Synology-Forum.nl
Firmware => Synology DSM 5.1 en eerder => Topic gestart door: Satfreak1969 op 14 maart 2014, 11:58:47
-
Ik heb weken probleemloos gewerkt met DSM 5.0 Beta.
Maar nu ik deze heb bijgewerkt naar de Final versie heb ik een probleem met 1 van de 2 harddisks.
Ik kreeg tijdens de installatie de melding dat de SMART status van schijf 2 Abnormaal is.
Ik heb diverse testen gedaan zoals SEATOOLS van Seagate gebruikt...alle testen PASS.
Ik heb zelfs de beide schijven met HDD Low Level format geformatteerd en DSM weer overnieuw geïnstalleerd.
Wie heeft er ook dit probleem ?? Of eventueel tips
-
DSM leest SMART uit van je HD, het kan zijn dat DSM dit fout doet ::)
Wat laat SMART Info zien ?
-
[off topic]Birdy, ik mis de laatste regel in je screenshot :P
Mij viel op dat je de windows aan de onderkant en rechterkant kunt oppakken en groter maken zodat het wel op 1 scherm past. Is dat een nieuwe feature van DSM? Het is wel een feature die OSX Mavericks voor systeemwindows heeft, maar dit zijn door DSM gegenereerde windows. Of is het ook nog browser specifiek. (Ik werk met Safari)
[on topic]
De smart info zijn in eerste instantie getallen die de harde schijf genereert. Het zou dus niet mogen uitmaken waar de schijf in hangt, maar het kan zijn dat DSM strengere eisen aan de smart resultaten stelt. Het nut van deze test is om een vroege waarschuwing van verslechtering te hebben zodat je de schijf kunt wisselen voordat hij echt faalt.
-
[off topic]Birdy, ik mis de laatste regel in je screenshot :P
Mij viel op dat je de windows aan de onderkant en rechterkant kunt oppakken en groter maken zodat het wel op 1 scherm past. Is dat een nieuwe feature van DSM? Het is wel een feature die OSX Mavericks voor systeemwindows heeft, maar dit zijn door DSM gegenereerde windows. Of is het ook nog browser specifiek. (Ik werk met Safari)
Klopt, maar was mij niet direct opgevallen, ik gebruik Chrome en getest met IE (zelfde resultaat), is dus op een nieuwe feature van DSM5 en niet browser specifiek. ;)
-
DSM leest SMART uit van je HD, het kan zijn dat DSM dit fout doet ::)
Wat laat SMART Info zien ?
Hoi Birdy
Het vreemde is dat met Smart Info alles op OK staat.
Maar in het andere venster geeft hij aan ABNORMAAL bij SMART status.
Ook geeft hij een melding bij de Widget rechtsonder
-
Het vreemde is dat met Smart Info alles op OK staat.
Ik vind ID 1 en 7 nogal hoog, misschien normaal voor Seagate ? (kun je vragen aan ze).
ID1:
Deze waarde geeft aan hoe vaak de harde schijf bepaalde sektoren opnieuw heeft moeten lezen omdat het niet lukte bij de eerste keer. De raw value is het effectief aantal leesfouten. Deze parameter is zeer belangrijk.
ID7:
Hoeveelheid positioneringsfouten (de kop werd naar een bepaalde spoor gestuurd, maar kwam terecht op een andere spoor). Een verslechtering van deze parameter duid meestal op mechanische slijtage.
Vergelijk eens met schijf 1.
-
Hier zie je schijf 1 en 2
Zijn beide identiek en even groot.
Ik zie niet echt hele grote verschillen.
-
Zou die info even naar Seagate sturen en vragen of dit normaal is.
Zo nee, wat is het advies.
Zo ja, DSM negeren of ticket inleggen bij Synology Support:
Synology Ticket:
https://myds.synology.com/support/support_form.php?lang=nld
Of als je DS is geregistreerd of wilt registreren en dan een ticket:
https://myds.synology.com/support/register.php?lang=nld
Of als je wilt bellen:
http://www.synology.com/nl-nl/company/contact_us
-
Vandaag eindelijk mijn harddisk weer terug ontvangen van Seagate.
Ze kunnen geen probleem vinden in de harddisk.
Als ik beide schijven in mijn PC hang en dan met Crystal DiskInfo kijk zie ik ook geen SMART status probleem.
Alleen sinds ik de 5.0 Final over mijn Beta installeerde begon de ellende dat mijn Schijf 2 niet goed zou zijn.
Krijg het vermoeden dat het probleem in de NAS zit of DSM 5.0
-
Zie de info van DSM 5.0 4458 update 1
Smarttest....geeft geen fouten terwijl de andere venster zegt Harddisk vervangen.
Wie herkent dit probleem ???
-
Krijg het vermoeden dat het probleem in de NAS zit of DSM 5.0
Mijn advies dus:
Synology Ticket:
https://myds.synology.com/support/support_form.php?lang=nld
Of als je DS is geregistreerd of wilt registreren en dan een ticket:
https://myds.synology.com/support/register.php?lang=nld
Of als je wilt bellen:
http://www.synology.com/nl-nl/company/contact_us
-
Ik ben nu een ticket met foto's en uitleg in het engels aan het aanmaken