Auteur Topic: 2-staps verificatie Synomail  (gelezen 2695 keer)

Offline Bluesbirdy

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 14
2-staps verificatie Synomail
« Gepost op: 04 oktober 2018, 19:25:28 »
Hoi, ik heb een Gmail-adres ingesteld voor ontvangst van e-mailmeldingen over bv. maandelijkse schijfcontrole. Werkt goed.

Nu wil ik ook 2-staps verificatie (opnieuw) instellen met gebruikmaking van hetzelfde e-mailadres. Dat kon in de vorige DSM-versie door 2-staps verificatie aan te klikken, de QR-code te scannen met de authenticator, en klaar.

Wanneer ik echter nu (met DSM 6.2) de 2-stapsverificatie aanklik, krijg ik de melding dat de e-mailmeldingsservice niet is ingesteld. Maar ik krijg gewoon meldingen, dus die popup begrijp ik niet.

Wanneer ik vervolgens toch doorga, moet ik een nieuw e-mailaccount aanmaken. Geen keus.
Als ik daar dan vervolgens hetzelfde Gmail-adres invoer, krijg ik de melding dat er bij de verificatie daarvan mijn contacten automatisch gesynchroniseerd gaan worden. Pardon?
En daarna moet ik een Gmail-account selecteren om 'door te gaan naar Synomail'.

Waarom 'moet' ik Synomail gaan activeren om 2-stapsverificatie aan te zetten?

Iemand een idee?
  • Mijn Synology: DS916+

Online Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 180
  • -Ontvangen: 2668
  • Berichten: 16.551
Re: 2-staps verificatie Synomail
« Reactie #1 Gepost op: 04 oktober 2018, 21:11:55 »
Ik heb de noodzaak ook niet helemaal gesnapt. Maar ik denk het volgende:

Ik heb drie e-mail adressen aangemeld. Mijn Gmail adres. Daar staat nu bij "geverifieerd". Verder heb ik mijn ziggo adres aangemeld als primair adres. Daar staat nu alleen een '-' als status. Dat kunnen ze blijkbaar niet 100% goed verifiëren zoals bij GMail. (Er wordt nml geen daarwerkelijke mail verstuurd, maar alleen gekeken of hij met de smtp server kan verbinden.
Als derde heb ik mijn eigen mailserver op de nas ingevuld.

Ik denk dat dit adres er alleen is om zeker te zijn dat er een geldig e-mail adres bekend is om de verificatie naar toe te sturen. Je kunt zelfs meerdere e-mail adressen opgeven. (IK heb nog niet getest of hij het standaard naar allen stuurt, of alleen naar de eerste, of nog anders.

Voorheen was dat e-mail adres optioneel en als je een tikfout maakte, kon het zijn dat je nooit een noodcode kon krijgen.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac

Online Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 180
  • -Ontvangen: 2668
  • Berichten: 16.551
Re: 2-staps verificatie Synomail
« Reactie #2 Gepost op: 04 oktober 2018, 21:26:55 »
De oude 2-staps blijft werken zonder al dit in te stellen. Maar ik had als test ergens anders voor, de 2FA eens uitgezet. Aanzetten lukt daarna niet meer. Je moet dan eerst de e-mail account(s) instellen voor je verder kunt.

Dat synomail weet ik niet meer. Ik heb net mijn eigen mailserver als 3e toegevoegd en daar kwam het woord synomail of contacten synchroniseren niet eens bij kijken. Maar ik had het wel bij Gmail voorbij zien komen. Dat kan een functie van GMail zijn waar de nas nu op inhaakt.

Citaat
Hoi, ik heb een Gmail-adres ingesteld voor ontvangst van e-mailmeldingen over bv. maandelijkse schijfcontrole. Werkt goed.

Dat adres staat hier blijkbaar los van, want die maandelijkse mails komen binnen op een account die niet in bovenstaand lijstje staat. Inderdaad lekker verwarren om te achterhalen wanneer hij welk adres gaat gebruiken.
En mijn account bij synology loopt weer via een ander adres.  :o
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac

Online Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 180
  • -Ontvangen: 2668
  • Berichten: 16.551
Re: 2-staps verificatie Synomail
« Reactie #3 Gepost op: 04 oktober 2018, 22:32:36 »
…Als ik daar dan vervolgens hetzelfde Gmail-adres invoer, krijg ik de melding dat er bij de verificatie daarvan mijn contacten automatisch gesynchroniseerd gaan worden. Pardon?

Ik heb er eens verder naar gekeken en dit is inderdaad een feature van Gmail. De mailaccounts die je daar aanmaakt worden o.a. gebruikt in FileStation. In FileStation kun je een file als bijlage van een mail versturen. In het dialoog wat je dan krijgt, staat je default mail account alvast ingevuld. (Via een pulldown kun je nog wisselen tussen je accounts).
Als ik Gmail kies en begin vervolgens de eerste letter van een ontvanger adres in te vullen, krijg ik al een lijst te zien van alle mensen in mijn Gmail adresboek, die met die letter beginnen. Dat adresboek is bij mij klein en bevat alleen test adressen. (Edit: net nog even getest door er in gmail een adres bij te zetten en daarna op de nas in te loggen. Dat adres is daar ook direct beschikbaar. Mij is niet duidelijk of die direct naar de nas gesynchroniseerd wordt, of dat hij elke sessie bij Gmail opgehaald wordt. )

Bij Ziggo staat ook een adresboek, maar dat kan hij niet koppelen. Ook jammer dat hij niet eens het CardDav adresboek kan gebruiken dat op de nas staat. Ook niet als ik mijn eigen mailserver kies.

off-topic: Bij het testen van het versturen van mailtjes vanuit FileStation, bleef het systeem 3x hangen bij het aanmaken van de mail. De enige manier om er weer uit te komen was een reload van de webpagina. Het gebeurde steeds na de eerste poging nadat ik op dsm ingelogd was (3 uit 4 keer) Daarna niet meer in die sessie.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac

Offline Bluesbirdy

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 14
Re: 2-staps verificatie Synomail
« Reactie #4 Gepost op: 04 oktober 2018, 23:41:30 »
Tnx Briolet!

Ik begrijp dat ik er niet onderuit kom om een e-mailaccount aan te maken, los van het feit dat er al een e-mailadres ingevuld staat voor meldingen.
Verder begrijp ik dat de Gmail-server synchroniseert, maar dat niet alle mailservers dat doen.
En ik maak uit uw antwoord op dat dit e-mailadres wordt gebruikt voor de noodcodes en dat daarvoor niet het e-mailadres van de meldingen wordt gebruikt (tenzij dat hetzelfde adres is uiteraard).

Weet u ook of er, na het aanmaken van het nieuwe e-mailaccount, een streepjescode getoond wordt voor een authenticator app, of dat er een 'sleutel' gestuurd wordt naar dat nieuwe e-mailaccount?

Verder ben ik van mening dat men bij Synology het er allemaal niet makkelijker op maakt voor een newbie en helaas maken de helppagina's hun naam in veel gevallen niet waar.
  • Mijn Synology: DS916+

Online Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 180
  • -Ontvangen: 2668
  • Berichten: 16.551
Re: 2-staps verificatie Synomail
« Reactie #5 Gepost op: 05 oktober 2018, 00:26:57 »
Die e-mail accounts waren er volgens mij al lang. Waarschijnlijk sinds dsm 6.0. Ik heb ze nooit ingevuld. Nieuw is dat 2FA dit nu verplicht gebruikt en je hem/ze moet aanmaken.

Alle andere e-mail berichten gaan naar een standaard adres. De bedoeling van dit account is dat je het naar willekeurige adressen kunt sturen. Dus eigenlijk een soort mini mailprogramma voor het versturen van mail. (SynoMail)
En dan heb je bij Gmail het gemak dat je direct het adresboek kunt gebruiken.
Voor 2FA vind ik het inderdaad onzin omdat je bij je accountpagina ook al een adres voor meldingen hebt. Dit lijkt me voor de noodcodes juist een beter adres.

Maar goed. Voor het koppelen van het 2FA account kun je de QR-code gebruiken, of handmatig een wachtwoord kiezen. De QR-code is niets anders dan een lang random wachtwoord die automatisch naar de google authenticator gestuurd wordt en je daarna nooit meer ziet. Als je het wachtwoord met de hand aanmaakt, kun je het zelf in meerdere authenticator devices zetten.

Nadat je de eerste keer een gegenereerde code overgenomen hebt, is 2FA actief. Mail zal nooit nodig zijn, tenzij je telefoon eens niet beschikbaar is.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac


 

Niet Admin gebruikers wel en niet 2staps verificatie laten gebruiken.

Gestart door Wouter284Board Synology DSM algemeen

Reacties: 5
Gelezen: 1594
Laatste bericht 02 juli 2019, 14:23:49
door Birdy
verificatie codes

Gestart door stapperBoard Synology DSM 7.0

Reacties: 4
Gelezen: 2132
Laatste bericht 09 april 2022, 09:57:40
door stapper
Problemen met emailaccount verificatie.

Gestart door DennisEhvBoard Synology DSM algemeen

Reacties: 3
Gelezen: 1132
Laatste bericht 16 februari 2022, 20:27:59
door Briolet
Verificatie: Vraag een andere afbeelding aan - maakt velden leeg

Gestart door PDJBoard Vragen en opmerkingen OVER het forum

Reacties: 8
Gelezen: 3075
Laatste bericht 29 november 2013, 15:57:15
door PDJ
2 Staps verifcatie

Gestart door NickBBoard Synology DSM 5.1 en eerder

Reacties: 3
Gelezen: 2577
Laatste bericht 07 november 2014, 11:39:08
door Babylonia