Synology-Forum.nl
Firmware => Synology DSM 7.1 => Topic gestart door: Tim__ op 28 augustus 2022, 16:12:27
-
Hallo, ik draai DSM 7.1.1 RC op een DS1621+.
Gisterennacht kreeg volume 1 op de NAS plots de status "alleen-lezen" (zie screenshot). Er zijn geen hd's defects of zo. De meest apps werken niet meer en ik kan via de GUI aan het configuratiescherm, File Station, Opslagbeheer en packagecenter. De rest van de apps zijn niet bereikbaar.
Volgens de docs (https://kb.synology.com/en-global/DSM/tutorial/What_to_do_when_volume_is_read_only) van Synology moet ik het volume verwijderen en nadien een backup terugzetten.
Bestaat er geen betere methode om dit op te lossen?
-
Screenshot niet aanwezig....
-
Ik ben bang van niet. Ik heb dit ook plots voorgehad. Geen errors op de schijven maar om 1 of andere manier was mijn volume "corrupt".
Je kan nog altijd aan de data en ik kon ze zelfs nog kopieren naar USB schijven of zelfs de share benaderen via een PC. Toch nog wata data overgezet als extra backup en knoop doorgehakt en gewoon ineens nieuwe recentere schijven ingestoken.
Volgens Synology support kwam dit van niet ondersteunde geheugenmodule en SSD cache schijven (wat mij heel vreemd zou lijken maar toch uit veiligheid weg gelaten in de neiuwe setup)
-
Bedankt voor jullie melding beiden!
Volgens Synology support kwam dit van niet ondersteunde geheugenmodule en SSD cache schijven (wat mij heel vreemd zou lijken maar toch uit veiligheid weg gelaten in de neiuwe setup)
@mcasteels DOODENG dit soort feedback van SynologY! Welke exotische hardware heb je gebruikt, dat je NAS daardoor volgens SynologY dit soort catastrofale gedrag gaat vertonen. Zou het de DSM 7.1.1 RC update kunnen zijn, maar dat niet willen toegeven in jullie specifieke geval.
Geen goed nieuws voor mijn (10-2021) DS1821+ setup:
- 2x WD Red SN700 500GB Cache SSD (RAID0/RO)- ik wacht op de feedback van de test van deze modules door SynologY (via ticket)
- 2x Kingston 16GB 2666MHz DDR4 ECC CL19 SODIMM 2Rx8 Hynix D
PS hoop niet dat we het Apple Syndroom - Own Brand First! - ook bij SynologY gaan zien.
-
Ik had slechts 4GB extra geheugen maar niet via een module van hen maar een Kingston met exact dezelfde specs.
Verder had ik een SSD cache M.2 steken van Crucial. Nooit problemen gehad en plots op een zondag ochtend (7u !!!)out of the Blue. een continu biepen van de Synology. Ik zat toen op DSM 6.2.
En volgens de support kwam dit door niet gesupporteerde hardware (geheugen en SSD cache). Ik blijf dit .... vinden.
Intussen eniuwe HD's ook gekocht en helemaal opnieuw geinstalleerd en backup terug. De "exotische" zaken zijn eruit en ik laat ze eruit.
-
Als het intern geheugen corrupt raakt, dan kan dat invloed hebben met het weg schrijven naar het volume.
Checksum fout bijvoorbeeld of een stuk geheugen defect/onleesbaar.... noem maar op.
Heb dit probleem al eerder voorbij zien komen ook op andere fora.
-
Ik heb netjes alle testen gedaan en nergens problemen terug te vinden.
Helaas is de support ook heel zwart-wit. Ik kan alleen maar melden wat ik heb voorgehad. En momenteel is de DS918+ terug stock. Enige dat ik nog over twijfel is of ik 4GB geheugen (Synology) zou bijsteken. Al twijfel ik eraan omdat ik nog slechts 4 Dockers heb draaien (Sonarr, Radarr, Sabnzbd+ en HomeAssistant), SS gebruik en verder gewoon als NAS. En momenteel nog niet veel problemen gehad.
-
Ik had slechts 4GB extra geheugen maar niet via een module van hen maar een Kingston met exact dezelfde specs.
Verder had ik een SSD cache M.2 steken van Crucial. Nooit problemen gehad en plots op een zondag ochtend (7u !!!)out of the Blue. een continu biepen van de Synology. Ik zat toen op DSM 6.2.
Hmm, ja dat is inderdaad wat scary. Nochtans zou je denk dat als je terug gaat opstarten er gewoon een fsck-check gaat gebeuren en daarna het volume terug op RW gezet gaat worden ipv RO.
Ik heb hier 16GB steken en ondertussen is m'n 918+ zo'n 320 dagen non-stop aan het draaien en de NAS is best wel "druk" bezig. Non-stop 24/7 minstens 40% CPU (week/maand gemiddeldes) alsook 70% MEM in gebruik.
Heb wel geen SSD-cache in gebruik oid.
-
Ik had slechts 4GB extra geheugen maar niet via een module van hen maar een Kingston met exact dezelfde specs.
Verder had ik een SSD cache M.2 steken van Crucial. Nooit problemen gehad en plots op een zondag ochtend (7u !!!)out of the Blue. een continu biepen van de Synology. Ik zat toen op DSM 6.2.
Bah! Wat een gedoe weer voor je, hoezeer ik de technische uitleg van @Birdy ook ter harte neem. Ik draai sinds 10-2021 zonder problemen met mijn setup met 3rd partij hardware.
En volgens de support kwam dit door niet gesupporteerde hardware (geheugen en SSD cache). Ik blijf dit .... vinden.
Intussen eniuwe HD's ook gekocht en helemaal opnieuw geinstalleerd en backup terug. De "exotische" zaken zijn eruit en ik laat ze eruit.
Ben wel benieuwd naar de SKU's van je Kingston geheugen en je Crucial M.2 SSD's. Had je de Cache SSD als - zoals ikzelf - in Read Only Cache geconfigureerd of als Read-Write Cache?
[attachimg=1]
Van die laatste setup heb ik waarschuwingen gezien, dat deze setup kan leiden tot corrupte data op de HDD's, bijvoorbeeld bij het uitvallen van de stroom.
SynologY Knowledge Centre (https://kb.synology.com/en-global/DSM/tutorial/What_are_Some_Considerations_for_Creating_SSD_Cache#BmFov0x7u3) over de configuraties voor HDD/SSD.
Selectie SSD M.2 NVMe van Crucial (https://www.synology.com/en-global/compatibility?search_by=category&category=m2_ssd_internal&filter_brand=Crucial&filter_type=M.2%20NVMe%20SSD&p=1&change_log_p=1) - helemaal geen keuze voor *20 / *21 modellen. Sinds ze 'eigen SSD's' - rebranded van een ander merk - zie je weinig updates in de lijst.
Jammer dat SynologY zo traag is in het testen van nieuwe producten op de markt, 1 optie voor Crucial is m.i. geen keuze! Ben je nog wel van plan om je uitbreidingen te doen met wel - volgens SynologY - compatibele hardware? Kotsbaar nml! ;)
Ik wens je meer succes met je nieuwe HDD's! 8)
-
Het vervelende was dat ik van de Crucial de M2 versie had en niet de M1! En toch zogezegd niet compatibel.
Wat volgens Synology werkt: CT500P1SSD8, wat ik had CT500P2SSD8
Cache stond op read-only trouwens. Dacht dat in DSM6 (had het al 1 jaar draaien zonder enige problemen) je die keuze niet had met 1 M.2.
En of ik de uitbreidingen nog ga toepassingen. ik betwijfel het.
Momenteel geen geheugenproblemen. Vroeger had al wel een een VM draaien maar is ook niet meer nodig.
En de Cache, de NAS is voor thuis gebruik en pas als je meerdere keren iets gaat lezen gaat het vlotter. Het is niet zo dat als je een film gaat streamen dat die eerst naar de cache gaat en dan beter gaat spelen.
-
Het vervelende was dat ik van de Crucial de M2 versie had en niet de M1! En toch zogezegd niet compatibel.
Wat volgens Synology werkt: CT500P1SSD8, wat ik had CT500P2SSD8
neem aan dat je versie M1/M2 een typo is -> P1/P2? ;)
Ik krijg een verwijzing op de website van Crucial als ik zoek naar de P1 Crucial P1 500GB PCIe M.2 2280 SSD:
CT500P1SSD8 is vervangen door de CT500P2SSD8 (https://www.crucial.com/content/crucial/en-us/structured-content/pdp-content/eol/CT500P1SSD8.html)
Dus Synology test inderdaad geen nieuwe producten / upgrades van EOL producten...
Apart. ::)
En of ik de uitbreidingen nog ga toepassingen. ik betwijfel het.
Momenteel geen geheugenproblemen. Vroeger had al wel een een VM draaien maar is ook niet meer nodig.
Ik ben juist net begonnen met het testen van Virtual Machine in DSM 7.x, niet omdat het moet maar kan (kon?). Zal dit draadje blijven volgen. Heb ikzelf een schokkende update gelijk aan het onderwerp van deze topic, dan laat ik dat zeker even weten hier.
Dank voor jullie input en succes/plezier met de NASsen! 8)
-
yep die eerste M1 en M2 is een typo. ;D
En door mijn VM niet meer te draaien is de nood naar meer RAM weg.
De cache had ik omdat ik toch het schijfje had "liggen". Zoals ik zie om te streamen van de NAS en het "home" gebruik heb je eigenlijk geen nut aan de cache.
Als je die schijf nu kon instellen om bijvoorbeeld te gebruiken als "disk" en bijvoorbeeld je VM kon op laten draaien zou het meer voordeel hebben denk ik.
-
^^^^
Als je die schijf nu kon instellen om bijvoorbeeld te gebruiken als "disk" en bijvoorbeeld je VM kon op laten draaien zou het meer voordeel hebben denk ik.
Nou inderdaad, het zou mooi zijn om een VMM op de SSD cache - als een speciaal daarvoor aangewezen storage pool - te laten draaien. Maar goed, ik ga gewoon trial-and-error ervaring opdoen met de VMM. Tevens hoop ik vurig dat SynologY de WD RED M.2 NVMe ook zal toevoegen aan de CL.
We gaan het zien... 8)
-
Hallo, ik draai DSM 7.1.1 RC op een DS1621+.
Gisterennacht kreeg volume 1 op de NAS plots de status "alleen-lezen" (zie screenshot). Er zijn geen hd's defects of zo. De meest apps werken niet meer en ik kan via de GUI aan het configuratiescherm, File Station, Opslagbeheer en packagecenter. De rest van de apps zijn niet bereikbaar.
Volgens de docs (https://kb.synology.com/en-global/DSM/tutorial/What_to_do_when_volume_is_read_only) van Synology moet ik het volume verwijderen en nadien een backup terugzetten.
Bestaat er geen betere methode om dit op te lossen?
Hallo Tim, wat is de status van jouw - alleen lezen storage pool op volume 1 - NAS op dit moment?
-
Bedankt voor jullie input allemaal. Na het antwoord van de synology support ben ik aan de slag gegaan - zoals door hen aangegeven - om alles te backuppen en volume 1 te verwijderen. Ik heb volume 1 RW gemaakt en zo werken de meeste Apps tijdelijk terug (onder andere hyper backup).
Ik hoop tegen dit weekend de backup rond te hebben zodat ik opnieuw kan starten met een 'vers' volume.
Ohja de support zei ook om alle HD's te testen met de tool van de fabrikant of met de smart functie in opslagbeheer...
-
^^^^ Dank voor je feedback. Ik las in je openings post niets over exotische - geen geheugen / cache SSD van SynologY - hardware, dus is er nog een mogelijke oorzaak aangegeven door Support voor deze issue? Daar ben ik nog wel benieuwd naar.
Succes met het herstellen van je NAS & data! 8)
-
Dat weet ik niet. Ikzelf heb in mijn DS1621+ een uitbreiding gedaan met geheugen van Synology (naar 16GB) en een uitbreiding met hun eigen NVME SSD als SSD cache.
Mijn volume 1 bestaat uit 4 * 4TB SHR in BTRFS, mijn volume 2 bestaat uit 2 SSD's in RAID1 BTRFS en daar staan enkel mijn VM's op.
-
^^^^ Wederom dank voor je bericht.
Dat weet ik niet. Ikzelf heb in mijn DS1621+ een uitbreiding gedaan met geheugen van Synology (naar 16GB) en een uitbreiding met hun eigen NVME SSD als SSD cache.
Helemaal SynologY proof dus qua hardware. Dan zou je toch zeggen, dat deze problemen 'niet zouden mogen' plaatsvinden.
1. Heb je toevallig je schermafbeeldingen - zie opmerking André PE1PQX (https://www.synology-forum.nl/synology-dsm-7-1/volume-1-is-in-alleen-lezen-status/msg315076/#msg315076) - nog (zie je eerste bericht) want nu ben ik echt nieuwsgierig geworden, hoe deze melding zich heeft gepresenteerd en de overige schermen die je hebt gezien.
2. Indien 2x M.2 SSD; in welke RAID had/heb je deze gezet?
3. Het SMART testen van de HDD's doe ik al jaren elke dag voor beide NASsen:
DS1821+
[attachimg=1]
*De Extended SMART Test doe ik handmatig indien ik in de Quick SMART Test een foutmelding zie, of indien SynologY er om vraagt zoals recentelijk het geval was.
Fijne avond!
-
^^^^ Wederom dank voor je bericht.
Jij bedankt voor je input man!
1. Heb je toevallig je schermafbeeldingen - zie opmerking André PE1PQX (https://www.synology-forum.nl/synology-dsm-7-1/volume-1-is-in-alleen-lezen-status/msg315076/#msg315076) - nog (zie je eerste bericht) want nu ben ik echt nieuwsgierig geworden, hoe deze melding zich heeft gepresenteerd en de overige schermen die je hebt gezien.
Omdat ik het volume tot aan de next reboot kunnen mounten heb als RW, is de melding verdwenen. Ik heb wel een screenshot genomen van de foutmelding maar deze staat op mijn andere computer. Ik zal deze avond eens zien of ik de screenshot vind.
2. Indien 2x M.2 SSD; in welke RAID had/heb je deze gezet?
Deze staan in SHR aldus opslagbeheer.
3. Het SMART testen van de HDD's doe ik al jaren elke dag voor beide NASsen:
*De Extended SMART Test doe ik handmatig indien ik in de Quick SMART Test een foutmelding zie, of indien SynologY er om vraagt zoals recentelijk het geval was.
Zal daar ook maar mee beginnen. Zeker nu voor ik het nieuw volume aanmaak.
Fijne avond!
Goeiemorgen :-)
-
Jij bedankt voor je input man!
Graag gedaan natuurlijk.
Citaat
1. Heb je toevallig je schermafbeeldingen - zie opmerking André PE1PQX - nog (zie je eerste bericht) want nu ben ik echt nieuwsgierig geworden, hoe deze melding zich heeft gepresenteerd en de overige schermen die je hebt gezien.
Omdat ik het volume tot aan de next reboot kunnen mounten heb als RW, is de melding verdwenen. Ik heb wel een screenshot genomen van de foutmelding maar deze staat op mijn andere computer. Ik zal deze avond eens zien of ik de screenshot vind.
Ja heel graag, een afbeelding geeft vaak zoveel meer info.
Citaat
2. Indien 2x M.2 SSD; in welke RAID had/heb je deze gezet?
Deze staan in SHR aldus opslagbeheer.
Ik denk dat je nu de RAID van je Opslag Pool bedoeld, ik doel op de RAID van de cache M.2 SSD's:
Read-only (RO) / Read+Write (RW)
[attachimg=1]
Citaat
3. Het SMART testen van de HDD's doe ik al jaren elke dag voor beide NASsen:
*De Extended SMART Test doe ik handmatig indien ik in de Quick SMART Test een foutmelding zie, of indien SynologY er om vraagt zoals recentelijk het geval was.
Zal daar ook maar mee beginnen. Zeker nu voor ik het nieuw volume aanmaak.
Die Quick SMART Test is een soort poortwachter voor de Extended SMART Test in mijn gebruik.
Citaat
Fijne avond!
Goeiemorgen :-)
Dankjewel! ;)
-
IK heb de screenshot gevoegd van "Opslagbeheer" met de melding.
Daarnaast nog eentje van de NVME cache.
-
De initiële screenshot van de melding wil met niet uploaden... maar nu dus wel
-
Dank voor je afbeeldingen. Nu zie ik het, je hebt 2 SSD's in sleuven 5 & 6 gemonteerd en deze als SSD Cache drive aangewezen en als RAID1 gespiegeld.
Is er een reden dat je niet de 2 M.2 NVMe sloten in je DS1621+ hebt gebruikt voor je cache. Ik heb zelf nooit SSD's in sleuven gehad en de DS1821+ is mijn eerste NAS met de mogelijkheid van M.2 NVMe SSD's voor cache. Heb geen ervaring om het verschil te duiden.
Enfin, je NAS werkt weer naar behoren en dat is het belangrijkste. 8)
-
Neen toch niet. Mijn configuratie is:
- volume 1 = 4*4TB (HDD)
- volume 2 = 2*1TB (SSD)
- SSD CACHE = 2*400GB (NVME SSD van Synology)
Ondertussen ben ik, nadat de uitgebreide SMART test van alle 4HD's van volume 1 geen fout vond, bezig met het terugzetten van 5.5TB aan data, config etc via HyperBackup. Gelukkig is deze procedure een fluitje van een cent. Je kunt niet echt iets verkeerd aanklikken om een volledige backup terug te zetten. Nu nog hopen dat er geen fouten opduiken tijdens het terugzetten van de data. :geek:
-
Neen toch niet. Mijn configuratie is:
- volume 1 = 4*4TB (HDD)
- volume 2 = 2*1TB (SSD)
- SSD CACHE = 2*400GB (NVME SSD van Synology)
Plaatje kompleet! 8)