Auteur Topic: Uitval na update naar v5.2  (gelezen 2175 keer)

Offline sbtwister

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 8
Uitval na update naar v5.2
« Gepost op: 05 februari 2016, 08:59:43 »
Hoi,

Ik heb een DS1813+ Momenteel 27 dagen up. Raid 5 + hotspare (gelukkig)
Deze ochtend zag ik toevallig dat de led voor disk 4 niet brandde.
Ik heb begin januari geupgrade naar firmware DSM 5.2-5644 Update 2

Volgens de log zou er op 27/1 een degrade van de raid gebeurd zijn en kon disk 4 niet meer gedetecteerd worden.
Toen ik dit vanmorgen in mijn logs las, heb ik even disk 4 er volledig uit gehaald en dan terug geinsert.
Tot mijn verbazing begon kort daarop de led te branden.
Blijkbaar is de drive dus niet dood, aangezien ik hem zelfs terug als hotspare kon inschakelen.
Onder health info van de storage manager is de SMART info "Normal" voor disk 4 (ondertussen 19046 hours power-on time, 511 bad sector count.
Quick smart test uitgevoerd: Normal.
Ik voer nu een extended smart test uit.

Nu graag jullie advies. Zijn deze smart testen voldoende mocht straks blijken dat ook de extended test normaal doorlopen wordt of moet ik hem terug uithalen en aan mijn pc koppelen en zo testen eer ik zeker weet of hij betrouwbaar is. Hoe pak ik dit best aan ?
569 minuten zou een extended smart test duren. 10 uur wachten lijkt me wel smartelijk lang om te weten of ik een nieuwe disk moet kopen of niet.

Als dit alles op een sisser uitdraait en mijn disk blijkt ok, wat is er dan eigenlijk misgelopen dat dit gebeurd is ?

Ik heb de email notificatie aangepast want deze was blijkbaar nog niet goed ingesteld. Ik hoop voortaan tijdig messages te ontvangen. Test was al succesvol. Moet ik het swap probleem ook nog aanpakken of is alles nu ok? De recentste system event is dat de consistency check of group 1 has ended op 28/1

Het verwarrende is dat ik recent nog ingelogd had in de admin console en daar steeds bij system health "good" zie staan.

Hieronder de relevante gedeeltes in de log.

info   System   2016/02/05 07:30:32   admin   System successfully updated disk [4] as hotspare disk(s).
info   System   2016/02/05 07:30:31   admin   System starts to update disk [4] as hotspare disk(s).
info   System   2016/02/05 07:29:38   SYSTEM   Disk [4] was inserted.
info   System   2016/01/28 10:16:27   SYSTEM   System successfully checked consistency of RAID [1].
info   System   2016/01/28 10:16:15   SYSTEM   System detects part of the space(s) [Disk Group 1] is/are not protected by Global Hot Spare.
info   System   2016/01/28 10:16:15   SYSTEM   System successfully repaired degraded space [Disk Group 1] using hotspare disk(s) [Disk 8].
err   System   2016/01/27 15:52:57   SYSTEM   System volume [Swap] was degrade, current disk status [6/8], please repair it.
info   System   2016/01/27 15:52:56   SYSTEM   System starts to repair degraded space [Disk Group 1] using hotspare disk(s) [Disk 8].
warn   System   2016/01/27 15:52:55   SYSTEM   Disk [4] was removed.
err   System   2016/01/27 15:52:55   SYSTEM   RAID [1] was degrade [6/7], please repair it.
err   System   2016/01/27 15:52:54   SYSTEM   System volume [Root] was degrade, current disk status [6/8], please repair it.
info   System   2016/01/25 00:56:53   admin   Download task for [/volume1//@smallupd@te_deb] finished.
info   System   2016/01/08 16:39:19   SYSTEM   IP address [169.254.69.102] and subnet mask [255.255.0.0] were assigned to the DHCP client on [LAN 4].
info   System   2016/01/08 16:39:17   SYSTEM   IP address [169.254.102.254] and subnet mask [255.255.0.0] were assigned to the DHCP client on [LAN 3].
info   System   2016/01/08 16:39:15   SYSTEM   IP address [169.254.240.187] and subnet mask [255.255.0.0] were assigned to the DHCP client on [LAN 2].
info   System   2016/01/08 16:39:10   SYSTEM   System started to boot up.
info   System   2016/01/08 16:37:06   admin   System started counting down to reboot.
info   System   2016/01/08 16:37:03   admin   Update was complete.
info   System   2016/01/08 16:36:58   SYSTEM   System successfully stopped [Network Backup Volume Destination].
info   System   2016/01/08 16:36:56   SYSTEM   System successfully stopped [NFS service].
info   System   2016/01/08 16:36:51   SYSTEM   System successfully stopped [Bonjour Printer Broadcast].
info   System   2016/01/08 16:36:47   SYSTEM   System successfully stopped [Windows file service].
info   System   2016/01/08 16:36:07   admin   Download task for [/volume1//@smallupd@te_deb] finished.
info   System   2016/01/08 15:32:51   SYSTEM   System successfully checked consistency of RAID [1].
info   System   2016/01/08 15:31:48   SYSTEM   System successfully stopped [QuickConnect].
info   System   2016/01/08 15:31:24   SYSTEM   System started to boot up.
info   System   2016/01/08 15:31:03   SYSTEM   IP address [169.254.240.187] and subnet mask [255.255.0.0] were assigned to the DHCP client on [LAN 2].
info   System   2016/01/08 15:31:03   SYSTEM   IP address [169.254.69.102] and subnet mask [255.255.0.0] were assigned to the DHCP client on [LAN 4].
info   System   2016/01/08 15:31:03   SYSTEM   IP address [169.254.102.254] and subnet mask [255.255.0.0] were assigned to the DHCP client on [LAN 3].
info   System   2016/01/08 15:22:32   SYSTEM   Windows file service was stopped.
info   System   2016/01/08 15:22:32   admin   System started counting down to reboot.
info   System   2016/01/08 15:22:31   admin   Update was complete.


Offline Hofstede

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 10
  • -Ontvangen: 1455
  • Berichten: 6.095
Re: Uitval na update naar v5.2
« Reactie #1 Gepost op: 05 februari 2016, 09:07:33 »
Ik denk dat de reboot eerder de oorzaak was dan de update. Soms komen zulke zaken pas naar voren bij een reboot.

Als volgens volumebeheer alles goed is hoef je verder niets te doen. Of geeft die nog een foutmelding?

Als je schijf 4 test via de SMART test is het voldoende. Als ik jouw beschrijving zo lees maakte de schijf mogelijk slecht contact, waardoor hij na de reboot niet werd gestart.

Offline sbtwister

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 8
Re: Uitval na update naar v5.2
« Reactie #2 Gepost op: 05 februari 2016, 09:08:50 »
Bedankt Hofstede. Sta net op het punt om de extended smart test te starten (569 minuten).

Offline davey

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 22
  • -Ontvangen: 66
  • Berichten: 876
Re: Uitval na update naar v5.2
« Reactie #3 Gepost op: 05 februari 2016, 14:28:41 »
Ik denk ook inderdaad een slecht contact. Kijk even of hij het palletje goed klemt of dat het slotje goed dicht zit. Of dat de hardeschijf goed in de houder zit.

Offline sbtwister

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 8
Re: Uitval na update naar v5.2
« Reactie #4 Gepost op: 08 februari 2016, 08:59:42 »
De extended SMART test zit nog steeds maar op 80%. Na zo ongeveer 3 dagen  :o

Offline sbtwister

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 8
Re: Uitval na update naar v5.2
« Reactie #5 Gepost op: 22 februari 2016, 11:19:01 »
Even een update : Ik heb de extended smart test onderbroken omdat die maar op 80% bleef steken tot een week na de start.
Hierna heb ik van alle schijven een korte smart test gedaan en alle schijven bleken ok.
Hierna een update gedaan naar DSM 5.2-5644 Update 3
Toen terug een extended Smart test uitgevoerd van disk 4 (hot spare) en alweer blijft deze nu een week steken op 80%.

Werkt extended smart test gewoon niet in Synology stations met DSM 5.2 ?
Ik heb 4 TB schijven van dit type HDS724040ALE640

Gaat het hier om een bug en aan wie moet ik dit dan melden ?

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 180
  • -Ontvangen: 2669
  • Berichten: 16.553
Re: Uitval na update naar v5.2
« Reactie #6 Gepost op: 22 februari 2016, 11:37:13 »
Bij mijn laatste extented smarttest was hij redelijk snel op 90%, maar de laatste 10% duurde voor mijn gevoel net zo lang als de eerste 90%. Volgens mij was het nog wel binnen de 24 uur voor 1x 3TB WD-red
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac


 

uitval stroom bij uitbreiden 2413

Gestart door wiltopBoard NAS hardware vragen

Reacties: 12
Gelezen: 5734
Laatste bericht 06 februari 2013, 19:59:08
door wiltop
Uitval in tijdlijn/willekeurig verbreken verbinding

Gestart door doekoeBoard Surveillance Station

Reacties: 14
Gelezen: 2011
Laatste bericht 03 juni 2019, 20:27:16
door doekoe
uitval netwerkverbinding(wifi en bedraad)

Gestart door monkey1601Board NAS hardware vragen

Reacties: 31
Gelezen: 13887
Laatste bericht 07 augustus 2016, 14:08:50
door Hofstede
Na stroom uitval

Gestart door p029351Board NAS hardware vragen

Reacties: 4
Gelezen: 2293
Laatste bericht 12 november 2013, 20:48:44
door Birdy
nas werkt niet meer na stroom uitval

Gestart door Henk-ieBoard NAS hardware vragen

Reacties: 9
Gelezen: 958
Laatste bericht 22 april 2020, 23:25:01
door Henk-ie