Synology-Forum.nl
Firmware => Synology DSM 5.2 => Topic gestart door: Ronster op 10 oktober 2015, 14:16:07
-
Hi!
Ik ben nieuw in de wereld van NAS en dus ook Synology.
Het leek allemaal zo mooi, en als het werkt zal het dat zeker ook zijn, maar ik wordt inmiddels een beetje moedeloos...
Gisteren mijn DS216Play gekregen met 2 Seagate NAS 3TB's. Helemaal bilj heb ik de installatie volgens snelrennen.nl gevolgd (wat kan er nu mis gaan met zo'n duidelijke handleiding?) om erachter te komen dat de repository synocommunity nog niet bruikbaar is voor de 216.
Nou, dan voorlopig maar NZBGet gebruiken op de MacBook en opslaan op de 216. Werkte prima gisteren. Alleen kreeg ik vanmorgen security warnings over malware en ik kon de security advisor niet gebruiken (The framework of Security Advisor has been compromised. Please contact Synology support to get help'), dus uiteindelijk een factory reset gedaan.
Ook dat ging prima. Kon daarna de 216 weer benaderen en heb de setup wizard weer gestart. Alleen hangt deze nu al 2.5 uur op progress 53% (Downloading). Refresh van de browser of een andere browser gebruiken om naar de 216 te connecten toont meteen weer de 53%.
Iemand een tip wat nu te doen?
Ik ben een redelijke noob op dit gebied. Ik heb enkel een Macbook air en dus geen Windows machine waarnee ik de HD's zou kunnen formatteren of iets dergelijks.
-
De "factory reset" (via DSM) zou alle partities verwijderd moeten hebben.
Dus, je bent toch alles al kwijt, ook gebruikers data dus, wat ik nu zou proberen is een gewone restart van de NAS en proberen of je de installatie weer kunt herstarten.
Je zou ook DSM al zelf kunnen downloaden (http://global.download.synology.com/download/DSM/release/5.2/5620/DSM_DS216play_5620.pat) en daar naar toe verwijzen tijdens de installatie.
-
MOD: Onnodige citaat is verwijderd, lees even. (http://www.synology-forum.nl/vragen-en-opmerkingen-over-het-forum/gebruik-de-citaatknop-met-mate-17838/)
Ok dank je voor je reactie! Ga ik meteen proberen als ik straks thuis ben en zal laten weten hoe het gaat.
-
Excuus voor het citeren ;)
Het is gelukt om de 216 te herstarten.
Hij ging opnieuw installeren, maar hij gaf aan dat de schijven waren verplaatst, wat overigens niet waar is, en had enkel de keuze om data te migreren.
Dus dat maar gedaan, met als resultaat dat hij weer alles ging downloaden en installeren. Dit ging dit keer helemaal goed. Het eerste wat ik heb gedaan is Security Advisor starten, en ik was er a bang voor: hetzelfde resultaat...
Wat raden jullie aan?
-
Nou, toch nog maar een factory reset uitgevoerd.
Nu mbv Birdy's link de DSM gedownload en manual installed.
Ging allemaal prima. Dus een hele cleane install gedaan.
Als eerste weer Security Adviros geopend, hij wil security database update doen en dan meteen de melding 'The framework of Security Advisor has been compromised. Please contact Synology support to get help' en SA geeft aan 'Caution. Security threads were found that need your attention'.
Verder kan ik dus helemaal niets doen of zien wat nu precies het probleem is...
Tjongejonge, leuke eerste kennismaking met Synology dit :(
Wanneer ik google op "The framework of Security Advisor has been compromised", vind ik enkel mijn post hier terug. Heel erg vreemd dit.
Iemand nog tips :?:
-
Ik krijg morgen mijn DS216 Play binnen en zal bovenstaand in de gaten houden en hier melden.
-
Vreemde situatie, lijkt wel een bug.
Benieuwd of @Robstar hetzelfde probleem krijgt.
Zo ja, dan dus contact opnemen met Synology.
-
Thanks Robstar! Ergens hoop ik dat jij het ook hebt :p
Dat zou namelijk betekenen dat het gewoon een bug is ;)
Ik zal het dan idd aan Synology rapporteren.
-
Snap wat je bedoeld 😀
-
Zie net dat mijn nieuwe nas vanmiddag tussen 15.05 en 17.05 wordt afgeleverd, alsof Coolblue & PostNL meedenken, eerst Formule 1 kijken en dan nieuwe nas installeren, wat een mooie zondag. ;D ;D ;D ;D
-
(na jaren klooien met een WD MyBook World overgestapt)
Ik heb hetzelfde probleem met Security Advisor. Zelfs na schone (her) installatie krijg ik een waarschuwing dat het framework aangetast is. Rest van de NAS lijkt prima te werken.
-
@moosebreath ook den 216play?
-
Ja
EDIT: ticket aangemaakt
-
Hallo,
Ik heb ook gisteren mijn nieuwe DS216play uit de doos gehaald en exact dit probleem.
Zojuist een Support Ticket aangemaakt bij Synology.
Ik verwacht gewoon een bug. Nadeel van het als eerste hebben van een nieuw model, zitten nog wat kinderziektes in.
Zo kan ik ook nog geen packages van Synocommunity toevoegen. Deze moeten eerst nog gecompileerd worden voor deze nieuwe processor. Kwestie van geduld..
-
Mijne is net afgeleverd en ben DSM nu aan het installeren, ben benieuwd of ik dezelfde error krijg.
-
Goed om te lezen.
Bedankt voor de reacties. Ook ik hen inmiddels een ticket ingeschoten.
Ben eens benieuwd Robstar!
Jammer van Max he? :P
-
Max heeft toch nog 1 punt gehaald 👍👍
-
Mijne is net afgeleverd en ben DSM nu aan het installeren,...
Huh ??
Levering op ZONDAG ???
Heb jij familie bij de PostNL werken of zo ??? :D :D :D :D
-
Nee Joh, mijn familie werkt alleen doordeweeks (tenminste diegene die nog moeten werken) :lol: :lol: :lol:
Gisteren via Coolblue besteld en vandaag geleverd, staat ook op hun site. Top service
-
Da's nog eens een mooie service !
Aanradertje dus, die toko.
-
Heb al reactie gehad van Synology support, en ga dit vanavond eens proberen.
Thank you for contacting Synology support.
Please use Synology Assistant to scan the memory for at least 3 times. Here is an illustration for how to enable this feature in Synology Assistant:
ftp://on-line:online_user@ftp.synology.com/on-line/Document/Images/scan.jpg
(User name: on-line Password: online_user)
During memory scan, your DiskStation will reboot itself. If the memory is fine and the scan is passed, DiskStation will reboot again and go back online. Otherwise, Synology Assistant will show the memory error. You should proceed with the RMA process if there are any memory errors.
If the error message persists, we may need your permission to get into your system via SSH access for further investigation.
-
Ik heb ook een reactie gehad van Synology support. Maar met iets andere instructies.
Heb ook aangegeven dat er op dit forum meerdere personen zijn met exact dit probleem.
Thank you for contacting Synology support.
Please use Synology Assistant to scan the memory. Here is an illustration for how to enable this feature in Synology Assistant:
ftp://on-line:online_user@ftp.synology.com/on-line/Document/Images/scan.jpg
(User name: on-line Password: online_user)
During memory scan, your DiskStation will reboot itself. If the memory is fine and the scan is passed, DiskStation will reboot again and go back online. Otherwise, Synology Assistant will show the memory error. You should proceed with the RMA process if there are any memory errors.
Also, please send us a copy of your kernel log, the instructions have been mentioned below.
The Kernel log is a technical log file which can give us more technical information about your system
[For user using DSM5.0]
1. Log in with admin account or administrator accounts.
2. Go to DSM Menu > Support Center > Support Services
3. Click on generate logs to get the system debug log (debug.dat) and send it to us.
If you have other concerns or suggestions, please feel free to contact us again.
-
En bijna direct weer antwoord. Ze erkennen het probleem en het is opgelost in "de" database. Over een paar dagen is het probleem weg,
Thank you for your feedbacks.
It's confirmed to be a known issue for DS216play. We have fixed the database and it will be fine in a few days until the database of DS216play is updated from Synology server. Apologies for your inconvenience.
If you have other concerns or suggestions, please feel free to contact us again.
Ik weet niet hoe de Security Advisor precies werkt, maar waarschijnlijk maakt de DS connectie met een online database waarin de checks staan die moeten worden uitgevoerd. Deze zijn waarschijnlijk model specifiek en zijn deze voor de 216play niet niet actief.
-
Of die DB wordt on-line ge-update op je NAS of er wordt inderdaad on-line gekeken, mij lijkt het laatste (kan het nu alleen niet checken).
-
Mooi!
Even afwachten dus...
Nu hopen dat synocommunity ook snel te gebruiken is voor de 216Play :)
-
Nadat ik teruggemaild had dat ik de te nemen stappen vreem vond voor een malware melding kreeg ik onderstaand bericht terug. Heb overigens nog geen tijd gehad om het e.e.a. te proberen.
It's quite strange to us as well. I have double-checked the log you provided and found that there might be some time conflicts in the system.
Please run the following steps as well.
1. Please make sure the DNS Server and Gateway settings are properly configured on Diskstation. You can set up DNS server to 8.8.8.8 or 8.8.4.4 (Google's public Server) in Control Panel > Network.
Usually, the gateway should be your router's IP address, we suggest to use a Public DNS server instead of your Router.
2. Please go to Control Panel > Network > Network Interface > edit > IPv6, change the setting from "Auto" to "Disable";
3. Please go to Control Panel > Network > Network Interface > edit > IPv4, change the setting from "DHCP" to "Manual";
And uncheck "jumbo frame" option.
4. Please go to DSM > Control Panel > Regional Options to sync the time manually instead of with one NTP server.
If you have other concerns or suggestions, please feel free to contact us again.
-
Vreemde reactie als je kijkt naar de reactie richting @eendje ::)
-
Het loopt langs elkaar heen daar :D
-
@Robstar: ik vind dit nog steeds vreemd... zou niet weten hoe dit de melding in de Security Advisor zou moeten oplossen...
Ik heb het nu ook geprobeerd, maar nog steeds dezelfde malware en framework of SA has been compromised melding ::)
Enige wat ik overigens niet terug vindt is de "jumbo frame" option in onderstaande:
3. Please go to Control Panel > Network > Network Interface > edit > IPv4, change the setting from "DHCP" to "Manual";
And uncheck "jumbo frame" option.
-
Jumbo frame heb je echt niet aanstaan ;)
Voor de rest, gewoon afwachten, die melding gaat weg zoals aangegeven.
-
OK dan :)
Die overige aanpassingen kan ik zo laten staan of raad je aan deze weer terug te zetten naar de originele staat?
-
@eendje,
Welke medewerker heft die mail ondertekend, zou mij niets verbazen als dit dezelfde is die 2 mailtjes naar mij heft verzonden (Kay Chao) :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
-
Die overige aanpassingen kan ik zo laten staan of raad je aan deze weer terug te zetten naar de originele staat?
Gewoon weer terugzetten zolang er geen reden is om het anders te doen.
-
Okido, heb alles weer teruggezet.
Thanks.
-
Idd @Robstar Kay Chao
-
Nou dan weten we hoe er op de helpdesk met deze error melding is omgegaan. Verschillende antwoorden van 1 persoon over dezelfde melding aan verschillende mensen ???.
-
Bij mij hetzelfde Security Advisor probleem na migratie naar nieuwe DS216play.
Security Advisor slaat alarm en ook Antivirus Essentials blokkeert.
Antivirus package is verdwenen uit mijn packagelijst en niet meer te downloaden.
Quid??
-
@scootfan, neem aan dat je ook al hebt gelezen dat het probleem bekend is en binnen een paar dagen opgelost wordt !!
Antivirus zal nog niet beschikbaar zijn voor DS216 vermoed ik, bij mij is die ook weg en we zullen nog even geduld moeten hebben. Zelfde geldt voor Synocommunity, die zullen nu wellicht bezig zijn met hun packages te updaten zodat ze ook op de nieuwe modellen (met een nieuwe processor) werken.
-
Synocommunity, die zullen nu wellicht bezig zijn met hun packages te updaten
Volgens mij is daar nog geen tool chain voor beschikbaar, die hebben ze n.l. wel nodig.
-
Je hebt helemaal gelijk, daar had ik nog niet aan gedacht, dan maar hopen dat deze snel beschikbaar is en voor zolang downlaadstation gebruiken i.p.v NZBGet.
-
Antivirus zal nog niet beschikbaar zijn voor DS216 vermoed ik, bij mij is die ook weg en we zullen nog even geduld moeten hebben.
Antivirus Essentials is intussen opnieuw te downloaden maar het probleem met Security Advisor is momenteel nog niet van de baan.
-
Zojuist een update geïnstalleerd die klaar stond.
Deze lost het probleem met Security Advisor ook op.
SA kan nu zonder problemen updaten en scannen.
Geen malware meldingen meer :D
-
Jep, een update fixed het probleem:
https://www.synology.com/nl-nl/releaseNote/DS216play
-
Hier ook geïnstalleerd en probleem is verholpen. Synology heeft haar woord gehouden (will be solved in a few days)