sonology NAS erbij aanschaffen, kun je er donder opzeggen overeenkomstige reacties te verwachten dat "ZIJ" het niet logisch vinden hoe de NAS-interface in elkaar zit. Dat soort reacties is eigenlijk allemaal zo voorspelbaar.
Wie moet je dan gelijk geven?
Op de NAS kun je dan naar het onderdeel Gebruikers toe.
Zowel voor de NAS als ook bij de router valt dat onder het hoofdstuk wat valt onder "Bestandsbeheer"
Bij de een heet dat hoofdstuk: "Bestanden delen"
Bij de ander het onderdeel: "Opslag en printers"
Bestanden delen / opslag gaat IMO over vergelijkbare hoofdstukken.
(Misschien een verzoek om "Opslag en printers" te hernoemen tot "Bestanden delen en printers" ).
-
Het was maar een TIP(je) ;)
-
Prachtige reacties allemaal maar ik ben het er niet mee eens! :lol: