Synology-Forum.nl
Firmware => Synology DSM 5.1 en eerder => Topic gestart door: Achlos op 31 januari 2015, 10:22:55
-
Hallo allen,
Is het mogelijk om een update ongedaan te maken? of zelfs terug te gaan naar 5.0?
zoals jullie misschien hier (http://www.synology-forum.nl/synology-dsm-5-1/version-5-1-5022-update-1/15/)gelezen hebben kan ik dus niet meer via het netwerk mijn synology benaderen, en wordt ik via DDNS er om de minuut uitgegooid waardoor ik dus eigenlijk nu niks met mijn nas kan. (het vreemde echter is dat hij wel gewoon uit hibernate komt om bepaalde programmas uit te voeren)
Ik hoor graag van jullie! of misschien tips :)
Thanks!
-
Terug naar een vorige versie is geen eenvoudige taak, en zelfs met een kans dat de NAS helemal niet meer werkt.
Ik zou toch eerder denken dat er gewoon iets anders niet goed zit in het netwerk.
Of het persé aan de update ligt?
-
Hoi Robert,
Dat risico wil ik zeker niet lopen! :(
Ik vind het wel te toevallig dat dit probleem zich pas sinds de update voordoet.. is er een manier om achter te komen of het wel/niet aan de update ligt maar puur aan het netwerk?
Toch vind ik het raar dat ik ook via DDNS er om de minuut wordt uitgegooid
-
Als het aan de update zou liggen waren er wel meer forumleden die deze klachten hebben.
En die lees ik eigenlijk niet.
-
Bovendien logt niemand via DDNS in. Je PC gaat naar een DNS site, haalt daar het IP op en logt daarmee in. Als je met je hostnaam op het inlogscherm komt, mag het DDNS systeem daarna volledig falen, maar je blijft gewoon ingelogd omdat de PC na een inlog met de hostnaam uit de cache van de PC werkt.
-
Aangezien je eigenlijk 2 connectie problemen meldt (LAN/WAN) zou ik toch denken aan een intern netwerk issue die per toeval gingen optreden na een update.
Kans is groot dat ALS je terug zou willen/kunnen gaan naar 5.0, dat het probleem blijft.
Wat ik zou dus zou doen is dit probleem proberen op te lossen binnen je eigen netwerk (LAN), je kunt immers niet intern bij je NAS komen.
Als eerste stap zou ik de NAS aan je PC verbinden met een UTP kabel en kijken of je dan probleemloos op je NAS kunt komen en dan ook stabiel blijft, hiermee sluit je je gehele netwerk uit (kabels/router/switch enz.).
Zorg er wel voor dat je PC en je NAS een vast adres hebben (dus niet DHCP want je hebt dan tijdens deze test immers geen DHCP server).
Geef b.v. je NAS 192.168.0.100 en je PC b.v. 192.168.0.101.
-
Bedankt voor de antwoorden! ik ga morgen proberen wat birdy zegt ( sta nu op het punt om weg te gaan :) ). mocht ik hier de oplossing in vinden en hiermee verder komen laat ik het natuurlijk weten.
Thanks :)
-
Hallo!
Ik heb even zitten spelen met het netwerk, maar inderdaad zal het daar aan liggen.
Nu ben ik hier ook niet zo sterk in en heb ik een paar vraagjes/puntjes.
Wat ik denk dat het probleem is (weet niet of dit een probleem is en of het uberhaupt kan, maaar vandaar dit forum :) ) is dat er 2 apparaten op 192.168.0.100 zitten, en dat ik daarom niet bij het netwerk kan.
Het blijkt dat 2 weken geleden hier de stroom er een tijdje af is geweest (en dit is ook ongeveer de periode dat ik achter dit probleem kwam :) .
Zou het kunnen dat na de stroomuitval er 2 apparaten op 192.168.0.100 zitten? Mijn nas heeft dit als statisch ip.
Ik heb het geprobeerd aan te passen bij configuratiescherm -> netwerk -> lan bewerken en daar het IP aan te passen. Echter geeft hij dan keer op keer de melding aan dat dit niet kan (bewerking mislukt).
Wat is de beste stap die ik nu kan ondernemen?
-
Zou een reset op de NAS uitvoeren, volg deze tut optie 2 Het wachtwoord van de administrator en de netwerkinstellingen opnieuw instellen (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/tutorials/493)
-
Thanks! dat ga ik even doen :)
EDIT: Bedankt :) het is nu opgelost, ander IP adres en t is weer goed :)
-
Zou het kunnen dat na de stroomuitval er 2 apparaten op 192.168.0.100 zitten? Mijn nas heeft dit als statisch ip
Dat kan als je dat adres niet gereserveerd hebt in de router waardoor de router dat adres ook aan een ander apparaat uitdeelt. Of als je Ziggo routers hebt, want die trekken zich niets van reserveringen aan en kunnen zo'n adres ook dubbel gaan uitdelen. (Heb ik zelf ook wel gehad)
Inplaats van de nas resetten kun je ook de DHCP range in de router aanpassen zodat hij niet meer bij 100 begint en dat ander apparaat een ander IP krijgt. Begin b.v. bij 105 zodat de nas buiten de dhcp range blijft.
Edit: ik zie dat het al opgelost is. ;)
-
Toppie.
Tips:
Leg het IP-adres nu weer vast in je router op basis van het MAC adres en zet je NAS weer op DHCP.
Overigens, dit heb ik gedaan voor al m'n hardware en bevalt mij goed, misschien is dat voor jou ook een uitkomst.
Maak dan een backup van de router configuratie (volgens mij heeft iedere router die optie, voor het geval dat je de router moet resetten of dat KPN dat even doet.
Na zo'n reset kun je de configuratie weer inlezen.
-
Super! ga ik doen. goede tip :D
bedankt
-
Terug naar vorige versie kan echt wel hoor. Hier regelmatig gedaan ;-)
-
Heb ik ook al zo vaak gedaan (dus weet hoe dat werkt), t/m versie 5.0 dan, sinds 5.1 lukt het mij niet meer en volgens mij waren er meer die het niet lukte. ::)
Dus, die optie beveel ik niet meer aan vanaf 5.1. ;)