Synology-Forum.nl
Firmware => Synology DSM 6.1 => Topic gestart door: B3rt op 03 maart 2017, 02:27:32
-
zojuist de laatste update geinstalleerd op mijn DS 1515+
Hij vraagt om een reboot en komt niet meer online.
Als ik de assistant start meld ie dat ie niet is geinstalleerd/geconfigereerd.
Heb afgelopen weekend ook al een crash gehad met de vorige update, heb toen alles opnieuw geinstalleerd en 5TB aan data terug moeten zetten. Toen BRTFS erop gezet en via backups alles weer hersteld (4dagen mee bezig geweest).
En 'verdomme' nu gebeurd dit alweer.
Heb dus echt geen zin om dit na elke update te moeten gaan doen.
Heb synology maar een mailtje gestuurd, zal wel lang duren voordat ik iets hoor.
Ergste is dat ik mijn oude backup bestanden verwijderd heb omdat ik alles opnieuw erop heb gezet en nieuwe backups aan het maken was. Nu zijn nog niet alle backups gemaakt voordat ie is gecrashed.
-
Crap, dat is wel heel vervelend. Ik hoop echt voor je dat het goed komt.
Ik heb ook een DS1515+ en lees met argusogen jouw posts....tot nu toe gaat het bij mij
gelukkig goed, maar daar heb jij niets aan...
Waarom heb je je oude backup verwijderd ? Dat had toch niet gehoeven ?
(of begrijp ik je verkeerd).
Peter
-
Ben niet alles kwijt hoor.
Ik maak backups naar een externe locatie en kan daar ook niet oneindig veel data opslaan en moet eerlijk zeggen dat backuppen met de NAS retetraag is, daar mogen ze van mij nog wel veel aan sleutelen.
Naast de externe backup ruimte (is ook een syn nas) heb ik ook nog lokale backups.
Gezien ik mijn NAS dus een volledige cleane install gegeven heb en meteen naar BRTFS file system ben over gegaan en dus een volledig schone NAS had dacht ik ik zal schone nieuuwe backups maken vanaf nu.
Gezien ik 5TB aan ruimte in gebruik heb op de NAS kan ik zo wie zo niet alles backuppen, dan zou de NAS alleen maar aan het backuppen zijn 24/ 7 365 dagen per jaar...
IK backup dus alleen maar apps, config bestanden en persoonlijke bestanden (photo's, documenten, cloudstation files, belangrijke files die ik niet kwijt wil), multimedia (films, series en muziek) backup ik dus NIET.
Dit laatste is ook de grootste ruimte gebruiker met ruim 4TB aan plaatst, niet te doen dus.
Nu had ik dus een schone installatie, heb direct toen ik klaar was met herstellen van alle data (gistermorgen) nieuwe backups ingesteld. Ik backup elke dag (4 in totaal) iets anders, bv maandag alle app's, op dinsdag alle home folders etc
Nu heb ik van de 4 ingestelde backup er 2 maar kunnen draaien (met de hand) tot de crash.
Gezien de externe backup ruimte geen plaats had om nogmaals dezelfde backup ruimte te kunnen opslaan en ik NIET de oude backup wilde gaan aanvullen met de nieuwe data heb ik de oude backups verwijderd om plaatst te maken voor de nieuwe....
Tsja, heb maar 2 van de 4 ingestelde backups (handmatig) 1 keer kunnen draaien, dus ik mis iets ..
Gelukkig heb ik hier de multimedia nog op externe harddisken liggen en ook vrijwel alle andere data staat er nog op, enkel dit zijn puur de bestanden, zal niets aan bestanden kwijt zijn, hooguit nieuwe dit de afgelopen week erbij gekomen zouden zijn....
Heb vannacht een support ticket ingestuurd ik las net dat ze vanmorgen al geantwoord hebben, dat is snel!
Ik moest de NAS voorbereiden en klaar zetten zodat ze er remote in konden, ik hoop dat ze net zo snel actie ondernemen als dat ze antwoorden.
De NAS staat nu klaar voor hun om er remote in te kunnen en ik hoop dat ze heb gewoon kunnen herstellen zonder dat ik alles opnieuw hoef te fixen, heb geen zin om weer 1 week bezig te zijn hiermee.
-
Er zijn wat bekende problemen met 6.1* op bepaalde NAS typen, daar zijn ze druk mee doende dus, ik denk dat ze heel snel in je NAS gaan kijken en het probleem gaan oplossen.
-
ik hoop het dat ze het snel op pakken (en fixen), is immers weer net voor het weekend en dat werken ze ze ook niet denk ik, daarnaast doe ik vrij veel met dat ding en het is erg lastig als deze niet werkt.
-
Ik heb hetzelfde probleem met mijn DS214PLAY. Heb nu de TELNET poort voor synology open staan maar zelfs daar hebben ze problemen mee om er in te kijken.
Ook ik wacht nog steeds af.
Ik kan wel een schone installatie doen maar vraag mij dan af wat er met mijn opgeslagen data gebeurd, die wordt volgens mij gewist...ook niet echt wat ik wil.
Heb je geprobeerd om via Internet Explorer in te loggen op je NAS? Dat lukt mij namelijk nog wel. Chrome, Edge en Firefox kregen geen toegang...Freezden zeg maar, maar IE had dat niet.
Grtz.
-
zojuist de laatste update geinstalleerd op mijn DS 1515+
Hij vraagt om een reboot en komt niet meer online.
Hopelijk heb je dit niet voor want jouw DS valt onder de getroffen modellen (mijn model ook trouwens) : https://www.synology-forum.nl/hardware-vragen/is-het-kapotgaan-van-synology-hardware-met-een-intel-c2000-cpu-hardware-falen/
-
Hallo ook mijn 214 play staat op off-line, het oranje statuslampje knippert en er klinken piepjes
Onmogelijk de nas te benaderen.
Lijkt na de update te zijn gekomen.
Geen idee hoe op te lossen.
Groet,
Tom
-
Hebben jullie third packages actief ? Ik heb nu twee nassen gefixt waar het ook mis ging. Bij die nassen leek het te liggen aan de third party packages waarbij bepaalde paden niet werden gevonden/waren overschreven.
Wellicht dat dit ook jullie treft !? Ik zou adviseren deze packages uit te zetten alvorens te gaan updaten en restanten. Pas daarna deze weer starten.
-
Mischien handig om te vertellen welke packages je verdenkt.
-
autorun van Jan Rademeister met name.
-
ik heb/had de volgende 3th party apps draaien:
- sabnzb
- couchpotato
- sickrage
- git
- cronjob editor
dit is zover ik het weet, kan er nog steeds niet in.
Ben bang dat dit lang gaat duren, ben 'not amused' als ik eerlijk ben.
Ik geloof niet dat het een technisch mankement is, maar echt iets in de update wat dit veroorzaakt.
Wat er gebeurd is dat alle users en groepen weg zijn, ik merkte dit doordat ik de filemanager wilde openen net voor de reboot, deze gaf een melding dat er geen gedeelde mappen meer waren. Uit voorzorg ben ik via SSH in gelogged en gekeken, de mappen stonden er nog maar er waren geen users en groepen zichtbaar via SSH bij de listing van /volume1, dat is dus al erg vreemd...
Heb 2 opties:
- herinstalleren
- wachten todat synology iets doet..
@cyrus1977 Hoe heb je dit gefixed?
Hoe heb jij een 'dode' nas dan weer werkend gekregen, wellicht ik dit ook kan doen.
-
@B3rt ik denk dat er meerdere zaken door elkaar lopen. Ken je deze thread (https://www.synology-forum.nl/hardware-vragen/is-het-kapotgaan-van-synology-hardware-met-een-intel-c2000-cpu-hardware-falen/). Als dat er mee te maken heeft dan is het echt een serieus issue. Ik heb zelf een ds415 en zit dus in de risico groep. Ben benieuwd wat Synology eraan gaat doen, want het is wel opvallend dat een zeer specifieke groep last heeft van dsm6.1 updates bijna allemaal 15X of 18X serie
Voor wat betreft de gefixte nassen. Kwestie van uithuilen en opnieuw beginnen. Gelukkig heb ik in het verleden dat de backups goed ingericht. Dan heb je alles vrij snel up and running. Ik zit bij updates nu alle packages uit alvorens de update en restart te doen.
-
ja gelezen alleen ik kan niet inloggen om te kijken welk type cpu het exact is.
Daarbij is de klacht niet hetzelfde, na de update boot de NAS gewoon op, echter met melding dat er geen DSM aanwezig is, hij is dus wel detecteer baar en de webinterface werkt ook maar dan kom je op de install wizard uit.
Vorige week had ik wel dezelfde klacht, hij boot op en deed niets meer, enkel blauw lampje brand. Ook was de NAS geheel niet te vinden via de assistant en de interface was ook dood. Hier moest ik de schijven eruit halen en dan booten, na de piep schijven erin en toen kon ik pas een herinstallatie doorvoeren.
Dit keer is het dus anders als vorige week..
Wat betreft backups.
5 TB data backuppen is simpelweg niet meer te doen, de backup methode van de NAS is simpelweg te traag, zeker als je dit via internet doet. Het restoren duurt ook al erg lang, ik backup (en restore) dus van een externe locatie.
Alleen al mijn databases herstellen (vanuit de hyperbackup) duurde dus al ruim 2,5 dag, de tijd zit hem niet in het downloaden maar gewoon het inlezen van de backup. (downloaden was half uurtje, inlezen dus 2,5 dag)
3th party apps backuppen (sabnzb, couch, sick etc) gaat ook al helaas niet via hyperbackup, deze kent deze apps helaas niet (erg jammer trouwens).
Ik heb al mijn data ook nog (alles nu op lokale disken), alleen elke keer 4 dagen bezig te zijn om alles terug te zetten (en vergeet niet opnieuw handmatig te configureren) zie ik eerlijk gezegd ook niet zitten.
Helaas hoor ik niets van synology, de nas staat nog steeds onbereikbaar te draaien met een telnet poort open (ook al erg onveilig, maar goed) te wachten op een engineer van Synology. Gezien het al weekend is ben ik bang dat ik pech heb.
-
autorun van Jan Rademeister met name.
Ik heb ook eens door het Engelse forum gezocht en vermoed dat de boosdoener het package "cronjob editor" is.
Het kan ook de "init third party" package zijn dat de "cronjob editor" nodig heeft (of de combinatie van beiden).
-
@ cyrus1977 & thecell
Ik denk dat het probleem niet gerelateerd is aan het probleem met de Intel CPU .
Hij geeft aan dat hij met SSH wel zijn bestanden ziet staan.
Daaruit is te concluderen dat de hardware (en dus ook de CPU) gewoon opstart.
Als de Intel CPU heeft begeeft komt de NAS helemaal niet meer tot leven. Dat is hier dus niet het geval.
De NAS komt door zijn POST heen en het OS (Linux) start blijkbaar ook op anders kan je SSH etc ook wel uitsluiten.
Het gaat blijkbaar pas mis als de NAS (en dus Linux) wil overgaan tot het opstarten van DSM. Die is op een of andere manier in de war.
Het blijft natuurlijk een schrale troost dat de CPU hoogst waarschijnlijk de oorzaak niet is. Ik ben wel heel benieuwd wat hier uit gaat komen.
Ik heb overigens ook een 1515+ maar tot nu toe geen problemen gehad (zit nu op 6.1 update 1).
Wat inderdaad wel opvalt is dat ik geen 3rd party packages heb draaien.
Daarmee wordt het eerder genoemde vermoeden qua onvoldoende compabiliteit van 3rd party apps met 6.1 wel sterker.
Desondanks blijft ik nu wel wat voorzichtiger tot bekend is wat dit veroorzaakt.
Peter
-
Klopt ! Een extra stimulans om je backups nu goed op orde te maken :-) :twisted:
-
ja gelezen alleen ik kan niet inloggen om te kijken welk type cpu het exact is.
De DS1515+ heeft een Intel Atom C2538, kun je hier zien (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/General/What_kind_of_CPU_does_my_NAS_have).
En hier kun je lezen (https://www.synology.com/en-global/company/news/article/Synology_Product_Status_Update/Synology%C2%AE%20Product%20Status%20Update) dat de het ook de DS1515+ betreft.
Maar goed, dat is nu niet het issue, de NAS start gewoon op, heb je zelf ook aangegeven echter, je hebt wel een (ander) probleem die Synology wel moet oplossen.
-
MOD: @B3rt Niet onnodig (alles) citeren.
Ik heb ook eens door het Engelse forum gezocht en vermoed dat de boosdoener het package "cronjob editor" is.
Het kan ook de "init third party" package zijn dat de "cronjob editor" nodig heeft (of de combinatie van beiden).
De 2 genoemde apps heb/had ik ook geinstalleerd....
-
Is, na het verwijderen van deze apps de update wel goed gegaan :?: :?:
-
ik heb DSM opnieuw moeten installeren, heb eerst alles geupdate naar de laatste versie, daarna pas al mijn apps weer terug gezet.
Tot heden werkt ie nog, echter volgens synology support zit het probleem in Init_3rdparty
Dit is was synology meld na analyse van mijn log file van de defecte NAS:
confirmed by our developers that the 3rd party package "Init_3rdparty" may cause the issue of booting and blinking power LED since we found there were many error messages of "Init_3rdparty" in your system log before the last shutdown.
Op dit moment heb ik deze app ook niet meer geinstalleerd.
-
@Kester
Is jouw probleem met je DS214 Play al opgelost?
Ik heb zelf ook een DS214 Play en sta op het punt om deze te updaten naar DSM 6.1, maar na jouw bericht ben ik wat huiverig.
Ik gebruik zelf geen 3rd party packages, had jij deze wel draaien?
Alvast bedankt voor je reactie.
Mvgr,
Phoenix77