Synology-Forum.nl
Firmware => Synology DSM 6.1 => Topic gestart door: B3rt op 25 februari 2017, 20:59:35
-
Sinds de laatste DSM update van 2 dagen geleden boot mijn NAS niet meer na een (handmatige) herstart. (DS1515+)
Enkel het blauwe power lampje knippert nog maar alleen.
Na wat gegoogle kwam ik er achter dat dit een 'bekend' probleem is en wordt veroorzaakt doordat de NAS de schijven niet meer herkend. Als ik al mijn 5 schijven eruit haal dan start ie weer maar krijg ik natuurlijk een melding dat de DSM niet is geinstalleerd en er geen schijven gevonden zijn.
Zodra ik deze weer erin zet kan je opnieuw verbinden en wordt DSM opnieuw geinstalleerd, de DATA is wel aanwezig maar alle instellingen en APPS zijn weg.
Is dit een bekend probleem en is er geen andere manier om de Nas weer werkend te krijgen?
-
Ik heb dat ooit ook gehad. Toen bleken mijn schijven van de supported list gevallen te zijn.
Tegenwoordig check ik dat eerst voor ik update. Wellicht speelt dat bij jou ook ? Dan adviseer ik je naar de laatst werkende versie te downgraden.
-
Schijven vallen natuurlijk niet van de supported list af.
Synology heeft helemaal geen supported list, maar alleen een lijst met schijven die ze getest hebben.
Het is uiteraard onmogelijk om alle schijven die op de markt zijn te testen op alle Synology modellen.
Is ook nergens voor nodig, zolang de schijven aan de Sata norm voldoen zullen ze gewoon werken in je NAS.
Verder kan het wel eens voorkomen dat een update fout gaat en dan is DSM er opnieuw opzetten de oplossing, je data volumes blijven gewoon in orde.
Als je voor je update even een backup van je settings had gemaakt ben je niets kwijt.
-
Hij werkte gewoon na de update, ik heb het systeem zelf handmatig herstart (via de interface) toen daarna trad het probleem pas op, de update zelf is probleemloos verlopen en is toen ook herstart. De handmatige herstart heb ik gedaan omdat een externe app 3rthpartyinit of zoiets niet meer wilde starten en ik dacht herstart hem gewoon
De schijven worden gewoon ondersteund, ook na herinstallatie werkt alles weer, echter zonder mijn apps (die zijn ook verdwenen van de disken) en setup zijn volledig weg.
Ik kan een backup terug zetten (die heb ik uiteraard) maar dan ben ik nog steeds mijn apps zoals sab, couch, sickbeard kwijt, want die worden niet mee gebackupped via hyperbackup, deze zijn ook geheel niet meer te vinden op de schijven (via ssh gekeken) terwijl al mijn andere data er wel nog gewoon staat.
IK ben nu alle 6TB aan data aan het backuppen naar externe disken, als ik alles op externe disken heb dan formateer ik alles naar brtfs en zet alles er opnieuw op.
IK blijf het vreemd vinden dat sab, couch etc verdwenen zijn en dat na een handmatige herstart dit kan gebeuren.
Ook is het vreemd dat er geen recovery optie is voor dit geval, de schijven zelf waren/zijn niet beschadigd (zelf gechecked voor de zekerheid), zelfs mijn SSD cache setup is nog intakt..
Ik zit dus nu met een schone DSM met alle data van mijn oude setup zonder enige settings en apps om het te gebruiken..
-
Gewoon je apps er weer opzetten en de backup gegevens van die apps die je voor je update gemaakt hebt weer terug zetten.
-
Er is wel een lijstje hoor:
https://www.synology.com/en-global/compatibility?search_by=products&category=hdds&p=1&product_bays=4&product_name=RS814%2B¬_recommend_mode=false
Maar als jullie het zo voor elkaar vinden... voor mij prima. Ik zou persoonlijk willen weten hoe het komt dan gewoon te restoren.
-
Zoals ik al zei is dat een lijst met disken die Synology getest heeft en bleken te functioneren (en een paar die problemen gaven).
Dat is wat anders dan een lijst met disken die wel of niet compatible zijn.
De Synology lijst bevat namelijk maar een heel klein deel van alle disken die er bestaan.
En uiteraard zou iedereen liever weten wat er gebeurd is als een upgrade fout gaat, maar dat is bijna onmogelijk om nog achter te komen als je al weer een nieuwe DSM erop gezet hebt.
Verder is het gewoon verstandig om voor je een upgrade doet eerst je DSM setting te backuppen en voor zover je applicaties dat kunnen hun settings ook te backuppen.
Een upgrade is namelijk het enige moment dat die settings belangrijk zijn omdat DSM nu eenmaal op alle disken in een aparte partitie in een mirror.
-
hier precies hetzelfde, na een reboot alleen een knipperend lampje.
Na update werkte alles gewoon, en na een reboot niet meer willen opstarten.
opnieuw dsm geinstalleerd en nu is hij wel in de lucht en rebooten werkt ook.
blijkbaar gaat er toch iets mis met updaten.
-
Mijn test Nas (DS116) had geen enkel probleem met de update naar DSM 6.1
-
Hier ook geen problemen (DS716+II)
-
Nou ik heb het wel, 1515+
Moet ik nou de schijven eruit laten en dan opnieuw installeren of de schijven erin laten en dan installeren?
Die data is me heilig natuurlijk, dus wat is veilig?
-
Die data is me heilig natuurlijk
Dus je hebt minimaal één goede backup van die data. Dus wat zou er mis kunnen gaan?
-
Net mijn DS1515+ met DSM6.1 moeten herstarten, vanwege een defecte disk. Nieuwe disk erin, terug aangezet, en hij start nog altijd gewoon op.
-
Ik heb de schijven erin gelaten, de data was er uiteindelijk nog wel :D
Maar een echt antwoord heb ik niet gehad natuurlijk.
Voor het mooie nog een 1515+ kopen dan maar? met 5 keer 8Tb schijven? gewoon omdat het kan?
-
Mijn gok zou zijn dat de 3rd party pakketten dit veroorzaken.
-
Birdy ik gebruik de WD30EZRZ - 00Z5HB0 HDD en deze staat niet op de compatibility list van synology. (wel tot nu toe goed gewerkt)
ik ga nu sowieso overstappen naar de WD30EFRX - 68EUZN0 RED NAS variant. zou dit te maken kunnen hebben met het corrupt raken van dsm?
-
Kan ik niet beantwoorden, Synology wel.
-
Bij mij was het de Optware (bootstrap).
Na opnieuw alles gedaan te hebben (schijven eruit, NAS starten, schijven erin) DSM 6.1 er weer op ging alles prima tot ik weer een bootstrap toepaste. Daarna lampje blauw knipperen, Netwerk groen en verder niets. Dus weer schijven eruit, NAS starten, schijven erin etc.
Loopt en herstart nu enkele dagen zonder bootstrap prima.
Overigens heb ik het over DSM 6.1 ( niet 6.0 )
-
Ik heb dit ook gehad na de update naar 6.1. Synology support heeft hier na gekeken en gelukkig de oplossing gevonden.
Ik had Midnight Commander geinstalleerd van een 3rd party. Dit veroorzaakte het probleem.
Na het verwijderen van dit (en andere "overige" 3rd party) app. Heb ik het probleem niet meer ondervonden.
De instellingen voor package center gewijzigd naar Synology inc & vertrouwde uitgevers.
R
-
helaas is mijn nas nog steeds offline, nog steeds niets van synology gehoord sinds donderdag avond.
-
Ja, .......
Ik was even zo hopeloos dus ik heb een heel verhaal gemaakt zonder eerst even te kijken in de rest van de topics.
Ik heb het probleem ook,
https://www.synology-forum.nl/synology-dsm-6-1/serieus-probleem-na-installatie-update/ (http://Blinking Blue led)
Ik vermoed dat het een update probleempje is..
Nu nog een oplossing van Synology
Groeten
Palermo
-
Is het probleem al opgelost? Ik heb met mijn nas, ds412+ dezelfde ellende.
Bij afsluiten blijven alle lampjes branden en de blauwe led blijft knipperen.
Ondertussen de vraag voorgelegd bij synology, hopelijk hebben ze de oplossing