Ik heb besloten hier een topic te starten, hoewel dit probleem al meer dan twee maanden bestaat.
Korte beschrijving:
Apparaat:
DS209j, 64 MB, DSM 4.2-3211 (4.2 sinds ca. eind juli 2013)
Voorheen met oude DSM geen enkel probleem, met 2 enterprise disks always on 24/7/365, nooit een reboot nodig of fouten gehad, ook niet in logs, etc.. Synology werkte geheel foutloos dag na dag, altijd bereikbaar, van binnen en van buiten. Ik draaide erop o.a.:
Wordpress (meerdere domeinen websites via virtual server settings), e-mail server (secure), server certificaten (voor https op domeinen, kon op oude DSM alleen via zelf instellen direct in Linux), en wat meer manual hacks, zonder enig probleem, zoals overal elders netjes gedocumenteerd.
Voorts alles netjes achter een hardware firewall en alles met vaste IP adressen (behalve de client PCs), de Synology dus ook met een vast IP adres, direct gekoppeld aan één van de 5 externe vast IP-adressen). Goed beveiligd dus, lijkt het, geen security problemen in de logs van enige extra soort gevonden ooit.
Direct na installatie van DSM 4.2 (en herstel van alle instellingen) majeure problemen met onbereikbaarheid, geen enkele hardware of software reactie mogelijk, ieder etmaal minstens eenmaal vastlopen op die manier. Bijkomende factoren: door het "vastlopen" van de Synology blokkeert het hele LAN, alleen door de Synology stroomloos te maken werkt het LAN weer!!
Bijzonderheden: er zijn geen fouten in de HDDs geconstateerd (ook niet toen ze uitgebouwd waren als test).
Geconstateerde symptomen:
Geen enkele methode van bereikbaarheid werkt, het is alsof de Synology vedwenen is (dus geen SSH, geen Putty, niet via webintyerface, niet van binnen en niet van buiten, etc.). Power button werkt dan ook niet meer, kan de Synology dus niet softstarten. Aangetroffen statussen: soms alleen alleen tweede LED van boven knippert langzaam, soms beide HDD LEDS knippene in een razend tempo. Wachten helpt niet, dus duurt eindeloos (langer dan 36 uur, dus ook geen indexering).
De enige manier om hem weer aan de praat te krijgen is de powersteker trekken, 30 seconden wachten en weer aansluiten. daarna start de Synology weer op alsof er nooit iets aan de hand was geweest en meld alleen met een e-mail dat er een improper shutdown was geweest. Voorts is er NOOIT een entry te vinden in welk log dan ook wat de oorzaak van het vastlopen was, helemaal niets zelfs, niet eens iets wat er op zou kunnen duiden, het log blijft altijd gewoon leeg. Dat was in de oude DSM wel anders, daar stond altijd keurig altijd een entry van iedere actie die van binnen of buiten gepleegd werd.
Ik heb dit bij Synology zelf gemeld, ongeveer 8 weken geleden, maar heb nooit een antwoord gekregen, behalve dan een bevestiging van aanmelding. Voorts valt op dat er opeens een heleboel entries in de auto IP blokkeer functie terecht komen, vreemd genoeg tot wel 75 stuks voordat hij dat nr blokkeert. dat werkte voorheen al na één keer en had voor één en hetzelfde IP nummer nooit meer dan één entry in de logs of e-mails erover, nu krijg ik dus tot wel 75 e-mails voor hetzelfde geblokkeerde IP nummer. Ik heb hem ingesteld voor 10 foute pogingen in 2 minuten. Het gaat altijd over foute un/pw combinaties voor de e-mail server. Inbmiddels staat die e-mail server op de Synology uit, er komen geen IP blokkeer meldingen meer, maar hij loopt nog steeds iedere 24 uur vast. Kortom, niet goed dus.
Inmiddels ben ik ten einde raad, ik had een goed werkend product, de HDDs zijn compleet in orde, maar nu loopt hij iedere 24 uur vast en blokkeert ook alle andere PCs in mijn netwerk (daaraan merken we dat er iets mis is en lopen dan naar de Synology om te constateren dat hij weer over z´n nek gegaan is.)
Vragen:
Wie herkent dit probleem (heeft dus hetzelfde of vergelijkbaar)?
Wie kent een oplossing?
Hoe kan ik (enigszins makkelijk) teruggaan naar de oude DSM?
Wat is er aan de hand met de auto IP blokkeer functie, waarom werkt die niet (goed) meer?
Waarom krijg ik geen antwoord van Synology?
Misschien staat dit probleem al elders, ik kwam het alleen tegen hier op het forum (iets dat erop lijkt) onder DSM4.3, maar geen antwoord. Ook is die versie niet beschikbaar voor mijn DS209j. Dus is sowieso geen oplossing, tweevoudig niet kennelijk al.
Wie het weet mag het zeggen