Synology-Forum.nl
Firmware => Synology DSM 5.1 en eerder => Topic gestart door: Jos Veldscholte op 08 november 2014, 20:27:41
-
Na het updaten van mijn DS112 naar DSM5.1-5004 was het volume opeens verdwenen. DSM werkt wel, de applicaties niet behalve filestation. Het package centre geeft aan dat de andere applicaties niet goed zijn omdat er iets fout ging met de installatie. Herstellen lukt niet.
De via USB aangesloten HD wordt wel herkend en netjes gelezen. Ik ben bang dat wanneer ik de interne schijf initialiseer alle data kwijt ben. Is dat zo? Is er een andere manier om de schijf aan de praat te krijgen?
Of is toevallig nu de schijf kapot?
Ik heb drie keer herstart.
-
Ja, met initialiseren ben je alles kwijt. Ik zou hierover een ticket inleggen bij Synology. Mogelijk kunnen zij het verdwenen volume nog weer terugzetten.
-
Waren er geen problemen met dit type schijf, HD204UI
Met de laatste update in versie 5.0 ook al moeilijkheden.
-
Kun je volume1 wel zien in WinSCP ?
WinSCP:
1 - Zorg ervoor dat SSH-Service aan staat: Configuratiescherm > Terminal.
2 - Download: http://winscp.net/eng/download.php
3 - Installeer WinSCP
4 - Start WinSCP klik op nieuw
5 - Bestandsprotocol: SCP
6 - Adres doelcomputer: <NAS-IP>
7 - Poortnummer: 22
8 - Gebruikersnaam: root
8.1 - Indien DSM5.1: --> Geavanceerd --> SCP/Shell en zet bij Shell: /bin/sh (Met dank aan frixel)
9 - Opslaan
10 - Inloggen (Password van je admin)
Browse aan de rechter kant naar volume1 en kijk of je daar je gedeelde mappen nog kunt zien met de data, om te weten of je data nog aanwezig is.
Voorbeeld:
[attachimg=1]
[attachimg=2]
-
Waren er geen problemen met dit type schijf, HD204UI
Met de laatste update in versie 5.0 ook al moeilijkheden.
Klopt, de oplossing was: "Write "#" in front of the line, to comment it: # allow_HD204UI="yes"" in de /etc/synoinfo.conf file.
Ik heb daarin gekeken maar, allow_HD204UI="yes" staat er niet meer in.
-
Bedankt tot zover! Ik zie een beeld vergelijkbaar met je meegestuurde screenshot, het beeld is iets anders echter: links en rechts zijn verwisseld (zie screenshot). Ik zie wel de inhoud van de schijf. Maar wat nu?
Ik heb namelijk geen idee wat ik aan het doen ben! :D
Het ziet er wel strak uit maar geen idee.
-
links en rechts zijn verwisseld (zie screenshot)
Dat is niet zo !
Links staat jouw PC en rechts je NAS.
Doe nu het volgende aan de rechter kant:
[attachimg=1]
En daar ga je naar volume1 en verder.....
-
Ja stom van mij ik kijk niet goed. Ik dacht de folders te herkennen etc.
Nu heb ik geklikt op de bovenliggende folder zoals aangegeven en daar zie ik een hele rij folders die gisteren en vandaag gewijzigd zijn. Ook volume 1, maar helaas, die is leeg (op een @tmp folder na dan).
Nu begin ik me echt zorgen te maken.
Zie figuren.
-
Inderdaad zorgelijk echter mijn vermoeden is dat volume 1 niet is gemound.
Ik zou een ticket inleggen voor support.
Kijk hier hoe: http://www.synology-forum.nl/synology-dsm-5-1/harde-schijf-geeft-error-na-update-5-1/msg132977/#msg132977
-
Nog even een toevoeging, denk dus niet dat je data weg is maar dat je data partitie niet gemound is aan volume, ik kom daar morgen nog op terug. ;)
-
Ik zou je een commando kunnen geven die mogelijk de data partitie mount aan volume1 echter, ik heb daar nog over nagedacht en acht de kans groot dat er ergens anders (nog) iets niet goed zit na de upgrade dus, dat doe ik dat maar beter niet.
Zou toch afwachten wat Synology gaat doen waarbij ik er 99.99 % vertrouwen in heb dat men het gaat oplossen.
-
Ik zou idd even afwachten op Synology, voor je alles wegrepareert :)
Maar misschien worden we iets wijzer als je even in de Storage Manager kijkt?
Klopt de grote van de volumes / vrije ruimte etc. een beetje met de grootte van de harddisk die in de Syno zit? Sorry, zag de plaatjes bij je eerste post niet.
Evt. zou je met:
cat /proc/mdstat
en pvs, vgs, lvs
of
pvdisplay, vgdisplay, lvdisplay
kunnen kijken hoe het ervoor staat met je raid, fysieke en logische volumes, volume group etc.)
-
kunnen kijken hoe het ervoor staat met je raid, fysieke en logische volumes, volume group etc.)
Het is een DS112 dus geen RAID dus werken de commando's niet. ;)
-
Hm ja... had ik gezien ;)
Ik had maar aangenomen dat je LVM etc. toch kon gebruiken. Aannames...
-
Ik heb intussen contact met Synology. Ik hoop dat ze het voor me kunnen oplossen. Zo niet, dan kom ik er hier op terug. Is er een door mij te reproduceren actie vereist die nuttig is voor dit forum ook.
Bedankt tot zover.
-
ik heb de zelfde schrijven in mijn 214Play zitten. Maar ik heb nog geen problemen gehad. ik draai op 5.1 beta.
haha voeg de foto's toe en zie gelijk dat mijn tijd ook niet goed staat :evil:
-
Ik heb precies hetzelfde probleem gehad. Na DSM 5.1 was Volume1 weg.
Heb een DS111 met dezelfde harde schijf.
Ticket aangemaakt bij Synology maar omdat ik niet kon wachten ben ik zelf maar gaan sleutelen.
Met het commando "mount /dev/hda3 /mnt" kon ik het volume via /mnt via SSH wert benaderen.
Uiteindelijk maar een nieuwe harde schijf erin gedaan en de oude in een eSATA behuizing en stap-voor-stap de boel weer teruggezet.
Gisteren een mail gekregen van Synology dat ze me wilde helpen maar toen had ik het op deze manier al opgelost.
Met flink wat kopieer acties heb ik dus zelf het probleem op deze manier opgelost.
Succes