Synology-Forum.nl
Firmware => Synology DSM 5.2 => Topic gestart door: zakhooi op 07 oktober 2015, 10:07:24
-
Hoi,
Het valt mij op sinds DSM 5.2 dat na een koude start de web interface vaak zeer traag is.
Zo extreem dat het niet te gebruiken is.
's Nachts staat mijn NAS uit en na een koude start 's ochtends is dit meestal het geval.
SSH is gewoon snel maar als ik dan inlog en de processen bekijk zie ik geen highload op de CPU en kan geen oorzaak vinden.
Ik heb verder niks spannends aan packages draaien (alleen python, download station (zonder actieve up of downloads))
Na een reboot vanaf de commandline is het probleem verdwenen.
Wie herkent dit en weet hier een oplossing voor?
-
Is de cold stop/start handmatig?
-
Nee,
Via scheduled task wordt ie 's avonds uitgezet en 's ochtends weer aan.
-
Vreemd, zou niet mogen.
Is het netwerk misschien druk belast?
-
nee ook niet, dat heb ik al gechecked.
-
Ook vanmorgen weer hetzelfdfe probleem.
Het moet aan de webserver liggen want als ik https://serverip:5001 in tik vertaalt hij het direct naar https://serverip:5001/webman/index.cgi dus de http redirect (serverside) werkt goed.
Met top zie ik niks geks, drukste process is natuurlijk de webserver maar die gebruikt niet overdreven veel CPU tijd (7,6%):
7729 7722 root S < 54652 7.6 0.6 /usr/bin/httpd -DSSL -DFrameOptions -f /e
Het draaien van top kost dan kennelijk zoveel dat ook mijn ssh sessie dan helemaal dichtslipt.
Ssh sessie sluiten, en opnieuw connecten het enige wat ik dan nog kan doen is een reboot en dan werkt ie gewoon prima.
Dus 's ochtens bij een trage webif is het standaard met ssh inloggen en rebooten.
Niemand anders met dit probleem?
-
Ik zou het probleem eens voorleggen aan Synology.
Ik denk dat zij zullen adviseren om DSM opnieuw te installeren; je zou dat kunnen overwegen. Ik denk dat ergens iets met de software niet lekker loopt.
-
Hmmm, in hoeveer is het 'veilig' DSM over een bestaande werkende omgeving heen te installeren.
De bedoeling is dat ik alle settings en RAID config behoud natuurlijk.
Is het een procedure die zie reeds bewezen heeft?
Ik wil namelijk wel zeker weten dat dat geen kwaad kan anders heb ik echt een probleem.
-
Die procedure heeft zich bewezen hoor.
De dubbele resetknop procedure gooit DSM eraf maar laat de userdata intact.
Wel zijn alle pakketten eraf maar die zet je er gemakkelijk weer op.
Sommige pakketten kun je instellingen van veiligstellen.
Maar schermprintjes maken van ingewikkelde instellingen kan geen kwaad.
-
Ik heb het zelf ook eens gedaan, je installeert DSM gewoon opnieuw en begint helemaal blank.
Er zijn een aantal instellingen die je kunt exporteren, en opnieuw kunt importeren.
Je data loop geen gevaar, daar wordt niet aangekomen. Hoewel een back-up wel is aan te raden.
https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/tutorials/493
Is het probleem ontstaan na een update, of weet je dat niet?
-
Eigenlijk sinds 5.x maar met 5.2 werd het met elke update erger lijkt het wel
-
Lijkt inderdaad op een software probleem dan :)
-
Ik heb het advies opgevolgd.
Een nieuwe installatie van DSM gedaan.
Was daarna nog best veel werk om alle packges terug te krijgen.
Het meest werk was om de lokale backup naar een USB schijf weer goed te krijgen.
Je moet namelijk weer een backup destination aanmaken en dan kan hij de bestaande backup niet gebruiken.
Ik moest dus weer opnieuw een initiele backup van de NAS naar de USBschijf maken met een nieuwe backup destination.
Maar goed, ook vandaag loop ik weer tegen mijn initieel probleem aan.
NAS vanmorgen gewoon koude start gehad en niet in gebruik (dus netjes in hibernation). Vervolgens om 10:30 geprobeerd in te loggen via de webif maar wederom te traag (scherm blijft wit, direct na de HTTP-redirection).
Alleen uit/aan zetten helpt dan.
Dus toch geen software issue. Ik zit er nu aan de denken dat het misschien een issue is van hibernation of zo.
Heel vervelend dit ....
-
Ah, hibernation (is geen cold boot) en uit hibernation komen kost gewoon tijd.
-
Nee begrijpt me niet, het is wel een koude start geweest maar is door niet-gebruik in hibernation gegaan.
De NAS is HELEMAAL UIT snachts.
Vanmorgen een koude start gedaan met een scheduled task zoals dat elke dag gaat.
Omdat hij niet gebruikt werd ging hij na 10min in hibernation totdat ik hem om 10:30 wil gebruiken en toen onstond het probleem weer.
Omdat ik hem dus nog niet gebruikt had maar hij wel in hibernation mode ging verdenk ik nu dus hibernation van dit probleem.
Snappie?
-
Ik denk dat Bridy het prima begrijpt, maar ik vermoed dat jij het niet begreep.
Wat hij zegt dat als je Nas in hibernation gaat, je disk downspinnen.
Als je dan je Nas weer wilt bereiken dan duurt het even voor de disken weer draaien en in die tijd krijg je geen reactie van de webinterface.
Als je dan uiteindelijk weer bij je Nas kunt, reageert hij dan wel normaal?
-
Nee, en dat is precies waar dit draadje over gaat.
Ik snap ook wel dat het even duurt als de disken gedownspind zijn, daar ga ik geen draad voor openen natuurlijk.
Maar na een koude start heb ik gewoon vaak een wit scherm wat wit blijft (dus ook na het uit slaap komen van de disken).
Als ik https://serverip:5001 in tik vertaalt hij het direct naar https://serverip:5001/webman/index.cgi dus de http redirect (serverside) werkt goed zoals ik al zei.
Ik verdenk de webserver, maar omdat vandaag ik nog helemaal niks heb gedaan en de disken daardoor zijn gehibernate verdenk ik hibernation nu ook.
Hoe dan ook, opnieuw installeren van DSM heeft ook niet geholpen.
Hoe nu verder?
-
Heb het dan niet over hibernation, geeft dus alleen maar verwarring.
-
in Reactie #12 staat het ook heel duidelijk hoor, een koude boot met daarna hibernation door niet-ingebruik. Hoe kan dat verwarrend zijn?
Ik weet niet hoe ik het nog duidelijker had kunnen uitleggen. :?:
Anyway, het issue is ondanks alle goede adviesen nog niet verholpen helaas.
-
Klinkt alsof hij niet goed uit hibernation wil komen.
Al geprobeert om hibernation uit te zetten om te kijken of het probleem dan weg is?
Als blijkt dat hij niet uit hibernation wil komen zou ik het aanmelden bij Synology.
-
Hoe kan dat verwarrend zijn?
Nou ja, ik vond het wel verwarrend, je geeft n.l. zelf aan:
Dus toch geen software issue. Ik zit er nu aan de denken dat het misschien een issue is van hibernation of zo.
En nog eens:
Omdat ik hem dus nog niet gebruikt had maar hij wel in hibernation mode ging verdenk ik nu dus hibernation van dit probleem.
Dus, je verdenkt zelf hibernation maar, ik snap het niet als ik een reactie geef m.b.t. hibernation ?
- opnieuw installeren van DSM heeft ook niet geholpen.
- Hoe nu verder?
Zou gewoon even een ticket inleggen.
Dan kunnen ze misschien even kijken wat er wel aan de hand is.