Synology-Forum.nl

Firmware => Synology DSM 6.1 => Topic gestart door: arnor op 24 maart 2017, 18:32:18

Titel: Verbindingsproblemen
Bericht door: arnor op 24 maart 2017, 18:32:18
Sinds vanochtend treden er verbindingsproblemen op met mijn 215+. Ik heb al het nodige bekeken maar begin zo langzamerhand er geen gat meer in te zien.

Het begon met een constatering dat CloudStationDrive op mijn Windows PC geen verbinding meer kan krijgen. Hij blijft bezig met "Bezig met verbinden". Daarna bleek dat er ook geen mail meer binnenkomt EN niet meer wordt verzonden. Mijn websites zijn ook onbereikbaar.

Intern krijg ik contact met de NAS via het IP-adres. Ook extern (bijvoorbeeld met een 4G-verbinding via DDNS en IP-adres) kan ik prima in de NAS komen. Vreemd is echter dat in Configuratiescherm > Externe toegang de 2 DDNS-instellingen die ik heb (een No-IP en de Synology.me) beide rood oplichten met de tekst Netwerkfout opgetreden - Controleer uw DNS en Internetinstellingen. Log ik in in mijn account bij Synology dan blijkt ook daar de verbinding verbroken.

Internet op zich lijkt normaal te werken. Systemen zijn opnieuw opgestart. Ook de router (Netgear 7000) heb ik opnieuw opgestart.

Vanochtend was er ook een update van Photostation. Die heb ik toegelaten; bij installatie bleek dat daarmee ook PHP7 moest worden afgesloten. Die gebruik ik overigens niet bewust. Ik heb wel PHP5.6 actief. Mijn websites zijn ook onbereikbaar.

Weet iemand wat er hier aan de hand is?
Titel: Re: Verbindingsproblemen
Bericht door: arnor op 24 maart 2017, 23:08:07
Na verder zoeken heb ik een voorlopige oplossing gevonden.

In dit artikel

artikel (https://www.synology-forum.nl/ddns-extern-benaderen/netwerkfout-quickconnect/15/?PHPSESSID=mnq4180m70hdk0kn5qtamtn3r5)

wordt een vergelijkbaar probleem besproken. In een antwoord van Birdy wordt hierin aangegeven als DNS-server 8.8.8.8 op te geven. Dat heb ik gedaan en alles blijkt weer te werken.

Vraag blijft dan nog even in hoeverre het een probleem is/kan worden om dit adres te blijven gebruiken. Ik begrijp namelijk nog steeds niet waarom de oude instelling op dit vlak niet blijkt te werken.

Heeft iemand hierop nog een reactie?
Titel: Re: Verbindingsproblemen
Bericht door: Birdy op 24 maart 2017, 23:20:37
Waarschijnlijk stond je DNS standaard op het IP-adres van je Router (DNS van Provider wordt dan gebruikt), kan/mag wel maar, wil wel eens niet werken.
Titel: Re: Verbindingsproblemen
Bericht door: arnor op 24 maart 2017, 23:33:07
Dat klopt; volgens mij stond die al minstens 5 jaar daarop.

Kan ik de aangegeven waarde 8.8.8.8 blijven gebruiken?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Titel: Re: Verbindingsproblemen
Bericht door: Birdy op 24 maart 2017, 23:35:40
Ja hoor, is de DNS van Google (https://developers.google.com/speed/public-dns/).
Als je dat niet wilt, dan alternatieven zoeken.
Titel: Re: Verbindingsproblemen
Bericht door: Ben(V) op 25 maart 2017, 09:44:40
Overigens is dit wel het verstoppen van een probleem.
De DNS van je provider moet gewoon werken en doet dat vermoedelijk ook wel want anders zou je PC of Mac hetzelfde probleem vertonen.
Die krijgen namelijk ook via DHCP zowel een ipadres als een DNS adres van je provider via je router.

Het je soms een fixed IP-adres in je NAS gezet en vergeten het ipadres van je router bij het DNS adres in te vullen?
Zowel dat DNS adres als de default gateway moeten het adres van je router zijn.
Titel: Re: Verbindingsproblemen
Bericht door: arnor op 25 maart 2017, 13:16:40
Ik ben met je eens dat dit niet de echte oplossing is. Ik ben blij dat het nu voorlopig werkt en ga nog uitzoeken waar het echte probleem zit.

Voorop wil ik stellen dat ik de DNS instellingen al meer dan 5 jaar hetzelfde heb staan. Wel zijn er de afgelopen jaren andere zaken aangepast. Inmiddels  bijvoorbeeld een mailserver. Dat heeft tot gisterochtend goed gefunctioneerd. Plotseling werkte het niet meer helemaal. Dat was ongeveer een half uur nadat ik een update had geïnstalleerd, waarmee ik niet wil zeggen dat daar de oorzaak heeft gelegen. Ik heb een eigen router Netgear R7000 achter een in bridge geregeld modem van Ziggo (TC7200). De komende tijd ga ik wat zaken nalopen en kom hierop terug.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk