Synology-Forum.nl
Firmware => Synology DSM 5.2 => Topic gestart door: Mav op 18 november 2015, 15:56:28
-
Hallo,
Na de laatste update werden accounts zonder paswoord uitgeschakeld. Zo dus ook de standaard admin account die ik nog zonder pw gebruikte :oops: :oops: :oops:
Nu geraak ik dus niet meer met voldoende rechten aangelogd op mijn DS214Play (andere gebruikers geraken er wel op maar niet met zo veel rechten als de admin account)
Hoe op te lossen?
Thx
-
Password reset uitvoeren via reset button.
https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/tutorials/493
-
Bekend issue. (http://www.synology-forum.nl/synology-dsm-5-2/nas-llopt-random-vast-met-laastste-versie/msg173813/#msg173813) ::)
-
Daarom is het ook belangrijk dat je de release notes doorleest. ::)
-
Het is gewoon een slechte update omdat ze het anders hadden moeten doen.
Gedwongen na het update proces een wachtwoord laten invullen met vervolgens de keuze het account in of uit te schakelen b.v.
-
Dat ben ik niet met je eens. Ik vind het bad practice om een admin account te hebben zonder wachtwoord.
Als men de release notes had gelezen dan had men daarvoor een wachtwoord kunnen aanmaken.
-
Gebruikers (de meeste novice) met een onbenaderbare DS laten zitten is good practice?
Er is gewoon niet goed over nagedacht.
-
Daar verschillen we dan in van mening. Gewoon goed lezen wat de release zeggen.
-
Verschil moet er zijn ;-)
-
Vanuit mijn novice praktijkervaring kan ik MMD alleen maar gelijk geven: dat had anders gekund.
En wat het doornemen van de release notes betreft: ik heb die kans niet gehad! Die update moet op de achtergrond zijn uitgevoerd.
Maar goed, ik heb het terug aan de praat gekregen. Mijn dank voor de snelle reactie.
Mav
-
Die update moet op de achtergrond zijn uitgevoerd.
Kan je uitzetten in Update-instellingen. (https://help.synology.com/dsm/?section=DSM&version=5.2&link=AdminCenter%2Fsystem_dsmupdate.html)
-
Het is gewoon een slechte update omdat ze het anders hadden moeten doen.
Mee eens, maar dan anders dan jouw voorstel. Je kunt nu al instellen dat je een optie hebt op het inlogscherm voor een vergeten WW. Ze hadden die optie moeten activeren bij het blokkeren van accounts met leeg wachtwoord omdat dit toch al in de code ingebakken zit. Dat was dan heel weinig meerwerk.
Dan zijn er nog steeds problemen bij mensen die ook geen e-mail adres opgegeven hebben, maar voor een deel van de mensen waren de problemen weg.
-
Ik stel zo net een nieuw probleem vast, wellicht als gevolg van het uitschakelen van het default admin account: diskstation is niet meer benaderbaar onder netwerk in windows verkenner. (ter info: OS is windows 10)
Geen toegang tot \\DISKSTATION
Misschien hoort die vraag hier niet langer thuis, maar ik heb geen idee hoe ik dat moet oplossen. Wellicht even eenvoudig als alle andere zaken? (maar je moet het weten)
Mav
-
Windows 10 heeft vast wel Referentiebeheer?
Dan zou het verwijderen van de opgeslagen referentie weleens kunnen helpen.
-
Heb je nu een wachtwoord ingevuld voor je admin account? (Dat hoop ik wel, zonder wachtwoord is echt onveilig).
Dan moet je onder Windows 10 de referentie naar je NAS aanpassen, omdat Windows 10 tot dan toe zonder wachtwoord toegang tot de NAS had.
Configuratiescherm-> Gebruikersaccounts -> Uw referenties beheren.
-
Zat dát effe diep verborgen ... :o :o :o
Maar het werkt terug!
Nogmaals mijn oprechte dank
Mav
-
Heb je nu een wachtwoord ingevuld voor je admin account? (Dat hoop ik wel, zonder wachtwoord is echt onveilig).
Omdat ik gewoon als administrator op al mijn apparaten wil werken, heb ik op vrijwel alles een twee-trap verificatie ingeregeld - dus ook op mijn NAS - met o.a. Google "Authenticator" (https://support.google.com/accounts/answer/1066447?hl=nl) app voor iOS!
Voor het inloggen met mijn Apple-ID gebruik ik de twee-trap verificatie via een code op mijn iPhone:
Verify your identity.
Choose a trusted device to send a verification code to:
iPhone-6+ } ********* (iPhone 6 Plus)
Ja, ik heb geen slapeloze nachten meer... 8)