Synology-Forum.nl
Firmware => Synology DSM 5.1 en eerder => Topic gestart door: GerardR op 12 januari 2015, 09:59:15
-
Version : 5.1-5022
(2015/01/12)
Fixed Issues
Improved hard-drive compatibility for DS215j.
Improved efficiency of backup tasks.
Fixed an issue where DSM updates could fail to install on systems with High Availability enabled.
-
Nog even een tip: Als je NAS langere tijd heeft gedraaid herstart hem dan even voor je de update installeert.
Omdat je dan met een "schone" omgeving werkt.
Ook check je dan nog even dat er niet een slapend hardware-probleem in je NAS zit. Het komt wel eens voor dat na de herstart in verband met de update de NAS niet meer werkt vanwege een hardware fout.
Heb onlangs iemand geholpen een aantal QNAP machines te updaten. Deze waarschuwen je zelfs als je een update uit wil voeren op een machine die langer dan 7 dagen heeft gedraaid. Je kunt dan de machine eerst herstarten voor het uitvoeren van de update.
-
goede tip! Zal zeker niet altijd gebeuren.
Ik vind het een vanzelfsprekendheid bij elke installatie/update, dus ook bij pc's, tablets, smartphone's..
-
QWHAT :?:
:lol:
-
QWHAT :?:
:lol:
Zeker nooit nare ervaring gehad? Ik helaas wel! :(
-
DS 112J geen problemen waargenomen na de update
-
Zeker nooit nare ervaring gehad? Ik helaas wel! :(
Gelukkig niet, direct de goede keuze gemaakt en geen spijt ;)
-
Op zich is het een prima advies om je NAS eerst eens uit te zetten.
Hoe vaak worden hier geen problemen gemeld na het upgraden die dan uiteindelijk niets met de upgrade van doen hebben, maar DHCP issue's zijn of andere netwerk problemen.
Als je hem eerst een keer doewn brengt en weer up weet je in ieder geval zeker dat het voor de upgrade goed werkte.
-
@Birdy: Ja sorry hoor, ik weet dat het vloeken in de kerk is. :D
Maar toch is het af en toe wel leuk om in de keuken van de "concurrent" te kijken. En vooral deze feature dat hij waarschuwt dat het voor een firmware update verstandig is om de NAS eerst te herstarten vond ik wel goed bedacht. Vooral omdat het iets is dat ik zelf al jaren met allerlei apparatuur automatisch doe na door schade en schande wijs te zijn geworden.
Voor de rest loopt de interface van de QNAP echt nog een stuk achter bij Synology. Mensen die hier klagen over hoe ingewikkeld een Synology NAS is moeten zeker niet beginnen aan een QNAP.
-
Was ook maar een grapje hoor ;D
Maar hier ben ik het volledig mee eens:
deze feature dat hij waarschuwt dat het voor een firmware update verstandig is om de NAS eerst te herstarten vond ik wel goed bedacht.
En DSM automatisch updaten is (bij mij) helemaal geen goeie optie, "het zou verboden moeten worden" 8)
-
En vooral deze feature dat hij waarschuwt dat het voor een firmware update verstandig is om de NAS eerst te herstarten vond ik wel goed bedacht.
Waarom maken ze dat dan niet gewoon een standaard onderdeel van de update procedure als ze dat zo belangrijk vinden. Toen ik mijn Mac's onlangs naar Yosemite geüpgrade heb, ondergingen mijn computers volgens mij wel 3 herstarts, zonder dat ik een optie had om deze over te slaan. (En dat nadat ik inderdaad zelf ook al een restart gedaan had voordat ik met installatie begon)
-
+1
-
Als je alles gewoon goed geconfigureerd hebt, werkt het ook probleemloos zonder een voorafgaande reboot.
Het gaat er juist om dat dit een controle vooraf is dat alles wil rebooten zonder die firmware upgrade.
Anders krijgt de upgrade overal de schuld van en daar heeft niemand wat aan.
-
Ja, waarom ze dat niet automatisch doen weet ik ook niet.
Wat je wel krijgt is een dialoog die meldt dat je NAS al meer dan 7 dagen actief is en dat mogelijk langlopende processen of vastgelopen processen waar je NAS tijdens normaal bedrijf geen last van heeft problemen kunnen veroorzaken bij de firmware upgrade. En dan krijg je de keuze eerst herstarten en dan upgraden, direct upgraden of annuleren.
Misschien voerden ze eerst wel vooraf altijd een reboot uit maar vonden gebruikers dat niet zo fijn.
Overigens hebben we de betreffende machines allemaal handmatig geupdate, omdat ze geen verbinding met internet hebben. Automatische update mogelijkheid is er ook, maar daar heb ik dus niet mee gewerkt.
-
Die release notes lijken niet te kloppen in de zin dat ze verre van compleet zijn.
Sinds de vorige update was de DNS server op de nas zeer onbetrouwbaar. Hij deed het soms, en dan weer niet. (Nas is de naam die ik in de DNS server opgegeven heb.)
Briolet$ host nas
nas.local has address 10.0.1.30
Briolet$ host nas
Host nas not found: 3(NXDOMAIN)
Ik heb net de update gedaan en tot mijn verrassing krijg ik nu de volgende output:
Briolet$ host nas
nas.local has address 10.0.1.30
nas.local has IPv6 address fe80::211:32ff:fe0e:827a
Briolet$ host cam4
cam4.local has address 10.0.1.34
Nu geeft hij correct, zowel het IPv4 als het IPv6 adres weer. En nu wel weer betrouwbaar zoals vóór de vorige update. ;)
Ik merkte de DNS bug overigens voor het eerst doordat ik plots door het intikken van "cam4" in de browser, niet meer in mijn eigen IP camera terecht kwam, maar doorgesluisd werd naar een of andere internet pagina met 'lieftallige dames'. :lol:
-
Zojuist de update uitgevoerd en na het updaten zijn al mijn firewall regels gewist. Iemand een idee hoe de oude regels weer te laden?
-
Toevallig rechtsboven in het dropdownmenu op 'alle interfaces' staan? Selecteer dan is LAN1 ;)
-
Dank, had het net uitgevogeld. Had alle regels er net opnieuw ingezet. Toen ik mij afvroeg waar de optie gebleven was die alles wat niet aan de regels voldoet weigert. Toen begonnen de hersencellen te werken en voila.
Iemand trouwens een idee in welke volgorde de regels worden toegepast, eerst alle interfaces of eerst per interface?
Is het ook mogelijk een back-up van de firewall regels te maken?
-
Was ook maar een grapje hoor ;D
dit keer nuttig grapje. Leidt tot zinvolle discussie en hopelijk bij velen tot het uitzetten automatische update :)
-
@GerardR volgens mij heb jij juist de grap gemist. Birdy refereerde aan het feit dat ik QNAP durfde te zeggen op dit forum. ;). Maar de discussie is inderdaad nuttig.
-
:oops:
-
@GerardR volgens mij heb jij juist de grap gemist. Birdy refereerde aan het feit dat ik QNAP durfde te zeggen op dit forum. ;). Maar de discussie is inderdaad nuttig.
Gatver... zegt ie het weer. ;D
-
Oeps
-
Iemand trouwens een idee in welke volgorde de regels worden toegepast, eerst alle interfaces of eerst per interface?
Even doordenken waarom je dit schreef:
Toen ik mij afvroeg waar de optie gebleven was die alles wat niet aan de regels voldoet weigert.
-
De update duurde wat langer dan anders en kreeg na 10 minuten een melding dat je de NAS kon vinden via de synology assistant. DDNS is na 2 uur nog steeds zoekende. Dit komt waarschijnlijk door mijn custom DDNS.
Overigens haal ik de 2-way-auth er af alvorens up te daten. Ooit een keertje last van gehad.
-
Was ook maar een grapje hoor ;D
Maar hier ben ik het volledig mee eens:
deze feature dat hij waarschuwt dat het voor een firmware update verstandig is om de NAS eerst te herstarten vond ik wel goed bedacht.
En DSM automatisch updaten is (bij mij) helemaal geen goeie optie, "het zou verboden moeten worden" 8)
Aangezien er maandelijks een update komt zal mijn nas zelden langer dan een maand up zijn.
En als er dan toch problemen zijn helpt Birdy altijd meteen
-
Ik heb update 5022 uitgevoerd en merk nu dat cloudstation niet meer synchroniseert?
Ik heb de nas opnieuw opgestart maar het heeft niet geholpen.
-
Probeer als test eens een nieuwe map met 1 of 2 kleine filetjes en eventueel een test account.
Dit om te zien of het principe wel gewoon werk.
-
Het is een netwerkprobleem. Via de verkenner kan ik de nas niet meer benaderen.
Ik heb de router ook al eens opnieuw opgestart
-
Als het een Netwerk probleem is, probeer dan even een "kleine" reset: 2. Het wachtwoord van de administrator en de netwerkinstellingen opnieuw instellen (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/tutorials/493)
-
Het is een netwerkprobleem. Via de verkenner kan ik de nas niet meer benaderen.
Ik heb de router ook al eens opnieuw opgestart
Zeker geen reboot gedaan voor de upgrade?
-
nee, ik las het toen het al te laat was.
-
Geeft niet, dit probleem was dan ook opgetreden.
Je zult wel een ander ipadres gekregen hebben van je DHCP server.
Een NAS is beter af met een fixed ip adres.
-
Ik heb de kleine reset uitgevoerd, echter nog steeds geen interne netwerkverbinding via de windows verkenner
Een afzonderlijke map "mappen" lukt wel via synology assistant en vervolgens mapstations aanklikken en een schijfletter toewijzen aan een gedeelde map op de nas.
Op deze wijze zou ik dus alle gedeelde mappen kunnen "mappen", maar dat vind ik nogal omslachtig.
Ik weet dat ik destijds toen het nog wel werkte mijn administrator naam +ww moest ingeven.
Gisteren heb ik mijn adm wachtwoord gewijzigd.
Voor de volledigheid, ik heb het standaard admin account direct in het begin (september 2014) al uitgeschakeld en een nieuw adm. account aangemaakt.
-
Gisteren heb ik mijn adm wachtwoord gewijzigd.
Voor de volledigheid, ik heb het standaard admin account direct in het begin (september 2014) al uitgeschakeld en een nieuw adm. account aangemaakt.
Na de reset is het admin wachtwoord reset maar ook is het account weer actief gemaakt (dat laatste ben ik niet helemaal zeker).
Dus, probeer nu in te loggen met admin zonder pasword.
Ben je binnen, wijzig dan weer terug het password naar voorgaande, van je 2e admin account: adm
Kijk dan of het weer werkt.
-
Heb ik exact zo gedaan.
Het klopt dat het admin account dan weer actief is.
Dat heb ik inmiddels weer inactief gemaakt.
-
Hallo,
ook ik ben iemand die helaas de automatische update aan had staan.
Resultaat is helaas dat ik de NAS (DS213) niet meer kan benaderen. De lampjes voor de harde schijven en netwerk branden.
Het lampje in de power-knop knippert blauw.
Is mijn moederbord nu overleden? Is dat gebeurd door de update of bekend geworden door de update?
Wat kan ik nu het beste doen om de NAS weer tot leven te wekken?
Hulp is zeer welkom.
Paul.
-
Doe de moederbord test en je weet of deze defect is.
-
Volgens de Synology website moet ik beginnen met 'power down'.
De NAS reageert niet op indrukken van de aan/uit knop. Dan gewoon de stekker uit het stopcontact halen?
Dank.
Paul
-
Kijk eens met Assistant of je NAS wordt gevonden, zo ja, wat is de status.
-
Hallo Birdy,
dank voor je hulp.
Synology Assistent kan de NAS niet vinden op het netwerk.
Op ping reageert de NAS wel.
Groeten, Paul.
-
Ok...ik heb dit wel vaker zien voorbij komen.
Wat kan zijn is dat DSM in integriteits-check aan het uitvoeren is, ik zou de NAS gewoon z'n gangetje laten gaan en morgen weer eens checken.
Wat je ook kunt proberen is om in te loggen met PuTTY b.v.
Maar dan moet SSH-Service aanstaan in Configuratiescherm > Terminal, maar goed, dat kun je nu niet checken natuurlijk, maar wel proberen om in te loggen:
1 - Download putty.exe
http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/download.html
2 - Start putty.exe
3 - Geef je IP-adres van je NAS op
4 - Zorg dat SSH aangeklikt is
5 - Save....geef een naam in "Saved Sessions"
6 - Klik op Open
7 - Je krijgt Putty scherm met "login as:"
8 - Geef in: root <enter>
9 - password: <Admin password> <enter> (PS: je ziet de cursor niet verplaatsen).
Mocht je binnen zijn dan kun je het volgende commando ingeven top
<enter> even laten lopen en kijken of er een proces is die telkens bovenin staat te draaien.
Maak daar eens een printscreen van en post die hier.
Het top proces afbreken met <ctrl>C en daarna het volgende commando geven: cat /proc/mdstat
<enter>
En de uitkomst hier plaatsen.
-
Hallo Birdy,
putty gebruikte ik al, dus die instellingen staan goed.
Putty kan de NAS helaas evenmin vinden: connection refused.
Ga het morgen nog maar eens proberen.
Groeten, Paul.
-
Ok, hieruit blijkt dus dat of DSM de NAS niet heeft vrijgegeven omdat er een integriteits-check loopt of, in het ergste geval, je moederbord defect is.
Ga er maar even vanuit dat het eerste waar is en wat je zegt, morgen (misschien wel avond) verder kijken want als die check loopt dan kan dat wel wat tijd kosten. ;)
-
Nog even terugkomend op mijn probleem wil ik jullie toch de voortgang meedelen.
Via de verkenner kan ik inmiddels de nas weer benaderen. Op mijn windows bureaublad heb ik een snelkoppeling naar mijn adm home nas map. Hierop klikkend kreeg ik een schermpje waarin ik mijn adm naam en nieuwe wachtwoord kon invullen en zowaar de nas-mappen zijn weer te benaderen.
Ik heb alleen nog het probleem dat cloudstation niet synchroniseert, ondanks de melding in de nas dat het systeem gezond is.
De client op de pc geeft echter aan dat de status niet normaal is (rode uitroepteken) Iemand een idee hoe dit op te lossen?
Alvast dank.
Gert
Aanvulling: Ik heb de client-instellingen op de pc verwijderd en opnieuw ingesteld. Op dit moment wordt alles opnieuw gesynchroniseerd. Het lijkt nu dus toch goed te gaan.
2e aanvulling: Alles is nu weer OK!
-
Ok, hieruit blijkt dus dat of DSM de NAS niet heeft vrijgegeven omdat er een integriteits-check loopt of, in het ergste geval, je moederbord defect is.
Ga er maar even vanuit dat het eerste waar is en wat je zegt, morgen (misschien wel avond) verder kijken want als die check loopt dan kan dat wel wat tijd kosten. ;)
Update 14/01 08:45. Situatie onveranderd.
Hoe lang kan zo'n check duren? Als er inderdaad een check loopt is die nu 24 uur bezig.
Groeten, Paul.
-
Dat kan ik niet voorspellen, maar kan erg lang duren, ik zou nog wachten voordat ik de stekker eruit zou trekken.
-
Nadat de automatisch update op mij DS415+ zijn werk had gedaan en vandaag de notificatie in mijn mail zag staan, ben ik ingelogd op mij DiskStation. Daar zag ik dat mijn desktop icoontjes minder waren, maar nog erger ik zie mijn Configuratiescherm nergens meer staan. Help! Ook al een ticket gemaakt bij Synology zelf. Weet iemand raad? Het gaat om update 5.1-5022
-
Ben je wel ingelogd als gebruiker admin ?
-
Wellicht dat het terugzetten van een configuratie back-up soelaas biedt?
Maak vooraf wel eerst een back-up van de huidige configuratie.
Nog een keer een herstart doen?
-
Ik doe altijd twee dingen standaard voordat ik update:
1. Reset => HERSTART! dank @Hofstede
2. Config back-up
Nog meer tips?
-
@rjongen schrijft
Help!
echter, is ff 10 min. hier geweest om te registreren en te plaatsen:
Datum van registratie: Vandaag om 21:20:08
Laatst actief: Vandaag om 21:30:51
Was dus 18 sec te laat :lol:
We zien het wel dan.
-
@m4v3r1ck: "Reset"? Denk dat je herstart bedoeld?
-
Helaas komt de "Bleu Blinking Led of Death" vaker voor, en is er lang niet altijd sprake van een moederbord defect. Als je de moederbordtest volgens Synology uitvoert (met een nieuwe harde schijf en hem laten vinden door Synology Assistant) zal hij waarschijnlijk wel opstarten. Naar mijn weten draaien integriteitschecks nadat het operating systeem is opgekomen en de led continu brandt, dus dat zou niet de oorzaak kunnen zijn. Als de Led na 10 minuten na opstarten nog knippert en benaderen via Putty werkt niet, en de power button reageert niet, dan zit er niets anders op dan de stekker er uit te trekken. Heb ik ca. een jaar geleden een tiental keren moeten doen omdat toen om onverklaarbare reden de harddisks niet eens gemount werden bij opstarten. Er is echter nooit schade aan de data ontstaan, dus trek er maar uit die stekker (er zit niets anders op).
Als je tijdens het opstarten je oor tegen de Synology houdt kun je horen of de harde schijf/schijven optoeren en gemount worden. Dat gebeurt schijf na schijf. Eerst toert de eerste schijf op, zodra het toerental constant is ritselt hij kort (dan wordt hij gemount). Even daarna begint de volgende schijf op te toeren. Op mijn DS412+ beginnen ca. 20 seconden daarna de diskleds telkens hele korte flitsjes te geven (nauwelijks zichtbaar) en worden de disks gelezen (je hoort dan ook de schijfactiviteit), totdat na. ca twee minuten de Synology ineens een piep geeft en alle leds permanent gaan branden. (Probleem met de WD Red schijven is dat je ze nauwelijks hoort :) )
Door op deze manier te 'leren' hoe je NAS start kun je later iets makkelijker nagaan wat er fout is. Bij een moederbord of schijfdefect zal hij na het optoeren niet gemount worden (geen geritsel meer), bij bijv. een 3rd party package wat de opstart verhindert zul je wel nog schijfactiviteit vernemen en stopt dat later pas.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat veel blue blinking led problemen opgelost worden met een verse harde schijf onder het mom van een schijf- of moederbord defect, terwijl in werkelijkheid de opstartroutines van Synology te onbetrouwbaar zijn. Hoe vaak lees je niet dat na vervanging in een dergelijk geval de schijf geen enkele fout lijkt te vertonen in een SMART test? En het lijkt altijd te gebeuren na een reboot...
-
@rjongen heeft een ticket ingelegd:
Ook al een ticket gemaakt bij Synology zelf.
Denk dat hij/zij daarop wacht maar, ik denk, m.b.t. : Daar zag ik dat mijn desktop icoontjes minder waren, maar nog erger ik zie mijn Configuratiescherm nergens meer staan.
dat:
Of TS was niet ingelogd als admin.
OF TS was ingelogd als een andere gebruiker met admin rechten (waarbij het admin account is geblokkeerd om veiligheids redenen) die omzeep is (dus, geen admin rechten meer na de update).
Dus, als het laatste waar is, dan zou ik een reset doen 2. Het wachtwoord van de administrator en de netwerkinstellingen opnieuw instellen (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/tutorials/493)
Dan inloggen als gebruiker admin zonder password.
En rechten weer toekennen.
-
;D Ben niet zo gelukkig met die laatste update. Alles ging goed totdat mijn ds411J moest re-opstarten.
En daar bleef hij hangen in internet ds assistant. Gereset volgens instructies dus 2x binnen enkele seconden.
Maar via assistant weer proberen op te starten. Weer niets. Nu maar eens handmatig gestopt op de nas en weer handmatig gestart Ben benieuwd naar de uitkomst. Ben niet meer zo gelukkig met die synology updates. Weet iemand nog raad ????
Hans
Ps Ook handmatige opstart is mislukt. De nas blijft de url van assistant zoeken. Hoe los ik dit op ??????? ;D ;D ;D
-
Bij de laatste update zijn de CardDav poorten (8008 en 8443) weer geblokkeerd in de firewall. Ik merkte het net op mijn laptop die niet meer kon verbinden. Mijn pc's hadden er geen last van omdat die onbegrensde toegang hebben.
-
Update 14/01 08:45. Situatie onveranderd.
Hoe lang kan zo'n check duren? Als er inderdaad een check loopt is die nu 24 uur bezig.
Groeten, Paul.
Een leuke is ook:cat /proc/mdstat
Deze geeft aan de voortgang van het proces, in mijn geval:
md2 : active raid5 sda5[0] sde5[4] sdd5[3] sdc5[2] sdb5[1]
11702126592 blocks super 1.2 level 5, 64k chunk, algorithm 2 [5/5] [UUUUU]
[=>...................] check = 5.0% (148345984/2925531648) finish=1464.8min speed=31597K/sec
(bij mij duurt deze check nog wel een paar uurtjes dus.)
-
Ok, hieruit blijkt dus dat of DSM de NAS niet heeft vrijgegeven omdat er een integriteits-check loopt of, in het ergste geval, je moederbord defect is.
Ga er maar even vanuit dat het eerste waar is en wat je zegt, morgen (misschien wel avond) verder kijken want als die check loopt dan kan dat wel wat tijd kosten. ;)
Update 14/01 08:45. Situatie onveranderd.
Hoe lang kan zo'n check duren? Als er inderdaad een check loopt is die nu 24 uur bezig.
Groeten, Paul.
Contact gehad met Synology support: advies om de stekker eruit te halen en een moederbordtest te doen.
Gedaan, na twee dagen continue draaien zag ik geen verandering meer.
Geen probleem gevonden (hoera!).
Schijven teruggeplaatst: schijf 2 moest hersteld worden. Dat loopt nu
Vooralsnog werkt het systeem weer als vanouds.
Dank voor alle assistentie.
Groeten, Paul.
-
Toppie, dan komt alles toch weer goed ;D