Synology-Forum.nl
Firmware => Synology DSM 5.2 => Topic gestart door: goldenwonder op 04 augustus 2015, 11:47:51
-
Ik krijg in mijn mailbox het volgende bericht van DSM: reminder for data scrubbing. Schijnt dat ik dit al een maand niet heb gedaan. Sterker nog, heb mijn NAS nu 2,5 jaar en heb dit nog nooit gedaan. DSM geopend en meteen een pop-up, met de reminder for data scrubbing. Moet ik hier nu in mee gaan of....? Lees overal dat het een belasting voor je schijven is. Heb geen bad sectors, geen stroomuitval gehad of iets dergelijks. Maar nu wel dit berichtje out of the blue
-
Waarschijnlijk een nieuwe "feature" in de laatste update ?
Het is een advies die je niet hoeft op te volgen ;) En ja, het extra belasting voor je HD's.
Je kunt dit bericht ook uitzetten, zie ik.
-
Ja, je kan het uitzetten cq negeren. En ja, volgens mij nieuwe feature bij nieuwe DSM. Ben benieuwd hoe de rest er mee omgaat.
-
Ik heb geen bericht in mijn mailbox gekregen. Ik kreeg deze melding wel na inloggen op DSM en dat was voor mij ook de eerste keer. Misschien is het mailtje uitgebleven omdat ik net op het goede moment inlogde. ;)
Ik kreeg om half vier 's nachts dan wel weer een mailtje nadat de consistentiecontrole klaar is en het systeem weer geheel gebruiksklaar is.
In de taakplanner zie ik zo snel geen functie om dit te automatiseren. Op zich vreemd want als men dit als belangrijk inschat, dan had ik verwacht dat dit in te stellen zou zijn zonder zelf een script te schrijven.
DSM geopend en meteen een pop-up, met de reminder for data scrubbing.
Deze had ik ook en mij viel direct op dat hier Engels en Nederlands door elkaar gebruikt werd. Blijkbaar is deze tekst nog niet in het Nederlands beschikbaar.
-
Ben benieuwd hoe de rest er mee omgaat.
Nou, ik negeer het.
-
Negeren van een advies is natuurlijk nooit goed. :'(
Op internet zijn er diverse voorbeelden te vinden waarbij 1 disk in een raid configuratie diskfouten in een zelden gebruikte file bevat. Deze fouten zouden met scrubbing simpel hersteld kunnen worden. Echter als die file nooit aangesproken wordt, blijft die fout verborgen. Als vervolgens de andere disk in een raid het begeeft en je wilt de raid herstellen met een nieuwe disk, dan loop je alsnog tegen die diskfout aan. Echter dan is hij niet meer herstelbaar en loop je het risico dat ook die tweede diks als zijnde defect uit de raid gegooid wordt.
Op mijn 212j miste ik die scrubbing optie, maar mij lijkt het wijs dit toch periodiek te doen.
Zie ook: forum.synology.com…Schedule a data scrubbing ? (http://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=19&t=65340&sid=8d3e5af391538231e43bb451847b0e98&start=15#p283480)
-
Ik had vanmorgen deze mail ook in mijn mailbox, terwijl ik deze functie ook nog nooit heb gebruikt in alle jaren dat ik een Syno heb.
Maar, als ik het verhaal zo lees kan het zeker geen kwaad om te gebruiken, dus heb ik het zojuist toch maar aangezet.
Edit: duurt wel lang, 2u verder en hij zit pas op 25%
-
Gister bij het inloggen kreeg ik een pop-up van de reminder. Gewoon lekker laten draaien, hij is klaar!
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/137518766/Synology/ScreenCap%202015-08-10%20at%2023.40.50.jpg)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/137518766/Synology/ScreenCap%202015-08-10%20at%2023.35.55.jpg)
Ik ben wel benieuwd waarom Volume 2 ook niet direct is gecheckt? Heeft dat wellicht met zijn RAID0 te maken?
Cheers
-
Klopt.
Data scrubbing is a data maintenance feature that inspects volumes or disk groups and repairs any detected data inconsistencies. This function can be used with volumes or disk groups that implement SHR (comprised of three or more disks), RAID 5, or RAID 6.
https://help.synology.com/dsm/?section=DSM&version=5.2&link=StorageManager%2Fvolume_diskgroup_data_scrubbing.html&lang=enu :)
-
Bedankt voor de link @Birdy!
Cheers
-
De knop beheren, zoals aangegeven in de help is bij mij disabled!!
met vriendelijke groeten
Geert
-
Deze optie geldt alleen voor SHR met drie schijven of meer.
-
@gdornez
Zie dus mijn eerdere post (« Reactie #8 Gepost op: Vandaag om 00:02:50 »). (http://www.synology-forum.nl/synology-dsm-5-2/reminder-for-data-scrubbing/msg164994/#msg164994) ;)
-
Ik ben wel benieuwd waarom Volume 2 ook niet direct is gecheckt? Heeft dat wellicht met zijn RAID0 te maken?
RAID0 is niet te herstellen als hij een fout tegenkomt. Bij de andere raid versies kan hij een datablok waarvan de checksum niet meer klopt, vervangen door het corresponderende block van de andere disk.
Wat dat betreft is het vreemd dat hij RAID0 toch checkt omdat hij dat volgens de help-file niet doet. In elk geval maak ik uit je reactie op dat jouw volume2 in RAID0 staat.
-
Hij heeft volume 2 juist NIET gecheckt, daarom was dat dan ook even mijn vraag. Dus het klopt dus omdat het een RAID0 is.
Cheers
-
:oops: Ik zag in je post een afbeelding van Volume2 65%. Ik dacht dat hij 65% gechecked had, maar dat was de vrije ruimte.
-
Geen probleem hoor @Briolet! ;)
-
Het rare is ook dat Synology alleen scrubbing voor volumes met drie schijven of meer mogelijk maakt. Terwijl je via de terminal wel gewoon een volume met twee schijven kunt scrubben.
-
Scrubben van een mirror set kan niet.
Er kan wel gecontroleerd worden of er verschil is tussen de twee helften van de mirrorset maar hoe zou hij dan moeten bepalen welke van de twee de juiste is?
Als je een Raid 5 set hebt is er voldoende informatie aanwezig om te kunnen herstellen, maar met een mirroset niet.
-
Hij kan het niet herstellen, maar wel fouten aangeven. Het is wel makkelijk om te weten of er op je mirror files beschadigd zijn. En dan zelf actie ondernemen.
-
Dat zei ik dus al.
Ik snap best waarom Synology dat niet vanuit DSM doet.
Dat terminal commando waar jij het over hebt is een vergelijk op blokniveau.
Het enige dat daar uit kan komen is dat er een of meerdere blokken zijn die niet met elkaar matchen, maar dat is niet zo maar te relateren aan een bestand.
Zonder speciale software krijg je dus een melding waar je niets mee kunt, behalve dan het zekere voor het onzekere nemen en je backup terugzetten.
Ik ben het met je eens dat ze het wel beschikbaar hadden kunnen stellen, maar voor de doorsnee gebruiker heeft het niet zoveel nut.
-
Op zich vind ik het vreemd dat Synology het 'datascrubben' zo belangrijk vindt dat ze maandelijks een herinneringsmailtje sturen, maar geen optie hebben om dit in de taakplanner te zetten.
Op het engelse forum staat er echter een hele verhandeling (http://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=19&t=65340&hilit=%2Fsys%2Fblock%2Fmd0%2Fmd%2Fsync_action) over.
Ik heb daarom vorige maand het volgende script in de taakplanner gezet:
/bin/echo check > /sys/block/md0/md/sync_action
/bin/echo check > /sys/block/md1/md/sync_action
/bin/echo check > /sys/block/md2/md/sync_action
(De exacte mdx nummers kunnen per setup anders zijn en staan in de engelse bron)
Ik vroeg me af of dit ook een terugkoppeling geeft. Ik krijg nu net een mailtje met "heeft de consistentiecontrole op volume 1 beëindigd."
Mooi, dat bevalt me beter. In plaats van een maandelijks mailtje dat ik iets moet gaan doen, krijg ik nu een mailtje dat er iets voltooid is. :P
-
Thx voor de tip!!
Daar gaan we wat mee doen!
-
Goeie TIP!