Synology-Forum.nl
Synology Router => Synology Router => Topic gestart door: aliazzz op 29 januari 2021, 17:33:02
-
Hoi allemaal,
Ik wil graag het volgende probleem met jullie delen, wellicht kunnen jullie hints of tips geven zodat ik het probleem kan verhelpen. Sind een dag of twee (vli.....) wil mijn android 10 tablet zich niet meer aanmelden op mijn wifi netwerk.
Ik heb het volgende meerdere keren geprobeerd maar zonder succes;
* Normaal Netwerk aanmelden handmatig,
* Normaal Netwerk aanmelden via QR code,
* Guest Netwerk aanmelden handmatig,
* Guest netwerk via QR code.
Ik kan zo snel niet bedenken wat nu pcies de oorzaak zou kunnen zijn
Graag verneem ik.
-
wil mijn android 10 tablet zich niet meer aanmelden op mijn wifi netwerk.
Foutmelding te zien ?
Heb je netwerk vergeten geprobeerd ?
-
Ja ik het netwerk verwijderd en opnieuw toegevoegd.
Nadat ik de QR code activatie gebruik zegt de tablet 'connecting'. Na zo'n 10 seconden meld de tablet alleen 'saved'. En geen verbinding dus. Ook mijn Android telefoon geprobeerd, die maakt subiet verbinding via dezelfde manier
Saillant detail: tot gisterenavond 20:30 werkte de tablet nog met WiFi.
-
Network reset -> nada
Complete tablet terug naar fabrieksinstellingen -> BINGO ;D
-
Da's wel heel rigoureus om een tablet compleet te moeten resetten om het werkend te krijgen. :o
-
Na en Deja-Vue heb ik de echte rede achterhaald, kijk of je MAC adres in de blocklist is opgenomen (oorzaak: broadcast storm rule, zie advanced)
[attachimg=1]
Idee voor synology development: verplaats de optie naar "Network Center" | "Security".
Dan staan alle security opties tenminste zoveel mogelijk bijeen.
-
Idee voor synology development
Maak dan even een Ticket voor ze. ;)
-
"Network Center" | "Security" heeft betrekking op algemene instellingen geldend voor het hele netwerk en/of de inlog in SRM.
Een specifieke blocklist voor "WiFi" enkel met betrekking tot de WiFi-functie.
Lijkt mij dan juist weer meer voor de hand liggend om het onder het WiFi-menu zelf onder te brengen.
Maar mogelijk zou men zoiets in het algemene status menu als een in "rood" aangemerkt apparaat, kunnen weergeven?
Apparaten aangegeven onder het WiFi tabje. Zodat je weet dat die zijn geblokkeerd?
-
Na en Deja-Vue heb ik de echte rede achterhaald, kijk of je MAC adres in de blocklist is opgenomenā¦
Dan snap ik niet waarom een totale reset van het tablet geholpen heeft. Een mac-adres veranderd niet bij een reset.
Over het verplaatsen in de menus van die optie:
Dit is geen security optie omdat een mac adres simpel te spoofen is. Iemand die er in wil pakt dan een telefoon waarvan het adres aangepast is. (Ik heb die blacklist b.v. gebruikt om problemen met mijn MacBook te voorkomen.)
-
Het volgende is gebeurd na reset, ik werd geblocked op mijn tijdelijke MAC en die reset heeft hem opgeheven.
Ik ben van de week alweer geblocked en toen ben ik eens diep ga nadenken en zoeken. De synology log heeft me hierbij het laatste sluitende antwoord gegeven.
In most Android devices, you will open Settings, then go to About Phone, then Select Status, and you'll see the MAC address listed there. Even if you don't have root access, you can use this app to temporarily change your MAC address. Your MAC address will reset to the default address when you reset your Android.
21 mrt. 2020
-
Dus je hebt een app (welke?) om het MAC adres tijdelijk te wijzigen?
-
Tegenwoordige versies Android en iOS hebben een wisselend MAC-adres voor WiFi. Standaard is die functie ingeschakeld.
Eenzelfde WiFi punt zal wel telkens hetzelfde MAC-adres gebruiken, maar via een ander WiFi Access Point
wat je mogelijk achter een RT2600ac hebt aangesloten, een ander MAC-adres.
Als je blokkades voor WiFi instelt, zal dat mogelijk niet werken -of juist wel-,
afhankelijk op welk moment je die blokkade instelt.
Je kunt die wisseling van MAC-adres in je mobiele apparaten uitschakelen.
Ongeacht via welk WiFi punt, zal dan hetzelfde MAC-adres worden gebruikt.
Het heeft ook effect op mogelijke filters die je in Safe Access voor een bepaalt MAC-adres hebt vastgelegd.
Daarmee correspondeert je Safe Access filtering niet meer. (Safe Acces is gekoppeld met het MAC-adres, niet op IP).
Zie vergelijkbaar onderwerp m.b.t. Safe Access < HIER > (https://www.synology-forum.nl/synology-router/webfilter-van-safe-access-werkt-niet/).