Synology-Forum.nl

Firmware => Synology DSM 6.1 => Topic gestart door: Eternity op 13 maart 2017, 19:41:00

Titel: Kom niet meer in de web interface, maar de NAS werkt verder goed.
Bericht door: Eternity op 13 maart 2017, 19:41:00
Heb een DS214+ met de laatste DSM versie.

Recent kreeg ik een melding dat een ip werd geblokkeerd. Was voor mij reden om deze beveiliging weer eens na te open. In het menu waar je het blokkeren regelt, kwam ik twee - voor mij nieuwe - opties tegen. Wat er precies stond weet ik niet meer (ik kan het nu niet meer bekijken) maar het was iets over vertrouwde 'clients'. Ik heb beide opties aangevinkt... 

De volgende dag kwam ik de DSM webinterface niet meer in... Ik krijg verbinding met de NAS, kan mijn gebruikersnaam en wachtwoord invullen, maar dan hangt het systeem. De NAS taken worden nog wel uitgeveord, ik kan bestanden benanderen en ook mijn websites worden nog gehost. Ik kom dus alleen niet voorbij het inlogscherm

Het lijkt erop dat ik mezelf heb uitgesloten door twee extra beveiligingsopties aan te vinken.

Heb met verschillende computers, andere browsers, ander netwerk (wifi, G4) geprobeerd. Niets lukt. Het lukt 1x om wel in te loggen, maar het systeem was toen heel traag en gooide me er op gegeven moment uit.

Het goede nieuws is, dat ik de package 'Web Console' heb geïnstalleerd. Dat werkt ook nog steeds, dus ik kan het systeem in, en zelfs files editen. De vraag is nu... waar moet (mag / kan) ik een config file editen zodat die twee opties weer uit gaan?

Of heeft iemand een andere suggestie?


Dank alvast!
Titel: Re: Kom niet meer in de web interface, maar de NAS werkt verder goed.
Bericht door: dvandonkelaar op 14 maart 2017, 07:33:16
Heb je ook geprobeerd om met een admin account in te loggen?

Recent heb ik mezelf door een stomme fout ook buiten DSM gesloten, door middel van een quick reset 2. Het wachtwoord van de administrator en de netwerkinstellingen opnieuw instellen (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/General/How_to_reset_your_Synology_NAS#t2) heb ik het admin account en andere settings, zoals in de link beschreven, teruggezet. Dat werkte.

Bij dit resetten worden automatisch blokkeren en firewall-regels uitgeschakeld, misschien lost dit je probleem op.
Titel: Re: Kom niet meer in de web interface, maar de NAS werkt verder goed.
Bericht door: Eternity op 14 maart 2017, 09:36:23
Dank voor je hulp!

Heb een Quick reset gedaan, vervolgens vindt de Synology assistant mijn NAS, maar dubbelklikken opent niet de DSM inlog pagina.
Ik vrees toch voor een volledige reset en het moeten herinstalleren van de packages en settings :-(

Is het mogelijk om handmatig een backup te maken?
Titel: Re: Kom niet meer in de web interface, maar de NAS werkt verder goed.
Bericht door: dvandonkelaar op 14 maart 2017, 09:54:02
Dat probleem had ik ook. Bij mij was de oplossing de LAN kabel in mijn pc en via de Synology assistant app op Windows of Mac de verbinding instellen.
Titel: Re: Kom niet meer in de web interface, maar de NAS werkt verder goed.
Bericht door: Eternity op 14 maart 2017, 10:41:10
Goede tip!

Dat heb ik net gedaan - Mac en Syno direct met elkaar verbonden - en ik kon nu inloggen op DSM. Heb de twee opties die ik eerder had aangevinkt direct uit gezet. Syno weer in het netwerk, assistant vindt hem. IP adres ingesteld, ip-status 'manual', status 'gereed'... maar ophalen DSM pagina duurt 5 minuten. En inloggen weer geen verbinding via DSM. Bizar..
Titel: Re: Kom niet meer in de web interface, maar de NAS werkt verder goed.
Bericht door: dvandonkelaar op 14 maart 2017, 10:48:24
Fijn dat hij het weer doet!

Het kan zijn dat bepaalde services of applicaties nog moeten starten. Anders kan een reboot ook nog wel eens helpen om het probleem op te lossen. Tenminste, dat heeft bij mij wel eens geholpen.
Titel: Re: Kom niet meer in de web interface, maar de NAS werkt verder goed.
Bericht door: Benjamin op 14 maart 2017, 10:51:13
Citaat
Heb de twee opties die ik eerder had aangevinkt direct uit gezet.

En welke opties waren dat? Zou helpen als je dat even zou doorgeven.
Titel: Re: Kom niet meer in de web interface, maar de NAS werkt verder goed.
Bericht door: Birdy op 14 maart 2017, 10:58:05
Ik denk deze:

[attachimg=1]
Titel: Re: Kom niet meer in de web interface, maar de NAS werkt verder goed.
Bericht door: Benjamin op 14 maart 2017, 11:06:02
Ik vermoedde wel dat het die opties waren, maar zekerheid hadden we niet.

Heb zelf die opties niet in gebruik. Dus geen ervaring mee. Zou denken dat uitschakelen van die optie(s) voldoende zou moeten zijn maar dat blijkt toch niet het geval te zijn. Puur giswerk van mijn kant dus.
Titel: Re: Kom niet meer in de web interface, maar de NAS werkt verder goed.
Bericht door: Eternity op 14 maart 2017, 12:22:28
Hartelijk dank voor het meedenken!

Ik ben er inmiddels weer 'in'. Het probleem bleek een nare ip-adres conflict. De syno stond op een vast ip en in mijn router werd een conflict veroorzaakt. Uiteraard is er maar 1 die dat gedaan had; moi....... :-(

Hoe dan ook, omdat de DSM pagina zo traag laadde, heb ik - slimme vondst - de andere LAN poort van mijn Syno aangesloten. Krijgt hiermee een ander MAC adres en dus ook een ip via de router. Toen was ik erin!

Ik ga voorlopig even deze poort gebruiken om de boel weer helemaal na te lopen. Vooralsnog is dit de oplossing!

Dank!


PS
Die getoonde opties zijn inderdaad de opties die ik extra had aangevinkt.